Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-19@16:51:41 GMT

بعد از چهل سال هنوز یک مدیریت بحران واحد نداریم

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۱۲۶۱

خرداد: احمد بیگدلی نماینده خدابنده که روز سه شنبه به همراه یک گروه سه نفره از طرف کمیسیون اجتماعی مامور بازدید از منطقه زلزله زده سرپل ذهاب شده و به کرمانشاه رفته بود مشکل اصلی حال حاضر مناطق زلزله‌زده را عدم مدیریت واحد و ضعف در مدیریت بحران می داند.
 
به گزارش خرداد او در گفت و گو با اعتماد با تاکید براینکه انقلاب ما در حال نزدیک شدن به مرز چهل سالگی و بلوغ است و هیچ دشمن خارجی نمی تواند این انقلاب را تهدید کند، می گوید: ما تجربه انقلاب و دفاع مقدس را داریم، تجربیات دیگری که در کشور ایجاد شده به ویژه حوادث غیرمترقبه مانند زلزله بم، زنجان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. با آن وسعت خرابی را هم داریم اما متاسفانه هنوز بعد از سال های سال به یک مدیریت واحد بحران نرسیده ایم که اگر این اتفاق افتاد سریعا چه کاری انجام دهیم.  
 
بیگدلی می افزاید: متاسفانه ابتدا منتظر می شویم تا اتفاق روی دهد و بعد از آن کاسه چه کنم چه کنم به دست می‌گیریم و یک هفته اول هم تازه تصمیم می‌گیریم و تا بخواهیم آن تصمیمات را اجرایی کنیم هم کار از کار گذشته است.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی درباره وعده‌هایی که از طرف مقامات و مسئولان بیان می‌شود؛ عنوان می کند: هفتاد درصد این وعده وعیدهایی هم که مسئولان در بازدید از مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده می‌دهند احساسی است و به دلیل فضایی است که در آن قرار می گیرند اما این وعده‌ها عملی نمی شوند.  
 
او با اشاره به این که در زمان زلزله کرمانشاه وزارت کشور، مدیریت بحران، هلال احمر، نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و ... حضور یافته اند می گوید: دست همه اینها درد نکند اما اینها باید تحت مدیریت یک ارگان خاص باشند؛ نباید به گونه ای پیش رود که موازی کاری انجام شود. همه برای یک هدف رفته اند اما چون موازی کاری می شود، هر کدام هم ممکن است که در کار دیگری اختلال ایجاد کنند. همین می شود که بعد از این مدت هنوز آواربرداری انجام نشده است.  
 
بیگدلی با بیان اینکه آن طور که من شنیدم 192 روستا آسیب دیده اند و تخریب شدید شده اند، عنوان می کند: 12 هزار خانه روستایی، پنج هزار خانه شهری و 15 هزار خانه بالای پنجاه درصد آسیب دیده اند و فکر می کنم هنوز در  برخی روستاها آواربرداری هم انجام نشده باشد همه اینها مستلزم این است که یک مدیریت واحد و قوی وجود داشته باشد.  
 
او با تاکید براینکه به هر حال اینها بلایایی هستند که هر چند وقت یک بار در کشور ما رخ می دهند و باید یک مدیریت واحد وجود داشته باشد و در این مواقع مسئولیت با آن ارگان باشد، تاکید می کند: بر این اساس هر فردی هر ارگان و سازمانی و حتی مردمی که می خواهند کمک کنند از طریق آنجا اقدام خواهند کرد. اگر به اینجا رسیدیم می توانیم حوادث به این شکل را مدیریت کنیم. اگر نه این بی نظمی همچنان ادامه خواهد داشت.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در دیداری که به کرمانشاه داشتیم دیدم که همه دلسوزانه پای کار آمده اند اما بی نظمی فراوانی هم حاکم بود، تاکید می کند: یک سازمان مدیریت بحران در کشور وجود دارد. باید فرماندار و استاندار آن منطقه سانحه‌دیده مسئولیت و فرهاندهی میدانی را بر عهده بگیرند و بقیه هر کسی که می خواهد کمک رسان مردم باشد زیر نظر اینها کار کند. هر کدام از این ارگان ها و سازمان‌ها نباید راسا برای خود اقدام کنند.
 
این نماینده مجلس در گفت وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به ضعف مدیریتی در وزارت کشور در اینگونه موارد  بیان می کند: تصور من این است که نماینده یک دولت در استان، فرماندار است و او اشراف دارد که این شهرستان چه میزان جمعیت دارد، کدام قسمت بیشتر آسیب دیده است و ... . بنابراین همه باید تحت امر فرماندار باشند و من ضعف را در مدیریت این قسمت می بینم.  
 
نماینده خدابنده همچنین در ادامه به نبود استحکام در ساختمان های دولتی اشاره و تاکید می کند: موضوع دیگری که به چشم می آمد درباره ساختمان های دولتی یا ساختمان هایی است که از طرف دولت به مردم تحویل داده شده بود. نه تنها مسکن مهر که بیمارستان ها و دیگر مراکز دولتی هم به همین شکل بود.  
 
 این نماینده مجلس می افزاید: به هر حال یک استاندارد برای بیمارستان ها وجود دارد، معمولا می گویند مردم در زمان جنگ باید بتوانند به بیمارستان ها پناه ببرند اما متاسفانه بیمارستان آنجا بیشترین آسیب را دیده بود. حتی ساختمان فرمانداری سرپل ذهاب تخلیه شده بود وقتی من دلم به حال خودم نمی سوزد، چطور به حال مردم بسوزد. یک ساختمان فرمانداری محکم ساخته نشده با وجود اینکه در اینگونه مواقع به هر حال مقر فرماندهی آن منطقه می شود برچسب ها: احمد بیگدلی ، زلزله زده ، سرپل ذهاب

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۱۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت امدادرسانی در ۵ استان جنوبی کشور

به گزارش «تابناک»، حسین ظفری سخنگو و معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در کشور اظهارداشت: در حال حاضر در استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و جنوب فارس وضعیت عادی، نرمال و پایدار شده و تمرکز ما در مدیریت بحران بر جنوب استان سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: میانگین بارش در یک سال در کل استان سیستان و بلوچستان ۱۰۱ میلیمتر بوده که در ۲۴ ساعت گذشته در زرآباد به میانگین ۲۷۰ میلیمتر رسیده است.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشو ادامه داد: اسفند پارسال بارش‌ها طی دو هفته ۲۳۰ میلیمتر در استان رسید بود ولی در کمتر از ۲۴ ساعت در شهرهایی مانند زرآباد به ۲۷۰ میلیمتر رسیده که سه برابر بارش‌های سیستان و بلوچستان طی یک سال بوده و این مساله بسیار اهمیت داشت.

ظفری گفت: حدود ۱۲۰۰ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان تحت تأثیر این سیلاب‌ها قرار گرفتند که از این تعداد ۴۰۰ روستا برق آنها توسط همکاران ما در وزارت نیرو برای حفظ جانشان قطع و بخشی هم به دلایل دیگر قطع شده بود و ۹۰ درصد برق مناطق قطع شده در حال حاضر وصل است.

وی بیان داشت: حدود ۷۰ روستا آب آنها به دلیل گل آلود و سیلاب بودن قطع شده است که امدادرسانی به این روستاها توسط ۱۲۰ تیم از هلال احمر در کنارک در حال انجام است و در استان سیستان و بلوچستان سه محور اصلی و ۱۴ محور فرعی مسدود شده است که امدادرسانی از طریق ۷ بالگرد توسط سپاه، ارتش و هلال احمر در حال انجام است و با فروکش کردن آب محورها بازگشایی می‌شود و دسترسی آغاز خواهد شد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه سد کهیر که بالادست سد کنارک است، گفت: این سد ۱۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داشت که طی ۲۴ ساعت این ظرفیت تکمیل و به ۳۴۵ میلیون متر مکعب رسیده است. همچنین سد کهیر اولین بار است که تکمیل و آبگیری شده و اگر نبود منطقه جنوب را با مشکل وخیم مواجه می‌کرد.

ظفری اعلام کرد: فیبر نوری در شهرهای قصرقند، نیکشهر، خاش و ایرانشهر قطع است و تا پایان وقت امروز ارتباط فیبر نوری این مناطق وصل و تعاملات اینترنتی و خطوط تلفنی وصل خواهد شد. در استان هرمزگان بارش‌ها بسیار زیاد بود و دیروز حجم بارش‌ها زیادتر شد و در بخش‌هایی از معابر در شهر بندرعباس آب گرفتگی رخ داد که در حال حاضر برطرف شده است. گروه‌های جهادی و مجموعه‌های دولتی در این استان ورود یافته و حدود ۱۲ روستا در جاسک و بشاگرد موقتاً ارتباط آنها قطع است که تا امروز بعد از ظهر وصل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همه راه‌های اصلی استان هرمزگان باز است و در حوزه دریایی این استان مشکلی وجود ندارد و فیبر نوری در استان وصل است و ارتباطات مشابه شرایط عادی است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در استان کرمان راه‌های اصلی باز ولی راه‌های فرعی قطع است که توسط نیروهای پلیس برای حفظ جان مردم بسته شده و با فروکش کردن آب این راه‌ها باز خواهد شد. همچنین آب، گاز و فیبر نوری در این استان بخش‌هایی که روز گذشته دچار اختلال شده بود امروز پنجشنبه وصل شده است و با و با لایروبی‌هایی که در رودخانه‌های فصلی در ۶ ماه گذشته صورت گرفته است خدا را شکر سیلاب خسارت چندانی را با توجه به برآوردها به زیرساخت‌های استان کرمان وارد نکرده است.

وی یادآور شد: در استان‌های بوشهر و جنوب فارس هم خسارت به زیرساخت‌ها زیاد نبوده است و سایر مناطق از جمله جنوب سیستان و بلوچستان توسط گروه‌های دولتی و جهادی تا رسیدن وضعیت به شرایط نرمال ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت امدادرسانی در ۵ استان جنوبی کشور
  • آخرین وضعیت ۵ استان جنوبی کشور
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور
  • آخرین وضعیت برق و آب مناطق سیل زده هرمزگان
  • تدابیر پیشگیری از سیل از ۶ ماه قبل در استان کرمان انجام شد
  • قطعی آب ۲۰ روستا و قطع برق ۱۶ روستا در هرمزگان
  • قطعی آب ۲۰ روستا و برق ۱۶ روستا در هرمزگان
  • مدارس این دو شهر تعطیل شد
  • شدت بارندگی در سیستان و بلوچستان / مدارس ۱۱ شهرستان غیرحضوری شد
  • طغیان رودخانه‌ها راه ارتباطی ۳۸ روستا در هرمزگان را مسدود کرد