Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@14:34:54 GMT

مباحث درمانی بیشترین نیاز جامعه برای وقف است

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۶۲۹۸

مباحث درمانی بیشترین نیاز جامعه برای وقف است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری گفت: موقوفات زیادی از گذشته در ری وجود دارد و باید زمینه‌ای ایجاد کنیم تا فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سعید اوتارخانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ری، اظهار داشت: وقف نقطه اشتراکی با انفاق و صدقه دارد و در واقع وقف، صدقه جاریه و انفاق مستمر است که نیت واقف را ماندگار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کسی که توانایی مالی دارد فقط به نیازهای خودش توجه نمی‌کند و نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت نیست دیگران را نیز در نظر می‌گیرد که این خیرات پس از مرگ فرد از بین نمی‌رود و هم چون صدقه‌ای جاری روح واقف را شامل رحمت و غفران می‌کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری ادامه داد: عقل برترطلب انسان می‌خواهد کار خیرش مستمر باشد و لذا با یک انفاق ادامه‌دار، به‌جای اینکه برای یک‌بار و یک موقعیت خاص انفاق بکند، وقف انجام می‌دهد تا این خیرات تداوم داشته باشد و زمانی که دستش از دنیا کوتاه می‌شود ثوابش به او برسد.

اوتارخانی بابیان اینکه شهرری یکی از شهرهای بسیار کهن است که سبقه خاصی در اسلام دارد و بزرگان زیادی از خاک ری برخاسته‌اند، گفت: مردم ری متدین و ریشه‌دار هستند و موقوفات زیادی به یادگار مانده است که بیشتر آنها از علما هستند مانند موقوفات ملاعلی کنی که از مراجع تشیع بودند. 

وی در ادامه به بیمارستان وقفی آیت‌الله فیروزآبادی اشاره کرد و افزود: در شهرری تنوع زیادی در موقوفات وجود دارد. عده‌ای برای زنان بی‌سرپرست، عده‌ای برای روضه خانی حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، موقوفه‌ای برای تهیه ذغال افراد بی‌بضاعت برای فصل سرما، مراکز درمانی و ... ازجمله موقوفات در ری هستند. 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری بابیان اینکه بانوان واقف نیز موقوفات زیادی در شهرری وقف کرده‌اند، تصریح کرد:  امروزه موقوفات به‌صورت زراعی، تجاری و مسکونی است که منافع و اجاره‌ای که از اینها حاصل می‌شود در راستای نیات واقف هزینه می‌شود.

اوتارخانی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل برای اداره اوقاف این است که نسبت به نیات واقفین پایبند باشد و لذا بصورت امینانه منافع در راستای نیت واقف هزینه می‌شود و کسی که زمینی را وقف می‌کند اداره اوقاف مشاوره‌های لازم جهت نوشتن وقف نامه و ثبت سند مالکیت را آموزش می‌دهد و درنهایت کسی که وقف می‌کند مدیر و متولی تام‌الاختیار موقوفه است و اداره اوقاف دخالتی ندارد فقط راهنمایی می‌کند. 

وی بابیان اینکه جامعه به سمت پیر شدن می‌رود، اظهار داشت: پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان این است که نیازهای درمانی در آینده بیشتر خواهد شد لذا یکی از بهترین نیات واقفین می‌تواند بحث کمک هزینه درمانی باشد البته امروز هم خیلی نیاز داریم چنانکه تحمیل شدن هزینه‌های درمان مشکلی مضاعف برای بیماران است.  

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری بابیان اینکه در گذشته موقوفات خیلی بیشتر بوده است، گفت: در گذشته شخصی یک روستا یا سیصد هکتار زمین زراعی وقف می‌کرد اما امروزه کمتر کسی توانایی این کار را دارد و باید زمینه‌هایی ایجاد کرد که افراد متمکن راغب شوند نسبت به آخرت خود ذخیره‌ای داشته باشند و فرهنگ را نهادینه کنیم. 

اوتارخانی تصریح کرد: وقف مختص به افراد متمکن نیست و همه افراد با هر سطح درآمد می‌توانند واقف باشند و یکی از راه‌هایی که افراد با وضع مالی متوسط در این امر خیرخواهانه شرکت کنند این است که وقف مشارکتی انجام بدهند و چند نفر با مشارکت همدیگر یک زمین بخرند و وقف مسجد یا سایر مراکز بکنند که در این صورت همه افراد از ثواب وقف بهره خواهند برد.

وی بابیان اینکه آخر ماه صفر به‌عنوان هفته وقف نام‌گذاری شده است، گفت: در این هفته برنامه‌های متنوعی در خصوص تشویق مردم به وقف داشته‌ایم و در این راستا نشست‌های تخصصی با کسبه، علما و روحانیون برگزار کردیم، مجله تخصصی وقف چاپ کردیم و کمک‌های مالی برای بحث‌های درمانی در کهریزک و دولت‌آباد داریم. 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۶۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، برخلاف دهه‌های گذشته در یک دهه اخیر شاهد ریزش تعداد دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته ریاضی در دبیرستان‌های کشور هستیم آن طور که آمارها نشان می دهد فقط بین 15 تا 18 درصد دانش آموزان رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل خود در مقطع دبیرستان انتخاب می‌کنند، محمدرضا نیک نژاد با اشاره به اینکه در یک روند تقریبا یک دهه اخیر تعداد افراد علاقه‌مند به ریاضی کمتر شده است، اظهار کرد: در این مدت زمان شاهد علاقه‌مندی و حضور بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی و در نهایت پزشکی و زیرشاخه این رشته هستیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ آموزشی غالب بر روی دانش آموزان تاثیرگذار است، یادآور شد: قبل از این دهه دانش آموزان و حتی والدین آنها به رشته های فنی و مهندسی علاقه‌مند بودند و در برهه ای از زمان شاهد بودیم که حتی کشور و جهان علاقه‌مند به جذب نیروهای فنی و مهندسی بودند. 

این کارشناس آموزش و پرورش تاکید کرد: در سال‌های اخیر عواملی مانند افزایش بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی و دیگر زیرشاخه‌های رشته ریاضی همچنین تغییر رویکرد از تولید و کارهای خدماتی به فعالیت‌هایی مانند دلالی که عمدتا نیاز به مدرک تحصیلی خاصی ندارد متاسفانه باعث شد تا نگرش جامعه نسبت به تحصیل در رشته ریاضی تغییر کند. 

به گفته نیک نژاد، در حال حاضر رشته پزشکی به دلیل درآمد بالا، نیاز جامعه و جذب در کشورهای خارجی بیشتر از سایر رشته‌ها به ویژه ریاضی مد نظر انتخاب دانش آموزان پس از انتخاب و تحصیل در رشته تجربی است.  

وی با بیان اینکه مردم ارزیابی خود را از شرایط جامعه دارند، اضافه کرد: در حال حاضر شاهد افزایش تعداد و ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته ‌های مختلف پزشکی هستیم و شاید جامعه نیاز به رشته های فنی و مهندسی به دلیل نداشتن بازار کار مناسب ندارد، در حالی که والدین باید بدانند همان اندازه که جامعه نیاز به رشته هایی همچون پزشکی دارد به رشته های فنی و مهندسی نیز نیاز دارد. 

این کارشناس آموزش و پرورش متذکر شد: متاسفانه اقتصاد کشور براساس اقتصاد دلالی می چرخد که نیاز به مدرک تحصیلی فنی و مهندسی ندارد، این در حالی است که بسیاری از داشن آموزان می خواهند پس از دریافت مدرک تحصیلی مناسب برای ادامه تحصیل یا کسب شغل مناسب به کشورهای خارجی بروند. 

وی پیشنهاد کرد: برای رفع مشکل کاهش تعداد دانش آموزان در رشته ریاضی لازم است دولت بازار کار و اقتصاد کشور را ساماندهی کند و از طریق فراهم کردن شرایط مناسب برای بازار کار، رویکرد جامعه را نسبت به تحصیل در رشته ریاضی تغییر دهد، البته در این عرصه نیاز به یک آموزش فراسازمانی نیز است تا هم تعادل در تحصیل در رشته‌های نظری ایجاد شود و هم والدین بدانند که جامعه نیاز به همه رشته‌های تحصیلی دارد.  

گفت‌وگو از مهدیه قمری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد
  • پیش بینی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان ایثارگران
  • نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • تهدیدی به نام سندروم «ددی ایشو»!
  • دخانیات و لوازم خانگی بیشترین کالای قاچاق در قم بود