Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-19@08:58:19 GMT

اعلام زمان مراسم تشییع محمد پورستار، بازیگر سینما

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۶۵۳۲

اعلام زمان مراسم تشییع محمد پورستار، بازیگر سینما

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمد پورستار، از بازیگران سینما و تلویزیون دوشنبه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی آنا، مراسم تشییع بازیگر فقید سینما زنده یاد محمد پورستار ساعت ۹:۳۰ صبح دوشنبه ۲۹ آبان در خانه سینما برگزار می شود.

این مراسم در ساختمان شماره ۲ خانه سینما، خیابان وصال برگزار می شود.

زنده یاد پورستار که از ۱۷ شهریور سکته قلبی کرده و از آن زمان بستری بود، صبح روز ۲۵ آبان در منزل خود درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد پورستار در سریال های تاریخی زیادی از جمله «مختارنامه» به ایفای نقش پرداخته بود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۶۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای زنگِ مرگ در سینمای ۱۴۰۲ خیلی بلند بود/ هنوز باور نمی کنیم!

خبرگزاری مهر-گروه هن -علیرضا سعیدی؛ شاید سال ۱۴۰۲ را بتوان یکی از تلخ ترین و بهت آورترین دوران تاریخ سینمای ایران نامگذاری کرد؛ مسیری که فارغ از اتفاقات پرفراز و نشیبی که در جریان تولید و عرضه محصولات سینمایی ایران در حوزه اکران، برگزاری جشنواره ها و دیگر رخدادها پیش روی مخاطبان و اهالی سینما قرار گرفت، یکی از غم انگیزترین سال ها را در زمینه درگذشت نابهنگام تعدادی از هنرمندان ارزنده سینمای ایران رقم زد. شرایطی ناگوار و تلخ که هنوز هم برای بسیاری از دوستداران سینما باورکردنی نیست.

مسیری که در کنار آنچه برای سینمای ایران ترسیم شد، یادآور روزهای تلخی است که کلیت سینمای ایران را در مقاطعی به شوک عجیبی فرو برد. شوکی سرشار از بهت و حیرت زدگی که ای کاش قصه زندگی برخی از سینماگرانش این گونه به اتمام نمی رسید. چارچوبی پر از حرف و حدیث و قصه های تلخ که هنوز هم حواشی مربوط به مرگ برخی از هنرمندانش همچنان مورد توجه مخاطبان و رسانه هاست و انگار قصدی برای پایان ندارد.

اگر در همین چند روز سری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بزنید آنچه از شوک و بهت و حیرت و تلخی یاد می کنیم، طعم واقعی تری به خود می گیرد و بازهم این کلیدواژه های همیشگی پس از مرگ آدم ها در ذهنمان متبادر می شود که ای کاش ماجرا جور دیگری می شد. ای کاش هایی که دیگر فایده ای ندارد و خاک سرد هنرمندان ارزنده فرهنگ و هنر این سرزمین را به درون خود کشانده و ما را داغدار سفر ابدی آنانی کرده که برای اعتلای هنر این سرزمین از هیچ تلاشی به سهم خود فرو ذار نکردند. هنرمندانی که در قامت هنری چون سینما، کوشیدند تا به واسطه دانش و آگاهی ملهم از آنچه در ایران عزیزمان آموختند و آموزش دادند، آثار درخشانی را از خود به جای بگذارند.

سینمایی که اگرچه همچنان از فقدان این عزیزان در بهت و حیرت به سر می برد اما بی تردید نام و هنر و آثار آنهایی که از این دنیای فانی به دیار معبود شتافتند، در ذهن دیداری و شنیداری علاقه مندان سینمای ایران باقی می ماند. یک یادگاری ارزنده که گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا بار دیگر با یادآوری آنچه از درگذشتگان سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ به تلخ ترین شکل ممکن در ذهنمان ثبت شده است، یاد و خاطره آنها را گرامی داشته و از خداوند مهربان برای سینمای ایران آرزومند سالی سرشار از برکت و اتفاقات خوب داشته باشیم.

آنچه می خوانید، نگاهی اجمالی به اسامی هنرمندان گرامی عرصه سینما است که در سال ۱۴۰۲ دار فانی را وداع گفتند.

۸ فروردین؛ نور محمد ذوالفقاری - بازیگر و دستیار فیلمبردار

نورمحمد ذوالفقاری بازیگر و دستیار فیلمبردار سینمای ایران روز هشتم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بود که دار فانی را وداع گفت.

محمد ذوالفقاری، بازیگر سینما و تلویزیون، متولد ۱۳۲۹ در تهران بود. او بیش از ۵۵ سال در سینما فعالیت کرد. در آغاز به عنوان دستیار فیلمبردار با پروژه‌های سینمایی همکاری داشت و از مقطعی به بعد به عنوان بازیگر نیز به ایفای نقش در آثار سینمایی و تلویزیونی پرداخت.

از جمله آثاری که زنده‌یاد ذوالفقاری در آنها بازی داشته، می‌توان به فیلم‌هایی همچون «غلامرضا تختی»، «انگشتر»، «یک دزدی عاشقانه»، «حبیب آقا» و سریال «ابله» اشاره کرد.

۱۶ فروردین؛ کیومرث پوراحمد - نویسنده و کارگردان سینما

کیومرث پوراحمد کارگردان شناخته شده و باسابقه سینما و تلویزیون کشورمان روز ۱۶ فروردین ماه دارفانی را وداع گفت.

مرحوم کیومرث پوراحمد متولد سال ۱۳۲۸ در اصفهان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود آثار ماندگاری همچون سریال‌های «قصه‌های مجید» و «سرنخ» و فیلم‌های سینمایی همچون «به‌خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» را داشت.

فیلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته زنده‌یاد پوراحمد بود که بهمن‌ماه سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و بعد از فوت وی به اکران عمومی سینماها نیزدرآمد.

۵ اردیبهشت؛ بهاره حسینی - منشی صحنه سینما

بهاره حسینی منشی صحنه سینمای ایران که به دلیل عوارض سرطان مدتی در کما بود، روز پنجم اردیبهشت ماه درگذشت.

مرحوم بهاره حسینی متولد فروردین ماه سال ۱۳۵۹ بود و در اوایل دهه‌ پنجم زندگی‌اش از دنیا رفت.

سریال «دل»، «رحمان ۱۴۰۰»، «سیب ترش» و تعدادی دیگر از جمله فیلم‌ها و سریال‌هایی هستند که او در مقام منشی صحنه کار کرده بود.

۱۳ اردیبهشت؛ حسام محمودی - بازیگر جوان سینما و تلویزیون

حسام محمودی بازیگر سینما و تلویزیون شامگاه روز دوازدهم اردیبهشت ماه بود که بر اثر ایست قلبی درگذشت.

مرحوم محمودی که در روزهای منتهی به مرگ، فیلم سینمایی «غریب» را روی پرده سینماها داشت، نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میری بازیگری را شروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رسید.

فیلم «عطرآلود» هادی مقدم‌دوست در کنار فیلم «غریب» از آخرین آثار این بازیگر در جشنواره فجر سال ۱۴۰۱ بودند. فیلم سینمایی «شکار حلزون» نیز با بازی وی امسال در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

«رمانتیسم عماد و طوبا»، «آستیگمات»، «سد معبر»، «مرگ ماهی»، «امروز»، «حق سکوت»، «مردن به وقت شهریور»، «شب بیرون» و «خسته نباشید!» از دیگر فیلم‌های سینمایی این بازیگر بودند.

۹ تیر؛ فریماه فرجامی - بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

فریماه فرجامی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون روز نهم تیر ماه بود که بعد از مدت ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

در اطلاعیه خانه سینما درباره مرگ این بازیگر پیشگام سینما آمده بود: «او که در سال‌های اوج فعالیت خود، در شماری از بهترین آثار سینمای ایران درخشید و نام خود را در کنار این آثار ماندگار کرد، صحنه را ترک گفت.

بی‌تردید نامِ بازیگر درخشانِ فیلم‌هایی همچون «پرده آخر»، «مادر « «اجاره نشین‌ها»، «تیغ و ابریشم « «سرب»، «نرگس» و چندین فیلم سینمایی دیگر، هرگز از خاطر سینمادوستان فراموش نخواهد شد و با وجود تمام نقاط درخشان کارنامه فریماه فرجامی، او هرگز به اندازه لیاقت و هنرش در سینما، سهم نبرد و شوربختانه بخش زیادی از دوران مفید و طلایی زندگی حرفه‌ای‌اش را به دوری از سینما گذراند.

نام بلند فریماه فرجامی که بی‌شک از بهترین و درخشان‌ترین بازیگران عصر ماست همواره بر تارک هنر این سرزمین خواهد درخشید.»

۲۳ تیر؛ خسرو امیر صادقی - بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون

خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده و بازیگر با سابقه سینما که تجربه ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی «پایتخت» را هم داشت روز بیست و سوم تیر ماه درگذشت.

شروین امیرصادقی فرزند خسرو امیرصادقی بازیگر و تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید خبر درگذشت این هنرمند گفته بود: پدرم مشکل ریوی داشت و شب گذشته بر اثر تنگی تنفس در خواب درگذشت. ایشان ساعت ۷ شب گذشته به خواب رفتند و دیگر بیدار نشدند.

مرحوم امیرصادقی در بیش از ۳۰ فیلم و سریال بازی کرد و چندین فیلم نیز به عنوان تهیه کننده در کارنامه داشت.

۲۴ تیر؛ مازیار شیخ محبوبی - صدابردار پیشکسوت سینما

مازیار شیخ محبوبی، صدابردار ارزنده سینما، تئاتر و تلویزیون صبح روز بیست و چهارم تیر ماه درگذشت.

در کارنامه شیخ محبوبی صدابرداری فیلم‌هایی چون «مهمان مامان»، «ابجد»، «باغ فردوس پنج بعدازظهر»، «سینه سرخ»، «سیمای زنی در دوردست»، «خواب زمستانی»، «تک‌درخت‌ها»، «شش قرن و شش سال» و «گلچهره» دیده می‌شود.

۲۹ تیر؛ ایرج تقی پور - تهیه کننده پیشکسوت سینما

ایرج تقی‌پور از تهیه کنندگان با سابقه سینما و تلویزیون روز بیست و نهم تیر ماه دار فانی را وداع گفت.

فتانه رحیمی همسر ایرج تقی‌پور در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر پس ازتایید این خبر توضیح داده بود: مرحوم تقی پور چند سالی بود که درگیر بیماری بودند که به دلیل سرماخوردگی علایئم آن تشدید شده بود.

زنده‌یاد ایرج تقی‌پور تهیه‌کنندگی فیلم‌های «رقص در غبار» و «شهر زیبا» به کارگردانی اصغر فرهادی را در کارنامه خود داشت.

«نگین»، «روز کارنامه»، «مواجهه» و «صندلی خالی» از دیگر فیلم‌های کارنامه این تهیه‌کننده سینما بوده است.

۳۱ مرداد؛ ابراهیم گلستان - مستند ساز و داستان نویس

ابراهیم گلستان کارگردان سینما و متولد سال ۱۳۰۱، شامگاه سه‌شنبه سی و یکم مرداد ماه در ۱۰۱ سالگی، در انگلستان درگذشت.

از جمله فیلم‌های داستانی گلستان می‌توان به «خواستگاری» (۱۳۴۱)، «خشت و آینه» (۱۳۴۳)، «اسرار گنج دره جنی» اشاره کرد.

وی همچنین داستان‌نویس، مترجم و عکاس شناخته شده‌ای بود.

۱۱ شهریور؛ مرتضی پورصمدی - فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران

مرتضی پورصمدی فیلمبردار سینما و تلویزیون روز یازدهم شهریور ماه بود که حین فعالیت در یک پروژه سینمایی دار فانی را وداع گفت.

مرتضی پورصمدی متولد ۱۳۳۱ در همدان، عکاس، مدیر فیلمبرداری، از فعالان سینمای مستند و عکاس مردم نگار ایران بود. «گیلانه»، «دایره زنگی»، «هیس دخترها فریاد نمی زنند»، «شبانه»، سریال «مدار صفر درجه» و تعدادی دیگر از جمله آثار این هنرمند در مقام مدیر فیلمبرداری بودند.

۱۷ شهریور ؛ مهدی امامی - مدرس و کارگردانی سینمای مستند

مهدی امامی کارگردان سینمای مستند روز هفدهم شهریور ماه در سانحه تصادف در مسیر بازگشت از سفر پیاده‌روی اربعین حسینی درگذشت.

مهدی امامی متولد ۱۳۵۴ و فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما، مدرس و مستندساز انجمن سینمای جوانان ملایر و بازنشسته صدا و سیمای مرکز همدان بود.

وی که از سال ۱۳۶۹ در دفتر انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر ملایر - فعالیت خود را آغاز کرد و «آخرین عکس» (شهید سردار همدانی و شهید سردار سلیمانی)، «عمو جان» (زندگی مسعود جعفری جوزانی) برخی از آثار مرحوم امامی را تشکیل می دادند.

۵ مهر؛ امرالله صابری - بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

امرالله صابری از هنرمندان و بازیگران با سابقه سینما و تلویزیون روز پنجم مهر در سن ۸۲ سالگی، به دلیل کهولت سن درگذشت.

وی در فیلم‌های متعددی از جمله «لامینور»، «سفر سنگ»، «دلباخته»، «چهره»، «هدف»، «ضربه آخر»، «یاران»، «مستأجر»، «آقای بخشدار»، «هامون»، «دایره مینا» و «گوزن‌ها» به ایفای نقش پرداخته بود.

۹ مهر؛ فردوس کاویانی - بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی روز نهم مهر ماه در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

کاویانی دانش‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل شد. او بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در تئاتر آغاز کرد.

وی بازیگر فیلم‌هایی چون «شهر قصه»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بانو»، «میکس»، «سگ‌کشی» و نیز سریال‌های محبوب دهه ۱۳۷۰ مانند «همسران» و «آژانس دوستی» بود.

۱۴ مهر؛ آتیلا پسیانی - بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون

آتیلا پسیانی از بازیگران مطرح و تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که طی سال‌های اخیر در حال مبارزه با بیماری سرطان بود، چهاردهم مهر ماه در ۶۶ سالگی، در کشور فرانسه دار فانی را واع گفت.

پسیانی متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ فرزند زنده‌یاد جمیله شیخی است. وی که از کودکی بر صحنه‌های تئاتر حضور داشت، در سنین جوانی و بزرگسالی به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های بازیگری و کارگردانی تئاتر ایران تبدیل شد. پسیانی که تجربه حضور و فعالیت در کارگاه نمایش و همکاری با آربی آوانسیان را داشت، گروه تئاتر «بازی» را به عنوان یکی از تأثیرگذاترین گروه‌های حرفه‌ای تئاتر ایران تشکیل داد که این گروه تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است.

مرحوم پسیانی به عنوان بازیگر در عرصه تصویر نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و نقش‌آفرینی‌هایی به یادماندنی از خود به جای گذاشت که از آن میان می‌توان به فیلم‌های سینمایی «مسافران» بهرام بیضایی، «روز شیطان» بهروز افخمی، «خاکستر سبز» ابراهیم حاتمی‌کیا، «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ‌نیا، «هیوا» رسول ملاقلی‌پور، «پاداش سکوت» مازیار میری و مجموعه‌های تلویزیونی «محله بروبیا» و «محله بهداشت» داریوش مؤدبیان، «پرده‌نشین» بهروز شعیبی، «دیوار» سیروس مقدم، «گل‌های گرمسیری» محمدمهدی عسگرپور، «گمگشته» رامبد جوان و «راه بی‌پایان» همایون اسعدیان اشاره کرد.

۲۳ مهر؛ داریوش مهرجویی - مدرس، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان سینما

داریوش مهرجویی کارگردان بزرگ سینمای ایران، روز بیست و سوم مهر ماه در یکی از ویلاهای در شهرک زیبادشت منطقه فرخ آباد در شهرستان فردیس به همراه همسرش به قتل رسید.

این حادثه توسط دختر مرحوم مهرجویی در ساعات پایانی شنبه‌شب (۲۲ مهر) از طریق تماس با پلیس ۱۱۰ اطلاع داده شد و با حضور مأموران در محل مشاهده شد که داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌اش واقع در زیبادشت مشکین آباد به قتل رسیده‌اند.

داریوش مهرجویی از جمله کارگردانان شاخص سینمای ایران بود که در کارنامه فعالیت های وی آثاری چون «آقای هالو - ۱۳۴۹»، «پستچی- ۱۳۵۱»، «دایره مینا - ۱۳۵۳»، «مدرسه ای که می‌رفتیم - ۱۳۵۹»، «اجاره نشین ها - ۱۳۶۵»، «شیرک - ۱۳۶۶» ، «هامون - ۱۳۶۸»، «بانو - ۱۳۷۰»، «سارا - ۱۳۷۱»، «پری - ۱۳۷۳»، «لیلا - ۱۳۷۵»، «دختردایی گمشده - ۱۳۷۷»، «درخت گلابی- ۱۳۷۶»، «میکس - ۱۳۷۸»، «بمانی - ۱۳۸۰»، «مهمان مامان - ۱۳۸۲»، «سنتوری - ۱۳۸۵»، «طهران تهران - ۱۳۸۸»، «آسمان محبوب - ۱۳۸۸»، «نارنجی پوش - ۱۳۹۰» و «لامینور - ۱۳۹۸» از جمله آثاری هستند که مرحوم مهرجویی از ابتدای آغاز فعالیت‌های خود در سینما پیش روی مخاطبان قرار داده است.

۲۲ مهر؛ وحیده محمدی فر- فیلمنامه نویس، طراح لباس و دستیار کارگردان

وحیده محمدی فر فیلمنامه نویسی، طراح لباس و دستیار کارگردان نیز روز بیست و دوم مهر ماه به همراه همسرش داریوش مهرجویی در ویلای شخصی خود به قتل رسید.

محمدی فرد که دانش آموخته رشته روان شناسی از دانشگاه تهران بود، فعالیت درعرصه سینما را از سال ۱۳۷۵ با بازی در فیلم سینمایی «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد.

«لامینور- فیلمنامه نویس»، «چه خوبه که برگشتی- فیلمنامه نویس و طراح لباس»، «نارنجی پوش - فیلمنامه نویس»، «آسمان محبوب - فیلمنامه نویس»، «سنتوری - فیلمنامه نویس»، «مهمان مامان - فیلمنامه نویس و دستیار کارگردان»، «بمانی- فیلمنامه نویسی»، «داستان های جزیره(دختر دایی گمشده) - فیلمنامه نویس»، «اشباح - طراح لباس» از جمله آثاری هستند که مرحوم محمدی فر در آن حضور داشت.

۲۷ مهر؛ اکبر قدمی - بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون

اکبر قدمی بازیگر سینما و تلویزیون روز بیست و هفتم مهر ماه در ۷۲ سالگی چشم از جهان فروبست.

این بازیگر پیشکسوت متولد ۱۳۳۰ در فیلم‌های متعددی از جمله «مسافران»، «روز شیطان»، «شیخ مفید»، «تحفه‌ها»، «مرد عوضی»، «مجسمه» و «رؤیای خیس» و همچنین سریال‌هایی همچون «مرد هزار چهره»، «شهریار»، «خواب و بیدار»، «پلیس جوان»، «ورثه آقای نیکبخت» و «کیف انگلیسی» به ایفای نقش پرداخته است.

۱۴ آبان؛ حمیدرضا مرادی - بازیگر نوجوان فیلم های دهه شصت و هفتاد سینما

حمیدرضا مرادی بازیگر نوجوان فیلم های دهه شصت و هفتاد سینما روز یکشنبه چهاردهم آبان ماه بود که براثر ایست قلبی در سن ۴۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

«عبور از تله - ۱۳۷۲» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، «مستاجر - ۱۳۷۱» به کارگردانی رحیم رحیمی پور، «دره شاپرک ها - ۱۳۷۰» به کارگردانی فریال بهزاد، «مدرسه پیرمردها - ۱۳۷۰» به کارگردانی علی سجادی حسینی، «سکوت - ۱۳۶۹» به کارگردانی علی سجادی حسینی، «سفر جادویی - ۱۳۶۹» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «پاتال و آرزوهای کوچک - ۱۳۶۸» به کارگردانی مسعود کرامتی و «ماهی- ۱۳۶۶» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی از جمله آثاری هستند که مرحوم مرادی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

این هنرمند طی سال های فعالیت خود علاوه بر بازیگری در حوزه چهره پردازی نیز کارهایی را انجام داده بود.

۴ آذر؛ بیتا فرهی - بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون

بیتا فرهی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون روز چهارم آذر ماه بود که پس از مدتی درگیری با عوارض بیماری ریوی دارفانی را وداع گفت.

مرحوم بیتا فرهی پیش از این در آثاری همچون «بانو» «هامون»، «کیمیا»، «خون بازی»، «پارک وی»، «اعتراض»، «سرزمین سبز»، «سرزمین مادری» به ایفای نقش پرداخته بود.

۵ آذر؛ سعید بخشعلیان - فیلمبردار و مستند ساز پیشکسوت

سعید بخشعلیان فیلمبردار و مستندساز قدیمی ۵ آذر دار فانی را وداع گفت. این هنرمند متولد سال ۱۳۳۸ در تهران و در رشته معماری تحصیل کرده بود.

سعید بخشعلیان تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد. او بعد از انقلاب فرهنگی، آموزش فیلمبرداری دید و با گروه «تل فیلم» کار خود را آغاز کرد.

وی عضو اولین گروه‌هایی بود که با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی اعزام و در عملیات فتح المبین موقع فیلمبرداری، مجروح شد و چشم چپ خود را از دست داد.

۶ آذر؛ پروانه معصومی - بازیگرپیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون

پروانه معصومی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون روز ششم آذر ماه در سن ۷۹ سالگی در استان گیلان درگذشت.

«گل‌های داوودی»، «ناخدا خورشید»، «جهیزیه برای رباب»، «رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «بی‌تا»، «پلیس جوان»، «مسافر ری» «کوچک جنگلی»، «امام علی (ع)» از جمله آثار او بوده است.

مرحوم معصومی برای نقش‌آفرینی در «گل‌های داوودی» (۱۳۶۳)، «جهیزیه برای رباب» و «شکوه زندگی» (هر ۲ در ۱۳۶۶) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شده است.

۲۶ آذر؛ رضا صفایی پور - بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون

رضا صفایی‌پور بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بود که روز بیست و ششم آذر ماه دار فانی را وداع گفت.

رضا صفایی‌پور در تهران زاده شد. وی فارغ‌التحصیل دیپلم رشته ادبی بود. او فعالیت خود را با کشتی کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام «طوفان» به شهرت رسید. صفایی‌پور فعالیت خود را به صورت جدی در سال ۱۳۴۲ وقتی که ۱۴ سال سن داشت آغاز کرد و به عنوان ورزشکار بدل‌کار در فیلم «ترس و تاریکی» محمد متوسلانی حضور یافت.

پس از انقلاب با فیلم سینمایی «میرزا کوچک‌خان» در سال ۱۳۶۲ به بازیگری بازگشت و با حضور در فیلم‌های «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کم‌کم به شهرت رسید. مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستین نقش‌آفرینی وی در تلویزیون است. او از چندسال قبل درگیر بیماری پارکینسون شد که همین موضوع باعث کم‌کار شدن او در سینما شده بود.

۱ دی؛ ناصر طهماسب - گوینده و صداپیشه پیشگام سینما و تلویزیون

ناصر طهماسب از گویندگان و صداپیشگان پیشگام سینما و تلویزیون کشورمان اول دی ماه بر اثر سکته مغزی درگذشت.

مرحوم طهماسب دوبلور و گوینده پیشکسوت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها بوده و این سال‌ها روایت بخشی از مستندهای سیاسی را به عهده داشته است. وی برادر ایرج طهماسب است.

مهارت در ارایه تیپ‌های جدی و کمدی و لهجه‌های مختلف از ویژگی‌های این گوینده توانا بود. صدای طهماسب یادآور نقش‌آفرینی بازیگران مانند هارولد لوید، جک نیکلسون، جیمز استوارت، کری گرانت، همفری بوگارت، هنری فوندا، استیو مک‌کویین، گری کوپر، جین هکمن، آنتونی پرکینز، پیتر سلرز، دیوید جانسن، کوین اسپیسی، ایان ریچاردسون است.

از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌هایی که او گویندگی آن‌ها را بر عهده داشته است، می‌توان به جاناتان گرت در «در برابر باد»، فرمانده کسلر در «ارتش سری»، ابوالفتح با بازی علی نصیریان در «هزاردستان» اثر علی حاتمی و یوگی در کارتون «یوگی و دوستان» اشاره کرد.

۳ اسفند؛ پردیس افکاری - بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما

پردیس افکاری بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی بر اثر سرطان کبد در بیمارستان بستری شده بود روز پنجشنبه سوم اسفند بر اثر این بیماری درگذشت.

مرحوم پردیس افکاری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است و سال ها در عرصه های مختلف هنری فعالیت داشته است.

این هنرمند فقید در تئاتر با کارگردانانی چون زنده‌یاد رکن‌الدین خسروی، مجید جعفری، شکرخدا گودرزی، محمد نجفی و قطب‌الدین صادقی همکاری داشته و از عمده نمایش‌هایی که در آنها بازی کرده می‌توان به آثاری چون «سوسنگرد»، «ابن سینا»، «باغ آلبالو»، «زیرگنبد کبود»، «ژاندارک»، «عروسی»، «عاشق‌کشون»، «دندون طلا» اشاره کرد.

افکاری در سینما با کارگردانانی چون سیروس الوند، محمدعلی سجادی، امرالله احمدجو، حسن فتحی، کریم آتشی، حمید رخشانی و همکاری کرده که نتیجه آن بازی در آثاری چون «دخترک کنار مرداب»، «گزل»، «کیفر»، «برخورد»، «پرواز را به خاطر بسپار»، «پنجاه روز التهاب»، «ضربه آخر»، «بانی چاو» است. وی در تلویزیون به عنوان عروسک گردان در برنامه «هادی و هدی» حضور داشته و در سریال هایی چون «در مسیر زاینده رود» و «پنج کیلومتر تا بهشت» نیز ایفای نقش کرده است.

10 اسفند؛ فریدون فرشباف - هنرمند پیشگام انیمیشن عروسکی

فریدون فرشباف از پیشگامان انیمیشن عروسکی ایران روز دهم اسفند ماه بود که در سکوت خبری دار فانی را وداع گفت.

فریدون فرشباف را می توان از پیشگامان انیمیشن عروسکی دانست که در در دهه سی و در وزارت فرهنگ در کنار نصرت کریمی مشغول به ساخت عروسک و خلق آثار بود. مرحوم فرشباف که بسیاری از کارشناسان حوزه انیمیشن او را آغازگر انیمیشن عروسکی در ایران می‌دانند، علاوه بر طراحی و ساخت عروسک برای انیمیشن و تئاتر عروسکی، در زمینه مجسمه سازی هم آثاری از خود به جای گذاشته است.

این هنرمند در همکاری با نصرت کریمی آثاری را خلق کرد که از آن جمله می توان به طراحی و ساخت عروسک‌ برای انیمیشن‌های «باباکرم- 1346»، «تعصب- 1346»، «سلسله مراتب - ۱۳۴6» و تئاتر عروسکی «دل موش پوست پلنگ - 1344» اشاره کرد.

گروه هنر خبرگزاری مهر ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های ارجمند این هنرمندان ارزنده عرصه های مختلف سینما، آرزومند سالی پر از سلامتی، بهروزی و کامیابی برای جامعه سینمای ایران دارد.

کد خبر 6039436 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • عکس| آناهیتا همتی با انتشار یک عکس عاشقانه به استقبال سال نو رفت
  • برگزاری مراسم سال تحویل در امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد
  • مراسم تشییع و تدفین مرزبان شهید در شهرستان جیرفت برگزار شد
  • تشییع جانباز۷۰ درصد امیر محمد رضوانی نیا در چابهار
  • صدای زنگِ مرگ در سینمای ۱۴۰۲ خیلی بلند بود/ هنوز باور نمی کنیم!
  • مراسم تشییع مادر شهیدان روحبخش در مشهدالرضا
  • تشییع پدر شهیدان موسوی فرد در اندیمشک
  • سورپرایز آقای بازیگر جلوی مادرش در تلویزیون | ببینید
  • ایرنه پاپاس، بازیگر هند جگرخوار در فیلم محمد رسول الله در ۹۳ سالگی + عکس
  • مراسم اعتکاف ماه رمضان نخبگان و اندیشه‌ورزان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود