Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-03@04:51:00 GMT

نگاهی به سیر تاریخی زندگی امام رضا(ع)

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۸۴۹۵

نگاهی به سیر تاریخی زندگی امام رضا(ع)

به گزارش جهان نيوز به نقل از هرمز؛گسترش قلمرو سلطنت شجره ملعونه بنی امیه و بعد از آن بنی عباس در عصر امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) چنان بود که از شمشیر هارون الرشید خون می‌چکید و در این نقطه از تاریخ مأمون بسان گرگی در لباس خلیفه کاملا حرکات امام رضا(ع) را به وسیله جاسوسان رصد می کرد و نظارت داشت. امام علی بن موسی الرضا(ع) روش مبارزاتی خود را که در پوشش تقیه به شیعیان خود نیز الهام نموده بود با پشتوانه تفکر شیعی در بر هم زدن بساط خلافت بنی عباس از قیام مسلحانه و حرکات شورش گرانه مسلمانان بر ضد دستگاه خلافت سازماندهی می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تا اینکه مأمون مجبور شد امام رضا(ع) را از مدینه که محل زندگی امام بود به خراسان دعوت نماید و با این دعوت ظاهری با تقدیم ولایت عهدی خلافت خود را مشروعیت بخشد و از جنبش های مردمی علیه حکومت دیکتاتوری خود جلوگیری نماید.
در سایه این ابتکار چند هدف عمده را دنبال می کرد:
۱- تخطه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافت های اموی و عباسی و مشروعیت دادن به خلافت حاکمان اسلامنش
۲- ایجاد فاصله بین امام و مردم و کاهش محبت ها ی مردمی به امام رضا(ع) با محصور نمودن امام(ع)
۳- کسب وجهه معنوی برای خود با انتخاب امام به عنوان چهره  ولی عهدی
۴- تبدیل کردن امام به توجیه گر دستگاه خلافت.
البته امام در مواجهه با سیاست های مأمون اقدامات قابل توجهی جهت تخریب شخصیت آن ملعون انجام داد.که عبارت است از:الف: پرکردن فضای مدینه از اکراه و نارضایتی سفر به خراسان و آگاه کردن مردم از بدبینی خود به مأمون و نیت های شوم مأمون.
ب: خودداری از پذیرش ولایت عهدی تا زمانی که توسط مأمون تهدید به مرگ نشدند آن را نپذیرفتند که این امر توسط اطرافیان مأمون به گوش همگان رسید.
ج: پذیرش ولایت عهدی به شرط عدم دخالت در هیچ یک از شئون حکومت که مورد قبول مأمون قرار گرفت که همین امر نقشه مأمون را نقش بر آب کرد و...
 با این کار تریبون عظیم خلافت در اختیار امام رضا(ع) قرار گرفت و امام(ع) در آن سخنان و فرمایشاتی که در سال های طولانی بعد از پدرشان حضرت موسی بن جعفر(ع) فقط در خفا و با روش تقیه به پیش می برد حالا با صدای بلند و رسا و با استفاده از امکانات معمولی آن زمان که در اختیار خلیفه و نزدیکان درجه یک او بود به سمع همگان رساند.
امام رضا(ع) توانست در این فرصت مناسب برای رساندن پیام غاصبانه خلافت بنی امیه و بنی عباس با همه ی مردم ارتباط برقرار نماید و از مسیر مدینه تا خراسان(بصره- اهواز و مرو) ضمن نامهربانی های زیاد از عمال دستگاه خلافت جهت معرفی امامت و ولایت تلاش کرد.
در نیشابور حدیث سلسله الذهب که روح امامت و ولایت در آن تعیین شده برای همیشه به یادگار گذاشت که این امر از بزرگ ترین دستاوردهای سیاسی و فرهنگی امام هشتم است.
با ایجاد فرصت در بین انبوه مردم حصارهای دستگاه حکومت و خلافت بنی عباس راشکست و همچون خورشید درخشان چهره امامت و ولایت را آشکار کرد.
و با این حضور در بین مردم فعالیت مخالفان خلافت در مرو را دو چندان نمود و به آنان جرات داد تا به انتظار پایان حکومت هارونی و مأمونی بنشینند.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب امامت امام رضا(ع) در دنیای اسلام به حدی عمق و گسترش یافت که منجر به آشنایی خوب مردم به اهل بیت گردید و با حرکت عظیم انجام شده در دوران امامت این امام همام محبت اهل بیت همه گیر شد.
حضور و وجود آن ها در جامعه اسلامی به اعماق دل های مردم نفوذ پیدا کرد.
تمام مراحل زندگی امام رضا(ع) قضا، اراده و تدبیر الهی است که پاره ی تن رسول خدا در این نقطه دور دست از مدینه مدفون شود که خود این یک تدبیر و مهندسی فرهنگی و سیاسی خداوند متعال است تا بوسیله دشمنان اهل بیت انجام بگیرد و بار دیگر خورشید اسلامی نبوی از سرزمین خراسان طلوع نماید.
احمد عامری

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۸۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران

امام جمعه سنندج توجه به بهبود معیشت و هزینه‌های زندگی کارگران را خواستار شد و گفت: باید آنچنان به این قشر زحمت‌کش توجه و نیازهای آنان را برآورده کرد که در زمان بازنشستگی و پیری دغدغه‌ای نداشته باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، ماموستا فائق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مسجد جامع این شهر اقامه شد، اظهار داشت: شهدای کارگری در راستای تلاش، ایثار و فداکاری جان خود را از دست دادند که باید این راه پر افتخار ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه چرخه اقتصاد کشور به دست کارگران به چرخش درمی‌آید، گفت: دست تک‌تک کارگران کردستانی را بوسیده و قدردان زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه آنان هستیم.

امام جمعه سنندج با اشاره به عنوان شعار سال تصریح کرد: به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد جز با مشارکت مردم و تقویت کارگران میسر نمی‌شود.

وی افزود:  جهش تولید یعنی تقویت مشارکت مردم، استفاده از منابع خدادادی، نخبگان، فارغ‌التحصیلان، معادن و منابع خدادادی استان، کارخانجات و درآمد مرزها؛ امید که این ظرفیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

ماموستا رستمی توجه به بهبود معیشت و هزینه‌های زندگی کارگران را خواستار شد و عنوان کرد: باید آنچنان به این قشر زحمت‌کش توجه و نیازهای آنان را برآورده کرد که در زمان بازنشستگی و پیری دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه چرخش چرخ تولید کشورمان در گرو همراهی کارگران است، اظهار کرد: همه ظرفیت‌ها در کردستان برای تحقق جهش تولید وجود دارد اما نیاز به کار و تلاش دارد.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عدالت در همه حوزه‌ها  و میان  اقشار یکسان اجرا شود، تأکید کرد: باید کاری کنیم کشور را با تولید به سمت قله‌های ترقی پیش ببریم و با جهش تولید تحریم‌ها را خنثی کنیم. برای انجام کارها تحریم را بهانه نکنیم.

وی با اشاره به اهمیت کسب و روزی حلال از دیدگاه قرآن ابراز داشت: کسب روزی حلال یکی از فضائلی است که دین اسلام تاکید بسیاری بر آن داشته و در آیات قرآن و روایات همواره انسان‌ها را بر کسب روزی حلال و طیب و پاک تشویق کرده است.

امام جمعه سنندج گفت: پاکیزه‌ترین مال آن است که از حلال به دست آید، کسی که در طلب رزق حلال از شهری به شهری رود، مانند کسی است که در راه خدا جهاد کند.

انتهای پیام/481/.

دیگر خبرها

  • موزه‌ها شنبه تعطیل است
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • اماکن تاریخی کاشان شنبه تعطیل است
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران