Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@16:44:15 GMT

ریاض در تکاپوی نجات از باتلاق جدید

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۹۳۲۸

ریاض در تکاپوی نجات از باتلاق جدید

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه «الاخبار» لبنان به نقل از منابع آگاه فرانسوی نوشت، بعد از سفر اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به ابوظبی (9روز پیش)، او «اوریلین لوشووالیه»، مشاور رسمی سیاست خارجی خود را به بیروت فرستاد و خودش دو روز بعد در سفری کوتاه عازم ریاض شد.

«محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی در دیدار با مهمان فرانسوی خود چندین بار فهرست اتهام‌هایی را که به لبنان، حزب الله و سعد الحریری نخست وزیر این کشور وارد می‌کند، عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع فرانسوی گفتند، عربستان قبل از این حریری را به ریاض احضار و او را از پرونده مفصلی درباره اقدامات حزب الله در یمن مطلع کرده بود و از او خواسته بود تدابیری عملی اتخاذ کند اما او کاری نکرد و هیچ واکنشی برای اطمینان دهی به عربستان درباره اتخاذ مواضع قاطعی علیه حزب الله نشان نداد.

به گفته این منابع، عربستان الحریری را متهم به فریبکاری کردند آن هم از زمانی که سلیمان فرنجیه را بدون کسب موافقت همه متحدانش در بیروت نامزد ریاست جمهوری کرد تا زمانی که میشل عون را نامزد کرد و تعهد داد که وی پس از رئیس جمهور شدن در مسیر تشکیل کابینه و موضع‌گیری پرونده سوریه تا نقش منطقه‌ای حزب الله از او حمایت خواهد کرد.

این منابع افزودند: سعودی‌ها همچنین تاکید کردند که بخشی از مساله حریری به موضوع مبارزه با فساد در عربستان مربوط می‌شود.

اما در بیروت، لوشووالیه از میشل عون رئیس جمهور لبنان شنیده است که او قصد دارد جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان را به سفر دوره‌ای اروپا بفرستد و او حامل نامه‌ای شخصی برای امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه خواهد بود علاوه بر اینکه مشاور ماکرون زمان ملاقات ژنرال «عباس ابراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان با برنارد باژوله رئیس سرویس اطلاعات خارجی فرانسه را جلو انداخت.

به نوشته الاخبار چیزی که چهره سعودی‌ها را بیش‌تر مخدوش کرد این است که فرانسه هم در کنار لبنان هجمه دیپلماتیک جهانی را رهبری کرد به گونه‌ای که بن سلمان را به عقب‌نشینی و اذعان به خواسته‌های لبنان سوق داد و موافقت خود با پاریس برای آزادی الحریری را اعلام کرد آن هم مشروط به اینکه به فرانسه برود نه اینکه مستقیم به بیروت برود و از همین رو ریاض منتظر رسیدن جان او لودریان وزیر خارجه فراسه به ریاض بررسی جزئیات بود.

به نوشته الاخبار بن سلمان نمی‌خواهد کاملا در این قضیه بازنده باشد بخصوص که می‌خواهد این نبرد را ادامه بدهد و نکته مهم در اطلاعات روزنامه الاخبار درباره ورود مستقیم واشنگتن به خط بحران است. پاریس و دیگر کشورهای عربی از طرف آمریکا مطلع شدند که واشنگتن مسئول ساماندهی امور پس از بازگشت حریری به بیروت است و از همین رو مقامات آمریکایی با طرف سعودی و شخص حریری درباره مسائل مرحله آتی تماس گرفتند.

از همین رو یک مقام بلندپایه لبنانی روز پنجشنبه از تلاش آمریکا و عربستان برای اعمال فشار بر الحریری و ارعاب وی ابراز نگرانی کرد و گفت: نقشه بن سلمان این است که به حریری درباره حل بحران مالی وی و فراهم کردن همه مایحتاج وی در ازای پذیرش ماموریت ریاض، وعده‌هایی داده می‌شود؛ بخصوص که این مقام لبنانی اظهاراتی شفاف از سوی غربی‌ها شنیده درباره اینکه عربستان دیگر نمی‌خواهد سعد الحریری در پست نخست وزیری لبنان باقی بماند.

این روزنامه افزود: بر اساس این طرح، الحریری باید به خواسته عربستان مبنی بر استعفا پایبند باشد و آن را بر مبنای چیزهایی که در بیانیه چهارم نوامبر قرائت کرد توجیه کند. لبنان نیز باید دست از هجمه دیپلماتیک بردارد و نماینده لبنان در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در برابر خواسته عربستان برای محکومیت اقدامات تروریستی حزب الله بخصوص در یمن نایستند چرا که میشل عون هر گونه قولی درباره موضع گیری زودهنگام را رد کرده است اما موافقت کرد که از شدت لحن کلام خود علیه سعودی‌ها بکاهد آن هم به شرطی که به توافق درباره خروج حریری از ریاض به پاریس منجر شود.

حریری فرانسه عربستان

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۹۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد

منابع عبری زبان از فرود یک فروند هواپیمای شخصی صهیونیستی در ریاض که از آن برای استفاده مسئولان موساد استفاده می‌شود، خبر دادند.

به گزارش ایسنا، رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که یک هواپیمای شخصی اسرائیلی امروز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به زمین نشست و اخیرا برای انتقال مقامات ارشد موساد از آن استفاده شده است.

رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی موسوم به «مکان» گزارش داد، فرود هواپیما در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض انجام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیما امروز از فرودگاه بن گوریون برخاسته و در امان پایتخت اردن به طور موقت توقف کرده و از آنجا به مقصد ادامه داده است.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: این احتمال وجود دارد که مقامات ارشد اسرائیلی در این هواپیما حضور داشته باشند تا در مورد عادی سازی مذاکرات با عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، این هواپیما متعلق به یک تاجر اسرائیلی است و در ماه های اخیر در سفرهای رسمی مسئولان ارشد موساد و وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) استفاده شده است.

پایگاه خبری آکسیوس همچنین گزارش داد که مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند تا به نتانیاهو ارائه کنند. این توافق شامل تعهد به مسیری است که به راهکار دودولتی منتهی می‌شود.

این در حالی  است که قرار است آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه