Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@22:52:34 GMT

نیمی از امامزادگان کشور درآمد ندارند

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۹۶۹۱

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۵۲ درصد از امامزادگان کشور هیچ درآمدی ندارند و برای اداره این بقاع متبرکه ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است. آفتاب‌‌نیوز : حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی با بیان اینکه در روایات اسلامی از صدقه به وقف تعبیر شده است، اظهار کرد:‌ وقف یادگار پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و حضرت زهرا (س) است که خوشحالیم در این عرصه ما میراث‌دار این فرهنگ در جامعه اسلامی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقف در سایر ادیان نیز بوده است، ولی پیامبر (ص) آن را تکامل بخشید و بر آن مُهر تأیید زد و آن را در سطح کل جهان توسعه داد.
وی در ادامه با بیان اینکه وقف در موضوعات مختلفی به دولت، ملت و مردم ما خدمات مختلفی ارائه می‌دهد، گفت: یکی از خدمات مهم موقوفات، خدمت‌درمانی به دولت و ملت است. بیش از ۱۴۰۰ خدمات و موقوفات درمانی در کشور داریم، ۲۵ درصد این مراکز درمانی موقوفه هستند و ۳۳ بیمارستان وقفی در تهران داریم و بیش از ۶۰۰۰ موقوفه درمانی در سطح کشور به ثبت رسیده است. همچنین موقوفات علمی، آموزشی و پژوهشی نیز در سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد که بیش از ۴۰۰ دانشگاه ما موقوفه است که ممکن است خود اساتید و دانشجویان از آن اطلاع نداشته باشند و ۱۴۰۰ مدرسه موقوفه نیز داریم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: خدمات فرهنگی و عبادی که در مدارس، حسینیه‌ها و تکایا شکل می‌گیرد از جمله اقدامات و دستاوردهای سازمان اوقاف است. بیش از ۷۰ هزار مسجد، ۱۵ هزار حسینیه و تکیه داریم که در طول سال به ویژه محرم و صفر خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند. ما در سازمان اوقاف یک حرکت رو به جلویی را آغاز کرده‌ایم که برای مدیریت موقوفات برنامه‌هایی را ارائه بدهیم. از جمله برنامه ما توجه به موقوفات و ترویج وقف قرآنی است.
محمدی تصریح کرد: از سال ۹۱ تا به حال تمامی اسناد وقفی و موقوفه‌ها در سامانه‌های ثبت کشور به ثبت رسیده است. بیش از ۵۰۰ هزار صفحه وقف‌نامه مطالعه و بررسی شده است که در سامانه به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: نسبت به اخذ سند مالکیت رسمی کشور در عرصه موقوفات نیز اقدام فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم. از زمانی که ثبت در کشور به وجود آمده تا پایان سال ۸۸، ۶۵۰۰ سند برای موقوفات به ثبت رسیده است که از سال ۸۹ تا این تاریخ بیش از ۷۰۰۰ سند رسمی برای موقوفات کشور ارائه شده است.
وی گفت: درباره حل مشکلات مردم و موقوفات نیز ۱۸ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف به امضا رسیده است که از این طریق مشکلات مردم و موقوفات کشور حل شود. از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که امضا شده با سازمان منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی،‌ میراث فرهنگی و... از دیگر سازمان‌هایی بودند که به آن‌ها تفاهم‌نامه امضا شده است. در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی که در سازمان منابع طبیعی بوده است از طریق این تفاهم‌نامه‌ها مشکلات‌شان رفع شده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: از دیگر اقدامات این سازمان، شناسایی مستأجرین و متصرفین موقوفات است. بیش از ۱۱ هزار رقبه در تصرف دستگاه‌های حکومتی بود و بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی نیز در اختیار این دستگاه‌ها قرار داشت که ما آن‌ها را شناسایی و جمع‌بندی کردیم و خواسته‌هایی که از موقوفات داشتیم را برای آن‌ها ارسال کردیم. بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات سازمان اوقاف از این رقبه‌ها و موقوفات است. همچنین مستندسازی مطالبات سازمان از دستگاه‌های حقیقی و حقوقی را داشتیم که از طریق دستگاه‌های حقوقی این امر را پیگیری کردیم.
محمدی یادآور شد: عمران و آبادانی موقوفات نیز از دیگر اقدامات ما در سازمان اوقاف بوده است که ما بیش از ۱۰ هزار رقبه را مورد بررسی قرار داده‌ایم که آن‌ها باید ساخته شود و مورد بازسازی قرار بگیرند. برای این کار قریب به ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و در این عرصه نیز برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم. از سال ۶۸ تا ۸۸، ۳۷۰۰ رغبه ساخته شده و از سال ۸۹ تاکنون بیش از این ارقام رغبات مورد ساخت و ساز و عمران و آبادانی قرار گرفته‌اند.
وی یادآور شد: شناسایی موقوفاتی که در هیچ جا ثبت و ضبط نشده از دیگر اقدامات سازمان اوقاف بوده است. بیش از ۳۰ هزار از موقوفات شناسایی شده است و حق و حقوق آن‌ها مورد پیگیری قرار گرفته است. از سال ۹۱ با اساتید دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران در عرصه وقف داشته‌ایم که بتوانیم یک شاخصه‌هایی را برای سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه رقبات طراحی کنیم تا از دستاوردهای این سازمان و موقوفات بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و از بین ۲۰۰ شاخصی که برای برنامه‌ریزی ارائه شد ۱۶ شاخص کلی تهیه و تدوین شد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: ۴۸ درصد از امامزادگان هدایا و نذورات و درآمدزایی دارند و ۵۲ درصد آن‌ها هیچ گونه درآمدی ندارند. ما اگر بخواهیم همه بقاع متبرکه کشور پذیرای زائران باشد، باید در این عرصه برنامه‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم از طریق امامزادگان خدمات مادی، معنوی، تبلیغی و فرهنگی را برای مردم ارائه بدهیم. برای فعال‌سازی تمام امامزادگان در این عرصه حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است تا بتوانیم برای اداره کردن امامزادگان مدیریت عمرانی و فرهنگی آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.
محمدی خاطرنشان کرد:‌ برای مدیریت عمرانی امامزادگان تا پایان سال ۸۸ در چهار میلیون و ۴۰۰هزار مترمربع کار عمرانی انجام شد و از سال ۸۹ تاکنون در بیش از شش میلیون و و ۵۰۰ هزارمترمربع کار عمرانی انجام شده است. تا پایان سال ۸۸ در کمتر از ۵۰۰ هزار امامزاده نماز جماعت برگزار می‌شد، ولی از سال ۸۸ تاکنون در ۱۳۰۰ بقعه و امامزاده نماز جماعت برپا می‌شود که در برخی از آن‌ها نماز صبح و ظهر و عصر به صورت جماعت برگزار می‌شود.
وی یادآور شد: بیش از ۵۲ هزار مُبلغ و کارشناس دینی از سال ۸۹ تاکنون به سراسر کشور اعزام شدند و راه‌اندازی در حوزه مسائل و مفاهیم قرآنی داشته‌ایم. از اول انقلاب تا پایان سال ۸۸، ۴۰۰ بقعه در عرصه مسائل قرآنی فعال بودند و از سال ۸۹ تاکنون در بیش از ۲۹۰۰ بقعه و امامزاده کار فرهنگی و قرآنی انجام می‌شود. در عرصه فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی تا پایان سال ۸۸، ۳۶ هزار نفر در مسابقات قرآن شرکت می‌کردند و از سال ۸۹ تا پایان امسال بیش از ۴۰۰۰ نفر در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند و بیش از سه میلیون دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد:‌ مقام معظم رهبری در سال ۹۰ فرمودند که باید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم که ما از همان سال به صورت خودجوش این اقدام را در سازمان اوقاف دنبال کردیم و تا پایان سال ۹۵ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از هموطنان ما در عرصه حفظ و مفاهیم قرآنی در فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف شرکت کردند و در فضای مجازی که سازمان اوقاف و امور خیریه برای مفاهیم قرآنی راه‌اندازی کرده است  افرادی شرکت کرده‌اند. همچنین در مسابقات قرآنی بیش از ۸۳ کشور نماینده دارد.
محمدی ادامه داد: از اول انقلاب تا پایان سال ۸۸، ۱۳ هزار و ۹۶ موقوفه به ثبت رسیده است ولی از سال ۸۹ تاکنون ۱۵ هزار و ۶۱۷ موقوفه ثبت شده است و در این عرصه رسانه‌ها، مبلغان و ائمه جماعات تأثیرگذار بودند. از دیگر اقدامات ما در سازمان اوقاف ایجاد وقف مشارکتی است که در این طرح افراد زیادی شرکت کرده‌اند چرا که با توجه به وضعیت مالی افراد در زمان حال حاضر شاید نتوانند افراد به صورت تکی وقف داشته باشند و این وقف مشارکتی یک فعالیت در عرصه ایجاد موقوفات است و سه بیمارستان در قالب کار مشارکتی کار خود را آغاز کرده است.
وی گفت:‌ برنامه‌ریزی برای تشویق مردم در عرصه تولید علم و فناوری نیز داشته‌ایم. یکی از سیاست‌های مقام معظم رهبری که آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته‌اند، ارتقاء وقف در زمینه علم و فناوری است. ما هم در این عرصه برنامه‌ریزی داشته‌ایم. اما در حال حاضر موقوفات قرآنی بسیار کم است و در این رابطه نظرسنجی‌هایی داشته‌ایم و دلیل آن این بود که بیش از ۷۰ درصد از مردم با وقف و کارکردهای آن آشنایی ندارند که برای این امر رسانه‌ها باید اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از اقدامات جدی است که رسانه‌ها باید به آن اهتمام بورزند. ما کمپین «همه واقف باشیم» را راه‌اندازی کرده‌ایم که در این عرصه ارگان‌ها و نهادهای زیادی نیز با ما همکاری داشته‌اند. شفافیت‌سازی مالی و مدیریت مالی سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر اقداماتی بوده که داشته‌ایم. همچنین یک سال مالی برای امامزادگان در نظر داشته‌ایم که همه آن‌ها باید حساب‌های خود را در آن سامانه ثبت کنند تا از این طریق شفافیت نیز در این عرصه بیشتر شود. ما ۶۰۰ انجمن یاوران وقف را راه‌اندازی کرده‌ایم.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۹۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت تردد موتور سیکلت ها در جاده چالوس

سرهنگ پیمان کرمی گفت: با توجه به حجم فزاینده سفر و ترافیک سنگین در روز‌های تعطیل تردد موتور سیکلت‌ها در این محور می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: دراین شرایط ترافیکی ممنوعیت تردد می‌تواند تا حدودی از حوادث احتمالی پیشگیری کند.

کرمی گفت: برخی راکبان با توجه به اجرای ممنوعیت تردد اصرار به سفر از مسیر جاده چالوس دارند که ماموران پلیس راه به هیچ عنوان اجازه ورود نخواهند داد.

رییس پلیس راه البرز افزود: درتعطیلات هفته گذشته از ادامه تردد تعداد زیادی موتور سیکلت در جاده کرج - چالوس جلوگیری شد.

 

به گزارش ایرنا، نیمی از جاده ۱۶۰ کیلومتری کرج - چالوس درحوزه استان البرز و نیمی دیگر نیز درحوزه استان مازندران است که روزانه بیش از ۱۲ هزار تردد در این مسیر انجام می‌شود که در روز‌های تعطیل این حجم تردد چند برابر افزایش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • بهره‌مندی ۷۰۰۰ موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • بهره‌مندی ۷ هزار موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • سیاستگذاری در عرصه دیپلماسی فرهنگی ناظر به میدان و واقع بینانه خواهد بود.
  • ایمانی پور: سیاستگذاری در عرصه دیپلماسی فرهنگی ناظر به میدان و واقع بینانه خواهد بود.
  • آیت‌الله اعرافی: موقوفات در اختیار ادارات تعیین تکلیف شود
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در جاده چالوس
  • ممنوعیت تردد موتور سیکلت ها در جاده چالوس