Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


28 آبان 1304، محمدعلی‌ خان فروغی (ذکاء‌الملک) وزیران خود را به این شرح معرفی کرد:
حسین دادگر (عدل ‌الملک) وزیر داخله، حسن مشار (مشار‌الملک) وزیر خارجه، امیرلشکر عبدالله امیر طهماسبی وزیر جنگ، مرتضی قلی بیات وزیر مالیه، جعفرقلی اسعد (سردار اسعد) وزیر پست و تلگراف، علی‌اکبر داور وزیر فوائد عامه و تجارت، یوسف مشار (مشار‌ اعظم) کفیل وزارت معارف، میرزا محمود جم (مدیرالملک) معاون رییس ‌الوزرا.
28 آبان 1311، روزنامه اطلاعات در مقاله اي تحت عنوان «امتيازنامه دارسي» ضمن اشاره به تعديات شركت نفت ايران و انگليس نوشت قرارداد دارسي به قدري خارج از عدالت تنظيم شده كه در مدت 27 سال مشروطيت هيچ قوه مقننه اي حاضر به رسميت دادن و قبول امتياز مزبور نشده است.
28 آبان 1321، با مصوبه مجلس شوراي ملي، بانك ملي، ايران اجازه چاپ اسكناس يافت.
28 آبان 1329، نخست ‌وزیر، امان ‌الله اردلان را به سمت وزیر کشور و اسدالله اعلم را به سمت وزیر کار معرفی کرد.
28 آبان 1333، به دستور سپهبد زاهدی درآمدهای کشور به دو قسمت تقسیم خواهد شد. پول نفت به طور کلی برای برنامه ‌های عمرانی به مصرف می‌ رسد. سایر درآمدهای کشور هزینه جاری خواهند بود.
28 آبان 1335، کشور انگلستان به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت در خاک خود داد.
28 آبان 1347، ظرفیت کارخانه ذوب‌آهن افزایش یافت.
28 آبان 1351، رژيم شاه براي خريد دو هواپيماي مسافري از آمريكا وام گرفت.
28 آبان 1353، قرارداد خريد چهار نيروگاه هسته اي مولد برق ميان ايران با دو كشور فرانسه و آلمان به امضا رسيد.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید روی هدایت نقدینگی به‌سمت بخش مولد و سودآور اقتصاد یعنی بخش نفت و گاز تمرکز کنیم.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره اهمیت استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و مردمی اقتصاد در توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور بیان کرد: تمرکز بر توسعه مبتنی بر منابع عموم جامعه و ایجاد بازی دوسربُرد برای مردم و دولت در زمینه توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز بسیار مهم است. در این زمینه، مصوبه مهمی در ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه تصویب شده است که زمینه حضور و استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و مردمی اقتصاد در توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور را فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه جهش تولید با مشارکت مردم حاصل می‌شود، افزود: تنها با اتکا به منابع دولتی به‌هیچ‌وجه امکان توسعه نداریم و باید بر منابع بخش مردمی اقتصاد و هدایت نقدینگی به‌سمت بخش مولد و سودآور اقتصاد، یعنی بخش نفت و گاز تمرکز کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم دوبرابر شده است، تصریح کرد: در زمینه فروش نفت و گاز استخراج‌شده از میدان‌های مشترک نیز کمکی ویژه‌ ازسوی بخش غیردولتی خواهد شد و توسعه تجارت انرژی، همچنین رشد اقتصادی کشور نیز از این محل به‌خوبی قابل انجام است.

قادری با اشاره به اهمیت ورود بخش صنعتی با ابزارهای نوین و صرفه اقتصادی بالا برای این بخش گفت: صنایع نیز در زمینه حل ناترازی خود و رشد اقتصادی حاصل از تداوم تولیدات صنعتی در زمان اوج مصرف گاز و برق می‌توانند از این ظرفیت جدید تولیدشده ازسوی سرمایه‌گذاری مستقیم خود استفاده کنند و در این زمینه به خودتأمینی گاز و برق برسند.

دیگر خبرها

  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • تاجگذاری باشکوه والیبال ایران: قهرمان جهان شدیم
  • دانش‌آموزان نابغه ایرانی بر بام والیبال جهان ایستادند
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد