Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@17:05:57 GMT

۳۵۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور/بیماری پر هزینه

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۲۱۸۶

۳۵۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور/بیماری پر هزینه

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، از وجود ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور خبر داد و گفت: سالانه ۱۰۰ هزار نفر به آمار افراد مبتلا به سرطان در ایران افزوده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید محمد هادی ایازی در آستانه برگزاری سومین سمپوزیوم بین المللی سرطان نسترن از ۸ تا ۱۰ آذر ۹۶ در مشهد، اظهار داشت: سرطان در کشور ما در برخی از مناطق عامل دوم و در برخی از استان‌ها عامل سوم مرگ و میر است و یکی از بیماری‌هایی بوده که هزینه‌های زیادی را در نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی‌افزود: حدود ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم که سالانه ۱۰۰ هزار بیمار به این تعداد افزوده می‌شود و بسیار مهم است که از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنیم.

معاون وزیر بهداشت بیان‌کرد: در طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ موفق شدیم اولین شبکه سازمان‌های مردم نهاد و خیریه در حوزه سلامت کشور را تشکیل دهیم و نزدیک به ۷۲ سازمان مردم نهاد و خیریه در حوزه سرطان فعالیت دارند، مجموعه‌هایی که کمک‌های زیادی در حوزه درمان انجام داده‌اند.

ایازی با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری و فرهنگ‌ساری نیز مجموعه‌های مختلفی در سطح کشور فعال هستند، گفت: مجموعه نسترن یکی از این مجموعه‌ها است که اقدامات فرهنگ‌سازی خوبی را در خراسان رضوی و کشور با برگزاری سمپوزیوم‌های مختلفی در سطح بین الملی برای پیشگیری از سرطان انجام داده است.

وی ادامه داد: سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان توسط موسسه نسترن امسال با ۱۴۰۰ نفر شرکت کننده برگزار می‌شود که ۶۰ سخنران و ۱۵۰ عضو کمیته علمی دارد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، هدف اصلی برگزاری این سمپوزیوم را شناسایی راهبردهای پیشگیرانه با چشم انداز داشتن جامعه‌ای عاری از سرطان دانست و افزود: در کشور ما سونامی سرطان وجود دارد، هرچند که نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته میزان آن کمتر است، اما این دغدغه وجود دارد که اگر نتوانیم اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم در سال‌های آتی که به سمت پیری و میانسالی می‌رویم میزان سرطان در کشور افزایش پیدا کند.

ایازی‌گفت: محورهای همایش شامل پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان، مدیریت و درمان هدفمند سرطان، تغذیه و مکمل‌های دارویی و نقش آنها در پیشگیری از سرطان، مطالعات پایه و میان رشته‌ای سرطان است.

وی اضافه‌کرد: در این سمپوزیوم، ۴۶۶ مقاله ارسال شده است که ۴۳۰مقاله پذیرش شده که از این تعداد ۵ مقاله به عنوان سخنرانی و ۴۲۵ مقاله به عنوان پوستر ارائه می‌شود.

رئیس سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن با گرامیداشت یاد مرحوم نسترن رزم جو بنیانگذار این موسسه، گفت: سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن به دنبال این است که بتواند فعالیت‌های پژوهشی در حوزه سلامت را با مشارکت مردم بیشتر توسعه دهد و سخنرانان دعوت شده نیز با این نگاه موضوع را دنبال می‌کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۲۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌خطر اما پردردسر!

  کافی است این روزها نام آبله مرغان را بیاوری تا نفر دوم هم حرف‌هایت را ادامه دهد و از تجربه اخیر این بیماری در دوستان و اطرافیانش بگوید؛ موضوعی که نشان‌دهنده شیوع گسترده این بیماری در این فصل و این موقعیت زمانی است:«‌واقعیت این است که بعد از عبور از پاندمی کووید یا همان کرونا، الگوی خیلی از بیماری‌های ویروسی و حتی باکتریایی، تغییر کرده است. از طرف دیگر، کودکان در یک قرنطینه امن و به دور از محیط بیرون قرار داشتند و این اتفاق باعث شد سیستم ایمنی بچه‌ها برای مقابله با خیلی از ویروس‌ها، ضعیف شود؛ پس حالا که محدودیت‌ها کنار رفته و کودکان در محیط قرار گرفته‌اند با شیوع گسترده انواع بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزا و حتی آبله‌مرغان مواجه شده‌ایم.» این را دکتر آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران می‌گوید که معتقد است پاندمی کووید باعث شده تماس کودکان با انواع ویروس‌ها به صفر برسد و این اتفاق باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن‌شان و طبیعتا موج گسترده ابتلای آنها به بیماری‌های تنفسی و...شده است: «اتفاقی که توقع وقوعش را داشتیم.» 
   
همان آبله‌مرغان معروف
همه‌چیز از بروز اولین دانه‌های قرمز کمرنگ روی نقاط مختلفی از بدن شروع می‌شود؛ دانه‌هایی که در نگاه اول، اهمیت چندانی ندارند و می‌توانند جوش‌های سطحی تلقی شوند، اما این‌که در مدت زمان کوتاهی شاید چند دقیقه و چند ساعت، تعداد این دانه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود، فقط یک معنی دارد و آن هم ورود ویروس واریسلا زوستر به بدن و بیماری آبله مرغان در کودکان و بیماری زونا در بزرگسالان است. نوعی بیماری که در کودکان شایع‌تر است و ارتباط مستقیمی با سن دارد؛ یعنی هر چه سن ابتلا افزایش یابد، علامت‌های بیماری از جمله دانه‌های تاول‌مانند آن هم شدیدتر است. بروز این دانه‌های متعدد که با گذشت زمان، بر تعداد و قرمزی‌شان افزوده هم می‌شود، نشان می‌دهد که باید چند روزی را با تب و خارش و در قرنطینه بگذرانید. 
   
ابتلای دوباره؟ نه ممنون!
ویروس عامل بیماری آبله مرغان، ویروسی بسیار مسری است؛ آن‌قدر که کمتر پیش آمده که فردی که دچار آبله مرغان شده، با فرد سالم دیگری، برخورد هرچند کم و کوتاه داشته باشد و نفر دوم به این بیماری مبتلا نشود. تماس و دست دادن و تنفس در محیطی که فرد مبتلا در آن نفس می‌کشد، کافی است که سرایت بیماری صورت بگیرد و این چرخه انتقال ادامه داشته باشد. اما واقعا کسانی که یک‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اند، از آن به بعد در‌برابر ویروس آبله مرغان ایمن هستند؟ سوالی که دکتر رمضانی به آن پاسخ می‌دهد‌: «‌بله همین‌طور است؛ یک‌بار ابتلا به بیماری آبله مرغان، فرد را در برابر ابتلای دوباره مصون می‌کند مگر این‌که در موارد بسیار محدود و معدود و در‌صورت تماس جدی با فرد مبتلا، ممکن است به صورت بدون علامت یا کم‌علامت مبتلا شویم که البته اتفاق نادری به حساب می‌آید.» 
   
درمانی به نام گذر زمان
بر کسی پوشیده نیست که آنچه که آبله مرغان برای کودکان مبتلا به همراه دارد، بثورات پوستی، خارش و تب است که همه آنها بیشتر از آن‌که درمان قطعی داشته باشند، باید آرام شوند و به مرور زمان، کاهش پیدا کنند تا به رفع کامل برسند. واقعیت این است که در بین کودکان، درمان دارویی خاصی برای آبله مرغان وجود ندارد و توصیه نمی‌شود؛ هرچه هست باید اجازه بدهیم با گذر زمان و صبر، به آرامی این بیماری بگذرد و بهبود پیدا کند. در این میان، می‌توانیم صرفا از داروهایی مانند استامینوفن برای پایین آوردن تب که اتفاق خوشایندی در کودکی نیست و آنتی‌هیستامین و البته کرم‌ها و پمادهایی برای کم‌کردن التهاب دانه‌های پوستی و خارش آنها استفاده کنیم.

یک سرایت اجباری 
خوب است بدانیم که به عنوان والدین یک کودک مبتلا به آبله مرغان ویا فرد مبتلا، لازم است که چه مدت زمانی در قرنطینه بمانیم تا فرد دیگری به این بیماری مبتلا نشود؛موضوعی دکتر آمیتیس رمضانی،متخصص بیماری‌های عفونی درباره آن به جام‌جم توضیح می‌دهد:« از زمان ابتلا تا زمان ظاهر شدن علامت‌های بیماری، چیزی بین ده تا بیست روز طول می‌کشد که به آن دوره کمون بیماری گفته می‌شود؛ دوره‌ای که امکان سرایت بالا است.بعدازگذشت دروه کمون،برخی ازنشانه‌های خفیف مانند سردرد و شکم‌درد و...آغازمی‌شود که اوج دوره سرایت است وممکن است فرداحتمال آبله مرغان ندهد.ازاین دوره به بعد، علامت‌های اصلی بیماری یعنی دانه‌های کوچک تاول‌مانند خودشان رانشان می‌دهند؛اما پس ازگذشت چندروز این دانه‌ها خشک می‌شوند، زخم می‌شوند و به مرور می‌افتند که دقیقا در همین دوره زمانی، دیگر احتمال سرایت و انتقال وجود ندارد.» 

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • کم‌خطر اما پردردسر!
  • روزانه ۳ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به سرطان مبتلا می شوند
  • افزایش مبتلایان به سرطان در بلخ
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون