روایت ایکنا از مشهد در آخرین روز دو ماه عزاداری/خداحافظی زائران و عزاداران با امام مهربانیها
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۷۱۶۱
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همیشه اینطور بوده که روز آخر دو ماه عزا باید ختم شود به مشهد؛ سرّش را نمیدانم اما یادم هست گفته بودند زمانی که حضرت رضا(ع) باید مدینه را به مقصد خراسان ترک میکردند، خانوادهشان برایشان گریستند، قرار بود سفری باشد که بازگشتی ندارد؛ غریبانه او را بردند و غریبانه در سرزمینی که از اهلبیتش دور بود، به شهادت رسید این شد که غریبالغرباء نام گرفت؛ غریبِ غریبها، یعنی خیلی غریب، یعنی اوج غربت .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هیئتهای بسیاری از تبریز، ارومیه، مراغه و بسیاری از شهرهای دیگر مشغول عزاداری هستند؛ سرتاسر خیابان امام رضا(ع) مملو از علم و کتلهایی است که همراه با هیئتهای مذهبی در این روز غمانگیز خودنمایی میکنند. این روز پیر و جوان نمیشناسد؛ همه آمدند تا خود را به حرم امام رضا(ع) برسانند و عرض تسلیت به ساحت امام زمان(عج) داشته باشند.در میان هیئتها جوانی را دیدم که در میان زنجیرزنی گاهی چشم به گنبد طلایی امام رضا(ع) میدوزد و سربهزیر میاندازد و گریه میکند؛ آری او حاجات خود را به لسان قلب با امام مهربانی در میان میگذارد. از این صحنهها بسیار مشاهده میشد، پیرزنی که به درختی تکیه داده و مقابل حرم فقط اشک میریخت.بسیاری از عاشقان امام رضا(ع) پای برهنه به عزاداری مشغول بودند. در میان هیئتهای مذهبی هیئتی مشغول به تعزیهخوانی حضرت علیاصغر(ع) بودند. حال و هوای خیابان امام رضا(ع) قابل وصف نیست؛ همه با پای دل به پابوسی امام رضا(ع) میرفتند.هیئتهای مذهبی بسیاری از شهرهای دور و نزدیک به مشهدالرضا آمده بودند و دسته دسته سینهزنان و زنجیرزنان بهسوی حرم گام برمیداشتند. نظم خوبی در خیابانها حاکم نبود و برخی هیئتهای آنقدر به هم نزدیک بودند که صدای مداحان به وضوح شنیده نمیشد.کاهش نیروهای امنیتی از عواملی بود که به وضوح به چشم میخورد که همین امر باعث شده بود وضعیت عبور و مرور نابهسامان شود.هرچه به حرم مطهر نزدیک میشدیم ازدحام جمعیت بیشتر و بیشتر میشد و بانوان و آقایان بهسختی از کنار هم عبور میکردند؛ پدران کودکان خود را به روی دوش خود گذاشته تا آنان نیز در این شلوغی جمعیت بتوانند صحنههای ناب عزاداریهای دلدادگان امام هشتم(ع) را بهتر ببینند.حرف دل عزاداراندر میدان توحید به سمت حرم، یک زوج کهنسال، خانمی که با واکر مسیر حرم را قدمبهقدم طی میکند و همسرش که به کمک او در حال حرکت است؛ ثریا روحبخش با ابراز این مطلب که امام رضا(ع) هر دو بچهام را شفا داده است، اضافه میکند: یکی از پسرانم استخوان پایش نیاز به عمل داشت و دیگری دیسک داشت که نمیتوانست راه برود و بشیند؛ امام رضا(ع) هر دو فرزندم را شفا داد.وی همچنین ادامه میدهد: مردم همه به یاد خدا باشند و قصد زیارت کربلا و مشهد داشته باشند.محمد علیزاده، یکی دیگر از زائران بارگاه منور رضوی درباره علت پیاده رفتنش به حرم با وجود همه سختیها میگوید: ما اهل مشهد هستم و وقتی دیدیم این عده زیاد از نقاط دور و نزدیک به زیارت امام رضا(ع) میروند، با خودمان گفتیم ما از آنها چه کم داریم که نرویم زیارت؟ حتی اگر نتوانیم به خاطر شلوغیها وارد حرم شویم، از دور سلامی میدهیم و عرض ادب میکنیم؛ همین برای ما کافی است.این زائر امام رضا(ع) با اشاره به لطف و مهربانی امام رضا(ع)، اضافه میکند: همین مهربانی امام رضا(ع) باعث شده این جمعیت میلیونی امروز به مشهد بیایند؛ امام رضا(ع) بچههای من را شفا داده و اصلاً ما هرچه داریم از برکت ایشان است.مشغول گفتوگو با یکی از زائران حرم امام مهربانی میشویم، اعظم داوریان 32 ساله از نیشابور همراه با همسر و دختر دو ساله اش خود را در روز شهادت امام مهربانی به مشهد رسانیده بود وی در گفتوگو با ایکنا گفت: زیارت امام رضا(ع) آنقدر ارزش دارد که سختی بچه کوچک داشتن فراموش شود و هدف بزرگتری همچون زیارت امام رضا(ع) در اولویت قرار بگیرد. حس و حالش قابل وصف نبود و فقط اشک میریخت او نیز همچون دیگر زائران تنها آرزویش فرج امام زمان(عج) و شفای بیماران بود. سعید رضایی از شاهرود که از سال 86 همهساله در شهادت امام رضا(ع) به مشهد میآید، امسال نیز به همراه دوستانش با قطار به زیارت آمده و ضمن ابراز رضایت از خدمات عمومی در مشهد میگوید: خدماترسانی خوب بوده و مشهد شهر تمیزی است.وی حس حضورش در مشهد را اینطور ابراز میکند: لحظات بسیار روحانی و معنوی است و حتما باید در اینجا حضور داشت تا بتوان درکش کرد؛ فقط صدای طبلها خیلی اذیتمان کرد؛ اگر امکانش باشد که از طبلها استفاده نشود و جلوگیری شود، عالی است.ایستگاه پرستارانمسیرمان را ادامه میدهیم؛ در عرصه میدان شهدا، ایستگاه بهداشتی_درمانی با همکاری بیمارستان قائم، شهرداری مشهد، جامعه پزشکی و ... برپا شده بود؛ همه صادقانه و با تمام توان برای خدمت به زائران در حال فعالیت بودند؛ بخش ماساژ، داروخانه، بخش پرستاری، همه و همه به عشق امام مهربانیها، به زائرانش با مهربانی خدمت میکردند.
از راحله قلبانی، سرپرستار بیمارستان قائم که با عجله در حال خدمترسانی بود درباره علت و انگیزه حضورش برای خدمت به زائران امام رضا(ع) میپرسیم که در پاسخ ابراز میکند: شوق و اشتیاقی که برای رسیدن به اهدافی که در دلم داشتم، باعث شد تا امروز اینجا در خدمت زائران باشم.واکسیهاامروز هرکسی به هر نوعی که شده، خودش را رسانده تا زائر امام رضا(ع) در هیچ موردی احساس کمبود نکند؛ در ادامه مسیر، ورودی خیابان شیرازی در عرصه میدان شهدا، صدای «واکس مشکی ... واکس مشکی ...» از طرف نوجوانی ما را به سمش برد؛ یک ردیف واکسزن نوجوان که برای رسیدن کفش جدید از زائر امام رضا(ع) لحظهشماری میکنند ... کدام قلم و کدام دوربین میتواند اوج لذتی که خدمت به زائر امام رضا(ع) به انسان میچشاند را وصف کند؟!مهدی قدمگاهی یکی از نوجوانان ردیف واکسزنها میگوید: این کار ثواب دارد و من آمدهام اینجا کفشهای زائران را واکس میزنم، تا وقتی میروند خدمت امام رضا(ع) تمیز و مرتب باشند. وقتی از او خواستیم تا با یک جمله روز شهادت امام رضا(ع) در کنار حرمش را برای مخاطبان توصیف کند، گفت: انشاءالله سال دیگر، همه کسانی که امروز مشهد نیستند و صحبت من را میخوانند، سال دیگر اینجا باشند.در حوالی حرم، واکسیهای دیگری هم مشغول خدمترسانی بودند؛ حسن خرمی 42 ساله از مشهد گفت: نیت کردم حداقل کاری که از دستم برمیآید را در روز شهادت امام رضا(ع) برای زائران آقا انجام دهم و این اولین سال است که تصمیم گرفتم در این روز کفشهای زائران را واکس بزنم تا زیباتر به دیدار امام رضا(ع) مشرف شوند و تنها آرزویم این است که امام زمان(عج) ظهور کند.با یکی دیگر از جوانانی که در مسیر حرم مشغول به واکس زدن کفشهای زائران بود صحبت کردیم، سپهر رضایی 16 ساله مشهد بیان کرد: نیت کرده بودم اگر امام حسین(ع) بطلبد در مسیر پیادهروی اربعین کفشهای زائران را واکس بزنم ولی قسمت نشد و کربلا نرفتم ولی امروز در مسیر حرم امام رضا(ع) این کار را انجام میدهم و مطمئن هستم که امام رضا(ع) خود کربلای مرا امضا خواهد کرد.تنها آرزویش شفای بیماران بود.ماموران شهرداری، آتشنشانی، اورژانس و ... همه در خدمت زائرانمأموران شهرداری هم مثل همیشه حافظ تمیزی شهر بودند و با کیسههایی در دست مشغول خدمت به عاشقان اهل بیت(ع) بودند. ایستگاههایی برای جمعآوری کمکهای مردمی به زلزلهزدگان کرمانشاه نیز برپا بود و مردم هم مشتاقانه به یاری زلزلهزدگان میشتافتند.بساری از مغازهها به حرمت این ایام با نصب پرچم سیاهی تعطیلی مغازه خود را بیان میکنند ولی دیده میشد برخی از مغازههای بدلیجات، آبمیوه فروشیها، زعفرانفروشیها نیز باز بودند.کاش آنان نیز همانند دیگر مغازهها پرچمی نصب میکردند و حرمت این روز را نگه میداشتند.وقت اذانبا گذشت زمان به اذان ظهر نزدیک میشویم؛ با صدای اذان، دستههای عزاداری، سینهزنی و مداحی را متوقف میکنند و تلاش میکنند تا صفها نماز را مرتب کنند، مردم نیز در حال ورود به حرم هستند و همین اتفاق باعث ازدحام جمعیت میشود، طوری که خادمان نمیتوانستند کنترلش کنند؛ طنین الله اکبر اذان میپیچد ولی برخی هیئتهای مذهبی همچنان مشغول عزاداری و زنجیرزنی هستند.نمازهای جماعت باشکوهی در خیابانهای آیتالله بهجت، خیابان طبرسی و ... برپا میشود در حرم رضوی نیز آیت الله سید احمد علمالهدی امامت نماز را بر عهده داشت. بعد از اقامه نماز، مداحان اهل بیت(ع) به سوگواری پرداختند. طنین «لبیک یا حسین» عاشقان و دلدادگان در حرم رضوی تا آسمان میرفت، هر کس در گوشهای از حرم با چشمانی گریان حاجات خود را از امام رئوف میخواست.کودکان در هنگام خروج از حرم همانند پدر و مادرشان با خضوعی هرچه بیشتر دست برسینه به امام رضا(ع) سلام میدادند و امیدوار بودند امام مهربانی بار دیگر ایشان را بطلبد.زائران امام رضا(ع) امروز با دلی آرامگرفته از زیارت امام مهربانیها، دو ماه عزا را به پایان بردند و از ظهر امروز از مشهد خارج میشوند؛ زیارتشان قبول.تکتم اصیل/احسان شریفی
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
حضرت امامخمینی (ره) با توجه به شرایط سیاسی ــ اجتماعی ایران، از همان اولین روزهای حضورشان در حوزه علمیه قم و خصوصا پس از پاسخنگرفتن اعلامیه معروفشان درسال۱۳۲۳ که برای برانگیختن مردم مسلمان علیه رژیم شاه صادر شده بود، به این نتیجه رسیدند که پرورش و تربیت طلاب، روحانیون و مدرسین آگاه و مبارز برای این حوزه میتواند بستر مناسب رشد اسلام و شناساندن صحیح آن به تودههای مردم باشد؛ مردمی که پس از شناخت اسلام آنگونه که هست، قطعا به رهبری روحانیت مبارز، علیه رژیم ستمشاهی و اربابان غربیاش قیام خواهند کرد و پایههای ظلم و جور را برخواهند انداخت.
به همین علت همانطور که در سند ساواک هم آمده بود، امام در حوزه به تدریس فلسفه و فقه و اصول و اخلاق و تالیف مشغول گردیدند و از محضر ایشان روحانیون بسیاری برخوردار شده و درس گرفتند، روحانیون و طلابی که هریک بعدها از مبارزین و انقلابیون فعال در پیشبرد نهضت و انقلاب اسلامی بودند. امام از سالها قبل درس اخلاق را به منزله مدرسهای برای آمادهساختن طلاب جوان جهت مبارزه پیگیر و خستگیناپذیر شروع کرده بودند و از این راه به سایر طبقات و اقشار اجتماعی نیز آگاهی سیاسی میبخشیدند.
درواقع دیدگاههای سیاسی خود را در این درسها مطرح میکردند. بسیاری از روحانیون مبارز ازهمین کلاس اخلاق حضرت امام، درس مبارزه و انقلاب را آموختند و بعد از آن وارد عرصه نهضت شدند. در شرایطی که اهم فعالیت حضرت امامخمینی (ره) درسالهای مابین۱۳۰۰هجری شمسی که به حوزه علمیه قم آمدند وتحصیل خود راپی گرفتندتا۱۳۴۰ که بهطورعلنی وارد مبارزات سیاسی شدند، پیرامون فراگیری و تدریس علوم مختلف اسلامی و فقهی و تربیت و پرورش شاگردان و روحانیون وطلاب مبارز میگذشت؛ یعنی مبارزه ریشهای و مبتنی بر پایههای محکم ایدئولوژیک، آگاهیهای تاریخی ــ اجتماعی و سیاسی، اما در همان دوران هم از موضعگیریهای سیاسی در موارد تعیینکننده غافل نبودند.
در طول نهضت ملی شدن صنعت نفت، امام بیشتر به پیگیری مسائل حوزه و کار تدریس و تالیف و مشاوره با آیتا... بروجردی و تقویت دستگاه مرجعیت مشغول بودند. ایشان در اندیشه اصلاح حوزه بودند، اگرچه در کنار آن سالهای پرحادثهای میگذشت؛ جنجال قرارداد کنسرسیوم، درگیریهای حزب توده، ترورها و اختلافات جناحهای ملی و مذهبی نهضت و... ولی بهدلیل عدم همراهی آیتا... بروجردی با آیتا... کاشانی، حوزه علمیه قم و روحانیونش تقریبا از این جریانات به دور بود.
امام خمینی (ره) و ولایت
حضرت امامخمینی (ره) با توجه به تجارب تاریخی اسلام خصوصا در تاریخ معاصر و مبارزات موثر علما و روحانیونی همچون مرجع تقلید میرزای شیرازی در نهضت تنباکو و ملا محمدکاظم آخوند خراسانی و آیات دیگر در نهضت عدالتخانه و انقلاب مشروطیت، همچون سیدجمالالدین اسدآبادی دریافته بودند مبارزات مردم مسلمان ایران علیه استبداد و استعمار تنها در زمانی به نتیجه خواهد رسید که از بنیانی دینی برخوردار بوده و با رهبری و هدایت روحانیت و بهخصوص مرجعیت اسلام انجام پذیرد. طبعا آن روحانیتی که بتواند مردم مسلمان را هدایت کرده و درعینحال از تفکر عمیق دینی و پشتوانه علمی اسلامی نیز برخوردار باشد، بایستی در حوزههای علمیه تربیت میشد و از دریای علم و معرفت اسلامی سیراب میگردید.
پس نخستین شرط تربیت چنین روحانیتی، رشد و بقای حوزه علمیه قم در مقابل سیل بنیانکن تهاجم فرهنگی استعمارگران و فشار و زور رژیم پهلوی بود که از زمان تاسیس، بنا به اساس طرح صهیونیستی بنیادگذاریاش، انهدام حوزههای دینی را در دستورکار خویش قرار داده بود. در شرایطی که برنامههای ضداسلامی و سرکوب و اختناق رضاخانی، حوزه علمیه قم را به نهایت ضعف رسانده و در آستانه اضمحلال قرار داده بود، امام ضرورت حضور مرجعی جامعالشرایط را برای مرجعیت عامه و ریاست حوزه علمیه قم احساس میکردند.
ضرورتی که پس از درگذشت آیتا... العظمی حاجشیخعبدالکریم حائرییزدی، تقریبا بدون پاسخ مانده بود و حضور مراجع ثلاث یعنی آیتا... سیدمحمد حجت و آیتا... سیدصدرالدین صدر و آیتا... سیدمحمدتقی خوانساری نتوانسته بود وحدت حوزه را دربرابر هجوم بیامان دشمنان دین و کشور حفظ نماید. امام بحق میدانستند که با حوزهای متزلزل، آسیبپذیر و ضعیف نمیتوان با توطئههای اسلامزدایی استعمار و رژیم شاه مقابله نمود و فقیه جامعالشرایط، باشهامت و آگاهی را میطلبد تا با تبدیل آن حوزه علمیه آشفته به پایگاهی استوار برای پرورش اندیشمندانی وارسته و اسلامشناسانی فرهیخته و پاکباز، کانون گرم نهضت اسلامی را جهت رویارویی با خطرهایی که اسلام و استقلال کشور را تهدید میکند، برپا سازد.
از همین رو بود که حضرت امام (ره) درسال۱۳۲۳ بهعنوان یکی از شخصیتهای مطرح حوزه علمیه قم، برای یکپارچه کردن حوزه تحتزعامت مرجعی واحد، در دعوت آیتا... بروجردی به قم نقش اصلی را ایفا کردند و پس از درگذشت آیتا... سیدابوالحسن اصفهانی (مرجع تقلید شیعیان در کاظمین) در۱۳آبان۱۳۲۵ و حاجآقا حسین قمیطباطبایی (سرپرست حوزه علمیه نجف) در ۱۷ بهمن همان سال، بیشترین تلاش را جهت مرجعیت عامه آیتا... بروجردی به عمل آوردند. سابقه مبارزاتی آیتا... بروجردی علیه رضاخان و حرکتش از بروجرد بهمنظور سرنگونی حکومت ضداسلامی رضاخان از نگاه امام پنهان نبود و اینکه خود مرحوم بروجردی به مناسبتی اظهار کرده بود: «من هرگز در قبال خلافکاریها و قانونشکنیهای دستگاه حاکمه ساکت نمینشینم.»
وهمین موضوع به زندان افتادن ایشان منجر شد، مد نظر امام قرار داشت. ازهمین رو حضرت امام (ره) اطمینان داشتند حضور آیتا... بروجردی در صدر حوزه علمیه قم میتواند وحدت و یکپارچگی لازم را در حوزه علمیه قم پدید آورده، قوام و استحکام لازم را به آن ببخشد و در برابر هجمه شاه و اعوان و انصارش بیمهاش سازد. امامخمینی (ره) در تمام دوران زعامت آیتا... بروجردی بر حوزه علمیه قم، کوشش فراوانی به خرج دادند که علیرغم موانع و دشواریهای متعددی که پیرامون آیتا... بروجردی قرار داشت، حقایق را به گوش آن مرحوم برسانند، اوضاع و شرایطی را که در کشور جریان دارد و نقشههای گوناگونی که از سوی رژیم شاه و اربابان خارجیاش علیه اسلام و استقلال ایران طرح میشود را به ایشان اطلاع دهند و تا آنجا که ممکن است او را از جریان امور آگاه سازند.
آیتا... بروجردی نیز به نظرات و پیشنهادات امام توجه میکرد و به ایشان اعتماد و اطمینان ویژهای داشت و در مواقع حساس با امام تماس گرفته و مشورت میکرد. حاجآقا روحا... (عنوانی که امام در آن زمان در حوزه علمیه به آن معروف بودند) به مثابه نماینده و مشاور سیاسی آیتا... بروجردی، یکی از مورد اعتمادترین علمای حوزه نزد ایشان بهشمار میآمدند. چنانچه بارها از سوی آیتا... بروجردی بهعنوان نماینده تامالاختیار به ماموریتهای مهمی رفتند ازجمله هنگامی که رژیم قصد برپایی مجلس موسسان و تغییراتی در قانوناساسی همچون تفویض اختیار انحلال مجلسین به شاه را داشت، حضرت امام بهعنوان نماینده آیتا... بروجردی علاوهبراینکه با منوچهر اقبال، نخستوزیر وقت دیدار نمودند، ماموریت یافتند با شاه ملاقات کرده و نگرانیهای حوزه علمیه قم را از این تغییرات اعلام کنند. حتی در سفری که آیتا... بروجردی به مشهد داشت، امام را بهجای خود، مسئول اداره حوزه کردند، درحالیکه افراد مسنتر و معروفتری همان زمان در حوزه علمیه قم حضور داشتند.
سندی از ساواک نشان میدهد که وقتی خبرنگار مجله ترقی در سال ۱۳۳۱ (دوران صدارت دکتر مصدق) سراغ آیتا... بروجردی میرود تا از ایشان درباره کشتهشدگان تظاهرات همان سال بپرسد، آیتا... بروجردی در پاسخ اظهار میدارد که بروید از نماینده رسمی من، آیتا... خمینی سؤال کنید که خبرنگار نشریه یادشده با حضرت امام تماس میگیرند. امام ضمن اینکه در آن شرایط و علیرغم تاکید آیتا... بروجردی بر کنارهگیری از مسائل سیاسی، جهت حفظ وحدت حوزه علمیه قم تحت زعامت مرجعیتی واحد، نهایت سعی خود را برای حفظ احترام و روشهای آیتا... بروجردی مبذول میداشتند، اما درعینحال بهدنبال برنامه درازمدت خویش جهت سامانیافتن حوزه علمیه قم در سال ۱۳۲۸ با همراهی برخی دیگر از مدرسین حوزه، طرح اصلاح حوزه را با هدف ایجاد نظم و تشکیلات، به آیتا... بروجردی ارائه کردند که به علت مخالفت برخی از اطرافیان ایشان، به انجام نرسید.
اما سؤال مهم که اغلب در ذهن برخی پرسشگران مطرح میشود، آن است که چرا امامخمینی (ره) در دوران حیات آیتا... بروجردی، نهضت خود را آغاز نکردند (چنانچه نخستین موضعگیریهای علنی سیاسی امام علیه رژیم شاه پس از وفات آیتا... بروجردی اعلام میشود). چرا علیرغم ناسازگاری برخی مواضع سیاسی و اجتماعی امامخمینی با آیتا... بروجردی، هیچگاه آن مواضع را آشکار نساختند.
منبع: جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی