Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@23:52:39 GMT

3دلیل اصلی بی خوابی چیست؟+راه حل

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۹۶۴۷

3دلیل اصلی بی خوابی چیست؟+راه حل

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا وقتی که خیلی پرمشغله هستید، بیش از هر چیزی به یک خواب آرامبخش شبانه نیاز دارید؟ محرومیت از خواب، خطری جدی برای سلامت محسوب می‌شود، ولی مردم کمتر به این خطر توجه می‌کنند؛ در حالی که درست به اندازه غذا باید به خواب خود نیز اهمیت داد.

حالا دیگر رابطه بین کم‌خوابی و چاقی برای همه روشن شده است و همه می‌دانیم که کم‌خوابی شدید باعث بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و افزایش فشار خون می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی دلایل اصلی کم‌خوابی و بدخوابی عبارتند از:

بیش از اندازه فکر کردن

گاه ممکن است بعضی پروژه‌های کاری شما را ‌آزار دهند و یا بین شما و یکی از دوستان نزدیک‌تان بحث و اختلاف نظر پیش آید. در این شرایط فکرتان مشغول می‌شود و شب هنگام به سختی به خواب می‌روید. روانشناسان می‌گویند: «مردم کنترل کمی روی رفتارها و افکار خود دارند.

در حین فکر کردن وارد مرحله سبک خواب شده و از این مرحله خارج می‌شوند؛ بدون آنکه خودشان متوجه شوند. آنها تصور می‌کنند که تمام مدت را به فکر کردن گذرانده‌اند.

راه‌حل: هنگام ناراحتی و ‌آزردگی بلند شده و به جای دیگری بروید؛ ولی چراغ را روشن نکنید. به همین سادگی فکرهای ناراحت‌کننده و آزاردهنده‌تان متوقف می‌شوند. بعد دوباره به اتاق خواب برگشته و بخوابید؛

خواهید دید که این بار مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. به این شیوه، کنترل محرک می‌گویند؛ یعنی جلوگیری از ورود نگرانی‌ها به رختخواب! نگرانی‌های خود را بنویسید و برای هر کدام یک راه حل در نظر بگیرید. این کار را چند ساعت قبل از خواب انجام دهید.

روزهای تعطیل بیش از اندازه خوابیدن یا چُرت زدن

دیر به خواب رفتن، یعنی دیر از خواب بیدار شدن. ساعت بدن که توسط گروهی از سلول‌های عصبی مغز کنترل می‌شود، علاوه بر خواب، اشتها و دمای بدن را نیز تنظیم می‌کند.

روزهای تعطیل چون فرصت بیشتری برای خواب دارید، شب هنگام دیرتر به خواب می‌روید و همین مسأله باعث می‌شود که روز بعد از تعطیلی به سختی از خواب بیدار شوید.

راه‌حل: حتی اگر شب مجبور باشید دیرتر از روزهای دیگر به رختخواب بروید، باز هم صبح برنامه خود را تغییر ندهید و حتی نیم ساعت هم بیشتر از روزهای دیگر نخوابید تا ساعت بدنتان تغییر نکند.

برای جبران کم‌خوابی خود سعی کنید بعدازظهر آن روز کمی چرت بزنید؛ ولی این چرت نباید بیشتر از 30 دقیقه طول بکشد، زیرا شب‌هنگام برای به خواب رفتن دوباره دچار مشکل خواهید شد.

گرسنگی

با گرسنگی به رختخواب رفتن نتیجه‌ای جز بی‌خوابی ندارد و شما تا نیمه‌های شب بیدار خواهید بود. به همین دلیل افرادی که قصد کاهش وزن دارند، در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند.

راه‌حل: مقداری از پروتئین مورد نیاز بدنتان را به خوردن یک غذای مختصر درست قبل از خواب اختصاص دهید؛ مثل مقداری پنیر یا یک عدد تخم مرغ آب‌پز شده. پروتئین‌ها بیشتر از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها احساس سیری به شما می‌دهند.

 

منبع سلامت نیوز

انتهای پیام/

این دلایل باعث بی خوابی شما می شوند

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۹۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟

برای همه‌ی ما گاهی پیش آمده که بعد از بیدار شدن از خواب با مقداری آب دهان روی بالش مان مواجه شده‌ایم. این اتفاق اگر تنها گهگاه و به مقدار متعادل رخ دهد، کاملاً طبیعی است. با این حال، اگر اتفاقی همیشگی باشد، نباید به آن بی توجه بود.

به گزارش روزیاتو، وقتی به خواب می‌رویم، ماهیچه‌های صورت و همینطور رفلکس‌های مرتبط با بلع به کلی شل می‌شوند. از آنجایی که در زمان خواب، بزاق در دهان جمع می‌شود، ممکن است رفته رفته شروع به بیرون ریختن کند، چون شل شدن ماهیچه‌های صورت می‌تواند منجر به باز شدن نسبی دهان شود. به همین دلیل، دست آخر بالشی خیس برایمان باقی ماند که خوابیدن روی آن چندان خوشایند نیست.

بیرون آب دهان در خواب اگر به شکل شدید باشد، می‌تواند نشانه‌ی وجود یک بیماری عصبی یا درنتیجه‌ی گرفتگی بینی باشد. علاوه بر این، کسانی که تجربه‌ی مشکلات پزشکی‌ای مانند سکته را دارند، بیرون ریختن آب دهان در خواب را به دفعات و در حجم بیشتری تجربه می‌کنند.

چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟

۱- سینوس هایتان را پاکسازی کنید

یکی از دلایل اصلی بیرون ریختن آب دهان در خواب، گرفتگی بینی است، چیزی که باعث می‌شود فرد به جای بینی از دهان نفس بکشد و ممکن است به بیرون ریختن آب دهان در خواب منجر شود. پاکسازی و رفع گرفتگی سینوس‌های بینی می‌تواند راه خوبی برای جلوگیری از خیس شدن شبانه‌ی بالش باشد.

این روش‌ها می‌توانند به رفع گرفتگی سینوس‌ها کمک کنند:

– دوش آب گرم بینی را پاکسازی و امکان داشتن تنفسی نرمال در طول شب را فراهم می‌کند.

– عصاره‌های گیاهی به ویژه آن‌هایی که حاوی اکالیپتوس هستند کمک می‌کنند راحت‌تر نفس بکشید و خواب بهتری نیز داشته باشید.

– استفاده از محصولات بهداشتی مخصوص پاکسازی سینوس‌ها مانند پماد ویکس به رفع گرفتگ بینی و داشتن تنفس بهتر کمک می‌کنند.

علاوه بر این ها، هر زمان که به عفونت سینوسی گرفتار شدید حتماً برای درمان آن اقدام کنید. در غیر اینصورت ممکن است با عوارض مختلفی مانند گرفتگی دائم بینی مواجه شوید.

۲- دندان هایتان را بررسی کنید

بیرون ریختن آب دهان در خواب اگر شدید باشد، یک دلیل آن می‌تواند پوسیدگی‌های دندانی و التهاب لثه باشد.

راه حل:

– دندان هایتان را مرتب مسواک بزنید و از دهانشویه‌های پایه الکلی برای از میان بردن باکتری‌ها و کاهش التهاب استفاده کنید.

– برای چکاپ دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دندان هایتان مشکلی ندارند.

۳- مطمئن شوید به آپنه خواب مبتلا نیستید

آپنه خواب یا همان اختلال وقفه تنفسی در خواب نوعی اختلال است که در آن تنفس فرد در حین خواب با وقفه‌هایی کوتاه مواجه می‌شود. این امر باعث قطع کوتاه مدت، اما مکرر خواب در طول شب می‌شود که به احساس خستگی بعد از بیدار شدن در زمان صبح و احساس بی حالی طی روز می‌انجامد.

برون ریختن آب دهان در خواب و خروپف از نشانه‌های اصلی این اختلال هستند. اگر خود را مشکوک به داشتن این اختلال می‌دانید، به پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که عواملی مانند مصرف سیگار ریسک ابتلا به این اختلال و به طور کلی بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد.

۴- سر خود را بالا نگه دارید

بالا نگ داشتن سر در حین خواب با استفاده از یک بالش حجیم‌تر می‌تواند باعث کاهش بیرون ریختن آب دهان در خواب شود.

۵- حالت خوابیدن تان را تغییر دهید

این نکته شاید بدیهی به نظر برسد، اما اگر به پشت بخوابید، تمام بزاق تولیدی در دهان باقی می‌ماند و دیگر بیرون نمی‌ریزد. برعکس، اگر به پهلو یا شکم بخوابید، بزاق جمع شده ممکن است از دهان به بیرون، روی بالش بریزد.

اگر خوابیدن در یک حالت ثابت در تمام شب برایتان دشوار است، سعی کنید خود را به ثابت نگه داشتن بدن تان عادت دهید.

۶- وزن اضافه تان را کم کنید

اضافه وزن تأثیر زیادی بر خواب دارد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال آپنه خواب به اضافه وزن دچارند.

۷- به عمل جراحی فکر کنید

گاهی پزشکان انجام جراحی برداشتن غدد بزاق را پیشنهاد می‌کنند. این توصیه معمولاً زمانی می‌شود که مشکلات عصب شناختی جدی‌ای در پس تولید بیش از اندازه‌ی بزاق باشد. مسلماً هر پزشکی ابتدا روش‌های غیر جراحی را توصیه می‌کند و تنها در صورتی پیشنهاد جراحی می‌دهد که این روش‌ها کارساز نباشند.

۸- سلامت بزاق تان را حفظ کنید

گاهی ممکن است تعادل میزان تولید بزاق در دهان برهم بخورد، امری که می‌تواند منجر به از میان رفتن سلامت دهانی و بیرون ریختن آب دهان در خواب شود.

راه حل:

– پیش از خواب لیموترش مک بزنید. این کار می‌تواند به کاهش بزاق دهان و جلوگیری از بیرون ریختن آب دهان در خواب کمک کند.

– آب زیاد بنوشید. اگر بدن آب کافی داشته باشد، نیازی به تولید زیاد بزاق برای مرطوب کردن دهان پیدا نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • خواب آلودگی راننده پژو جان پاکبان گرگانی را گرفت
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • خواب عجیب دختر فلسطینی | ببینید
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • زیارتگاه دوست‌داشتنیِ شهر
  • فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی (فیلم)
  • فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی
  • راهنمای خرید تشک طبی یک نفره و دونفره