Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@23:09:54 GMT

خودروهای فرسوده سن و سال نمی‌شناسند

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۰۷۳۰

خودروهای فرسوده سن و سال نمی‌شناسند

شهر > شهری - ۳ نهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت ۳‌ ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک باید حداکثر عمر خودروهای فرسوده را اعلام می‌کردند اما این موضوع هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به‌خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود.

 حسين مقدم، قائم‌مقام معاينه فني كلانشهرهاي كشور در يك برنامه راديويي با بيان اين مطلب گفت:‌ براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بايد هم مردم و هم مسئولان وارد عمل شوند، در واقع بايد كاري كرد مردم به‌خودروي فرسوده به‌عنوان كالاي سرمايه‌اي نگاه نكنند و از سوي ديگر مسئولان خودروساز بايد كيفيت خودروها را افزايش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقيقت براي حل معضل آلودگي هوا در كلانشهرها بايد هم مردم و هم مسئولان به معضل آلودگي هوا توجه كنند تا بتوانند از آن شرايط بحراني خارج شوند. وي افزود: هرچه روند از رده خارج‌كردن خودروهاي فرسوده كندتر باشد، تبعات اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي آن‌كه در نتيجه آلودگي هوا ايجاد مي‌شود، بيشتر خواهد شد. وي با اشاره به اينكه نگاه به‌خودرو از اساس غلط است، عنوان داشت: در ايران، خودرو را يك كالاي سرمايه‌اي مي‌دانيم زيرا نتوانستيم آن را به يك كالاي مصرفي باكيفيت و ارزان‌قيمت تبديل كنيم.

قائم‌مقام معاينه فني كلانشهرهاي كشور، ۸۰ درصد آلودگي كلانشهرها را مربوط به منابع متحرك يا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگي كه سهم خودروهاست،۴۰درصد آن سهم خودروهاي فرسوده است كه عمدتا كاربراتوري هستند. در ماده۸ قانون هواي پاك براي خودروهاي فرسوده نبايد بيمه شخص ثالث صادر شود و معاينه فني نيز نبايد به آنها داده شود و حتي حق معامله‌كردن اين خودروها نيز وجود ندارد.

وي ادامه داد: همچنين در قانون پيش‌بيني شده است، 3‌ماه پس از ابلاغ اين قانون بايد توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداكثر عمر خودروهاي فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهايي كه بايد فرسوده اعلام شوند، مشخص نيست، بنابراين عملا مقررات و قوانين مربوط به‌خودروهاي فرسوده اجرا نمي‌شود درحالي‌كه با مشخص‌شدن سن خودروهاي فرسوده، از تردد آنها جلوگيري خواهد شد.

مقدم در ادامه با بيان اينكه براي حل معضل آلودگي هوا و البته مسئله از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بايد همه جانبه عمل كرد، عنوان داشت: هم‌اكنون در همه بخش‌ها مانند خودروسازي، كيفيت خودروها، فرهنگ مردم، استفاده از حمل‌ونقل عمومي و... دچار اشكال هستيم. اگر قرار باشد كاري براي آلودگي هواي تهران انجام دهيم، اولويت بايد توسعه حمل‌ونقل عمومي باشد. وقتي به اين مرحله رسيديم مي‌توانيم قوانيني براي استفاده نكردن از خودروهاي بي‌كيفيت وضع كنيم. كاتاليست خودروها بايد هر 2 تا 3سال عوض شود.

در همین زمینه: ۲۵ هزار خودرو در شهریور سال ۹۵ اسقاط شد شتاب در بازار دوقلوهای سهام خودرو رقابت در بازار سهام خودروسازان داغ‌تر شد تغییر فضای بازی در بازار سهام خودروسازان

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۰۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| وقتی پلیس راهور راه خودروها را باز می‌کند!

تصاویری از اقدام زیبای یک پلیس راهور منتشر شده که خودش برای باز کردن راه خودروها دست به کار شده است.

کد خبر 750696

دیگر خبرها

  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی وارد کشور شد | این خودروها از چه برندی هستند؟ + جزئیات
  • آغاز فروش فوری ۵ خودرو در سامانه یکپارچه + اسامی خودروها و شرایط
  • آغاز فروش خودروهای وارداتی از ساعت ۱۶ امروز + اسامی خودروها
  • فیلم| وقتی پلیس راهور راه خودروها را باز می‌کند!
  • احتمال افزایش نرخ معاینه فنی/مبالغ دریافتی کجا هزینه می‌شود؟
  • درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی