حضرت ادریس در قرآن
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۲۷۵۲
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: در هیچ کجای متن قرآن، از ادریس نامی برده نشده و داستانی در مورد آن نیست. تنها جایی که کلمه ادریس نام برده شده این آیه «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا» است. پس مسلمانان یا باید بپذیرند که بخشی از قرآن بدست ما نرسیده است و یا اینکه منظور از کتاب در اینجا قرآن نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جواب شبهه:
نکته اول: قبل از بیان هر چیزی لازم به ذکر است که نام حضرت ادریس(علیه السلام) و وصف ایشان، در چندین آیه قرآن آمده؛ آیات 85 و 86 سوره انبیاء و نیز آیات 56 و 57 سوره مریم در باره حضرت ادریس میباشد. پس مشخص است که طراح سوال حتی نسبت به نام ادریس در قرآن کریم، اطلاع دقیقی نداشته است. خدای متعال در سوره 56 مریم میفرماید: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِدْريسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا[مریم /56] و در اين كتاب، از ادريس(نيز) ياد كن، او بسيار راستگو و پيامبر(بزرگى) بود.» معنای این آیه بسیار روشن و واضح است، خدای متعال به پیامبر خود امر میفرماید که ادریس را در کتاب آسمانی(قرآن) یاد کند. در این آیه با شاخص صداقت از ادریس یاد می کند، کما اینکه در آیه بعد، ادریس را والا مقام و بلند مرتبه، معرفی می کند. همچنین در آیه 85 سوره انبیاء: «وَ إِسْماعيلَ وَ إِدْريسَ وَ ذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِنَ الصَّابِرينَ»، ادریس با شاخص و ویژگی صبر به همگان معرفی و همچنین در آیه 86 نیز این پیامبر الهی در زمره افراد صالح معرفی میشود.
نکته دوم: طراح سوال نتوانسته معنای صحیح آیه را متوجه شود، از این رو این گمان کرده که حتماً قسمتی از آیات قرآن حذف شده است. این در حالی است که از صدر اسلام تاکنون مسلمانان حتی اجازه ندادهاند که یک واو از قرآن کم و یا زیاد شود، کما اینکه در منابع تفسیری نقل شده است: «هنگام کتابت مصاحف در زمان عثمان، اشخاصی خواستند حرف «واو» در آیه«وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ»[التوبة/ 34] حذف کنند در این هنگام ابی بن کعب اعلام کرد: یا واو را سر جایش میگذارید یا شمشیر میکشم و با شما به جنگ میپردازم آنها دیدند سخن از شمشیر است حرف «واو» را سرجایش گذاشتند.»[1]
نکته پایانی: خدای متعال نمیخواسته که داستان زندگی ادریس را در قرآن ذکر کند، بلکه ذکر و یاد اشخاص در قرآن به خاطر توجه به شاخصهای ناب زندگی آنان است و جنبه هدایتگرانه دارد. در آیه 56 سوره مریم نیز خدای متعال با عبارت «وَاذْكُرْ» به دنبال یاد و نام ادریس و همچنین شاخص خاصی از زندگی ایشان بوده است و آن شاخص ها را هم در آیه 56 و 57 سوره مریم و هم در آیه 85 و 86 سوره انبیاء، به همگان متذکر میشود.
پی نوشت:
[1]. نزاهت قرآن از تحریف، جوادی آملی، ناشر: اسراء، سال چاپ: 1389، ص125، به نقل از الدور المنثور ج3، ص232.
منبع:
کانال نشر معارف قرآن و حدیث
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
بهگزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، امروز سهشنبه ۴ اردیبهشت، طی مراسمی در سالن کنفرانس دانشگاه سوره، رونمایی شد. در آیین رونمایی پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره و مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، امیررضا نوریپرتو مدیر پژوهش دانشکده هنر دانشگاه سوره، مریم جلالی مدیر آموزش دانشکده هنر دانشگاه سوره، علی حاجیملاعلی مدیر گروه نمایش دانشگاه سوره، بهزاد آقاجمالی مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشگاه سوره، احمدعلی سجادیصدر مدیر گروه سینما دانشگاه سوره، رامتین شهبازی عضو شورای علمی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، سیدجواد میرهاشمی مدیر انتشارات و پژوهش انجمن سینمای جوانان ایران و جمعی از دانشجویان دانشگاه سوره حضور داشتند.
در ادامه نشست تخصصی «فیلم جُستار، نظریه و عمل» با حضور رامتین شهبازی و احمدعلی سجادیصدر بهعنوان اولین نشست تخصصی همایش ششم، برگزار شد.
ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با شعار امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخههای تولید برگزار میشود و در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد»، «فیلم-جُستار» و «ترجمه» پذیرش آثار خواهد داشت.
«فیلم-جُستار» (Video Essay) که برای اولین بار در این دوره به همایش فیلم کوتاه تهران افزوده شده است، یکی از گونههای پژوهشهای بصری است که محقق، دستاوردهای تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارایه میدهد. «فیلم-جستار» حاصل نوعی نگاه اول شخص، متفکر، واکاو، خوداندیش و جوینده است. پژوهشگر در این قالب، مجاز است که از همه رسانههای بصری برای به بار نشستن موضوع مورد بحث خود سود جسته و انگاره خود را تبیین کند. همایش مطالعات فیلم کوتاه در ششمین دوره برگزاری علاوهبر منابع مکتوب، پذیرای این شکل پژوهشی نیز خواهد بود.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرحنامه «فیلم-جُستار» به ششمین همایش مطالعات فیلمکوتاه تهران، یکشنبه ۶ خرداد است و اسامی چکیده مقالات پذیرفته شده روز یکشنبه ۳ تیر اعلام خواهد شد.
شرکتکنندگانی که چکیده مقالاتشان پذیرفته میشود تا یکشنبه ۲۹ مهر فرصت خواهند داشت تا آثار کامل خود را به این رویداد، ارسال کنند.
ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران روز یکشنبه ۲۵ آذر با اعلام آثار برگزیده به کار خود پایان خواهد داد.
نشستهای تخصصی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشوند و حضور در این نشستهای تخصصی برای عموم آزاد است.
کد خبر 6086813