Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری با بیان اینکه پیش نویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه(فولکلور) تدوین شده است، گفت: تثبیت حقوقی داشته های فرهنگی، علاوه بر نشان دادن هویت یک جامعه، سرمایه اقتصادی خوبی هم برای آن جامعه به شمار می رود.

احمدعلی محسن زاده در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا درباره تدوین پیش نویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه (فولکور) افزود: پس از تشکیل کمیته منابع ژنتیک، دانش سنتی و فولکلور سازمان جهانی مالکیت فکری در سال 2000 میلادی، عزمی جدی میان کشورهای در حال توسعه جهت ایجاد معاهده ای در این باره شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تمدن و فرهنگ غنی، از جمله کشورهایی است که از شکل گیری این معاهده حمایت همه جانبه کرده است اما یکی از ایرادات مهمی که در مجامع بین المللی به جمهور اسلامی ایران وارد می شد این بود که باوجود این همه ادعا، این کشور در زمینه نمود فرهنگ عامه قانون ملی ندارد؛ از همین رو، کمیته تدوین پیش نویس لایحه حمایت از فولکلور از سال 1392 در وزارت دادگستری تشکیل و با عضویت نمایندگان و کارشناسان دستگاه های متعدد از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری شروع به کار کرد.
به گفته وی، نخست قوانین فعلی کشور و سپس قوانین و منابع موجود در بقیه کشورها ودر حقیقت بیش از 200 منبع مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن استانداردهای یک نظام حمایت خاص مطابق با نیازهای بومی کشور درنظر گرفته شد. تدوین پیش نویس هفت ماه طول کشید و درنهایت 16 ماده کلی تالیف و مقرر شد جزئیات لازم در آئین نامه تدوین شود.
محسن زاده اضافه کرد: برای تدوین لایحه حمایت از فرهنگ عامه علاوه بر کسب نظرات دستگاه های عضو شورا و دانشگاه ها و مجامع علمی، با کارشناسان وایپو هم به این منظور مذاکره شد که آنان از این لایحه استقبال خوبی کرده اند و وزارت دادگستری هم قبل از تصویب لایحه، آن را روی سایت قرار داد تا همگان از آن مطلع شوند.
سرپرست معاونت مالکیت فکری در ادامه گفت وگو تصریح کرد: نمودهای فرهنگ عامه یا همان فولکلور ، جلوه های مختلفی از جمله ادبیات عامه، افسانه ها، موسیقی، باورهای عامه، هنرها و صنایع دستی و بومی، آداب و سنن و مراسم سنتی و مذهبی را در برمی گیرد و نمودهای فرهنگ عامه محصول خلاقیت و آفرینش جمعی یک جامعه و بخشی از دارایی های فکری جوامع محلی است.
وی افزود: نظام خاص حمایتی مقرر در این لایحه متضمن نکات اساسی از جمله اهداف، تعاریف، موضوع حمایت، معیارهای حمایت از فولکلور، تعیین اشخاص ذی نفع ، قلمرو حمایت، استثنائات و محدودیت های حمایت در راستای منافع ملی، اجرا و مدیریت این حقوق، مدت حمایت، تشریفات حمات، ضمانت اجراهای لازم، اقدامات دوره انتقالی و رفتار ملی در حمایت از آثار خارجی و شیوه حمایت بین المللی است که در این پیش نویس همه نکات اساسی که در هر نظام حمایتی از نمودهاب فرهنگ عامه لازم است، مورد پیش بینی قرار گرفت.
محسن زاده با بیان اینکه نمودهای فرهنگ عامه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردارند، اظهارکرد: نمودهای فرهنگ عامه بخشی از سرمایه های با ارزش هر کشور به شمار می آیند لذا باید با سیاستگزاری مناسب از آنها استفاده های کلان اقتصادی برد.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: مثلا اماکن مذهبی و تاریخی یا مراسم و آئین سنتی مانند نوروز هر کدام دارای عناصر فولکلوری هستند که می تواند به جذب سرمایه و رواج صنعت گردشگری کمک کند. همچنین استفاده از نمودهای مختلف فولکلور در تولیدات داخلی و محصولاتی که به خارج از کشور صادر می شود می تواند جلب مشتریان و رونق تولیدات داخلی را به همراه داشته باشد. از آنجا که این قانون درآمد حاصله را متعلق به جامعه یا گروهی می داند که منشا آن نمودهای فرهنگ عامه است، منبع درامد خوبی برای توسعه جامعه هم خواهد بود.
اجتمام** 7329 ** 1418
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** ناشر: مریم برزآبادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۳۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطهری: دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند

علی مطهری گفت: اگر دولت اسلامی حق ورود به مسائل عقیدتی و اخلاق و رفتار مردم نداشته باشد، رفتار خطرناکی است و با این عقیده تفاوتی بین دولت اسلامی و سکولار وجود نخواهد داشت. عده‌ای مخالف این حرف‌ها هستند و می‌گویند نباید به زور مردم را به بهشت برد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی مطهری در یک نشست به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت عماد افروغ که با محوریت «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: دولت اسلامی بر خلاف یک دولت سکولار مسئولیت اخلاق و عقاید مردم را هم بر عهده دارد و فقط این نیست که مسئول معیشت مردم باشد بلکه مسئولیت سعادت انسان در دنیا و آخرت را هم بر عهده دارد. عده‌ای مخالف این حرف‌ها هستند و می‌گویند نباید به زور مردم را به بهشت برد. اگر دولت اسلامی حق ورود به مسائل عقیدتی و اخلاق و رفتار مردم نداشته باشد، رفتار خطرناکی است و با این عقیده تفاوتی بین دولت اسلامی و سکولار وجود نخواهد داشت.

وی افزود نمی‌توان انتظار داشت دولت حق ورود به مسائل فرهنگی را ندارد و اتفاقاً حوزه فرهنگ عمومی، یکی از حوزه‌هایی است که دولت باید ورود کند. در هر صورت،‌ دولت در هر آنچه که مربوط به رفتار مردم و نظم اجتماعی است،‌ باید ورود کرد. یک ویژگی که مرحوم عماد افروغ واجدش بود، این نکته بود که می‌گفت حقیقت هیچ وقت نباید فدای مصلحت شود، تعبیری که سبب هجمه به او شد.

حمایت جدی وزارت فرهنگ از ترویج عفاف و حجاب

مطهری گفت: در کشور ما باید به شادی و غم مردم توجه شود. عزاداری‌های ما مقدارش بالاست؛ ضرورتی ندارد که این اندازه طولانی باشد. یا چرا نباید در ماه محرم دو نفر با هم ازدواج کنند. چند روزی را به عزاداری مشغول شوند، بعد مردم به روال عادی زندگی خود بپردازند. دولت و حاکمیت باید روش متعالی را در این زمینه‌ها پیش گیرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مسائل مهم کشور را استفاده از واژگان بیگانه دانست و گفت: ما در جامعه شاهد رواج کلمات بیگانه حتی از قاب تلویزیون هستیم. این مقدار استفاده از واژگان بیگانه نوعی کم‌بینی نسبت به فرهنگ است. 

اظهار داشت: یکی از مسائل مهم دیگر در کشور که تشدید شده که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشتند رواج کلمات بیگانه است که حتی صدا و سیما مروج این کلمات است. در قانون هم استفاده از کلمات بیگانه ممنوع است. در حالی که در شهر تابلوهای انگلیسی می‌بینیم و این باعث شرم می‌شود که نوعی کم‌بینی نسبت به فرهنگ است. وزیر فرهنگ هم قول دادند که با این کلمات بیگانه برخورد کنند

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • تفاوت‌های دولت اسلامی و سکولار
  • انگشتر سحرآمیز روس‌ها به ایران رسید
  • ۲ یافته پیمایش فرهنگی: ارتقا جایگاه خانواده و اعتقادات دینی
  • مطهری: دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
  • تدوین سند سلامت روانی جامعه/ بیمه ها تمام خدمات روانشناسی را حمایت کنند
  • طرح پژوهشی نقشه‌برداری فرهنگی انجام شد
  • ترویج فرهنگ عفاف و حجاب جامعه را به سوی پویایی می‌برد
  • نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر