Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-24@12:24:52 GMT

کاربران ایرانی از «اینترنت منصفانه» راضی‌اند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۳۳۷۴

کاربران ایرانی از «اینترنت منصفانه» راضی‌اند؟

ایتنا- مدل فروش اینترنت در ایران به مصرف منصفانه تغییر پیدا کند؛ به این بهانه در این گزارش به بررسی سیاست‌های کشورهای مختلف دنیا در ارائه اینترنت به کاربران پرداخته شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان وعده داده بود که مدل و قیمت جدید فروش اینترنت در ایران را در صد روز اول کاری دولت دوازدهم نهایی کرده و به اجرا برساند و بر این اساس، اگر به این وعده عمل و این مصوبه اینترنت غیرحجمی بنا بر اعلام تا پیش از دهم آذرماه جاری اجرایی شود، شاهد مدل جدید مصرف منصفانه به جای مدل فروش اینترنت حجمی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این بهانه در زیر سیاست‌های برخی کشورهای مختلف دنیا در ارائه اینترنت به کاربران بررسی شده است.
آپلود ۳۰ گیگابایت در روز برای هر کاربر ژاپنی
محبوب‌ترین سرویس در ژاپن، اینترنت فیبر نوری است که حداکثر سرعت ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه را به کاربران ارائه می‌کند. متوسط سرعت اینترنت ADSL نیز در این کشور با توجه به فاصله تا مرکز سرورها، حدود ۵۰ مگابیت بر ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت اینترنت کابلی هم ۳۰ مگابیت بر ثانیه است.

در کشور هند، متوسط سرعت اینترنت ۶.۵ مگابیت بر ثانیه و متوسط اوج سرعت اتصال به اینترنت ۴۱.۴ مگابیت بر ثانیه اعلام شده است. در این کشور پرجمعیت حدود ۲۷۶ میلیون کاربر اینترنت پهن باند وجود دارد و در رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت نیز هندی‌ها در بین ۱۴۹ کشور در رتبه ۸۹ قرار گرفته‌اند.

سریع‌ترین اینترنت دنیا در کره جنوبی
مردم کره جنوبی یکی از بهترین خدمات اینترنتی دنیا را دریافت می‌کنند. این کشور دارای سریع ترین اینترنت جهان است و از سوی دیگر حدود ۹۲.۴ درصد جمعیت کل کشور کره جنوبی از اینترنت استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگ SKBroadband، KT Corp و +LGU پهنای باند مورد نیاز کره‌ای‌ها را فراهم می‌کنند. طبق آخرین آمار، متوسط سرعت اینترنت کره جنوبی ۲۶.۱ مگابیت بر ثانیه بوده و این سرعت تقریبا ۴ برابر متوسط سرعت جهانی با ۷ مگابیت بر ثانیه است.

اینترنت منصفانه با محدودیت پهنای باند در ترکیه
اینترنت ADSL از سال ۲۰۰۱ در ترکیه ارائه شد و هم‌اکنون شرکت ترک تلکام (Turk Telekom) گسترده‌ترین خدمات اینترنتی را در این کشور عرضه می‌کند. اینترنت در ترکیه مانند بسیاری از کشورهای دیگر با محدودیت پهنای باند در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد. سرعت بسته های اینترنتی شرکت ترک تلکام از ۸ تا ۲۴ مگابیت بر ثانیه است و این شرکت، خدمات VDSL2 را نیز با سرعت ۲۵ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌کند.

محدودیت دانلود در آمریکا
بر اساس اطلاعات سایت مخابرات استان تهران، در آمریکا برای ایجاد محدودیت در دانلود از Width Cap یا Data Cap استفاده می‌کنند. Width Cap یا Data Cap، یک محدودیت مصنوعی است که برای انتقال اطلاعات در شبکه اینترنت اعمال می‌شود. این اصطلاح به سیاست‌هایی گفته می‌شود که تهیه کننده خدمات اینترنت برای محدود کردن مصرف مشتریان اجرا می‌کند و شرکت های اینترنتی آمریکایی (ISP) نیز جزو شرکت‌هایی هستند که این نوع محدودیت را اعمال می‌کنند.
این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که محدودیت پهنای باند برای فراهم کردن خدماتی عادلانه برای مشتریان است، اما در سوی مقابل بسیاری از کاربران آمریکایی بر این باورند که با پیشرفت تکنولوژی، چنین تصمیمی اصلا ضروری نیست و شرکت‌ها می‌توانند به جای محدود کردن سقف اینترنت، تقاضای مشتریان خود را به سادگی پاسخ بگویند.

فروش اینترنت
این اصطلاح در آمریکا، محدودیت پهنای باند خوانده می‌شود اما در حقیقت، اطلاعات دانلود شده در هر ماه کنترل می‌شوند. البته باید گفت میزان محدودیتی که در این کشور برای حجم دانلود در نظر گرفته می‌شود به مراتب با کشور ما فرق دارد. در سال ۲۰۱۶ شرکت Comcast در آمریکا، برنامه خدماتی با محدودیت دانلود یک ترابایتی عرضه کرد. با چنین حجمی، هر عضو یک خانواده چهار نفره در آمریکا می‌توانند ۱۰۰ فیلم را در ماه به صورت آنلاین تماشا کنند و محدودیت حجم آن‌ها به پایان نرسد. در واقع در آنجا برخلاف ایران، کم پیش می‌آید که حجم اینترنت یک کاربر زودتر از موعد به اتمام برسد و فرد مجبور شود حجم اضافی بخرد.

البته برخی شرکت‌های آمریکایی، برنامه‌ای با نام «اینترنت بدون مرز» را در سر دارند که در صورت اجرای آن، دسترسی به اینترنت بدون هیچ محدودیتی برای کاربران این شرکت‌ها فراهم می‌شود. البته در این طرح نیز پس از آن که کاربر از مرزهای تعیین شده برای حجم مصرف بگذرد، شرکت ارائه دهنده خدمات دسترسی به اینترنت، سرعت انتقال اطلاعات را کاهش می‌دهد.

منبع: ايتنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۳۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت و خیز سرعت اینترنت ایران در داشبوردهای جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، از دی ماه سال گذشته پس از افزایش تعرفه های اینترنت بارها نوید و وعده افزایش سرعت اینترنت را از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شنیده ایم. با شروع سال جدید نیز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه آخرین جلسه هفته دولت که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، از سیر صعودی افزایش سرعت اینترنت در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال، سرعت اینترنت ۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند.

وی پیش از این نیز در گفتگو با مهر گفته بود که با افزایش تعرفه اپراتورها، تعهدی از اپراتورها گرفتیم به این ترتیب که تا خرداد سال ۱۴۰۳، ۳۰ درصد و تا پایان سال، ۵۰ درصد به سرعت اینترنت اضافه شود.

وزیر ارتباطات همچنین با استناد به رتبه بندیهای جهانی گفته بود: مشاهده داشبوردهای جهانی نشان داده که در اسفند ماه سال ۱۴۰۲، سرعت اینترنت ثابت و سیار افزایش یافته و رتبه ما بهبود پیدا کرده است.

این در حالی است که بررسی سیر تحقق تکلیف اپراتورها با استناد به آمار رتبه بندی جهانی «اسپیدتست» که این روزها بیش از گذشته به آن ارجاع می شود، حاکی از آن است که تا رسیدن به افزایش ۵۰ درصدی راه زیادی باقی است.

اسپید تست وب سایتی است که سرعت اینترنت کشورها را به صورت ماهیانه اندازه می گیرد و میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشورهای مختلف را در یک رده بندی ارائه می کند.

بر اساس آخرین گزارش این پایگاه، در ماه مارس ۲۰۲۴، میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۵۲.۹۸ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۹۳.۲۸مگابیت برثانیه بوده است.

همچنین در رده بندی اسپید تست از سرعت اینترنت موبایل کشورهای جهان در رده های اول تا سوم به ترتیب قطر (۳۱۳.۳۰مگابیت برثانیه)، امارات متحده عربی (۲۹۶مگابیت برثانیه ) و کویت (۲۲۸.۶۴مگابیت برثانیه) قرار دارند و سنگاپور با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت جایگاه نخست را در این حوزه از آن خود کرده است.

مرور وضعیت میزان سرعت و رتبه اینترنت ایران در این پایگاه بین المللی در جدول زیر آمده است:

ماه میلادی سرعت اینترنت موبایل رتبه اینترنت موبایل سرعت اینترنت ثابت رتبه اینترنت ثابت
آوریل ۲۰۲۳

۳۵.۹۸

۶۲

۱۱.۹۷

۱۴۵

می ۲۰۲۳

۳۵.۶۸

۶۴

۱۲.۶۰

۱۴۶

ژوئن ۲۰۲۳

۳۴.۶۵

۶۷

۱۱.۸۰

۱۴۵

ژوئیه ۲۰۲۳

۳۳.۴۴

۶۷

۱۲.۱۱

۱۴۸

آگوست ۲۰۲۳

۳۱.۳۳

۷۲

۱۱.۹۲

۱۵۲

سپتامبر ۲۰۲۳

۳۱.۶۷

۷۵

۱۱.۶۶

۱۵۳

اکتبر ۲۰۲۳

۳۱.۶۶

۷۵

۱۳.۳

۱۵۳

نوامبر ۲۰۲۳

۳۱.۸۲

۷۵

۱۲.۷۶

۱۵۴

دسامبر ۲۰۲۳

۳۱.۲۹

۷۸

۱۲.۶۲

۱۵۴

ژانویه ۲۰۲۴

۳۲.۷۷

۷۳

۱۳.۵۸

۱۵۲

فوریه ۲۰۲۴

۳۴.۷۱

۷۴

۱۳.۵۱

۱۵۷

مارس ۲۰۲۴

۳۶.۱۶

۷۵

۱۳.۷۸

۱۵۶

با نگاهی به این جدول می توان فراز و فرود سرعت اینترنت کشور را بررسی کرد. در سالی که گذشت میزان سرعت اینترنت ثابت در ایران از ۱۱ تا ۱۳ و سرعت اینترنت موبایل ایران بین ۳۱ تا ۳۶ مگابیت بر ثانیه متغیر بوده است.

از سوی دیگر اگرچه سرعت اینترنت موبایل در مقایسه با سال ۲۰۲۳ میلادی رو به رشد بوده اما رتبه آن کاهش داشته که این نشاندهنده افزایش سرعت سایر کشورها است. به این معنی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی سرعت جهانی اینترنت افزایشی بوده و در ماراتن سرعت اینترنت برخی کشورها از ما پیشی گرفته اند.

در اینترنت ثابت نیز همین سناریو تکرار شده است و مقایسه افت و خیز آن طی سال گذشته میلادی و ماههای اخیر حاکی از آن است که با افزایش کمی همراه بوده اما در عین حال رتبه جهانی ما در اینترنت ثابت در مقایسه با ماههای ابتدایی سال ۲۰۲۳ افت داشته است.

چشم اندازی که بررسی مقایسه ای وضعیت سرعت اینترنت به ما ارائه می دهد اگرچه ما را به روند رو به رشد سرعت امیدوار می کند اما به نظر می رسد تا تحقق تکلیف اپراتورها هنوز فاصله زیادی است. همچنین از آنجا که رشد پروژه فیبرنوری برای افزایش سرعت اینترنت ثابت در کشور شتاب گرفته است اما این روند صعودی و رو به رشد برای کاربر چندان محسوس نیست.

ناگفته نماند که به موازات تلاش ما برای افزایش سرعت اینترنت، سایر کشورها نیز بیکار ننشسته اند و در این مسیر حرکت می کنند از این رو برای عقب نماندن از این ماراتن و رسیدن به نقطه مطلوب کاربر، باید بیش از پیش شاهد تلاش و تکاپوی اپراتورها باشیم.

کد خبر 6085036 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • اینترنت اختصاصی  یا اختلالی؟
  • فیلترشکن گران‌تر از اینترنت؛ گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی
  • اینترنت خانگی 5G چیست؟
  • اینترنت اختصاصی یا اختلالی؟
  • با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید
  • با واتساپ بدون اینترنت ، فایل منتقل کنید
  • افت و خیز سرعت اینترنت ایران در داشبوردهای جهانی
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • سرعت این نوجوان آمریکایی در حد برق و باد!
  • محدودیت «تیک‌تاک» در آمریکا احتمالاً هفته آینده به تصویب سنا می‌رسد.