Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@10:14:15 GMT

احیای موقوفات شهرستان میانه نیازمند کار جهادی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۳۵۸۰

احیای موقوفات شهرستان میانه نیازمند کار جهادی است

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میانه با بیان اینکه در شهرستان میانه برای احیای موقوفات کار جهادی لازم است گفت: اگر واقعاً جهادی عمل کنیم در عرض ۵ سال اهداف تعیین شده را به ثمر می‌رسانیم ولی اگر کند عمل کنیم ۲۰ سال طول می‌کشد.

حجت‌الاسلام محمد پرورش با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم شهرستان میانه که به مناسبت هفته وقف صورت گرفت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در میانه با اشاره به اینکه وظیفه سازمان اوقاف فقط رسیدگی امور وقفی نیست اظهار کرد: از جمله وظایف دیگر سازمان اوقاف رسیدگی به امور قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی است لذا این سازمان علاوه بر اینکه نظارت دقیقی بر امور وقف دارد، در بعضی موارد نیز خود متولی موقوفات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میانه بابیان اینکه ترویج فرهنگ وقف، حفظ و حراست از موقوفه و اجرای نیت واقفی از اهداف کلان اوقاف و امور خیریه است افزود: رسیدگی به امور امامزادگان و بقاع متبرکه، برگزاری مسابقات قرآنی در سطحی رسمی و استاندارد، رسیدگی به امور مساجد و هیئت‌امنا آن‌ها و غیره از دیگر وظایف مهم این سازمان به شمار می‌آید.

وی علت ضعف اوقاف شهرستان میانه درگذشته را نبود اداره دانست و گفت: اداره اوقاف مدت‌ها در شهرستان میانه در قالب نمایندگی فعالیت کرد که به‌تازگی تبدیل به اداره شده است لذا هم‌اکنون نیز ما با مشکل مکان مواجه هستیم مکان فعالیت اداره اوقاف شهرستان میانه به علت وجود پله‌های بسیار زیاد و عدم وجود آسانسور و همچنین قرار گرفتن در مسیری نامناسب بسیار مشکل‌ساز شده است چراکه اکثر مراجعه‌کنندگان ما افراد کهن‌سال هستند و ما برخی مواقع مجبوریم خارج از اداره به این افراد ارائه خدمات کنیم.

پرورش از انتقال اداره اوقاف و امور خیریه میانه به مکانی دیگر خبر داد و گفت: این اداره به مکانی مناسب منتقل می‌شود و اگر این امر سریع‌تر صورت پذیرد بسیاری از مشکلات این اداره حل خواهد شد چراکه ازنظر مکانی در بدترین وضعیت قرار دارد.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میانه در ادامه بابیان اینکه 20 روستای شهرستان میانه وقفی هستند اظهار کرد: بعضی روستاها یک‌دانگ و بعضی روستاها شش‌دانگ آن‌ها موقوفه است لذا در شهرستان میانه برای احیای موقوفات کار جهادی لازم است. اگر واقعاً جهادی عمل کنیم در عرض 5 سال این موضوعات را به ثمر می‌رسانیم ولی اگر کُند عمل کنیم 20 سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه نیم دانگ شهر میانه موقوفه امامزاده سید اسماعیل(ع) است عنوان کرد: این نیم دانگ احرازشده و قطعه‌هایش مشخص‌شده است که در حال پیگیری هستیم که بدانیم قطعات در دست چه کسانی است تا رابطه استیجاری با آنان برقرار کنیم.

پرورش بابیان اینکه فضا درگذشته علیه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میانه بسیار سنگین بوده است اذعان کرد: برخی علل باعث شده تا در گذشته اداره اوقاف شهرستان میانه عملکرد چندان چشم‌گیری نداشته باشد، در برخی مسائل قانونی ورود نمی‌کردند، کارشناسانشان نیز تا حدی غیرحرفه‌ای بوده‌اند و برخی مسائل دیگری هم هست که این‌ها دلایلی بر ضعف عملکرد اداره اوقاف میانه است.

وی با تأکید بر اینکه اشرافیت اطلاعاتی در مورد موقوفات و امامزاده‌ها در شهرستان میانه امری بسیار مهم و ضروری است تصریح کرد: باید در شهرستان میانه موقوفات شناسایی شوند و در این راستا موقوفاتی که فاقد رابطه استیجاری هستند باید از متصرفین آن دعوت کرده تا با آنان اجاره‌نامه منعقد کنیم لذا عده‌ای هم در این میان اقدام به صدور سند برای زمین‌ها و ملک‌های موقوفه کرده‌اند که در تلاش هستیم آن‌ها را شناسایی و باطل کنیم.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میانه در ادامه با اعلام اینکه امامزاده سید اسماعیل(ع) میانه طرح جامع عمرانی ندارد تأکید کرد: باکمال تأسف محل امامزاده سید اسماعیل(ع) که نوه امام صادق (ع) هستند طرح جامع عمرانی ندارد و باید تمامی فعالیت‌های عمرانی که در این مکان مقدس صورت می‌گیرد بر اساس طرح جامع عمرانی باشد و هرکسی نمی‌تواند به‌دلخواه اقدام به ساخت‌وساز و یا تخریب در این مکان کند.

پرورش امامزاده سید اسماعیل (ع) را قلب میانه عنوان کرد و گفت: فرهنگ ناب محمدی(ص) باید از طریق این امامزاده به رگ‌های شهرستان میانه پمپاژ شود لذا هم‌اکنون قلب میانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد که سعی داریم تمامی فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی در این امامزاده را ساماندهی کنیم.

وی در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امامزاده‌ها قطب‌های فرهنگی کشور هستند ابراز کرد: برای ما این مهم است که چه کسانی امامزاده‌ها را می‌خواهند تبدیل به قطب فرهنگی کنند؟ آیا فقط اوقاف وظیفه دارد تا این موضوع را پیاده کند؟ لذا انتظار می‌رود جوانان انقلابی و آتش به اختیار در این راستا وارد عمل شده و فرمایشات مقام معظم رهبری را به کرسی بنشانند.

انتهای پیام/

R7887/P1357/S6,47/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۳۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان جوان حمایت می‌کند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حمایت سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان با اقتضائات و فعالیت‌هایی که دارند متفاوت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سازمان اوقاف از شفاف‌ترین سازمان‌ها و نهادها است، گفت: در طول یک سال گذشته از بعضی تریبون‌ها نکاتی گفته شد که اجهاف در حق این سازمان محسوب می‌شود،  باید گفت که همه اطلاعات و فرایند مالی موقوفات و امامزادگان به صورت دقیق و نظام مند در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه کشور ثبت می‌شود.

وی به برپایی نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره و عنوان کرد: نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت سازمان اوقاف از ۵ لغایت ۹ اردیبهشت ماه در هتل بزرگ ارم برگزار می‌شود؛ بنابراین افتتاحیه این نمایشگاه چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه با حضور مسؤولان کشوری و لشکری خواهد شد.

وی ادامه داد: طی روزهای اعلام شده بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد بوده و افراد می‌توانند با حضور در این نمایشگاه سوالات خویش را بپرسند و نظرات و ایده‌های خود را ارائه دهند و بسیار شفاف شاهد دستاوردهای سازمان باشند.

سخنگوی سازمان اوقاف گفت: ۳۹ شرکت دانش بنیان مورد حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه در این نمایشگاه شرکت خواهند داشت. حمایت سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان با اقتضائات و فعالیت‌هایی که دارند متفاوت است. این شرکت‌ها جوانانی از نخبگان هستند که به واسطه نداشتن پشتیبانی مالی طرح‌های آنان راکد مانده بود که امروزه این شرکت‌ها دفتری را در اوقاف مستقر کرده اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: محور اقدامات در این نمایشگاه، معرفی تولیدات داخلی با قیمت مناسب است. از دیگر بخش‌های نمایشگاه می‌توان به ارائه آثار قدیمی و تاریخی وقفنامه ها، نحوه شکل گیری وقف، حفظ العین، مولدسازی و اجرای نیت که مربوط به معاونت‌های حقوقی، اوقافی، ثبتی، فرهنگی، امور خیریه، مرکز امور قرآنی، دانشگاه علوم قرآن و حدیث، چاپ و انتشارات، بهره وری و فاوا است اشاره کرد. مراکز وابسته به سازمان اوقاف مانند بنیاد البرز، مهرماندگار و کاشی گوهرشاد نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

وی درباره غرفه‌های حاضر در نمایشگاه گفت: غرفه بخش بقاع متبرکه که برخی از فعالیت‌های حوزه بقاع متبرکه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. در عرصه قرآنی نیز مرکز قرآنی حضور دارد. همچنین دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و مرکز امور خیریه نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه چهارشنبه صبح با حضور مسؤولان کشوری و لشکری برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی
  • نشست مدیرکل اتباع البرز با اعضای بخشداری آسارا
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم
  • سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان جوان حمایت می‌کند