Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:57:30 GMT

عربستان در باتلاق یمن به دام افتاده است

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۳۷۲۳

عربستان در باتلاق یمن به دام افتاده است

تهران- ایرنا- روزنامه جام جم در گفت‌وگو با علی‌اصغر قریشی سفیر سابق ایران در یمن نوشت: با وجود این‌که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در طول نزدیک به سه سال جنگ شکست دهد، اما کاری از پیش نبرده است.

در ادامه می خوانیم: حملات بی‌وقفه و وحشیانه جنگنده‌های سعودی و محاصره سراسری یمن و جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این کشور، سبب وخامت اوضاع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراین شرایط انصارالله یمن، تهدید به حمله به نفتکش‌های عربستان سعودی کرده است. در این زمینه با علی اصغر قریشی، سفیر سابق ایران در یمن گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

** چرا انصارالله یمن نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان را به هدف قرار دادن نفتکش‌های سعودی و ائتلاف در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب تهدید کرده است؟
تحولات اخیر در یمن و محاصره شدید هوایی، دریایی و زمینی یمن و بستن همه راه‌ها توسط نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان، بر وخامت اوضاع در یمن افزوده است. براساس گزارش‌ها تاکنون یک میلیون نفر در این کشور به وبا مبتلا شده‌اند و تعداد تلفات رو به افزایش است. ادامه حملات گسترده به مراکز و شهرهای مختلف یمن از جمله سعده، مرکز تاریخی زیدیه و همچنین صنعا پایتخت یمن، انصارالله را به تهدید وادار می‌کند. طبیعی هم است که فشارهای وارد شده بر مردم یمن و نیروهای مردمی آنها را وادار به چنین اقدامی کند.

** آیا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌توانند این تهدید را عملی کنند؟
پیشتر‌ هم این تهدید از جانب آنها صورت گرفته بود و چند بار نیز آن را عملی کردند.

** با توجه به این‌که حملات نسبت داده شده به انصارالله به کشتی‌های جنگی یا ناوشکن محدود می‌شد، آیا حمله به یک نفتکش سبب دخالت نیروهای نظامی خارجی در منطقه نمی‌شود؟
این موضوع بسیار حساس است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقی خواهد افتاد. به هر حال، قدرت‌هایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و... نسبت به این موضوع حساس هستند. باب‌المندب راه تجاری مهم و عبور و مرور بسیاری از کشورهای تجاری دنیاست. این تهدید اگر عملی شود بسیار جدی خواهد بود.

** در این صورت آمریکا و متحدانش وارد جنگ با یمن خواهند شد؟
بعید است آمریکا به صورت مستقیم وارد این جنگ شود. دو سال و هشت ماه است که عربستان به یمن حمله می‌کند و آمریکا ترجیح می‌دهد سلاح این جنگ را تأمین کند و به پشتیبانی سیاسی از عربستان بپردازد. اکنون آمریکا در صحنه رسانه‌ها و تبلیغات به نفع عربستان و علیه ایران فعالیت می‌کند. آنهابه طور مداوم ایران را به حمایت از انصارالله یمن متهم می‌کنند. از سوی دیگر، آمریکا در یمن با هواپیماهای بدون سرنشین، نیروهای القاعده را هدف قرار می‌دهد و تاکنون از این هواپیماها علیه حوثی‌ها استفاده نکرده است. اولویت آمریکا در یمن مبارزه با فعالیت القاعده و داعش است.

** در این صورت عملی شدن تهدید انصارالله چه پیامدهای اقتصادی خواهد داشت؟
پیش‌بینی عواقب این حمله سخت است. به هر حال قدرت‌های جهانی نسبت به این مسأله حساسیت زیادی دارند.

** به نظر شما عربستان پس از نزدیک به سه سال جنگ فرسایشی همچنان استراتژی سابق خود را پی می‌گیرد یا به‌دنبال استراتژی جدیدی است؟
عربستان در یمن در باتلاق گیر کرده است. البته قصد بیرون آمدن از این باتلاق را دارد، اما از آنجا که حاضر نیست انصارالله را به رسمیت بشمارد، راه به جایی نمی‌برد. هفته گذشته در کنگره آمریکا استراتژی این کشور در قبال یمن مشخص شد که تأکید بر قطعنامه 2216 شده است. این قطعنامه عنوان می‌کند انصارالله باید صنعا و دیگر مناطقی را که در یمن در اختیار دارد، ترک کند. اما چنین چیزی پس از سه سال مقاومت دربرابر حملات جنایتکارانه ائتلاف به رهبری سعودی‌ها بعید به نظر می‌رسد. آنها شهدای بسیاری در این راه داده‌اند و بعید است به این سادگی‌ها از آرمان‌ها و اهدافشان دست بکشند.
اکنون عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، عدن را پایتخت خود می‌خواند اما نمی‌تواند وارد آن شود. در این صورت چگونه می‌خواهد وارد صنعا شود؟ حتی فرض کنیم انصارالله از صنعا خارج شود، جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.

** جنگ و حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان باعث گسترش فعالیت‌های القاعده و داعش در یمن شده است. آیا برنده این جنگ القاعده است؟
بدون شک این جنگ سبب افزایش نفوذ القاعده و داعش در یمن شده است. طبیعتا آنها زمانی که در جاهای مختلف خلأ قدرت می‌بینند بویژه در استان‌های تاریخی جنوب یمن مانند ابیض و عدن و صحرای بزرگ حضرموت، فعالیت و عملیات خود را گسترش می‌دهند.

** این فعالیت‌ها به صنعا و عدن کشیده نمی‌شود؟
اتفاقا در یکی دو هفته گذشته داعش به قصد آزاد کردن زندانیان خود با یک خودروی بمبگذاری شده به صورت انتحاری به یک مرکز پلیس در عدن حمله کرد. البته با مقاومت پلیس و انفجار کمربند انتحاری تروریست‌ها 50 نفر از نیروهای پلیس در این حمله کشته شدند.

** با وجود تمام این شرایط، پیش‌بینی شما از بحران یمن چیست؟
به نظر می‌رسد جنگ همچنان در یمن ادامه خواهد داشت. مگر این‌که عربستان سعودی حاضر شود از شرط و شروطی که گذاشته کوتاه بیاید و بر سر میز مذاکره بنشیند. سعودی‌ها باید از اصرار بر شروطش دست بردارد و قدرت انصارالله را در یمن به رسمیت بشمارد. مادامی‌که آنها انصارالله یمن را به رسمیت نشناسند جنگ ادامه خواهد داشت.

*منبع: روزنامه جام جم؛ 1396،8،29
**گروه اطلاع رسانی**1699**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۳۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که سرکوب معترضان آمریکایی طرفدار فلسطین، نادرستی ادعای آن‌ها در آزادی بیان را نشان می‌دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان آمریکایی طرفدار غزه در دانشگاه‌های این کشور توسط مقامات آمریکایی را محکوم کرد.

این جنبش قدرتمند مردمی یمن از مواضع اخلاقی معترضان آمریکایی که نشانگر افزایش آگاهی اجتماعی آن‌ها است، تشکر و قدردانی کرد.

دفتر سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد که سرکوب بدون دلیل معترضان، دروغ بودن ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر دفاع از آزادی، حمایت از حقوق بشر و گسترش دموکراسی را آشکار می کند.

شبکه سی ان ان امروز خبر داد که پلیس آمریکا حدود 100 دانشجو را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ده‌ها تن دیگر را در دانشگاه تگزاس در آستین بازداشت کرده است. در دانشگاه اموری در ایالت جورجیا نیز دو استاد دانشگاه بازداشت شدند.

 دانشگاه‌های آمریکا همچنان صحنه اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است؛ صحنه‌هایی که یادآور جنبش دانشجویی در مخالفت با جنگ ویتنام در دهه هفتاد قرن بیستم است.

همزمان دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا در حمایت از مردم غزه در محیط دانشگاه اقدام به برپایی چادر و تحصن کردند. نشریه دانشجویی «دیلی پنسیلوانیا» نوشت که دانشجویان تحصن کننده خواستار خروج سرمایه‌گذاری‌های این دانشگاه از فلسطین اشغالی هستند.

در این میان دادستان ایالت جورجیا دانشجویان را همچون دیگر مقامات آمریکایی به «یهودستیزی» متهم کرد و مدعی شد: «هیچ کس از نظر قانونی حق تعطیلی دانشگاهها از طریق چادر زدن و تحصن و تهدیدات ضد یهودی را ندارد».

او با حمایت از سرکوب دانشجویان و بازداشت آن‌ها افزود: «با افتخار در کنار هر دانشگاهی که اقدامات لازم برای حفظ امنیت دانشجویان ایالت را انجام می‌دهد، خواهیم ایستاد».

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | لحظه انهدام پهپاد MQ9 آمریکا توسط انصارالله یمن
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • سومین پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا هدف ارتش یمن قرار گرفت
  • انصارالله یمن سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد
  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • انصارالله یمن سرکوب معترضان در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله