Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@03:53:57 GMT

بی‌برنامگی برای طلای سیاه

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۴۰۲۷

بی‌برنامگی برای طلای سیاه

تصمیم گیری‌های ناگهانی و سیاست‌های اشتباه، تیشه به ریشه اقتصاد ایران می‌زند.

در حالی طلای سیاه این روزها به اوج خود نزدیک شده که پیش‌بینی‌های متفاوتی برای آینده نفتی دنیا مطرح می‌شود و این صحبت‌ها هر روز رنگ تازه‌تری به خود می‌گیرند؛ به‌گونه‌ای که این اواخر بلومبرگ اعلام کرده که قیمت نفت تا قبل از کریسمس به 80 دلار در هر بشکه می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر برخی کارشناسان داخل کشور، اعتقادی به این پیش‌بینی‌ها ندارند و معتقدند که بازیگران عرصه سیاست شاید باعث ایجاد تحولاتی در قیمت نفت شده و نرخ آن را با نوساناتی همراه کنند اما این تغییرات اگر رقم بخورد، ماندگار نخواهد بود و دولتمردان ایرانی نباید دل خود را به اظهارنظرهای بازیگردانان حوزه نفت خوش کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، البته در این میان، تنش‌های اقتصادی که به وجود آمده ،تاثیراتی در افزایش نرخ نفت داشته است؛ برای مثال بالاگرفتن تنش میان عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک با برخی همسایگان خود، موجب افزایش قیمت نفت به بیش از 60دلار در هر بشکه شده که این جهش قیمت برای اولین بار از سال 2015میلادی اتفاق ‌افتاده است. در هفته‌های گذشته نیز به دلیل کاهش تولید نفت اوپک و برخی از غیر اوپکی‌ها، در راستای باز گرداندن مجدد توازن به بازار نفت و کاهش عرضه بیش از حد، قیمت نفت افزایش پیدا کرده است. با این تفاسیر، عده‌ای معتقدند که آمریکا و عربستان از افزایش قیمت نفت استقبال می‌کنند زیرا آمریکا نقشه‌هایی برای نفت کشیده است و قصد دارد بازیگردانی و قدرت نفتی دنیا را به دست بگیرد. این روزها دولت‌آمریکا سعی دارد با از میان برداشتن موانع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و اجازه حفاری چاه نفت در بخش بیشتری از آمریکا، توان تولید کشور را افزایش دهد و خود را به‌عنوان کشوری که نه تنها از نظر اقتصادی جایگاه اول را دارد بلکه یک صادر کننده بزرگ نفت است نیز معرفی کند. در این صورت تقابل با کشورهای خاورمیانه و حذف شدن نفت آن‌ها از بازار نمی‌تواند دیگر قیمت را در سطح جهان متاثر کند.

درآمد نفتی ایران تا ۲۰ سال آینده

سناریوهای زیادی در خصوص آینده اقتصاد ایران و تولید نفت به میان می‌آید که خوشبینانه‌ترین حالت آن، افزایش ظرفیت تولید نفت ایران با شیب ملایمی در دهه‌های آتی است که تا قبل از سال ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ به ترتیب به چهار و ۴.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. البته اگر پروژه‌های افزایش ضریب بازیافت به طور کامل اجرایی شوند،‌ به صورت بالقوه شاهد تداوم این روند تا سال ۲۰۴۰ خواهیم بود. براساس برآوردهای سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از قیمت نفت خام به‌عنوان ارقام مبنا، انتظار می‌رود ناخالص درآمد سالانه‌ ایران از فروش نفت خام تا اواسط دهه بعدی به سطح سال‌های ۲۰۱۱ و 2012 خود یعنی در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار (با فرض ثبات دلار سال ۲۰۱۶ ) برسد. با این وجود درآمد نفتی این کشور هنوز به طور تقریبی ۳۰ درصد از درآمد دولت و بیش از ۲۰ درصد از ارزش افزوده ناخالص واقعی را تشکیل می‌دهد.

حرکت به سمت دوره جدید

علاوه بر پیشرفت اخیر در متغیرهای اساسی بازار انرژی در جهان که تاثیر معکوسی بر اقتصادهای وابسته به نفت گذاشته است، ایران (با وجود داشتن ذخایر وسیع) با موانع قابل توجهی برای افزایش تولید نفت خام خود در میان‌مدت و بلندمدت روبه‌رو بوده است. با تولید بیش از ۷۲ میلیارد بشکه نفت تاکنون، صنعت نفت ایران به سمت دوره جدیدی در حرکت است که در آن جبران کاهش طبیعی در میادین بالغ آن ‌فقط از طریق استخراج نفت از منابعی که به آسانی قابل بازیافت نیستند (مانند نفت سنگین، EOR و آب ژرف) امکان پذیر است. با استفاده از برآوردهای سازمان اطلاعات انرژی آمریکا از قیمت نفت خام، انتظار می‌رود تا درآمد ناخالص سالانه ایران از فروش نفت خام، در اواسط دهه‌ بعدی، به سطح سال‌های ۱۲ -۲۰۱۱ یعنی ۱۵۰ میلیارد دلار (با فرض ثبات دلار سال ۲۰۱۶) برسد.

نیازمندی به فناوری‌های نوین

از آنجایی که ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز به شمار‌ می‌آید اما هنوز پیشرفتی در حوزه تکنولوژی در این بخش‌ها حاصل نشده، اکنون صنعت نفت و گاز ایران به شدت نیازمند جذب فناوری نوین و سرمایه خارجی است. برای نیل به این هدف، دولت ایران در نظر دارد تا از طریق ارائه حدود ۵۰ پروژه نفتی و گازی به سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های نفتی بین‌المللی، برای صنایع بالادستی خود در برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی رقم ۲۰۰-۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. از این‌رو سرمایه‌گذاری در این بخش بهتر از گذشته پیش می‌رود اما هنوز به حالت مطلوب خود نرسیده است و سنگ‌اندازی‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد. حالا مانند دیگر کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه، اقتصاد ایران نیز به شدت به مصرف نفت و فرآورده‌های آن وابسته است؛ به همین‌دلیل باید تغییراتی در حوزه سیاست‌گذاری‌ها و توسعه فناوری‌ها انجام شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۴۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر افزایش قیمت همه گوشی‌ها باشیم؟

به گزارش خبرآنلاین، سی‌سی وی، مدیرعامل TSMC، در گزارش درآمدزایی اخیر شرکتش گفت: «اگر مشتری درخواست تولید در منطقه‌ی جغرافیایی خاصی را داشته باشد، باید بخشی از هزینه‌های اضافی را تقبل کند. در شرایط کنونی جهان، هزینه‌ها برای همه از جمله TSMC، مشتریان و رقبای ما، بالاتر خواهد رفت.»

مذاکرات TSMC با مشتریانش درمورد افزایش قیمت از مدتی قبل آغاز شده است. آن‌طور که فایننشال‌تایمز اشاره می‌کند، تولید تراشه در خارج از تایوان (که بیش‌از ۹۰ درصد از پیشرفته‌ترین محصولات نیمه‌هادی جهان در آنجا ساخته می‌شوند) برای TSMC گران‌تر تمام می‌شود.

TSMC در ژاپن کارخانه‌هایی دارد و درحال ساخت چندین کارخانه‌ی جدید در آریزونای آمریکا است که اولین مورد آن‌ها در ماه جاری شروع به‌کار کرد. این شرکت همچنین درحال ساخت کارخانه‌ای در آلمان است.

دولت ایالات‌ متحده هفته‌ی گذشته موافقت کرد مبلغ ۶٫۶ میلیارد دلار به TSMC کمک مالی کند. در مقابل، TSMC متعهد شد سرمایه‌گذاری خود را در آمریکا از ۲۵ میلیارد دلار به ۶۵ میلیارد دلار افزایش دهد.

TSMC انتظار دارد هزینه‌های تولیدش در تایوان افزایش یابد که دلیل آن، افزایش شدید قیمت برق در کشور مذکور است. همچنین انتظار می‌رود زلزله‌ای که اوایل ماه رخ داد بر سودآوری این شرکت تأثیر منفی داشته باشد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896994

دیگر خبرها

  • منتظر افزایش قیمت همه گوشی‌ها باشیم؟
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان
  • قیمت طلا و سکه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳/ سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان
  • قیمت طلا، سکه و ارز ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • افزایش قیمت سکه در بازار تهران
  • افزایش قیمت کارخانه ای این خودرو کلید خورد | منتظر افزایش قیمت‌ سایر خودروها باشیم؟
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو کلید خورد؟