Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-19@18:02:47 GMT

پیشه ای از نفس افتاده

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۶۷۳۳

پیشه ای از نفس افتاده

‍‍‍‍‍‍

این روزها صدای نفس های آخر پیشه ای به گوش می رسد که روزگاری رونق بخش کسب و کار کشاورزان بود.

تلفیقی از صدای دلنشینِ تیشه و پتک و آهن . سمفونی تلاش و عرق ریختن کنار کوره ای که هُرم آتش آن یک دنیا حرف برای گفتن  دارد .

صدای به نفس نفس افتادن پیشه ای که این روزها در حال فراموشی است ، ما را به روستای رستگان در 85 کیلومتری شهر قم برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستایی که یکی از 52 روستای بخش خلجستان است .

سراغ کارگاه آهنگری را می گیرم و به کوچه آهنگران در نزدیکی میدان اصلی روستا می رسم .

کارگاهی با در های چوبی  و از آن جذاب تر ، فضای سنتی و کاهگلی  . در نگاه اول ابزار و رکاب و دَمِ  آهنگری آن قدمت بیش از 70 ساله آن را به رخ می کشد. .

این کارگاه متعلق به برادران اسماعیلیان است؛ برادرانی که پیشه آهنگری را از پدران خود به ارث برده اند.

 اوستا عباسعلی برادر ارشد خانواده است که چین و چروک های صورت و پینه دستانش حاکی از آن است که او سالهای دور و درازی همدم و همراه پتک و سندان های این کارگاه بوده و هست.  ؛ اوستای 94 ساله ما  با آن لهجه شیرین خَلجی به ما گفت آهنگری پیشه ی پدری ماست .پدرم، پدربزرگم و نسل های قبل از او هم در همین روستا  به این شغل مشغول بوده اند .

 اوستا حسن اسماعیلیان برادر کوچکتر می گفت: سال های قبل بیش از 20 نوع ابزار فلزی از بیل و شن کش و انواع ادوات کشاورزی تولید می کردیم .

او می گفت: زمانی در این روستا کار و بارمان به گونه ای بود که وقت سرخاراندن را هم نداشتیم، کشاورزی و باغداری رونق داشت و ما هم باید پاسخگوی نیاز کشاورزان می بودیم، حتی کشاورزانی که از روستاهای دیگر برای تعمیر یا ساخت ابزار آلاتشان به رستگان می آمدند.

یکی از مشتریان کارگاه در تعریف از برادران آهنگر روستا به ما گفت: بیش از 60 سال است که مشتری آنها هستم و ابزار کشاورزی را از همین جا تهیه می کنم . برادران اسماعیلیان به اوستا راه بنداز در رستگان معروفند و مشتریان زیادی از روستا های استان دارند .

اوستا حسن به پتک آهنگری و کوره آتش نگاهی انداخت و گفت: خدا را شکر که ماشین ها به کمک آمدند و کار را برای بشر راحت کردند اما مشتر های ما را هم کمتر کردند .

 یکی از خوش نشین های روستا که در تهران زندگی می کند به ما می گوید: حیف نیست؟ شما فکر کنید این کارگاه با این قدمت و فضای سنتی اش  اگر در کشورهای دیگر یا در استان هایی که قدر میراث فرهنگی شان را می دانند بود چه ها که نمی شد ...

 حرفش ما را به فکر وا داشت. کارگاههای هنری شهرهای مرکزی کشور، مثل اصفهان و یزد یا کارگاههای نمد در شمال کشور و کارگاههای حصیر بافی جنوب نمونه های زنده ای از حفظ مشاغل و فضاهای تولید سنتی هستند که می توانند از جنبه های گردشگری روستایی تاثیر خوبی را در تقویت روستاها و اقتصاد آن ها و مهاجرت معکوس داشته باشند .

گزارش از فاطمه امینی

 

 

دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۶۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه تولیدی لامپ‌های LED در اوین راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فاز اول کارگاه ۷۰۰ متری، تولید لامپ‌های LED با جذب ۳۰ زندانی در بازداشتگاه اوین آغاز به کار کرد.

در این کارگاه، لامپ‌های هالوژن ۷ وات با دستان زندانیان تولید و وارد بازار می‌شود.

مونتاژ قطعات منبع تغذیه لامپ، دیودهای نوری، تست برد، لحیم‌کاری، ادیت برد، کنترل کیفیت و بسته بندی محصول، مراحل تولید هالوژن در فاز ۱ بازداشتگاه اوین است.

زندانیان اوین در این کارگاه، طرز کار با دستگاه‌های استنسیل خمیر قلع، اس ام دی، آون و لحیم کاری را آموزش می‌بینند.

گفتنی است خط تولید چراغ سنسوری، هالوژن ۹ وات، پروژکتور ۵۰ و ۱۰۰ وات در فاز دوم این کارگاه با جذب ۷۰ نفر از برنامه‌های واحد اشتغال بازداشتگاه اوین است.

کد خبر 6081276

دیگر خبرها

  • امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود
  • حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟
  • کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان
  • این نشانه های بدنی می گوید سلامت تان به خطر افتاده است
  • کارگاه طراحی در دانشگاه دولتی بجنورد برگزار می‌شود
  • مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم
  • تجربه ها ؛ ابزار تحقق شعار سال
  • کارگاه تولیدی لامپ‌های LED در اوین راه‌اندازی شد
  • از کارگاه‌های غیرمجاز تفکیک پلاستیک در کهریزک چه می‌دانید؟
  • معبدی که ۱۲۰۰ سال قبل در دل کوه با ابزار تراشیده شده است! (فیلم)