آموزش فتوشاپ سي سي 2017 از 0 تا 100 به زبان فارسي به همراه تصاوير و فايل هاي مورد نياز براي تمرين
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۷۳۲۴
خبرگزاري آريا - آموزش قدم به قدم فتوشاپ CC 2017 به زبان فارسي، براي اولين بار در ايران، کاربردي ياد بگيريد، حدود 7 ساعت آموزش فتوشاپ CC 2017 با زباني ساده و در قالبي کاملا استاندارد و بر پايه ي مثال هايي کاربردي اين امکان را به شما عزيزان خواهد داد که به صورت حرفه اي و از پايه تا پيشرفته، با اين نرم افزار آشنا شويد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
Adobe Photoshop CC 2017 يکي از پيشرفتهترين و محبوب ترين نرمافزار هاي موجود در زمينه ي ويرايش و طراحي تصاوير و حتي ويدئو مي باشد، که به صورت گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد.
نکته: اين آموزش به صورت اختصاصي توسط تيم پرشين جي اف ايکس و من، رسا جودکي تهيه شده، و مباحث مربوط به نرم افزار محبوب فتوشاپ را از صفر تا صد مورد بررسي قرار داده است.
محتويات اين مجموعه به اجمال عبارتند از:
- 15 فصل آموزشي به زبان فارسي
- آموزش از سطح مقدماتي تا پيشرفته
- 6 ساعت و 30 دقيقه آموزش روان فتوشاپ
- يادگيري ابزار و قسمت هاي کاربردي فتوشاپ
- آموزش از پايه تا پيشرفته
- آموزش در قالب پروژه ها و مثال هاي کاربردي به همراه فايل هاي مورد نياز براي تمرين بيشتر
- کيفيت Full HD
- مناسب براي افراد تازه کار
فصل صفر: آموزش نصب و فعال سازي
آموزش نصب فتوشاپ سي سي 2017 به زبان فارسي
آموزش فارسي نويسي درون محيط نرم افزار
فصل اول: مقدمه اي بر نرم افزار فتوشاپ
فتوشاپ چيست؟
آشنايي اوليه با محيط فتوشاپ
معرفي اهداف آموزش
معرفي ويژگي هاي نسخه ي CC 2017
روش هاي مختلف ساخت سند و تنظيمات آن
آشنايي و بررسي قسمت ها و ابزار هاي مختلف محيط نرم افزار (InterFace) به صورت قدم به قدم
آشنايي کامل با منو ها - نوار ابزار ها - پنل ها - نوار حالت يا استاتوس بار و ...
مديريت و چيدمان بخش هاي مختلف نرم افزار متناسب با نياز و تخصص کاربر
ساخت، ويرايش، راه اندازي مجدد و حذف Workspace يا محيط کار سفارشي
کار با قسمت Preferences و تنظيمات کلي نرم افزار فتوشاپ
فصل دوم: آشنايي با ابزار هاي فتوشاپ
روش هاي مختلف طريقه ي وارد کردن فايل به درون محيط نرم افزار
روش هاي کار و مديريت چندين سند درون محيط فتوشاپ
آشنايي کامل با ابزار ها و روش هاي مختلف بزرگنمايي و کوچکنمايي
آشنايي با ابزار هاي Zoom In و Zoom Out به منظور بزرگنمايي تصوير و بالعکس و ابزار هاي مربوطه
آشنايي با ابزار هاي مربوط به جابه جايي و حرکت در تصوير
آشنايي با پنل Navigate به منظور بزرگنمايي، کوچکنمايي و حرکت در تصوير به همراه تنظيمات
آشنايي با ابزار هاي جابه جايي، چرخش و ... به همراه تنظيمات مربوطه
بررسي حالت ديد کلي نرم افزار با استفاده از View Screen Mode
مديريت پنل ها
مديريت و آشنايي کامل با Toolbar
استفاده از کليد هاي ميانبر براي سرعت بيشتر در کار و سفارشي سازي آن
تغيير سايز رزوليشن تصاوير و آشنايي با تنظيمات آن
کار با پنل تاريخچه History و تنظيمات آن
کار با ابزار هاي مربوط به برش، محدود سازي و برداشت تصاوير و Crop کردن به همراه تنظيمات آن
ايجاد حرکت و چرخش در ابزار Crop
Straight کردن تصاوير
کار با Canvas به صورت کامل و ابزار هاي مرتبط
ذخيره سازي سند و پروژه ها و توضيحات کلي درباره رنگ، فرمت و ...
فصل سوم: کار با لايه ها ومديريت آن
آموزش با پل لايه ها در فتوشاپ سي سي 2017 و کاربرد آن
آموزش قدم به قدم مديريت لايه ها و اهميت آن
کار با لايه ها و آشنايي با تنظيمات ان
نحوه ي انتقال، جابه جايي و تنظيم لايه يا لايه ها در يک سند مشخص
نحوه ي ساخت گروه و خانواده کردن چندين لايه
نحوه ي Merge کردن و تبديل لايه يا گروه ها به يک لايه
نحوه ي Flatten کردن تصاوير و اتصال تمامي لايه ها به يکديگر
فصل چهارم: آشنايي با تمامي ابزار هاي حرکت Transform و حالت لايه ها Blending Mode
آشنايي با ابزار هاي مرتبط با حرکت و Transform تصاوير
نحوه ي استفاده و فرخواني ابزار هاي حرکت در دو روش مختلف و تفاوت آن ها
نقش پررنگ تسلط بر استفاده از ابزار هاي Transform
معرفي Blending Mode يا حالت لايه ها
آموزش بر روي پروژه ي کاربردي
فصل پنجم: کار با ابزار براش و معرفي سيستم رنگي فتوشاپ
آشنايي با سيستم رنگي و معرفي ابزار ها و پنل هاي مختلف رنگ در فتوشاپ
مباني و مفهوم رنگ در فتوشاپ
موضوعاتي که شما بايد قبل از ذخيره سازي، در مورد آن بدانيد
آشنايي با براش ها و ساير ابزار هاي رسم
تغيير نوع و سايز براش ها و تعيين ميزان Hardness يا سختي آن ها به همراه آموزش تفاوت آن ها
آشنايي با پارامتر هاي مختلف براش: رنگ - حالت لايه ها - شيوه هاي رسم و همچنين رسم مستقيم و اتصال به يک ديگر و ...
آشنايي با روش هاي مختلف تغيير سايز و درجه سختي براش با استفاده از کليد هاي ميانبر
آشنايي کامل با پنل Preset مربوط به Brush ها و معرفي تنظيمات و ويژگي هاي آن
آموزش ساخت يک براش سفارشي در نرم افزار فتوشاپ
کار با پاک کن در فتوشاپ
فصل ششم: آشنايي با ابزار هاي ماسکينگ و انتخاب در فتوشاپ سي سي 2017
آشنايي با مفهوم Masking در فتوشاپ و کاربرد آن
استفاده از ماسک بر روي لايه ها - Layer Mask و يادگيري در قالب پروژه آموزشي
استفاده از ابزار هاي مختلف براي ايجاد ماسک بر روي لايه ها
آشنايي با ابزار هاي انتخابي - Selection و اهميت بالاي آن
استفاده از سري ابزار هاي Marquee Tools و Lasso Tools
آشنايي با پارامتر هاي ابزار هاي انتخابي نظير : اتصال - جدا سازي - وجه اشتراک و ...
آشنايي با حالت هاي Add - Subtract -Intersect و کاربرد آن
استفاده از اشکال هندسي به منظور انتخاب محدوده يا محدوده هايي از تصوير
خلق يک صحنه ي کارتوني با استفاده از ابزار هاي انتخابي بالا
آشنايي با ابزار Lasso Tools و حالت هاي مختلف آن و کاربرد آن بر روي پروژه
آموزش ابزار انتخابي Magic Wand Tools و جداسازي بر اساس رنگ
آموزش صفر تا صد ابزار انتخابي Quick Selection Tools و اهميت بالاي آن
آشنايي با تنظيمات گسترده Quick Selection Tools به صورت کامل
افکت گذاري پايه
آشنايي با ابزار جدا سازي Color Range از پايه تا پيشرفته
مديريت ماسک و ايجاد Feather
آشنايي با ابزار جدا سازي Focus و تنظيمات آن
فصل هفتم: کار با Camera Raw Filter و آشنايي با قابليت Smart Object
آشنايي با Camera Raw Filter در نرم افزار فتوشاپ سي سي 2017
آموزش پايه کار با Camera Raw Filter و معرفي قسمت هاي مختلف آن
ابزار هاي متداول در زمينه ي تصحيحات رنگي
روش هاي استفاده از انواع ابزار ها و افکت ها به منظور تصحيحات رنگي
آشنايي با فرآيند Smart Object و ويژگي هاي ان
نحوه ي ويرايش و مديريت Smart Object
طريقه ي تبديل اسمارت آبجکت به لايه رسترايز و برعکس
فصل هشتم: ابزار هاي ترميم سازي و روتوش تصاوير
معرفي ابزار هاي ترميم سازي و روتوش در فتوشاپ
آشنايي با ابزار هاي روتوش تصاوير در فتوشاپ در قالب پروژه
حذف کردن و ترميم قسمت هايي از تصوير با کمک ابزار هاي Healing Brush - Spot Healing Brush و Patch Tools و تفاوت هاي آن ها
آشنايي با تکنولوژي Content Aware و جادوي ان بر روي تصاوير
آشنايي با ساير ابزار هاي روتوش تصاوير
کار با ابزار فوق العاده Content Aware Fill Move and Scale در فتوشاپ
آموزش قدم به قدم کار با ابزار Clone Stamp
آموزش جدا سازي هر جسمي از پس زمينه با استفاده از تکنيک هاي ياد شده
آموزش حذف جسم مورد نظر با استفاده از فرآيند Masking
فصل نهم: روتوش چهره و کار با ابزار Liqufy
آشنايي با اصول و فرآيند روتوش صورت در فتوشاپ
آشنايي با متود هاي مختلف روتوش و معرفي آن ها
آشنايي با ابزار هاي متداول روتوش صورت بدون از دست رفتن بافت صورت
نقش پر رنگ فرآيند ماسکينگ در روتوش
سفيد کردن دندان ها در فتوشاپ
آشنايي با ابزار Liqufy در فتوشاپ سي سي 2017
نقش مهم ويژگي جديد فتوشاپ سي سي 2017 در ويراش فرم و اجزاي صورت در Liqufy
به همراه آموزش قدم به قدم اين تکنولوژي قدرتمند
کشيده شدن و جمع کردن چهره - بزرگ و کوچک کردن بيني - افزايش سايز چشم و کشيده شدن و چرخش آن بدون از دست دادن بافت چهره - تنظيم لبخند - تنظيم سايز دهان و لب ها و ...
فصل دهم: کار با Adjustment ، افکت گذاري و فيلتر هاي مختلف
آشنايي کامل با ابزار هاي افکت گذاري
فرخواني ابزار ها در متود هاي مختلف
افکت گذاري در حالت Adjustment Layer
ايجاد افکت هاي جذاب بر روي تصاوير
تنظيم و تصحيحات رنگي با استفاده از ابزار هاي مختلف
آشنايي با انواع فيلتر ها و تنظيمات آن
استفاده از Filter Gallery
ايجاد افکت بر روي Smart Object و بررسي ويژگي هاي خاص
فصل يازدهم: کار با متن در فتوشاپ
آشنايي با انواع متن در فتوشاپ
آشنايي با پنل Character Panel و تنظيمات آن
آشنايي با پنل Paragraph Panel و تنظيمات آن
نوشتن متن در حالت ها و انواع گوناگون
قرار دادن متن بر روي Path هاي متفاوت
استفاده از حالت ماسک در متن
فصل دوازدهم: ساير ويژگي هاي فتوشاپ سي سي 2017
آموزش استفاده از فرمان جستجو براي افزايش سرعت در کار - Search Command
استفاده از SVG براي رسم و ايجاد اشکال، Emoji و ...
تبديل SVG به Shape
فصل سيزدهم: آموزش طراحي لوگو در فتوشاپ
کار با انواع Shape در فتوشاپ و تنظيمات آن
آماده سازي فتوشاپ براي طراحي لوگو
مديريت استفاده از ابزار با امکان سفارشي سازي
فصل چهاردهم: آموزش تصوير سازي و ترکيب تصاوير به همراه افکت گذاري - Manipulation
آماده سازي فتوشاپ براي ترکيب صحنه ها
آشنايي با فرآيند ترکيب تصاوير
تغيير در ساختار تصاوير و ويرايش آن ها با استفاده از ابزار هاي مختلف
تکنيک هاي پيشرفته جداسازي از پس زمينه
تکنيک هاي کامپوزيت در فتوشاپ
تصحيح رنگ حرفه اي
ذخيره سازي
فصل پانزدهم: آموزش طراحي کارت ويزيت در فتوشاپ
آماده سازي فتوشاپ
ايجاد خطوط راهنما براي تسلط بيشتر بر پروژه و مشخص شدن فاصله ها
ايجاد طرح مورد نظر با استفاده از ابزار هاي مختلف
قرار دادن المنت هاي مختلف بر روي تصاوير، و مديريت رنگ بندي
قرار دادن متن مورد نظر و مديريت فونت ها
ذخيره سازي با فرمت استاندارد
- برنامه: Adobe Photoshop CC 2017
- مدرس: رسا جودکي
- سطح آموزش: مبتدي - حرفه اي
- محتويات: آموزش ويدئويي به زبان فارسي + فايل هاي تمرين
مشخصات سطح آموزشي:
زمان آموزش: 6 ساعت و 37 دقيقه
حجم فايل: 1003 مگابايت
تاريخ انتشار: 14:56 - 96/2/12
منبع: پي سي دانلود
امتياز:
لينک هاي دانلود راهنماي دانلود خريد لينک دانلود - آموزش جامع فتوشاپ سي سي 2017 به زبان فارسي
راهنماي دانلود اگر نرم افزار مديريت دانلود نداريد، قبل از دانلود هرگونه فايلي، يک نرم افزار مديريت دانلود مانند IDM و يا FlashGet نصب کنيد.براي دانلود، به روي عبارت "دانلود" کليک کنيد و منتظر بمانيد تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخيره شدن فايل را انتخاب کنيد و منتظر بمانيد تا دانلود تمام شود.در صورت بروز مشکل در دانلود فايل ها تنها کافي است در آخر لينک دانلود فايل يک علامت سوال ? قرار دهيد تا فايل به راحتي دانلود شود.فايل هاي قرار داده شده براي دانلود به منظور کاهش حجم و دريافت سريعتر فشرده شده اند، براي خارج سازي فايل ها از حالت فشرده از نرم افزار Winrar و يا مشابه آن استفاده کنيد.چنانچه در مقابل لينک دانلود عبارت بخش اول، دوم و ... مشاهده کرديد تمام بخش ها مي بايستي حتماً دانلود شود تا فايل قابل استفاده باشد.کلمه رمز جهت بازگشايي فايل فشرده عبارت www.p30download.com مي باشد. تمامي حروف را مي بايستي به صورت کوچک تايپ کنيد و در هنگام تايپ به وضعيت EN/FA کيبورد خود توجه داشته باشيد همچنين بهتر است کلمه رمز را تايپ کنيد و از Copy-Paste آن بپرهيزيد.چنانچه در هنگام خارج سازي فايل از حالت فشرده با پيغام CRC مواجه شديد، در صورتي که کلمه رمز را درست وارد کرده باشيد. فايل به صورت خراب دانلود شده است و مي بايستي مجدداً آن را دانلود کنيد.فيلم راهنماي دانلود و رفع عيب فايل هاي دانلود شده را در اين صفحه ببينيد.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!
فرهاد طاهری، پدرش، محمدحسین طاهری را شاعری میخواند که براساس قریحه شعر سروده نه براساس توانایی دانش ادبی میگوید او به جریانهای ادبی رایج، کمترین اعتنایی نداشت. با توجه به اینکه در شهری میزیسته که زبانهای تاتی تاکستانی و ترکی رایج است، اشعارش در تحکیم وحدت ملی و تقویت زبان فارسی بسیار مهم است.
فرهاد طاهری، دانشنامهنگار و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران دیوان اشعار پدرش، محمدحسین طاهری را گردآوری و به تازگی راهی بازار نشر کرده است. او در گفتوگویی مکتوب با ایسنا درباره ویژگی شعرهای این دیوان توضیح داده است.
متن گفتوگو در پی میآید:
در ابتدا درباره این دیوان شعری توضیح میدهید؛ درباره سبک شعری شاعر، تعداد اشعار و مضمونهایی که در این شعرها به کار گرفته شده است.
پیش از پاسخ دادن به پرسشهای شما، لازم میدانم از توجه آن خبرگزاری پرمخاطب به انتشار دیوان طاهری سپاسگزاری کنم.
دیوان طاهری مجموعه کامل سرودههای فارسی زندهیاد محمدحسین طاهری است. محمدحسین طاهری (١٣١٣ - ١٣٩٠) از مردم تاکستان و آموزگار و مدیر دبستان در آن شهر بود. دیوان در ۶٢٩ صفحه تدوین شده است که از این صفحات، ٣٠ صفحه نمایه اشعار و اعلام است و حدود ٢٠ صفحه هم پیشگفتار تدوینگر و صفحات پیش از متن است؛ بنابراین ۵٨٠ صفحه، متن اصلی دیوان را شامل میشود و به تقریب میتوان گفت دیوان طاهری دربردارنده حدود ٩ الی ١٠ هزار بیت اشعار فارسی است.
به لحاظ سبک شعر، اشعار دیوان طاهری در قصاید، به سبک خراسانی و در دیگر قالبهای شعر (غزل، مثنوی، ترکیبات و مسمطات و رباعی و دوبیتی) اشعار به طرز سبک عراقی است. در این دیوان، قصایدی آمده که کاملا روشن است شاعر در سرودن آنها به قصاید فرخی سیستانی و ناصر خسرو نظر داشته است. همچنین استقبالها و تضمینهایی که از غزلیات و مسمطات سعدی و غزلیات حافظ کرده پیروی شاعر را از سبک عراقی نشان میدهد. در بعضی از اشعار البته نمونههایی از سبک دوره بازگشت مخصوصا تحت تأثیر اشعار قاآنی کاملا مشهود است اما در سراسر دیوان رد پایی از سبک هندی دیده نمیشود. چند نمونه هم البته شعرهایی در دیوان هست که متأثر از شاعران معاصر مانند افسانه نیما و بعضی غزلیات شاملو و سایه و شهریار است.
ویژگیهای دیوان طاهری
به لحاظ مضامین شعر، میتوانم بگویم اغلب اشعار دیوان طاهری همان مضامین سنتی و قدمایی شعر فارسی است. علاوه بر آن شاعر به مسائل اجتماعی هم توجه کرده است. این نکته را من در مقدمه دیوان مشروح نوشتهام و فکر کنم بهتر است همان توضیح را اینجا برای خوانندگان این مصاحبه عینا نقل کنم :
«درون مایۀ اشعار عمدتا صبغه و حال و هوایی عاطفی و عاشقانه دارد و جنبههای انسانی و اجتماعی نیز در سراسرآن مشهود است . سرودههای طاهری هم، به مانند بسیاری از سرودههای طرز قدمایی، مظهر تمام عیارِ همان دغدغهها و پرسشهای همواره پایان ناپذیر ذهنیت شاعرانۀ هویت و اندیشۀ ایرانی است : پرسش و جستوجوگری از معمای آفرینش و هستی، حیرت و درماندگی، عشق، دلتنگی و هجر و فراق، یأس وامید، حقگزاری و سپاس و ستایش و نکوهش، حسرت برگذشته و پشیمانی، نجوا و گفتوگوهای با خویش و...
شاعر این سرودهها نیز در سراسر اشعار خود به همان احوالات شاعرانه و برخوردار از اوصاف اخلاقی و شخصیتیِ ملهم از طرز نگریستن شاعرانه به عوالم روحی و دنیای بیرونِ خود به تمام و کمال دچار بوده است. به مقتضای شاعرانه اندیشیدن و سخن گفتن، دستخوش «زیروزبرشدنهای عاطفی واحساسی» شده و گاه و بیگاه نیز رشتۀ سخن به دست «قضاوتِ پُر تناقض» داده است.
فارغ از آنچه گذشت، دیوان طاهری همچنین حائز بعضی نکتهها و گفتههایی است به نظر شایستۀ اعتنا و تأملِ بیشتر که بررسی اجمالی آن، چه بسا ذهن و توجه خوانندگان این اشعار را فزونتر معطوف خود کند و آنان را به جزئیات و آگاهیهایی راهنمون شود که در فهم دقیقتر و روشنترِ گذشته شاعر و گذشتههای زادگاه او، فراوان دستگیر و راهگشا باشد.
نخست، خواننده نکته بین دیوان طاهری، از سرگذشت و مهمترین وقایع زندگانی شاعر و نیز از دلخوریها و غمها و شادیها و باورهای فرهنگی و اعتقادی، و از قضاوتها و آراء ستایشگر یا منتقدانه او درباره معاشران و دوستان و اقوام و نزدیکان و حتی از اظهارنظرهای او درباره خانوادهاش مطلع میشود. بخشی از دیوان طاهری، درواقع نوعی شرححالنگاری منظوم است که پاسخدهنده پرسش خوانندگان و جویندگانی است که بخواهند روایت زندگانی شاعر را از زبان خود او بشنوند.
جنبه مهم دیگر دیوان طاهری، گزارشهایی است عمدتا دقیق و مستند و جزئینگرانه (و با ذکر تاریخ) از محیط و رویدادها و پدیدههای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی روزگار و زادگاه شاعر که به روایت او در ضمن اشعاری بسیار، به نظم آمده است مانندِ شکوهها از: مالکیت زمینهای کشاورزی و مصائب زراعت و باغداری، خشکسالی، بلاها و مصیبتهای طبیعی و آسمانی، مسائل درمان و بهداشت و آموزش و پرورش، معضلات بیمه بازنشستگان، تنگی معیشت و حقوق نابسنده فرهنگیان ومعلمان، گرانی و کمبود اقلام و سهمیهبندیها، بیلیاقتی و نادرستکاری صاحبان حرفهها و مشاغل (اعم از وکیل و پزشک و بنا و پیمانکار و...)؛ همچنین گرامیداشت دوران دفاع مقدس از وطن و ادای احترام به شهیدان و اسیران و آزادگان؛ حقسپاسی از انسانهای لایق و خدمتگزار ؛ در مرثیه و منقبت پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصوم درضمن اشعاری آئینی و مذهبی ، سوگسرودههایی در غم درگذشت مشاهیر و استادان بزرگ ادب وتاریخ و فرهنگ ایران و فرهنگ پروران و معلمان، و گزارش اخبار کانونهای فرهنگی و انجمنها ومحافل ادبی وشبهای شعر و سخنرانی و...
از این نظر در دیوان طاهری، جلوهها وصحنههایی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی زمانه و زادگاه شاعر، به نظم کشیده شده است. در گزارشها و روایتگریهایی هم که دار سخن صرفا به گردِ مسائل «اجتماعی و شأن وجدانِ کاری و پای بندی به اخلاق و درستکاری» بوده است البته این دسته از سرودهها تنها «صبغه گزارش و روایت» محض ندارد. در بیشتر این اشعار، رگهها و رد پاهایی از «انتقاد و نقد و تذکر و تحذیر و هشدار و راه نشان دادن و برحذر داشتن از بیراهه و انحراف و به خطا رفتن» خود را نمایانده است درواقع می توان این قبیل اشعار را به نوعی نخستین نمونههای «شعر متعهد اجتماعی» و نیز اولین تجربههای «نقد اجتماعی مصلحانه» در «ساحت شعرفارسی» در زادگاه شاعر دانست. این نوع شعر منتقدانه اجتماعی و متعهد در دیوان طاهری البته با بسیاری از سنن غالبِ سرودن چنین اشعاری در ادبیات فارسی نیز سازگاری چندان ندارد . لحن و زبان اشعار او ، اگر نگویم تماما بلکه قریب به تمام، برکنار از «هزل و هجو وتیزو تندی و رکیکی کلام» است. این مضمون در ادبیات فارسی (شعر یا نثر منتقدانه اجتماعی و متعهد) در ذات خود پذیرای هرنوع کلام و واژه «تند وبه دور از نزاکت رایج در گفتار» و موافق با لحن و بیان «هزل و هجوآمیز» است و شواهدی بسیار هم از آن در سابقه و سنت ادبیات فارسی و در دیوانها و تذکرهها برجای مانده است. اما شواهد شعر منتقدانه اجتماعی و متعهد در دیوان طاهری، با بیانی مؤدبانه ولحنی برخوردار از وجاهت کلام، بامخاطبان به سخن آمدهند.»
شاعری که دوگانگی نداشت
شما گردآورنده و تدوینگر شعرهای پدرتان هستید، در واقع با این شاعر زیستهاید و تجربه زیسته او را از نزدیک مشاهده کردهاید، چقدر شخصیت شاعر به شعر هایش نزدیک بوده و در واقع تجربه زیستهاش در شعرهایش نمود دارد؟
در شخصیت ایشان اصولا در هیچ زمینهای دوگانگی وجود نداشت. در تمام مسائل، حرف و عملش یکی بود. همهٔ کسانی که او را میشناسند اعم از دانشآموزانش یا معلمانی که سالها همکارش بودهاند و نیز دیگر اهالی تاکستان به این نکته اذعان دارند که هیچ تفاوت و اختلافی میان گفتار و کردار ایشان ملاحظه نکردهاند. این ویژگی در تمام اشعار او کاملا مشهود است. زمینه و بستر بسیاری از اشعار منتقدانه او هم دقیقا از همین ویژگی شخصیت ایشان نشئت میگرفت. بعد هم باید این نکته را اضافه کنم او براساس قریحه شاعری و تجربه هنری این اشعار را سروده است ونه براساس توانایی دانش ادبی. بسیارند استادان و دبیران ادبیات فارسی که براساس دانش ادبی و معلومات خود شعر میگویند که البته موفق هم نبودهاند.
کمترین اعتنایی به جریانهای ادبی نداشت
شاعر این شعرها، دور از پایتخت به کار شعری پرداخته است، این موضوع چقدر در کار او تأثیر گذاشته است و چقدر ایشان به جریانهای ادبی توجه نشان داده است؟
من فکر میکنم اهمیت فرهنگی دیوان طاهری در همین ویژگی است که شاعر آن دور از پایتخت و در شهری میزیسته که زبانهای تاتی تاکستانی و ترکی در آنجا رایج بوده است. از این لحاظ دیوان طاهری در تحکیم وحدت ملی و تقویت زبان فارسی بسیار مهم است و از این جنبه هم باید این دیوان معرفی و نقد و بررسی شود.
اما در خصوص «جریان های» ادبی رایج، میتوانم بگویم شاعر، کمترین توجه و اعتنایی به آن نداشت. تلقی او از مقوله شعر و ادبیات فارسی، فقط تعمق در دیوان شاعران بزرگ بود. همیشه هم کلیات سعدی، دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی، مثنوی و غزلیات شمس، دیوان وحشی بافقی، فخرالدین عراقی، عارف قزوینی، ایرج میرزا، ملک الشعرای بهار، رهی معیری، اهلی شیرازی، قاآنی را در دست داشت و مطالعه میکرد. از میان شاعران معاصر هم فقط شهریار و سایه را مرتب میخواند. کمترین علاقهای هم به سهراب سپهری و فروغ و اخوان ثالث نداشت. البته به حسین منزوی ارادت داشت و از اشعار او لذت میبرد.
درباره این «جریانهای ادبی» یاد خاطرهای افتادم و فکر کنم بد نباشد ذکر کنم. من در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ادبیات فارسی خواندهام و در دوره دانشجویی سخت شیفتهٔ مسائل شعر نو و جریانهای تجددگرایی ادبی بودم. زنده یاد دکتر فرشیدورد، استاد نقد ادبی و سبکشناسی ما بود. بارها سرکلاس با دکتر فرشیدورد درخصوص شعر نو و جریانهای ادبی معاصر بحثم شده بود. دکتر فرشیدورد کمترین اعتنایی به این مسائل نداشت. یادم هست زنده یاد پدرم برای جشن فارغالتحصیلی من غزلی سروده و به نشانی گروه ادبیات فارسی پست کرده بود. نامه پدر چند روز بعد از فارغ التحصیلی به دستم رسید. وقتی رفتم گروه ادبیات نامهام را بردارم دکتر فرشیدورد هم در گروه بود و با هم قدم زنان به بیرون دانشکده رفتیم. طی راه، ماجرا را گفتم. دکتر فرشیدورد با نهایت بیاعتنایی گفت پدر شما مگر شاعر بود؟ گفتم بلی و غزل پدر را به سوی دکتر فرشیدورد دراز کردم. با میلی توأم با اکراه کاغذ را گرفت. پدرم بسیار خوش خط بود. دکتر فرشیدورد تا خط پدر را دید گفت عجب خط زیبایی و شروع کرد غزل را خواندن.. به وسط غزل که رسید ایستاد. با تأمل بقیه غزل را خواند و متوجه شدم برگشت دوباره از اول خواند. بعد سرش را بلند کرد و با لحن عصبانیت و شوخی مآب گفت عجیب است از چنین پدر فاضل و فرهیختهای فرزند ناخلفی چون شما تربیت شده است…بعد هم خندید…
شاعر غیر از زبان فارسی، گویا اشعاری به زبان اقلیم خود یعنی زبان تاتی داشته است، درباره تفاوتها و شباهتهای این اشعار میگویید؟
بلی شاعر دیوان طاهری، اشعاری به زبان تاتی تاکستانی هم سروده است. اتفاقا در یکی دوجا در دیوان شعر فارسی به این نکته اشاره و بدان مفاخره هم کرده است البته فضل تقدم سرودن اشعار تاتی تاکستانی، از آن پدر فرهیخته شاعر، زنده یاد میرزا علیمحمد طاهری است. او نخستین کسی است که اشعاری به زبان تاتی تاکستانی سروده است. اما شعر تاتی صاحب دیوان طاهری، مشتمل بر دو منظومه بلند «آی، وارُن، وارُن» (ای باران، باران!) و «آی فِرِم» (ای پسرم) و اشعاری در قالب غزل و رباعی است. مضامین اشعار تاتی، بیشتر پند و اندرز به آیندگان، ضبط و ثبت آداب و رسوم محلی و در مجموع در حوزه فرهنگ مردم است. غیر از این جنبهها، اشعار تاتی این شاعر، به لحاظ گویششناسی بسیار اهمیت دارد. خودشاعر بعضی از اشعار تاتی را به فارسی ترجمه کرده و تعلیقات بسیار راهگشایی هم در ذیل اشعارش به قلم آورده است. مجموعهٔ اشعار تاتی نیز در مجلدی با عنوان «آی وارُن وارُن» در دست تدوین و آمادهسازی است که امیدوارم تا پایان امسال منتشر شود.
انتهای پیام