Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-18@05:28:31 GMT

نرخ تورم بخش برق در تابستان کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۸۰۰۶

نرخ تورم بخش برق در تابستان کاهش یافت

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ مرکز آمار ایران با انتشار گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل تابستان ١٣٩٦ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) اعلام کرد: شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل تابستان سال ١٣٩٦ به عدد ١٣١,٦٦ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (١٢٢.٧٠)، ٧.٣٠ درصد افزایش و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٣٢.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٢٢)، ٠.٤٢ درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص کل بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٦ نسبت به چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٥ (نرخ تورم سالانه)، ٢.٥٢ درصد کاهش داشته که نسبت به همین اطلاع در فصل بهار سال ١٣٩٦ (٣.٦٨- درصد)، افزایش داشته است.
 
شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات اوج­ بار در فصل تابستان سال ١٣٩٦ به عدد ١٢٧,٨٩ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (١١٨.٠٣)، ٨.٣٥ درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٢٦.٦١)، ١.٠١ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص بخش برق در ساعات اوج­ بار در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٦ نسبت به چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٥ (نرخ تورم سالانه)، ٣.١٤ درصد کاهش داشته که نسبت به همین اطلاع در فصل بهار سال ١٣٩٦ (٤.٢٨- درصد)، افزایش داشته است.
 
همچنین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات میان‌بار در فصل تابستان سال ١٣٩٦ به عدد ١٣٠,٥٣ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (١٢٣.٣٣)، ٥.٨٤ درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٢٨.٨٧)، ١.٢٨ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص بخش برق در ساعات میان­ بار در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٦ نسبت به چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٥ (نرخ تورم سالانه)، ١.٨٥ درصد کاهش داشته که نسبت به همین اطلاع در فصل بهار سال ١٣٩٦ (٣.٢٢- درصد)، افزایش داشته است.
 
شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات کم‌بار در فصل تابستان سال ١٣٩٦ به عدد ١٣٧,٩٠ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (١٢٥.٤٤)، ٩.٩٣ درصد افزایش و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٤٥.٥٩)، ٥.٢٨ درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات کم­بار در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٦ نسبت به چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٥ (نرخ تورم سالانه)، ٣.٤٧ درصد کاهش داشته که نسبت به همین اطلاع در فصل بهار سال ١٣٩٦ (٤.٢٠- درصد)، افزایش داشته است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۸۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین، اقتصاد جهانی با ریسک‌های بزرگ انرژی، تنش‌های منطقه‌ای، بحران مالی بانک‌ها و ... مواجه است و همین مسئله، ضرب‌آهنگ تحولات کوتاه‌مدت آن را بالا برده است؛ اما از منظر بلندمدت، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود به رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین شده و برآورد خود را با ۰.۱ درصد افزایش به ۳.۲ درصد رسانده است.

صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال جاری را ۳.۳ درصد پیش‌بینی کرده و نرخ تورم مصرف‌کننده را نیز با ۴ واحد درصد به ۳۷.۵ درصد تنزل داده است. همچنین در این گزارش، نرخ بیکاری ایران با بهبود ۰.۱ واحد درصدی نسبت به گزارش سال قبل به ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که سرعت رشد اقتصادی به دلیل عوامل کوتاه‌مدت، مانند هزینه‌های استقراضی همچنان بالا و لغو حمایت مالی همچنین اثرات بلندمدت ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، حمله روسیه به اوکراین، رشد ضعیف در بهره‌وری و افزایش چندپارگی ژئواکونومیک، پایین است و هم‌زمان هشدار داده که تجزیه ژئواکونومیک می‌تواند با موانع بیشتر بر سر جریان کالاها، سرمایه و مردم تشدید شود که حاکی از کاهش سرعت عرضه است.

صندوق بین‌المللی پول، گرچه در گزارش خود رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد آمریکا را ۰.۶ درصد نسبت به ۲.۱ درصد قبلی افزایش داده اما درعین‌حال، برآورد خود از رشد اقتصاد منطقه یورو را با ۰.۱ درصد کاهش به ۰.۸ درصد کاهش داده و تخمین رشد آلمان و فرانسه را نیز هرکدام ۰.۳ درصد پایین آورده و به ترتیب ۰.۲ و ۰.۷ درصد اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار صندوق بین‌المللی پول به بانک‌های مرکزی؛ مراقب باشید

فارغ از داده‌های صندوق بین‌المللی پول که شتاب رشد اقتصاد منطقه یورو را کاهشی برآورد می‌کند، داده‌های یورواستات از بهبود صادرات و رشد مازاد تجاری منطقه یورو حکایت دارد که نشان می‌دهد این اتحادیه بدترین وضعیت اقتصادی خود را در قالب ۶ فصل رکود متوالی پشت سر گذاشته و بازگشت آرامی را تجربه می‌کند.

در بازارهای جهانی، قیمت طلا از جهش بازماند؛ زیرا تقاضا برای طلا در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تا حدی فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه‌داری آمریکا را جبران کرد. در معاملات امروز بازارهای جهانی، بهای هر اونس طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۹۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

همچنین در بازار جهانی نفت نیز قیمت نفت با وضعیت خوبی مواجه نبود و تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی به دلیل ضعف اقتصادی چین و احتمال رشد ذخایر آمریکا، کاهش یافت. در معاملات امروز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۲ درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. گرچه قیمت‌ها در بازار نفت فعلاً کاهشی شده؛ اما خبرها حاکی از این است که چین برای جبران افزایش اخیر قیمت جهانی نفت، قیمت خرده‌فروشی بنزین و دیزل را افزایش داده است.

یک خبر دیگر در بازار نفت حاکی از این است که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند در تلاش است محوله‌های نفتی که از آمریکا خریداری کرده است را دوباره به فروش برساند. تحلیلگران معتقدند این اقدام نشان می‌دهد که احتمالاً نفت بیشتری از سوی روسیه به این کشور آسیایی روانه شده و پالایشگاه هندی از خرید نفت آمریکا پشیمان شده است.

شرایط نوسانی بازار رمزارزها نیز خبر دیگری است که به آن نی پردازیم. بیت کوین بعد از افت قیمت اخیر، در معاملات امروز توانست تا حوالی ۴ درصد رشد قیمت را تجربه کند؛ اما این رشد ماندگار نبود و در ادامه دوباره به محدوده منفی برگشت. در زمان نگارش قیمت هر بیت کوین به ۶۱ هزار و ۵۱۹ دلار رسید که حدود ۰.۴ درصد کمتر از قیمت‌های روز سه‌شنبه است.

کد خبر 845312 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم رشد اقتصادی

دیگر خبرها

  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • افزایش دو برابری شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی
  • افزایش دو برابری شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳
  • خودرو برقی ایستاد، نفت برگشت!
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • رشد ۳۹۴ درصدی اعتبارات ایلام در سال گذشته
  • قیمت طلا افزایش یافت