Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه بخش تحقیقات کشاورزی با چالش های ساختاری و عملکردی جدی روبروست گفت: نقش محوری بخش کشاورزی در توسعه کشور مغفول مانده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا تابش در بازدید از مرکز ملی تحقیقات شوری اظهارداشت: مرکز ملی تحقیقات شوری می تواند در حفظ و ارتقای محیط زیست و اقتصاد کشاورزی نقش بسزایی را داشته باشدو این مرکز ملی به دلیل گستردگی مناطق خشک و نیمه خشک در کشور، می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی کشور در حفظ و ارتقای محیط زیست و اقتصاد کشاورزی نقش بسزایی را  ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک در مناطق خشک، با اراضی و آب های شور و لب شور، رسالت مهم این مرکز است که باید به نحو مطلوب انجام گیرد. 

نماینده مردم اردکان با بیان اینکه تقریبا تمام نقاط کشور نیازمند بهره برداری از خدمات و پژوهش های این مرکز تحقیقاتی است گفت: بنابراین تامین منابع مالی و انسانی و تجهیزات پژوهشی مورد نیاز آن باید وجه همت مسئولان ملی و استانی باشد. 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه از بخش کشاورزی و نقش آن در توسعه کشور غفلت شده افزود: امروز در بسیاری از کشورها بخش کشاورزی نه تنها به عنوان تامین کننده چرخه غذایی بلکه به مثابه بخشی تاثیرگذار در مناسبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی تلقی می شود. 

تابش تصریح کرد: در ایران سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کم و حدود ۸.۲ درصد است که البته این عدد نیز متاثر از کاهش و افزایش سایر بخش ها از جمله نفت و صنعت، دچار فراز و فرود می شود. 
وی با بیان اینکه در سال ۹۵ ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت های ثابت سال ۹۰ حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است گفت: بخش کشاورزی تنها حدود ۵ درصد از سرمایه گذاری سهم بری دارد که این رقم بسیار ناچیز است و طبق تکلیف قانون برنامه ششم توسعه باید سهم سرمایه گذاری این بخش به ۱۵ درصد افزایش یابد. 
نماینده مردم اردکان در مجلس افزود: انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی در پیمودن راه صحیح و جلوگیری از اتلاف سرمایه ها بسیار تاثیر گذار است اما علیرغم این تاثیرگذاری، پژوهش در همه حوزه ها بخصوص کشاورزی با چالش های ساختاری و عملکردی جدی روبرو است.
تابش مشکلات تامین مالی طرح های پژوهشی، کمبود نیروی انسانی، امنیت شغلی محققین و تفاوت بالای دریافتی کارکنان شاغل در بخش های پژوهشی را از جمله بخشی از این مسائل برشمرد و با تشریح مشکلات اقتصادی در بعد کلان و ملی؛ در عین حال خواستار توجه اولویت دار به مراکز علمی و تحقیقاتی بخش کشاورزی شد.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با ابراز خرسندی از انجام کارهای پژوهشی و ایجاد مزارع تحقیقاتی گیاه مقاوم و شورپسند کینوا در استان یزد و برخی نقاط کشور، عملیاتی شدن کشت این گیاه را نمونه ای از تجاری سازی موفق طرح های تحقیقاتی و راهی برای درآمدزایی مراکز تحقیقات بخش کشاورزی دانست و خواستار تعامل بهتر و ارتباط کامل تر مراکز تحقیقاتی استان با بخش های اجرایی و تولیدی شد. 
نماینده مردم اردکان همچنین پس از شنیدن گزارش دکتر فرهاد دهقانی رئیس مرکز ملی تحقیقات شوری، طی تماس تلفنی با معاون فنی و امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار رسیدگی به بخشی از مشکلات این مرکز شد که دکتر حمیدرضا عدل قول مساعد پیگیری و تشکیل جلسه در این خصوص را داد. 
همچنین در ابتدای این دیدار که مدیران تحقیقات کشاورزی استان یزد حضور داشتند، تابش از تجهیزات، گلخانه ها و مزارع تحقیقاتی این مرکز بخصوص مزرعه کشت گیاه کینوا نیز بازدید کرد و توضیحات لازم را از زبان محققین هر بخش دریافت کرد. 

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۸۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای ایده‌پردازی کشاورزان در زنجان تشکیل می‌شود

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان زنجان گفت: شورای ایده‌پردازی کشاورزان در زنجان تشکیل می‌شود.

محمد صیاد بورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: شرایط محیطی در هر کشوری، از آنجا که روی کشاورزی آن کشور تأثیر می‌گذارد در نتیجه در توسعه اقتصادی آن کشور هم مؤثر است و در کشور ما با توجه به شرایط محیطی می‌توان به کشاورزی به عنوان یک منبع توسعه اقتصادی کمک کرد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین این اقدامات هماهنگی لازم با مسئولان مرتبط استانی در راستای تسهیل فرآیند بهره‌برداری از نخستین شهرک گلخانه‌ای مدرن و هوشمند با سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن تولید در سال و در فضایی حدود ۴۰ هکتار زیر پوشش گلخانه شیشه‌ای و با اشتغال‌زائی مستقیم برای ۵۰۰ نفر بوده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان زنجان گفت: امیدواریم در سال جهش تولید با مشارکت مردم و با استفاده از فکر، ایده و نظر بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در شهرک‌های کشاورزی استان نسبت به پیشبرد اهداف توسعه‌بخش در قالب شهرک‌های کشاورزی در اراضی دولتی و اراضی متعلق به مردم اقدام شود.

وی افزود: با اجرای طرح‌های این چنینی تا حدودی در حوزه اجرای الگوی کشت، استفاده بهینه از منابع پایه مانند آب، خاک و انرژی، افزایش هشت تا ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به روش‌های معمول کشت در اراضی آبی، جذب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، افزایش توجیه اقتصادی، فعالیت ارتقای صادرات غیر نفتی، تقلیل پیدا کردن ریسک کشاورزی سنتی و بالا بردن بهره‌وری نیروی انسانی اقدامات خوبی انجام شد.

بورانی افزود: راه‌اندازی اتاق فکر و تشکیل شورای ایده‌پردازی کشاورزان و مشارکت گسترده بهره‌برداران در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی لازم برای فعال‌سازی سایر شهرک‌های دولتی آماده بهره‌برداری و شهرک‌های کشاورزی غیردولتی از جمله این راهبرد است.

کد خبر 744769

دیگر خبرها

  • شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است
  • دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است
  • برون‌رفت از مشکلات کشاورزی در گرو توسعه عملیات گلخانه‌ای
  • برون رفت از مشکلات کشاورزی در گرو توسعه عملیات گلخانه‌ای
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری
  • برای پُررنگ شدن مشارکت‌ مردم و داده‌محوری در شهرداری تلاش می‌کنیم
  • اجرای ۵ طرح محوری برای حمایت از عشایر خراسان رضوی
  • هوشمند سازی ۱۳ گله شتر استان یزد با استفاده از برنامه کاربردی ساربانیار
  • شورای ایده‌پردازی کشاورزان در زنجان تشکیل می‌شود
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت