Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز،

زمین لرزه غرب کشور علاوه بر حزن و اندوهی که برای مردم ایران به جا گذاشت، باعث بروز یک اتفاق جدید در عرصه اجتماعی ایران شد. این بار بر خلاف دفعات قبل شاهد بودیم که علاوه بر مراجع رسمی همچون هلال احمر، برخی افراد مشهور به اعلام شماره حساب شخصی برای دریافت کمک های نقدی مردم برای زلزله زدگان غرب کشور اقدام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بدون شک اتفاق اخیر امری جدید در عرصه اجتماعی ایران است که می توان از زوایای مختلفی آن را تحلیل و بررسی کرد:

1- قطعا یکی از مهم ترین دلایل بروز چنین امری وجود، نفوذ و تاثیر شبکه های اجتماعی است.

امروزه با وجود شبکه های اجتماعی مختلف کمتر اتفاقی است که از چشم بیدار جامعه پنهان بماند. خبررسانی بی واسطه از طریق عکس ها و ویدئوهای ارسالی از منطقه زلزله زده و پوشش بدون سانسور کیفیت کمک رسانی ها که بعضا حکایت از ضعف و برخی کاستی ها دارد بهتر مردم را در جریان امور قرار می دهد.

از سوی دیگر شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم آورده که افراد مشهور و سلبریتی بتوانند بی واسطه با طرفداران خود ارتباط برقرار کرده و نحوه ارسال کمک ها برای زلزله زدگان را بیان کنند.

2- ممکن است سرعت پایین یا برخی نواقص در کمک رسانی به مردم زلزله زده که اتفاقا از طریق همان عامل اول (شبکه های اجتماعی) بهتر و بیشتر دیده شد، سلبریتی ها را به این فکر وا داشت که از موقعیت اجتماعی خود برای کمک به مردم زلزله زده استفاده کنند.

قطعا اینجا نیز شبکه های اجتماعی نقش موثری دارند چنانکه در فقدان گستردگی شبکه های اجتماعی در چند سال پیش و در زلزله آذربایجان شاهد چنین حرکتی از سوی افراد مشهور نبودیم؛ در حالی که در آن سال نیز وضعیت کمک رسانی بهتر از امروز نبود. با این حال می توان عامل دوم در بروز چنین اتفاقی را علم و آگاهی سلبریتی ها و مردم به ضعف کمک رسانی های دولتی و حکومتی عنوان کرد.

3- می توان عامل سوم را کاهش اعتماد بخشی از مردم به مجاری رسمی کمک رسانی به مردم زلزله زده دانست. اگرچه هنوز بسیاری از مردم کمک های نقدی و غیرنقدی خود را از طریق سازمان ها و ارگان های دولتی و حکومتی ارسال می کنند، اما نمی توان این فرضیه را رد کرد که بخشی از مردم نیز به دلایلی اعتماد شان به این سازمان ها کم شده است.

از این رو آنها به افراد مشهور روی آورده و از این طریق هم وطنان خود در غرب کشور را یاری می کنند.

اگر بررسی ها به این نتیجه ختم شود که عامل سوم نیز در بروز چنین اتفاقی نقش داشته قطعا دولت و حکومت باید برای این اعتماد از دست رفته چاره اندیشی کنند. این اتفاق می تواند به منزله یک تلنگر برای حکومت باشد که بخشی از مردم اعتمادشان کم شده.

اما فارغ از این مسئله و بر خلاف آنچه که برخی سعی دارند القاء کنند، به نظر می رسد اقدام اخیر سلبریتی ها قابل دفاع و تقدیر است. بالاخره آنها باید در چنین روزهایی از جایگاهی که در نزد مردم دارند به نفع همان مردم استفاده کنند. اینکه برخی گمان می کنند تنها مراجع رسمی، وظیفه کمک رسانی را دارند کاملا اشتباه است. در چنین روزهایی همه باید هر اقدامی که می توانند در کاهش رنج و اندوه هموطنان خود انجام دهند و سلبریتی ها نیز به درستی چنین کردند.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۰۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر قدرت پهپادی ایران دنیا را برد، سلبریتی‌ها را خواب/ لسانی: ساختمان برند سلبریتی‌ها از هنجارشکنی شکل می‌گیرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز؛ در این روزها شاید کمتر کسی را پیدا کنید که نسبت به حمله وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و جواب پهپادی و موشکی ایران هیچ واکنشی نداشته باشد و در هر کوی و برزنی صحبت از تقابل بین خیر و شر است؛ تا حدی که حتی قدرت موشکی و پهپادی ایران تیتر اول رسانه های جهان قرار گرفت و محبوبیت ایران را بیش از پیش در بین کشورهای همسایه افزایش داد و اگر فقط نگاهی به فضای مجازی و واکنش های توییتری مردم و مسئولین کشورهای منطقه بیاندازیم به راحتی متوجه خواهیم شد که موج همدلی با این واکنش موشکی ایران چقدر بالاست.

پس از این مرحله و حمله اسرائیل با چند ریز پرنده (کوادکوپتر) به یک رادار در اصفهان و سرنگون شدن توسط پدافند هوایی ایران و ادعای کذب رژیم کودک کش در خصوص هدف قرار دادن رادار سامانه پدافند در ایران مجددا شاهد افزایش موج حقارت و تمسخر رژیم صهونیستی توسط کاربران فضای مجازی و خبرنگاران در سراسر جهان بودیم تا حدی که ژوتام کانفینو سردبیر و خبرنگار اسرائیلی با اشاره به سخره گرفتن این حمله گفت: مردم اسرائیل این حمله را یک حمله به‌دردنخور می‌خوانند و حتی بن‌گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز آن را مسخره و بی‌خاصیت دانسته ‌است.

حال سوال مهم اینجاست چرا سلبریتی های کشور خودمان که در هر موضوعی اعلام موضع کرده و نسبت به پیش پا افتاده ترین مسائل واکنش نشان می دهند در این مرحله مهم از تاریخ که قدرت نظامی و بازدارندگی ایران زبان زد همه دنیا قرار گرفته، سکوت کرده اند؟

این سکوت تا حدیست که حتی از ابراز یک استوری خشک و خالی هم دریغ کرده اند.

محمد لسانی پژوهشگر و فعال رسانه در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با بیان اینکه باید مفهوم سلبریتی را مورد بازشناسی قرار دهیم و باید ببینیم چه چیزهایی باعث دیده شدن، توسعه مخاطب و برد نفوذ پیام سلبریتی ها می شود گفت: اصولا سلبریتی ها افرادی هستند که دعوت به خود می کنند و برای همین باید عملا محوریت و مرکزیتی به روایت خودش بدهد و برای اینکه روایت خودش را روایتی معتبر اعلام کند به روایت دیگران هجوم میبرد و به عبارت دیگر همه افراد غیر از خودش را نقد می کند و روایت خودش را درست می داند.

لسانی ادامه داد: در گام اول رقبای شخصی تحت هجوم سلبریتی ها قرار می گیرند و در گام بعدی حتی سازمان ها و نهادها و دولت و حاکمیت را نقد می کنند که علت این موضوع توسط سلبریتی ها دیده شدن خودشان هستند.

وی تصریح کرد: ساختمان برند سلبریتی ها از هنجارشکنی و روایت غیرهمسو با روایت دیگران شکل می گیرد و همیشه سعی می کنند از قدرت فاصله بگیرند و علاقه دارند خودشان منتقد و مخالف حاکمیت نشان دهند بخاطر اینکه ژست مستقل بودن را به مخاطبانشان نشان دهند.

این فعال رسانه با بیان اینکه سلبریتی ها به شدت منفعت طلب و محاسبه گر هستند و برای اعلام موضع چرتکه می اندازند افزود: حاکمیت یک برند در افکار عمومی دارد و این برند قیمت و ارزشی دارد و اگر در کشوری حاکمیت قیمت و ارزش داشته باشد سلبریتی ها نیز به سمت آن برند با ارزش می روند.

لسانی تصریح کرد: سلبریتی های کشور ما اعتقاد دارند برد حاکمیت ایران یک برند کم ارزش است که آنها را از قیمت می اندازد و به همین دلیل سعی می کنند از حاکمیت فاصله بگیرند و ترس از افکار عمومی باعث فاصله آنها از این برند می شود.

وی در خصوص وجود خلا قانونی بیان کرد: در ریل گذاری تعامل سلبریتی ها با حاکمیت توسط قانون و تشکل ها و نهاد تنظیم گر سعی می شود کارکرد سلبریتی ها مثبت و تقویت کننده انسجام ملی باشد نه منفی و تضعیف کننده انسجام ملی و امنیت روانی.

این فعال رسانه گفت: در کشورهای مختلف وظیفه انتشار اخبار خوب و مثبت و هم وظیفه اقدامات و کمپین هایی که به رفاه و پیشرفت ختم شود بر عهده سلبریتی ها گذاشته می شود.

لسانی با بیان اینکه در دنیا نفرت پراکنی یک جرم است و رهبر معظم انقلاب نیز در اول فروردین ۱۴۰۳ نسبت به نفرت پراکنی نیز هشدار دادند افزود: در ایالات متحده فردی به نام الکس جونز سلبریتی برنامه های لایو اینترنتی حادثه ۱۱ سپتامبر را به خود حکومت نسبت داد که بخاطر همین موضع به دادگاه فراخوانده شد و رقم خیره کننده ای جریمه مالی شد که این نشان دهنده این است در همه جای دنیا توجهشان به کنش سلبریتی ها بیش از کشور ما است.

بر خلاف همه دنیا، نبود قوانین بازدارنده در جهت کنترل سلبریتی ها و منفعل بودن حکومت در قبال کنش آنان باعث شده تا این قشر که با بهره گیری از توان و ظرفیت های حاکمیت شهرتی را برای خود دست و پا کرده اند پس از مدتی از حاکمیت فاصله گرفته و با گرفتن ژست منتقد مخاطبانی را برای خود رقم بزنند.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1227936 برچسب‌ها سلبریتی پهپاد

دیگر خبرها

  • خون مردم و کودکان غزه بر روی دستان مالک واتس‌اپ
  • پس‌لرزه‌های توئیت کریمی قدوسی درباره یک موضوع نظامی /این هم نوعی شهوت محسوب می شود؟
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • مسیریابی سعادت بشر با پویش زندگی با آیه‌ها
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسؤولان بود
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد
  • خبر قدرت پهپادی ایران دنیا را برد، سلبریتی‌ها را خواب/ لسانی: ساختمان برند سلبریتی‌ها از هنجارشکنی شکل می‌گیرد
  • مردم از اتومبیل‌های خودران می‌ترسند؛ آیا صنعت می‌تواند آن را تغییر دهد؟
  • عربستان ۴ سلبریتی جنجالی‌اش را نقره‌ داغ کرد
  • ممنوعیت تیک تاک آزادی بیان مردم آمریکا را نقض می‌کند