Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدحسام‌الدین طباطبایی گفت: مردم فرهنگ عاشورا را همیشه به واسطه عزاداری‌ها و برگزاری مراسم‌ مختلف زنده نگه داشته‌اند؛ اما نقش هنرمندان این است که از این سنت قدیمی عزاداری استفاده کرده و آن را در قالب هنرهای مختلف آشکار کنند.

سیدحسام‌الدین طباطبایی تصویرگر، نقاش و از شرکت‌کنندگان یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: «هنر عاشورایی» کاربردی و مبتنی بر تفکر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعاً پرداختن به محتوا در این هنر اهمیت بیشتری نسبت به فرم و ساختار دارد. استفاده از فرم‌های تکراری، این محتوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین باید به محتوا توجه ویژه‌ای داشت.

وی افزود: «هنر عاشورایی» نسل‌به‌نسل در طول تاریخ به ما رسیده است. ظلم‌ستیزی نیز تفکری برگرفته از عاشوراست که به ارث برده‌ایم. وقتی هنرمند به کار خود یقین داشته باشد، این تفکر را در هنرش نیز آشکار می‌کند. همچنین فرم و محتوا باید با یکدیگر پیش بروند تا هنر در سطح نماند و به عمق برسد. چراکه عمیق بودن هنر است که بر مخاطب تاثیر می‌گذارد.

طباطبایی درباره میزان تاثیرگذاری سوگواره هنر عاشورایی بر ماندگاری پیام و فرهنگ عاشورا ادامه داد: مردم فرهنگ عاشورا را همیشه به واسطه عزاداری‌ها و برگزاری مراسم‌ مختلف زنده نگه داشته‌اند؛ اما نقش هنرمندان این است که از این سنت قدیمی عزاداری استفاده کرده و آن را در قالب هنرهای مختلف آشکار کنند.

وی اذعان کرد: هنرمند این پیام‌ها را از دل واقعه بیرون کشیده، با رنگ و فرم ترکیب کرده و جلوه‌گر می‌کند. اما میزان موفقیت او بستگی به کیفیت برگزاری رویدادهای هنری نظیر سوگواره‌ها دارد. باید این رویدادها در طول سال استمرار داشته باشند و نیاز به تشکیل اتاق‌های فکر برای گسترش تاثیر پیام عاشورا است.

طباطبایی درباره اثر ارسالی خود به دبیرخانه یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی بیان کرد: من تاکنون برای 50 کتاب با موضوع عاشورا تصویرسازی کرده‌ام؛ اما هنوز پیام‌های کشف‌نشده بسیاری در ماجرای عاشورا وجود دارد و به این خاطر هر بار ترکیب و رنگ‌بندی آثارم را تغییر می‌دهم تا به دریافت جدیدی از آن برسم. معمولاً از شیوه‌های نمادین برای این کار استفاده می‌کنم. شاید همه رنگ سرخ را رنگ عاشورا و رنگ های تیره‌ را نشانه عزاداری می‌دانند؛ اما این جمله حضرت زینب(س) که بعد از تحمل ستم‌های فراوان می‌فرمایند: «به غیر از زیبایی ندیدم»، واقعاً عجیب است. به نظرم باید بر این جمله بسیار تأمل کرد و معنای زیبایی را در گفته ایشان دریافت کرد. بنابراین همواره تلاش کرده‌ام معنای «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلاً» را در آثارم دنبال کنم. خودم را تربیت‌شده در فرهنگ عاشورا می‌دانم و بنابراین هنرم نیز سمت و سوی این فرهنگ را دارد.

شایان ذکر است سومین سوگواره هنر عاشورایی 22 الی 30 آبان‌ماه در بخش‌های پوستر، پرچم، تصویرسازی و نقاشی در حوزه هنری برگزار شد و نمایشگاه آثار منتخب این سوگواره هم‌اکنون در سالن ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست.

انتهای پیام/

R1489/P1356/S4,40/CT3

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۱۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای انفجار مهیب در بابل چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی رجبعلی نژاد مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی بابل گفت: انفجار یک منزل مسکونی در بخش بندپی شرقی بابل بر اثر نشت گاز، علت صدای مهیب در بخش جنوبی بابل بود.

دیگر خبرها

  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • نخستین سوگواره بین المللی سفینة النجاة برگزار می‌شود
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه‌النجاه منتشر شد
  • سوگواره بین المللی سفینة النجاة برگزار می شود
  • برگزاری یادواره شهدای روستای امند
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • ماجرای انفجار مهیب در بابل چه بود؟
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» منتشر شد