Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@21:02:04 GMT

ضرورت تقوا در کلام امام علی (ع)

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۱۲۷۰۵

ضرورت تقوا در کلام امام علی (ع)

به گزارش جهان نيوز، نهج البلاغه با مرور قرنها نه تنها تازگی و جذابیت خویش را حفظ کرده که فزونتر ساخته است و این اعجاز نیست مگر به سبب ویژگی هایی که در شکل و محتوا است ، این امتیاز را جز در مورد قرآن نمی توان یافت که در کلام امام علی (ع) درباره قرآن آمده است : « ظاهره انیق و باطنه عمیق، لاتفنی عجائبه و لاتنقضی غرائبه » قرآن کتابی است که ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارد، نه شگفتی های آن پایان می‎پذیرد و نه اسرار آن منقضی می‎شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سخن مشابهی نیز آمده است : « لاتحصی عجائبه و لاتبلی غرائبه » نه شگفتی های آن را می‎توان شمرد و نه اسرار آن دستخوش کهنگی می‎شود و از بین می‎رود .

سخنان امام علی (ع) در فاصله قرن اول تا سوم در کتب تاریخ و حدیث به صورت پراکنده وجود داشت . سید رضی در اواخر قرن سوم به گردآوری نهج البلاغه پرداخت و اکنون بالغ بر هزار سال از عمر این کتاب شریف می‎گذرد .هرچند پیش از وی نیز افراد دیگری در گردآوری سخنان امام علی (ع) تلاشهایی به عمل آوردند ،اما کار سید رضی به خاطر ویژگی هایی که داشت درخشید و ماندگار شد، چون سید رضی دست به گزینش زده بود.

امام علی علیه السلام فرمودند :
اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَجَدَّ تَشْمِيراً، وَكَمَّشَ فِي مَهَل، وَبَادَرَ عَنْ وَجَل، وَنَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَعَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَمَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ.

تقواى الهى پيشه كنيد؛ تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از (علائق مادى) جدا ساخته و سخت (در اين راه) مى‌كوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مى‌دارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت (به سوى مغفرت الهى) پيش مى‌رود و در بازگشت به پناهگاه اصلى (آخرت) وبه سرانجام زندگى و عاقبت كار مى‌انديشد.

امام علی(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه دستور به تقوا مى دهد ولى تقوا را با پنج وصف همراه مى سازد كه در واقع انگيزه هاى تقوا و نتايج آن را در بر دارد. مى فرمايد: «تقواى الهى پيشه كنيد، تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از (علائق مادى) جدا ساخته و سخت (در اين راه) مى كوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مى دارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت (به سوى مغفرت الهى) پيش مى رود و در بازگشت به پناهگاه اصلى (آخرت) و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مى انديشد»، (اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَجَدَّ تَشْمِيراً، وَكَمَّشَ فِي مَهَل، وَبَادَرَ عَنْ وَجَل، وَنَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَعَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَمَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ). مى دانيم تقوا و پرهيزگارى بهترين زاد و توشه سفر آخرت: (وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى) و والاترين نشانه شخصيت انسان و قرب او در درگاه خدا: (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ). و جواز عبور از دروازه هاى بهشت است: (تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ كَانَ تَقِيّاً). ولى تقوا مراحلى دارد كه بستگى زيادى به انگيزه هاى آن و نشانه هايى در آثار آن دارد و امام(عليه السلام) در اينجا بالاترين مرحله تقوا را پيشنهاد مى كند كه پنج وصف در آن موجود است.

نخست به شخص باايمانى اشاره مى كند كه دامن همت به كمر زده و خود را از علايق مادى جدا ساخته است («شمّر» از ماده «تشمير» به معناى دامن به كمر زدن و «تجريد» به معناى جدا شدن است). دومين وصف اين است كه بعد از آمادگى كامل با جديت تمام در اين مسير گام بر مى دارد. سومين وصف اين كه در عين جديت، با بصيرت و دقت حركت مى كند و چالاكى را با فكر و انديشى مى آميزد. «كَمَّشَ» در اصل از ماده «كَمْش» (بر وزن نقش) و يا از ماده «كَمَش» (بر وزن عطش) گرفته شده و به معناى چابكى و چالاكى است. چهارمين توصيف اين كه انگيزه او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و يا ترس از پايان يافتن عمر پيش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است.

پنجمين وصف اين كه او دائماً درباره سعادت جاويدن و جايگاهش در آخرت و سرانجامِ اين حركت و منزلگاه اصلى كه به آن منتهى مى شود مى انديشد. به يقين كسى كه با اين انگيزه هاى بسيار قوى و مؤثر و با آمادگى كامل و تلاش توأم با بصيرت در اين راه گام بر دارد به عالى ترين درجه تقوا رسيده است. كوتاه سخن اين كه امام(عليه السلام) تقوا را به صورت جامعى كه بازتاب عملى گسترده اى دارد تفسير كرده است.
«كَرّة» به معناى بازگشت و «مَوْئِل» به معناى ملجأ و پناهگاه از ماده «وَئْل» (بر وزن وَعْد) گرفته شده است و «مَغَبَّة» به معناى فرجام و پايان كار است. در تفسير آيه شريفه «(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُونَ)، اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آن گونه كه حق تقوا و پرهيزكارى است، از (مخالفتِ فرمانِ) خدا بپرهيزيد، و جز بر آيين اسلام از دنيا نرويد» از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده كه منظور از به جا آوردن حق تقوا اين است كه: «أَنْ يُطاعَ فَلا يُعْصى وَأَنْ يُذْكَرَ فَلا يُنْسى، كه خدا (هرگز) معصيت نشود و به ياد خدا باشند و هرگز او را فراموش نكنند». در تفسير همين آيه از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است: «يُطاعَ فَلا يُعْصى وَيُذْكَرَ فَلا يُنْسى وَيُشْكَرَ فَلا يُكْفَرُ، حق تقوا اين است كه خدا اطاعت شود و معصيت نشود و به ياد او باشند و فراموش نكنند و شكر نعمت هايش به جا آورند و كفران نكنند».

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۲۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها

ایسنا/یزد کمتر از یک روز به برگزاری مرحله اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ زمان باقی است و فضای ذهنی داوطلبان آمیخته با امیدواری به کسب نتایج دلخواه و البته استرس و اضطراب است.

ماراتن کنکور در استان یزد نیز با حضور ۱۵ هزار و ۳۲۴ نفر طی روزهای آتی برگزار می‌شود تا داوطلبان در نوبت اول این آزمون اندوخته‌های علمی خود را محک بزنند. به طور حتم آن گروه از داوطلبانی که با هدف مشخص، دو تا سه سال پایانی دوره تحصیلی خود را با برنامه‌ریزی برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود گذرانده‌اند، باید منتظر کسب نتایج بهتری نسبت به آن دسته از دانش آموزانی باشند که مدت کمتری به مرور دروس و کسب مهارت تست زنی صرف کرده‌اند.

برای اطلاع از حال و هوای داوطلبان کنکور امسال به سراغ تعدادی از آنها رفتیم؛ عمدتاً توکل بر خدا می‌کنند و ضمن امیدواری به نتیجه آزمون، می‌گویند؛ اضطراب دارند و احساس می‌کنند بسیاری از مواردی که بارها مرور کرده‌اند، گاهی از ذهن‌شان پاک می شود. امید دارند که نتیجه زحمات خود را ببینند اما استرس نیز تا روز برگزاری آزمون آنان را رها نمی‌کند.

«مریم حسینی» دانش‌آموز رشته تجربی است و برای قبولی در یکی از رشته‌های زیر مجموعه پزشکی و پیراپزشکی تلاش می‌کند.

وی درباره احساس خود به خبرنگار ایسنا می‌گوید: استرس زیادی دارم، البته می‌دانم که تمام تلاش خود را کرده و مطمئن هستم که در یکی از رشته‌های مورد نظرم قبول می شوم اما از این که زمان باقی مانده برایم کندتر از معمول در حال گذر است، استرس بیشتری می‌گیرم.

وی اضافه می‌کند: اولین انتخاب من به طور حتم قبولی در دانشگاه‌های سراسری و مراکز آموزش عالی زیر مجموعه آنهاست اما اگر دانشگاه آزاد اسلامی هم قبول شوم، باز هم خوشحال می‌شوم زیرا معتقدم که مهم کسب مهارت و دانش است که بستگی به خود فرد دارد.

«علی میرزایی» نیز در رشته ریاضی درس می خواند. او رشته مهندسی برق را دوست دارد و این رشته را به صورت تجربی در سال‌های اخیر آموخته است.

وی اظهار می‌کند: آرزوی من این است که رشته برق را به صورت علمی و دانشگاهی در دانشگاه بگذرانم و مدرک کسب کنم اما اگر قبول هم نشوم، مهم نیست چرا که من تا اندازه زیادی مهارت تجربی در این رشته و کاربرد آن در بخش‌های صنعتی و حتی خانگی را کسب کرده‌ام.

«رامین شکرابی» نیز داوطلب گروه آزمایشی هنر است. او یک سال گذشته را روزانه ۶ تا ۷ ساعت مطالعه کرده و سال دومی است که در آزمون سراسری شرکت می کند و البته علاقه‌اش به تئاتر و بازیگری است.

رامین می‌گوید: هر چند سال که پشت کنکور بمانم، مهم نیست ولی باید در رشته مورد نظرم در دانشگاه هنرهای زیبا قبول شوم.

وی ادامه می‌دهد: رتبه‌های امسالم در آزمون‌های آزمایشی نسبت به سال گذشته بهتر بود چرا که تلاش بیشتری کردم و امسال جدیت و عزم بیشتری برای قبولی در رشته مورد علاقه‌ام دارم. ضمن اینکه استرس زیادی هم دارم.

«سید سامان حسینی» یکی دیگر از داوطلبان کنکور هم می‌گوید: کنکور مانند یک جنگ است که باید بر سر یک رتبه و یک رشته بجنگی. روزانه ۹ تا ۱۰ ساعت درس می‌خوانم، در مدرسه پایگاه داریم اما من خواندن در خانه را ترجیح می‌دهم چون فضای خانه ارامش بهتر و بیشتری دارد.

یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری رفتن به کتابخانه را نوعی اتلاف وقت می‌داند و می‌گوید: با وجود رخ دادن اتفاق ناگوار در زندگی‌ام خانواده کاملا مرا مورد حمایت قرار دادند، محیط خانه آرام است و نیازی نیست که برای درس خواندن به کتابخانه بروم، وقت رفت و آمد به کتابخانه را صرف درس خواندن می‌کنم.

«استرس و توکل بر خدا» جمله مشترکی است که در کلام بسیاری از داوطلبان کنکور به چشم می‌خورد؛ چه آنان که تلاش زیادی داشته و چه آنان که آزمون سراسری را چندان مهم و جدی تلقی نمی‌کنند.

البته هر چند گذر از سد کنکور برای ادامه مسیر زندگی داوطلبان کنکور مهم به شمار می‌آید ولی در سال‌های اخیر، کارشناسان آموزش و روانشناسان بسیار بر این جمله که «کنکور تعیین کننده اصلی مسیر زندگی نیست» تاکید دارند و برخی خانواده‌ها نیز دریافته‌اند که کنکور و پذیرش در دانشگاه تنها راه خوشبختی و سعادتمندی فرزندانشان نیست.

حتی مسئولان نیز بارها بر نیاز کشور به ویژه در حوزه‌های تولید به افراد ماهر و مهارت دیده تاکید کرده‌اند چرا که امروزه دیگر تنها با تحصیل و یادگیری تخصص به شیوه نظری و دریافت مدرک نمی‌توان مسیر توسعه پایدار کشور را رقم زد و کشور در کنار افراد متخصص و صاحب ایده، نیازمند نیروهای ماهر و با استعداد است.

این روزها برخی خانواده‌ها در کنار امر تحصیل، موضوع مهارت‌ افزایی فرزندان خود را مورد اهتمام دارند به طوری که بعضاً حتی فرزندان خود را از سنین کودکی در مسیر آموزش رشته‌های مهارتی، فنی و تخصصی مهم و مورد نیاز کشور قرار می‌دهند تا فرزندانشان پس از اتمام دوره تحصیلی، در سایر حوزه‌ها نیز صاحب مهارت باشند یا به فرض نگذراندن دوره آموزش عالی، بتوانند با تکیه بر مهارت خود امکان بیشتری برای ورود به بازار اشتغال و تاثیرگذاری بر جامعه داشته باشند.

البته با وجود این، هنوز هم برگزاری و شرکت در کنکور و پذیرش در دانشگاه برای بسیاری از خانواده‌ها و افراد، مرحله مهمی از زندگی محسوب می‌شود چرا که نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر شغلی، اقتصادی و حتی ازدواج آنان به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت به صورت سراسری در نقاط مختلف کشورمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • ترتیل صفحه 239 کلام الله مجید+ صوت
  • تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت
  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • ترتیل صفحه 238 کلام الله مجید+ صوت