Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اینکه عمده خسارت وارده بر محصول گردوی تویسرکان در سال جاری به دلیل سرمای خفته پاییز در سال گذشته بوده است، امسال بیش از همیشه کارشناسان حوزه کشاورزی به ارائه روش های جلوگیری از خسارت سرمای پاییز و زمستان در باغ های گردو پرداخته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ طبق اعلام اداره کل هواشناسی روزهای اتی در آذر ماه با کاهش دما هوا روبرو هستیم و این کاهش دما از نظر کارشناسان حوزه کشاورزی و باغداری اگر توجهی به آن از سوی کشاورزان نشود، هر لحظه احتمال وارد آمدن خسارات به زمین و باغات آنان می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته شاهد بودیم که سرمای پاییز سبب خشک شدن بخش قابل ملاحظه ای از باغات شهرستان به ویژه باغات گردو شد و خساراتی هم به محصولات کشاورزی و باغی وارد کرد تا جایی که به گفته «مسعود اکبری» مدیرجهاد کشاورزی تویسرکان عامل اصلی خسارت وارد به گردوکارن، سرمای پاییزه بود نه کرم خراط.

خسارت وارد شده به گردوکاران درسال جاری تنها و به صورت عمده کرم خراط نبوده

وی در این باره گفته بودکه عامل اصلی خسارت وارد شده به گردوکاران درسال جاری تنها و به صورت عمده کرم خراط نبوده، بلکه سرمازدگی سال گذشته بود، که این گونه خود را نشان داده است.

 مدیرجهاد کشاورزی تویسرکان همچنین اظهار کرده بود: زمانی که درختان را سرما بزند و ضعیف شوند و یا اینکه تغذیه نامناسب و آبیاری بی موقع انجام شود، درختان توانایی خود را از دست می دهند و آماده و مستعد برای پذیرش انواع آفات ها می شوند، که یکی از این آفات همان کرم خراط است، بنابراین اگر کشاورز مدیریت کند و تغذیه و آبیاری به موقع انجام دهد بهترین راه مقابله با آفت کرم خراط را رفته است و درختان نسبت به این آفت و عمده آفت هامقاوم می شوند.

اکبری افزود: سرمای پاییزه سال گذشته از آن جا که به یکباره بود ودرختان گردو هنوز به خزان نرفته بودند، سبب شد تا شیرابه های موجود در آوندها دچار یخزدگی شود که خشک شدن شاخه ها و حتی تنه برخی از درختان را به دنبال داشت.

روش های جلوگیری از خسارت سرمای پاییز و زمستان در باغ های گردو

حال «رحمان خزائی پرند» کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از روش های جلوگیری از خسارت سرمای پاییز و زمستان در باغ های گردو خبر داد و گفت: عدم آبیاری شب قبل از سرما و در حین سرمای شدید یک ضرورت است.

وی اظهار کرد: در روزهای سرد استفاده از بخاری در جهات شمال غربی و غرب و در کل سطح باغ اگر باغ بزرگ است می تواند از سرمازدگی درختان تا حدود قابل توجهی بکاهد.

کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: باغداران می توانند از فن های هوایییا همان پنکه های هوایی استفاده کنند و همچنین آبیاری خود را از شهریور ماه قطع می کردند.

خزائی پرند از کشاورزان خواست تا از هرس کردن در زمان بروز سرما خودداری کنند و درختان با پلاستیک یا اشیاء خشک شده بپوشانند.

وی تصریح کرد: همچنین باغداران می توانند از روش های سنتی در شرایط اضطراری همچون سوزارندن لاستیک و هیزم دود زا بهره ببرند گرچه این کار چندان توصیه نمی شود چرا که برای محیط زیست خوب نیست.

کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان عنوان کرد: به کار بردن اسپری های فیزیولوژیک محافظت از سرما و محلول پاشی با سولفات روی 3 تا پنج درصد بعد از برداشت محصول هم توصیه می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور، امید آن که کشاورزان با بهره مندی از نظرات کارشناسان حوزه کشاورزی از باغات خود محافظت کنند تا دچار خسارت وارد هبه محصولات خود در سال آینده نشوند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۴۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود

کبری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اکیپ‌های برداشت محصولات در مناطق مختلف فعال هستند، گفت: کارشناسان سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی روزانه اقدام به بازدید از کمباین‌های مشغول برداشت محصولات پاییزه می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: اکیپ‌های برداشت در حین بازدید از مزارع و کمباین‌ها توصیه‌های لازم در خصوص تنظیمات کمباین و منع آتش زدن بقایا و کاه و کلش مزارع نیز به کشاورزان منطقه صورت می‌گیرد.

توکلی افزود، در حین برداشت عملکرد مزارع توسط کارشناسان ارزیابی می‌شوند.

کد خبر 6087140

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • ۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در استان بوشهر شناسایی شد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی
  • خسارت ۸۲ میلیارد تومانی بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • خسارت بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان