Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- مسائل اندکی به‌اندازه ترکیب قدرت، بلندپروازی و نگرانی می‌تواند حالت انفجاری داشته باشد- و این روزها هر سه عنصر به‌وفور در عربستان یافت می‌شود.
به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نیویورک‌تایمز، عربستان که زمانی که یک قدرت منطقه‌ای محتاط و منفعل بود، طی سال‌های اخیر یک هدف جدید پیدا کرده است. جاه‌طلبی بی‌رحمانه ولیعهد محمد بن سلمان که با سرکوب تجار و اعضای خانواده سلطنتی در داخل به‌خوبی نمایش داده شد، به سراسر منطقه نیز سرایت کرده و نیرومحرکه‌اش فوریت برآورد نفوذ ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بن سلمان یک مسئله دارد. ایران در حال تبدیل شدن به قدرت مسلط از عراق تا لبنان است.
شاید عربستان در مورد نیات و قدرت ایران اغراق کند اما کشورهای غربی و آسیایی معمولاً آن را دست‌کم می‌گیرند. ایرانیان در مورد دیدگاهشان نسبت به منطقه صریح هستند: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ماه گذشته عنوان کرد: «بدون رضایت ایران هیچ اقدام قطعی در عراق، سوریه، لبنان، شمال آفریقا و حوزه خلیج‌فارس نمی‌تواند گرفته شود.» شاید تهران کنترل کامل بغداد، دمشق و بیروت را به دست نداشته باشد اما به لطف نیروهای نیابتی و متحدانش می‌تواند به‌طور قاطعانه میدان نبرد و سیاست‌های آن‌ها را شکل دهد.
با توجه به این شرایط محمد بن سلمان دلایل خوبی برای زیر سؤال بردن ارزش ریسک گریزی اسلاف خود در سیاست خارجی دارد. در دوره حکومت پادشاهان قبلی، ریاض درواقع مشتاق به نزدیکی به ایران علیرغم اقدامات تحریک‌آمیز این کشور بود.
حال سیاست خارجی و امنیتی عربستان بسیار فعال شده است. رویکرد عربستان به‌جای آنکه به عقب راندن دقیق ایران و جذب حمایت گسترده برای ایران تلاش باشد، برحسب تصادف، مغشوش و غیرسازنده پیش می‌رود- و ایران همچنان یک گام جلوتر است.
مداخله عربستان در یمن به نفع نیروهای دولتی که با نیروهای حوثی که از حمایت ایران برخوردارند، می‌جنگند حتی پس از دو سال و نیم پرهزینه و بی‌نتیجه بوده است. درواقع ممکن است این مقابله به همان نتیجه‌ای ختم شود که ریاض به دنبال ممانعت از بروزش بود: تبدیل جنبش حوثی‌ها به چیزی شبیه به حزب‌الله لبنان- با این استثنا که به مرزهای عربستان نزدیک‌تر است. درواقع اگر این جنگ در یمن به‌زودی پایان نیابد، این نیروهای مسلح خیلی زود در صدر یک دولت متزلزل و یک جامعه گرسنه قرار خواهند گرفت.
از سوی دیگر تقابل عربستان با قطر وجود داشت که البته موفقیت‌آمیزتر بود. اما اختلافی که سعودی در زمینه آینده خاورمیانه ایجاد کردند، در بسیاری از پایتخت‌ها به‌عنوان یک درگیری غیرضروری و مخرب میان دو پادشاهی ثروتمند دیده می‌شود.
ماجراجویی جدید عربستان –استعفای اجباری نخست‌وزیر لبنان و حبس خانگی احتمالی سعد حریری که زمانی متحد مورد علاقه ریاض بود- باعث سردرگمی بسیاری در لبنان و دیگر کشورها شده است. و این احتمال وجود دارد که دامن خود عربستان را هم بگیرد. در حال حاضر اصلاً مشخص نیست که ریاض در مورد لبنان چه در سر می‌پروراند.
درواقع، اگر هدف ریاض تقابل با ایران است، زمین مبارزه اشتباهی را انتخاب کرده است. لبنان و یمن کشورهای حاشیه‌ای هستند، جایی که جنگ‌ها در آن پرهزینه و پیچیده و نتیجه مبهم است.در خاورمیانه توازن قدرت در سوریه و عراق تعیین می‌شود. اما در این دو کشور، هزینه‌ها بالا و ریسک بالاتر است. و در هر دو نقطه هم ایران جلوتر است.
اساساً اینکه چه کسی در رقابت تهران و ریاض طرف غالب باشد به ظرفیت و کفایت بستگی دارد. ایران دارای شبکه، تخصص، تجربه و شکیبایی استراتژیک لازم برای جنگیدن و پیروز شدن در جنگ‌های نیابتی با هزینه پائین است. عربستان این‌طور نیست و به همین دلیل پیگیری شکست دادن ایرانیان در این بازی، خطرناک و پرهزینه است.
ایران یک نقطه قوت دیگر هم دارد: این کشور نشان داده که در شرایط خوب و بد در کنار دوستان و متحدانش می‌ماند. عربستان این ثبات را ندارد. فقط از مخالفان سوری و رهبران قبایل عراقی و سیاست‌مداران لبنانی بپرسید. 

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۰۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت شرور سابقه‌دار پس از قدرت‌نمایی در خیابان پیروزی تهران

رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران از دستگیری یکی از اشرار سابقه‌دار پایتخت به اتهام قدرت‌نمایی با سلاح گرم و ایجاد بی‌نظمی در محدوده خیابان پیروزی خبرداد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ سعید راستی در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ به دنبال کسب خبری مبنی بر تهدید و قدرت نمایی فردی با استفاده از سلاح جنگی در محدوده خیابان پیروزی تهران رسیدگی به موضوع در دستورکار ماموران سازمان اطلاعات پلیس تهران قرار گرفت و با حضور ماموران در محل مشخص شد که متهم پس از ارتکاب جرم از محل متواری شده است.

وی با اشاره به آغاز تحقیقات ماموران برای شناسایی و دستگیری این فرد، گفت: تحقیقات اولیه حاکی از آن بود که متهم جزو اراذل و اوباش سابقه‌دار منطقه است که با استفاده از سلاح جنگی و قدرت نمایی با آن، موجب رعب و وحشت شهروندان شده و پس از ارتکاب جرم نیز از محل گریخته است.

راستی گفت: در ادامه رسیدگی به این پرونده، ماموران با انجام اقدامات فنی و اشراف اطلاعاتی، مخفیگاه این را مورد شناسایی قرار داده و پس از هماهنگی با مقام قضایی و اخذ مجوزهای لازم، این فرد را در یک عملیات ضربتی دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. همچنین ماموران در جریان بازرسی از مخفیگاه متهم، یک قبضه سلاح سرد از نوع نیمچه را نیز کشف و ضبط کردند.

رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس پایتخت با بیان اینکه کشف سلاح جنگی در دستورکار ماموران قرار دارد، گفت: متهم تحت بازجویی قرار گرفت که در جریان آن به جرم خود مبنی بر ایجاد رعب و وحشت با هدف قدرت‌نمایی اعتراف کرد. در ادامه برای این فرد پرونده‌ای تشکیل شد و او برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازداشت شرور سابقه‌دار پس از قدرت‌نمایی در خیابان پیروزی تهران
  • «هوش مبارزاتی» و «قدرت نرم»؛ ۲ سلاح حزب‌الله در نبرد با صهیونیسم
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در ریاض عربستان+فیلم
  • اولین پیام بهاری تلویزیون: صداوسیما شکست خود را پذیرفت
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • ده روسی: کورس سهمیه را عقب‌تر از همه رقبا آغاز کردیم و حالا فقط بولونیا جلوتر از رم است
  • عربستان به‌دنبال جذب توریست‌های چینی
  • یحیی گل‌محمدی منتظر پیشنهاد رسمی این باشگاه است!
  • فراخوان ارائه ایده و پیشنهاد برای «جشن ۹۰ سالگی تأسیس دانشگاه تهران»
  • رابطه ایران و عربستان از نگاه شمخانی