Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@06:05:53 GMT

چند نوشته پراكنده براي زلزله روزِ عروسک

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۰۸۷۵

چند نوشته پراكنده براي زلزله روزِ عروسک

اجتماع > اجتماعی - شهرام فرهنگی:
بیا تا هفت‌ونیم صبح آنجا باشیم. وقتی خورشید تیز شده روی سرما ولی هرچه زور می‌زند، زورش نمی‌رسد. از شب تا دمِ صبح راندن آدم را رنجور می‌کند. تن آدم می‌لرزد از خستگی و سرمای شب.

خورشيد هم زورش به سرما نمي‌رسد. بايد آتش روشن كني، كنار يكي از همين چادرهاي زلزله‌زده‌ها كه روي آوار فراهم كرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه تركيبِ غريبي، روي آوار فراهم كرده‌اند. يكي برايش عروسك فرستاده بود. كنار آتش نشسته بود و عروسك‌بازي مي‌كرد.

يعني عروسك را نرم توي دست‌هايش گرفته بود و داشت فكر مي‌كرد با عروسك چه بازي‌اي بكند؟ يك نفر از شهري بزرگ برايش عروسك فرستاده بود. ميان جعبه‌هاي لباس، پوشك، مرغ، برنج و روغن، نان، پنير و كنسرو. گوشت تازه و چند عروسك؛ كه برسند به‌دست اهالي زلزله‌زده منطقه. داشت فكر مي‌كرد با عروسك چه بازي‌اي مي‌تواند بكند؟

حتما عروسك نياز است كه برايم فرستاده‌اند. بايد با عروسك حرف بزنم. عروسك كم‌كم مي‌فهمد من چه مي‌خواهم. عروسك مي‌ماند. هر روز و روز و سال و هر سال... من در روز عروسك كنار آتش نشسته بودم و داشتم فكر مي‌كردم اينها كه مي‌بينم خواب است يا كه بيدارم واقعا؟! عروسك كم‌كم حرف‌هايم را مي‌فهمد... مثل همان نگاه كردن به‌خودت در آينه، حتي 70سال بعد، عروسك ياد آدم مي‌اندازد.
***
جنون، آني مي‌آيد. خواب - بيدار در تاريكي چسبانك اتاق از تخت بلند مي‌شوي، خواب‌زده؛ انگار عروسكي در دست داشته باشي، شروع مي‌كني به حرف زدن: اين كجا بود مرا آوردي؟ چرا بايد بديهي‌ترين اتفاق‌ها را براي همه توضيح داد؟ چرا هنوز در شبكه‌هاي اجتماعي آدم ناچار است براي جماعت توضيح دهد كه پوشك و لوازم بهداشتي شخصي كم از جوراب و نان و... براي آدم زلزله‌زده نيست. آنها همچنان مي‌خندند تا چهره‌اي آشنا مي‌آيد وسط و برايشان توضيح مي‌دهد.

باز اگر فهميده باشند، اما لااقل «چهره» كه ببينند، لبخند مي‌زنند و تريلي تريلي پوشك و... قطاري مي‌فرستند جاده برود آنجا. آن‌قدر بارهاي سفيد بر كاميون‌ها بستند و فرستادند كه «نيمي به شادي از دل فرياد بر كشيدند: با گوش جان شنيديم آواز روشنش را!» ‌اي ياوه ياوه ياوه... يك عروسك بايد هميشه در دسترس داشته باشي. زير بالش، درون كوله پشتي، كيف و حتي جوراب! گيرم به آدم بخندند در واگن مترو.

***
ساعت از هفت‌ونيم گذشته و خورشيد پاييز هم به درك كه گرم نمي‌كند! صد‌و‌اندي سال است كه مي‌گويند «زلزله سنگين تهران در راه است». ما روي گسل قدم مي‌زنيم و‌رؤيا مي‌بافيم، زير پايمان زمين مثل كف دست‌خط خطي‌هاي درهم و برهم دارد. خيلي لازم نيست باهوش باشي، اين جماعت گسل‌ها را از بر كرده‌اند، تا زلزله بيايد، ترساندشان آسان است؛ ترديدي نيست كه باور مي‌كنند. بالاي سرشان اگر كلاغ‌ها زياد قار بكشند، آه مي‌كشند كه شنيدي! حيوانات زودتر از ما مي‌فهمند! زلزله حال آدم‌ را عوض مي‌كند. قرار اگر اين باشد كه فكر كنيم لحظه به لحظه زنده‌ايم و همين لحظه مي‌تواند لحظه آخر باشد... آدم‌هاي اطراف، روابط، زندگي و غيره‌مان چه شكلي مي‌شود؟

در همین زمینه: کودک زلزله‌زده ایرانی محبوب دل‌ها در فضای مجازی لزوم تامین مسکن زلزله‌زدگان با مدیریت متمرکز و کار جهادی کمک ۴۵ هزار دلاری خانم یانگوم به زلزله زدگان کرمانشاه وبا در مناطق زلزله‌زده شایعه است

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۰۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال افزایش ابر و رگبار پراکنده

مطابق بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی وضع هوا طی امروز و فردا در برخی ساعات رشد ابر و احتمال رگبار‌های خفیف و پراکنده باران در برخی از نواحی استان بویژه نوار غرب و شمال استان وجود دارد.

همچنین به دلیل جابجایی توده‌های هوا طی امروز و فردا یکشنبه در اغلب نقاط استان وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش بینی می‌شود.

از فردا یکشنبه سامانه بارشی دیگری از نواحی غربی وارد کشور خواهد شد که این سامانه بر اساس خروجی فعلی مدل‌های پیش یابی وضع هوا طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه موجب افزایش ابر و احتمال رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در استان خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • فیلمبرداری «دست خدا» آغاز شد/ روایتی سینمایی از تصمیم زن عروسک‌فروش
  • پیش بینی رگبار پراکنده باران در یزد
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • هواشناسی اصفهان فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت؛ بارش پراکنده باران
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • احتمال افزایش ابر و رگبار پراکنده
  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان