Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - روستاهای هدف گردشگری و سرمایه گذاری در این بخش نقش موثری در توسعه اقتصادی و جذب بیشتر گردشگران دارد و در این میان استان زنجان نیز به لحاظ برخورداری از این نوع روستا موقعیت مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در کشور دارد.

به گزارش ایرنا، امروزه صنعت گردشگری بویژه گردشگری داخلی جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشورها دارد و نقش اثر گذار آن در تمامی ابعاد و ارتقای ساختار های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجم مبادلات بالای بین المللی گردشگری و اختصاص سهم عمده ای از منابع کشورها به این امر مهم بیانگر توجه دست اندرکاران به امر سرمایه گذاری در این بخش است.
در این راستا توسعه گردشگری در روستاهای هدف گردشگری می تواند به توزیع عادلانه ثروت، ایجاد مشاغل و توسعه پایدار، حفظ منابع طبیعی، ایجاد اشتغال در بخشهای صنایع دستی و از همه مهمتر اشتغالزایی زنان منجر شود.
بر اساس اعلام مسئولان زنجان، هم اکنون 341 هزار نفر جمعیت روستایی در 920 روستای استان ساکن هستند و با آنکه در سالیها 90 تا 95، 24 هزار نفر از جمعیت روستایی این استان کاسه شده اما ظرفیت های بی بدیل روستاهای هدف گردشگری نشان از توسعه این بخش داشته و در این میان وجود موانعی انجام اقدامات اساسی را قدری دشوار کرده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان در ارتباط با ظرفیت های روستاهای گردشگری استان گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقده بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی ،گردشگری این استان وظایف هر کدام در ارتباط با روستاهای هدف گردشگری اعلام شده و در واقع نسبت به شناسایی و طرح ها اقدام می کنند.
علی محمودی افزود: به عنوان مثال روستای درسجین ابهر به عنوان روستای هدف گردشگری، دارای بافت با ارزش بوده و عملیات بهسازی آن با توجه به حریم اعلام شده آن از سوی میراث فرهنگی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در سال گذشته به پایان رسید و تاکنون به جذب بیشتر گردشگران منجر شده است.
وی اظهار کرد: براین اساس روستای قلعه زنجان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، به عنوان روستای بافت با ارزش شناسایی شده که طرح مورد نیز با همکاری این ارگان در حال تهیه بوده که عملیات اجرایی ان نیز از سال آینده آغاز خواهد شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان ادامه داد: مطالعات اولیه نشان می دهد روستاهایی دارای ظرفیت گردشگری در مناطق مختلف استان شناسایی شده که سرمایه گذاری روز افزون می تواند به رونق این بخش و جذب گردشگران داخلی و خارجی منتهی شود.
وی بیان کرد: روستاهای بهستان در ماهنشان، روستاهای شیت و ولیدر در طارم، خوئین و گلابر در ایجرود، روستاهای درسجین و قروه در شهرستان ابهر ، روستای ویر در سلطانیه و روستاهای هدف ماری، شیلان دره و قلعه نیر در شهر زنجان شناسایی شده که طرح های بهسازی آنها با همکاری دهیاری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجراست.
محمودی افزود: در مجموع 16 روستای هدف گردشگری در مناطق مختلف این استان شناسایی شده که هر کدام دارای شرایط خاص آب و هوایی بوده و از معماری بومی و محلی و حتی صنایع دستی خاصی برخوردار هستند.
به گفته این مسئول، روستاهای هدف گردشگری این استان وقتی می توانند پذیرای گردشگران داخلی وخارجی باشند که امکانات و زیر ساخت های لازم آن فراهم باشد و البته تحقق این مهم به همکاری دستگاههای متولی امر نیاز دارد.
وی اظهار کرد: ایجاد واحدهای بوم گردی از جمله امکانات اساسی در جذب گردشگران روستاهایی هدف گردشگری به شمار می رود که این کار با ارائه تسهیلات لازم آغار شده و حتی با مشارکت روستاییان برخی روستاهای هدف گردشگری در حال اجراست.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان ، نبود زیرساخت های لازم از قبیل ایجاد واحدهای اقامتی پذیرایی و آموزش را از مهمترین چالش های پیش رو در توسعه و رونق روستاهای هدف گردشگری عنوان کرد و گفت که این مهم با مشارکت بیشتر سرمایه گذاران محقق می شود و البته در ارتباط نباید از نقش و مشارکت مردم غافل بود.
محمودی افزود: این دفتر، طرح توسعه و معیشت اشتغال را در 33 روستا مورد توجه قرار داده که یکی از اهداف در نظرگرفته شناسایی روستاهای مستعد و ایجاد واحدهای اقامتی با اعطای تسهیلات لازم بوده و این کار از طریق کارشناسان در حال انجام است.

*** تصویب 5 روستای هدف گردشگری زنجان در برنامه ششم توسعه
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نیز ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده در بخشهای مختلف برنامه ششم توسعه، پنج روستای هدف گردشگری و 2 روستای دارای بافت با ارزش برای استان زنجان در این بخش تصویب شده است.
سجاد صنعتی منفرد درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بخش گردشگری روستایی برنامه ششم توسعه ، توجه به روستاهای دارای قابلیت گردشگری جایگاه ویژه ای دارد ، و در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نسبت به شناسایی روستاهای مستعد گردشگری و دارای بافت با ارزش اقدام کرده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس پنج روستا به عنوان روستاهای پیشنهادی و مصوب جهت تهیه طرح گردشگری و 2 روستا نیز به عنوان روستاهای دارای بافت با ارزش در برنامه ششم توسعه قرار داده شده است.
صنعتی منفرد خاطرنشان کرد: روستاهای ماری و حاج سیران در شهرستان زنجان، روستاهای ولیدر و شیت در شهرستان طارم، روستاهای علم کندی در شهرستان ماهنشان ، پنج روستای مصوب تهیه طرح گردشگری و روستاهای قوزلو و خورجهان شهرستان ماهنشان نیز 2 روستای دارای بافت با ارزشی هستند که تهیه طرح آنها در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده که با تخصیص اعتبارات لازم تهیه طرح، آنها آغاز خواهد شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: طرح هادی روستایی هدف گردشگری، طرحی است که از طریق شناسایی سرمایه ها و ظرفیت های زیست بوم و نظامهای اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و گردشگری مراکز روستایی در اقدامی همگن با محیط و با تکیه بر مشارکت ذینفعان بدنبال ساماندهی بهینه نظام فعالیت و اسکان به منظور توسعه روستا و تحقق اهداف گردشگری روستایی است.
وی ، با اشاره به اهداف طرح هادی روستایی با هدف گردشگری ادامه داد: فراهم کردن شرایط توسعه و عمران روستاها با توجه به زمینه های زیست بوم و ظرفیت های بالفعل و بالقوه در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، کالبدی به ویژه گردشگری از اهداف اجرای طرح هادی روستایی است.
صنعتی منفرد خاطرنشان کرد: تامین و توزیع عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی - تولیدی و رفاهی برای ساکنان و گردشگران و هدایت و نظارت بر توسعه فیزیکی و کالبدی - فضایی روستا مبتنی بر ارتقا محیط کالبدی و گسترش فعالیت های گردشگری از دیگر اهداف طرح یاد شده در این بخش است.
صنعتی منفرد، به تحریک زمینه های موجود برای توسعه و ارتقای گردشگری روستایی و تبدیل گردشگری به قوه محرکه اقتصادی روستا و ارتقاء کیفیت زندگی روستایی اشاره کرد و گفت: این مهم در تحقق اهداف اقتصادی با رویکرد تولید و اشتغال نفش بسزایی دارد.

*** زیر ساخت های روستاهای هدف گردشگری تقویت می شود
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز ادامه داد: روستاهای هدف گردشگری نیز با توجه به شاخص هایی نظیر داشتن طیبیعت و آب و هوایی بکر، آداب و رسوم خاص، معماری و یا بافت روستایی به لحاظ اقلیم و یا پوشش یا جاذبه ای که میتوان منحصربفرد قلمدا کرد، شناخته می شود.
یحیی رحمتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این اداره کل برای اینکه بتواند شاخص های یاد شده در روستاها را توسعه دهد، در روستای شیت طارم علاوه بر طبیعت بکر، تولید محصول خاص آن از سایر روستاهای هدف گردشگری متمایز کرده و حجم بالایی از تولید محصول گیلاس را دارد و یا در روستایی مثل درسجین بافت معماری زیبا و آداب و خاصی که وجود دارد و تولید انگور نیز این روستا را منحصر بفرد و مخاطبان زیادی را جذب کرده است.
وی بیان کرد: بحث تقویت زیر ساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و از جمله آن به می توان به راه اندازی خانه های بوم گردی ، گردشگری و مراکز اقامتی و پذیرایی اشاره کرد و به عنوان نمونه در روستای شیت که یک مرکز نیمه فعال در سال 91 راه اندازی شده بود، هم اکنون هفت مرکز در این بخش فعالیت می کنند.
این مسئول ادامه داد: این کار موجب می شود با برگزاری جشنواره های متعدد رونق و تقویت گردشگری در منطقه افزایش یابدو از که در روستای درسجین نیز با استفاده از ظرفیت ها جشنواره انگور همه ساله برگزار می شود.
وی یادآوری کرد: این کار موجب شده اولین مرکز پذیرایی و اولین خانه بوم گردی افتتاح شده که چنین کاری نیز در سایر روستاهای هدف گردشگری در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: در گلابر که یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است ، با راه اندازی پویش فرصتی برای جذب بیشتر گردشگران فراهم شده و علاوه بر آن با همکاری دهیاری نیز خانه گردشگری با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می کند که بزودی بهره برداری خواهد شد.
رحمتی افزود: استفاده از فرآورده های محلی در حوزه کشاورزی و صنایع دستی نیز برای تقویت اشتغال در روستاهای هدف مورد توجه قرار گرفته و بطور مثال در روستای عند آباد با فعال کردن نزدیک 31 کار گاه انفرای تولید چاقو انجام می شود که هم اکنون به یکی از قطب های تولید این صنعت در استان تبدیل شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطر نشان کرد: راه اندازی واحدهای بوم گردی نیز زیرساخت های لازم خود را دارد که این کار در برخی روستاها انجام شده و استفاده از چشم انداز های اطراف، طبیعت بکر ، بافت جغرافیایی و موضوع دیگر ارتباط دادن این اقامتگاه ها با گروههای تور گردان است و بصورت رسمی در این استان وکشور فعالیت می کنند و در حال ارائه خدمات هستند.
7320/8068
گزارش : اعظم شامی *** انتشار : اسماعیل جهانبخش

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۲۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲۵ پروژه عمران روستایی در بخش مرکزی بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، صالح رحیمی صبح یکشنبه در بازدید از مسیرهای روستایی شهرستان بوشهر اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن نوروز، باید مسیرهای پرخطر بویژه در مناطق روستایی، بهسازی شوند تا مهمانان و گردشگران نوروزی دچار مشکل نشوند.

وی افزود: در یک ماه اخیر از مسیرهای حادثه خیز بازدید داشتیم و اقدامات لازم برای رفع این نقاط انجام شده است.

فرماندار بوشهر بر نصب علائم راهنمایی و رانندگی و حذف نقاط حادثه خیز و آشکار سازی سرعت‌کاه‌ها برای جلوگیری از هر گونه حادثه در مسیرهای روستایی بخش مرکزی تاکید کرد.

رحیمی از اجرای ۲۵ پروژه عمران روستایی در بخش مرکزی بوشهر خبر داد و تصریح کرد: تسطیح و بهسازی جاده‌ها، آسفالت معابر، زیباسازی روستایی و طرح‌های ورزشی و رفاهی از جمله این پروژه‌ها است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر نیز با اشاره به بسته شدن پرونده احداث راه آسفالته روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان در دولت سیزدهم بیان کرد: بوشهر در این شاخص جزو استان‌های پیشگام کشور است.

عبدالکریم اخترشناس با یادآوری اینکه اکنون تکمیل راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در اولویت داریم، تصریح کرد: بر این اساس راه دسترسی هفت روستای استان معادل ۷۴ کیلومتر نیازمند زیرسازی یا روکش آسفالت است.

کد خبر 6056875

دیگر خبرها

  • رونق اقتصادی این شهرستان نیازمند تقویت صنعت گردشگری است
  • رشد بهره‌وری و کاهش اتلاف انرژی، محور اصلی توسعه اقتصادی بخش نفت و گاز در سال ۱۴۰۲
  • رشد بهره‌وری و کاهش اتلاف انرژی محور اصلی توسعه اقتصادی بخش نفت و گاز در سال 1402
  • فعالیت 195 اقامتگاه بوم‌گردی دارای مجوز در روستاهای گلستان
  • اجرای ۲۵ پروژه عمران روستایی در بخش مرکزی بوشهر
  • توزیع کمک های پست بانک ایران در میان سیل زدگان روستاهای سیستان و بلوچستان
  • روستاهای استان گلستان مقصد گردشگران نوروزی
  • اینجا بهشت سرسبز خوزستان است | دشت سوسن بهشت خوزستان
  • توسعه گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی
  • سفر به منحصربه‌فردترین روستاهای پلکانی ایران