Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@05:53:05 GMT

پشت‌پرده ارتباط شاهزاده‌های سعودی با ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۳۴۱۶

پشت‌پرده ارتباط شاهزاده‌های سعودی با ایران

اسرائیل شامیر نویسنده روس‌تبار یهودی موضوع تحولات اخیر در عربستان را بررسی و ادعاهایی مطرح کرده که مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، شامیر مدعی شده است که اخیرا اطلاعاتی از رفتار ناگهانی و عجیب محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درز کرده است که نشان می‌دهد دستگیری شاهزادگان سعودی و همچنین استعفای سعد الحریری ناشی از برنامه‌ای هدفمند به‌منظور جلوگیری از کودتا علیه شاه و ولیعهد عربستان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که عربستان با همکاری آمریکا تلاش می‌کند طرح خود را برای کنترل کامل بر منابع مالی و قدرت در این کشور پیش ببرد. داستان از آنجایی شروع شد که محمدبن سلمان از تعدادی از شاهزادگان متمول سعودی درخواست کرد تا نیمی از ثروت خود را به این بهانه که عربستان سعودی با ایران در تقابل است، تقدیم خزانه دولت کنند، چراکه عربستان برای پرداخت هزینه‌های جنگ به این کمک‌ها نیازمند است.

اسرائیل شامیر نویسنده روس‌تبار یهودی موضوع تحولات اخیر در عربستان را بررسی و ادعاهایی مطرح کرده که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

«با وجود تقاضاهای مکرر ولیعهد جوان، شاهزاده‌های سعودی تصمیم گرفتند تا به هر قیمتی که شده از شر محمدبن سلمان خلاص شده و با ایران وارد مذاکره شوند تا نفوذ ایران در منطقه را کم و لحن مقامات ایرانی علیه عربستان را تغییر دهند.

با توجه به کنترل شدید بر ارتباطات شاهزادگان، آنها توانستند بدون اطلاع ولیعهد با ایران ارتباط مستقیمی برقرار کنند و تصمیم گرفتند این ارتباط را از طریق سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان دنبال کنند. آنها تصمیم داشتند که از طریق الحریری موضع ایران را درباره احتمال برقراری روابط با عربستان در صورت سرنگونی ولیعهد طی یک کودتای بدون خونریزی، بدانند.

زمانی که نیروهای امنیتی آمریکا، از ماجرای ارتباط شاهزادگان عربستانی با سعد الحریری مطلع شدند، مکالمات آنها را شنود کردند. مهم‌ترین تماسی که آمریکایی‌ها ضبط کردند، ارتباط میان طرف‌های ایرانی با مخالفان بن سلمان در عربستان بود که گفته می‌شود سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان در این ارتباط نقش داشته و به‌عنوان میانجی عمل کرده است.

مکالمه ضبط‌شده توسط کوشنر، داماد ترامپ به عربستان منتقل شد و در دیدار وی با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان در جریان برنامه شاهزاد‌گان سعودی قرار گرفت. با توجه به گزارش رسانه‌های آمریکایی، دیدار کوشنر و بن‌سلمان تا ساعت چهار صبح به طول انجامید.

از آنجا که حریری به‌عنوان منتقد بالقوه محمدبن سلمان محسوب می‌شد و به خاطر فشارهای سیاسی عربستان بر او و همچنین امکان برکناری از قدرت توسط ریاض و احتمال بلوکه شدن دارایی‌های وی از طرف بن سلمان، حریری به‌عنوان بازیگر کلیدی این نقشه انتخاب شد.

ولیعهد سعودی بلافاصله پس از دیدار با داماد ترامپ، تصمیم به بازداشت شاهزاد‌گانی گرفت که در این ماجرا نقش داشتند. این اتفاق طی چند ساعت صورت گرفت، سپس با حریری تماس گرفته و از او خواسته شد با وجود اینکه به تازگی به عربستان سفر کرده بود، برای امر مهمی دوباره به ریاض بیاید. در بدو ورود، حریری دستگیر، تلفن همراه او مصادره و اطلاعات آن تخلیه می‌شود. در زمان بازداشت حریری اطلاعات و شواهد جمع‌آوری از طرح کودتا علیه بن سلمان به وی نشان داده می‌شود و حریری نقش خود را در این ماجرا می‌پذیرد و تقاضای عفو می‌کند.

سه روز بعد از ماجرای دستگیری، حریری به ابوظبی منتقل شد تا در آنجا نیز در مقابل ولیعهد ابوظبی اقرار به دخالت خود در این پرونده بکند.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۳۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) در یک بیانیه مشترک، صریح و نه چندان معمول، خواستار حداکثر «خویشتنداری» در خاورمیانه شدند تا منطقه از «خطرات جنگ و عواقب وخیم آن» در امان بماند.

به گزارش ایرنا، اظهارات یادشده پس از تماس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان رئیس‌ امارات متحده عربی بیان شد چراکه به اعتقاد آنها تنش‌ها بعد از حمله متجاوزانه اسرائیل به کنسولگری ایران و پاسخ تنبیهی شنبه‌شب ایران بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، اسرائیل در حال بررسی واکنش مناسب به اولین اقدام نظامی مستقیم به خاک سرزمین‌های اشغالی است حال آنکه تهران اعلام کرده است این پاسخ تنبیهی، واکنش مشروع و استفاده از حق ذاتی «دفاع از خود» است.

خبرگزاری دولتی WAM امارات و خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA نیز گزارش دادند که این دو رهبر حوزه خلیج فارس طی تماس تلفنی در مورد تحولات خاورمیانه و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت و ثبات گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت امارات از سال ۲۰۲۰ در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با پیوستن به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل دارد، در حالی که فرایند مشابه برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و این رژیم به دلیل جنگ در غزه متوقف مانده است.

ایالات متحده، متحدان غربی و کشورهای عربی به اسرائیل هشدار داده‌اند از واکنشی که منطقه را درگیر جنگ تمام‌عیار کند بپرهیزد. ولیعهد عربستان همچنین در تماس تلفنی حاکم قطر در مورد تشدید تنش نظامی گفت‌وگو کرد.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • سرمربی پیشین پرسپولیس:سرپیچی از دستور شاهزاده عربستان عامل اخراجم شد
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • تحولات منطقه؛ محور رایزنی تلفنی ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر عراق