Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیرمرد اردکانی در خصوص ساعت کتابخوانی خود گفت: تحت هر شرایطی دو الی سه ساعت از روز را به مطالعه اختصاص می دهم و هفته ای را پشت سر نگذاشته ام مگر این که کتاب جدیدی بخرم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از اردکان گویا؛ این روزها که شاهد کاهش سرانه مطالعه و فروش کتاب هستیم و فضای مجازی توانسته بیشترین زمان شهروندان را به خود اختصاص داده است حسین هاتفی اردکانی متولد 1324 بیشترین زمان خود را با کتاب به سر میکند و خرید بی حد کتاب او از نمایشگاه کتاب باعث شد تا به سراغ او برویم و از چرایی علاقه او به کتاب مطلع شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بدو ورود به خانه وجود کتاب ها در جای جای خانه نظرت را جلب می کند. کتاب هایی که به دلیل نداشتن قفسه در کارتن هایی بزرگ و در طاقچه ها جای داده شده بودند و به جای المان های بی معنی در خانه کتاب بود که دیده می شد.

هاتفی در خصوص ساعت کتابخوانی خود گفت: تحت هر شرایطی دو الی سه ساعت از روز را به مطالعه اختصاص می دهم و هفته ای را پشت سر نگذاشته ام مگر این که کتاب جدیدی بخرم.

وی ادامه داد: در سن 6 سالگی قرآن را آموختم و در هفت سالگی وارد دبستان شدم و با عشق به درس خواندن ادامه دادم اما متاسفانه به علت فقر پدر مجبور به ترک تحصیل شدم. بعد از گذشت مدتی عشق به مطالعه باعث شد تا روزها به سر کار بروم و شب ها را در مدارس شبانه تحصیل کنم.

پیرمرد کتابخوان افزود: با اتمام دوره ابتدایی پدرم از دنیا رفت و من مجبور شدم برای درآمد بیشتر راهی پایتخت شوم. آنجا هم دست از کتاب خوانی و نویسندگی برنداشتم و سعی می کردم زمانم را به گونه ای تنظیم کنم تا از محضر استاد مطهری و دکتر شریعتی بهره ببرم. پس از تعطیلی حسینیه ارشاد نیز در جلسات علامه محمد تقی جعفری حاضر می شدم.

وی اظهار داشت: نکاتی در جهان وجود دارد که باید بدانیم و من گمشده هایم را در کتاب جستجو می کنم. به کتاب های استاد مطهری علاقه خاصی دارم اما در کنار آنها کتابهای علامه طباطبائی وعلامه جعفری را نیز مطالعه می کنم. به کتاب های ادبیات و منطق نیز علاقه زیادی دارم و بیشترین خریدم از قفسه کتاب های ادبی است.

هاتفی در خصوص شغلش  افزود:شغل اصلیم گچ کاری است اما کار آزاد هم در کنار آن انجام می دهم و در حال حاضر کشاورزی نیز می کنم. اما این را هم بگویم که خستگی این کارها هیچ گاه باعث نشد مطالعه را کنار بگذارم و همچنان مشتاق خرید کتاب از نمایشگاه کتاب هستم.

وی علت کاهش سطح مطالعه کشور را ازدیاد کتاب های تألیفی دانست و گفت: در کتابهای تألیف شده اطلاعات جدید و تازه ای از ذهن و فهم و نویسنده یافت نمی شود. نویسنده کتاب کم داریم و در کنار آن ایجاد افکار سیاسی و جناحی حتی در نویسندگان مطرح امروزی نیز تاثیر گذاشته است.

حسین هاتفی در مورد هدیه کتاب به فرزندان و نوه هایش افزود: گنجینه ای ارزشمندتر از کتاب برای هدیه به فرزندان و نوه هایم نیافتم البته هم کتاب هدیه می دهم و هم امانت، تا مطالعه کنند و بیشتر با فرهنگ کتاب خوانی آشنا شوند.

وی در پایان تصریح کرد: میراثی که اکثر مردم برای آیندگانشان به جای میگذارند زمین و ملک و مغازه و پول است ولی من با پس اندازهای کارگری ام گنجینه ای نفیس از کتاب هایی ارزشمند برای فرزندانم به میراث باقی میگذارم به امید این  که قدردانش باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۳۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این موسیقی‌دان مشهور استعداد کمی در موسیقی داشته است!

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از یورونیوز، دانشمندان در مؤسسه ماکس پلانک آلمان این مطالعه را با هدف تلاش برای یافتن منشأ استعدادها و توانایی‌های موسیقایی وی انجام دادند.

آنها با استفاده از تکنیک‌های مدرن توالی‌یابی دی‌ان‌ای، روی یک ویژگی خاص مرتبط با توانایی موسیقی افراد به نام «همگام‌سازی ضرباهنگ» (Beat Synchronization) متمرکز شدند.

این توانایی افراد را قادر می‌سازد که بتوانند به هنگام شنیدن یک قطعه موسیقی، سر ضرب‌ها را تشخیص دهند. ژن مرتبط با این توانایی پیشتر از طریق یک مطالعه ارتباطی گسترده ژنومی و از طریق توانایی کف زدن به موقع بر سر ضرب‌ها شناخته شده بود.

دانشمندان در کمال شگفتی دریافتند که علیرغم جایگاه مشهور بتهوون به عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان تاریخ، مشخصه‌های ژنتیکی موسیقایی او در مقایسه با نمونه‌های جمعیتی مدرن امتیاز قابل توجهی نداشته و در دسته پایین‌تری نسبت به مابقی مردم قرار می‌گیرد.

تارا هنچوویچ، محقق مقطع دکترا در برنامه ژنتیک انسانی در دانشگاه تورنتو، در این خصوص گفت: «ما از دی‌ان‌ای بتهوون برای محاسبه امتیاز چند ژنی به عنوان شاخصی برای تعیین سطح استعداد ژنتیکی همگام‌سازی ضرباهنگ‌ها استفاده کردیم.»

وی اضافه کرد: «جالب است که بتهوون، یکی از مشهورترین موسیقی‌دانان تاریخ، در مقایسه با نمونه‌های جمعیتی مؤسسه کارولینسکا در سوئد و مخزن بیو وی‌یو [یکی از بزرگترین بانک‌های اطلاعات ژنتیکی افراد در تنسی آمریکا] امتیاز غیرقابل توجهی در زمینه ذوق موسیقی داشته است.»

سیمون فیشر، از نویسندگان ارشد این مطالعه در موسسه ماکس پلانک، با این حال به اتکای بیش از حد به آزمایش‌های ژنتیکی برای تعیین توانایی‌های فردی انسان‌ها هشدارداد و گفت این روش‌های ژنتیکی هنوز محدودیت‌های قابل توجهی دارند.

او با بیان اینکه امتیاز چند ژنی پایین بتهوون برای همگام‌سازی ضرباهنگ از نبوغ موسیقی او نمی‌کاهد، گفت: «اگر کسی ادعا کند که می‌تواند با یک آزمایش ژنتیکی تعیین کند فرزندتان از نظر موسیقایی استعداد دارد یا نه، باید به او شک کنید.»

در حالی که مطالعات پیشین میانگین وراثت‌پذیری ۴۲ درصد را برای موسیقی پیدا کرده‌اند، محققان در پژوهش جدید گفته‌اند که عوامل فرهنگی، محیطی و ماهیت چندوجهی موسیقیایی نیز باید در درک ویژگی‌های انسانی او مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

چگونه سریع‌تر بدویم؟ | این راه ساده به شما کمک می‌کند

آنان تصریح کرده‌اند که هنوز نمی‌توان مطمئن بود چه میزان از نبوغ او حاصل استعداد ژنتیکی و چه میزان نتیجه تمرین‌ها و ممارست‌های او بوده است.

زندگی‌نامه نویسان بتهوون بارها به شیوه آموزشی طاقت‌فرسا و سختگیرانه پدر او، به عنوان نخستین معلمش، اشاره کرده‌اند. این تعالیم موسیقی که از پنج سالگی او شروع شدند، به گونه‌ای بودند که غالبا بتهوون را به گریه می‌انداختند.

نتایج این مطالعه به تازگی در نشریه علمی «Current Biology» منتشر شده است.

کد خبر 840979 برچسب‌ها موسیقی‌‌ جهانی موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا ژن - ژنتیک

دیگر خبرها

  • محققان: تنها دو شب کم‌خوابی می‌تواند باعث احساس پیری در شما شود
  • محققان : تنها دو شب کم‌ خوابی می‌تواند باعث احساس پیری در شما شود
  • چگونه در ماه رمضان در امتحانات موفق شویم؟
  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • چرا بجای درمان های گران قیمت از سقز استفاده نکنیم؟
  • پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است
  • موسیقی‌دان مشهوری که استعداد کمی داشت
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه
  • این موسیقی‌دان مشهور استعداد کمی در موسیقی داشته است!