Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-23@21:36:19 GMT

آیا زمان برجام منطقه‌ای فرا نرسیده است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۳۸۰۰

خرداد:روزنامه همدلی در گزارشی آورد: آخرین پایگاه داعش در سوریه هم برچیده شد. یکشنبه گذشته المیادین گزارش کرد که ارتش سوریه به همراه هم‌پیمانانش توانستند بیش از 80 درصد از شهر البوکمال سوریه را از دست داعش آزاد کنند.
به گزارش خرداددر ادامه این گزارش می خوانیم: این رسانه می‌گوید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، شخصا فرماندهی این عملیات را برعهده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌ترها نیز با مشارکت ایران، ارتش و نیروهای مردمی عراق موفق شده بودند داعش را در عراق شکست دهند. حالا عربستان سعودی ساز دیگری کوک کرده است؛ این‌بار نه در حوزه نظامی که در حوزه دیپلماسی و تلاش برای اجماع‌سازی در جهان عرب
یک‌شنبه گذشته نشست اضطراری اتحادیه عرب به درخواست عربستان برای آنچه «مداخله‌ها»ی ایران در منطقه گفته شد تشکیل جلسه داد. در این بیانیه کشورهای عضو تاکید کرده‌اند که ضمن محکوم کردن «دخالت‌های خصمانه ایران» در امور کشورهای عربی، همدلی کامل خود را با عربستان سعودی اعلام می‌کنند. حال با نظرداشت تفوق ایران در منطقه به مدد نیروی نظامی، آیا زمان آن نرسیده است که این داشته‌ها در عرصه نظامی، به مدد دیپلمات‌های وزارت امور خارجه و با پیروی از مدل مذاکرات برجام، به امنیت پایدار و روابط دوستانه ایران با همه همسایگانش منجر شود؟ 
**دبیرکل اتحادیه عرب: شاید به شورای امنیت متوسل شویم به گزارش ایسنا به نقل از روسیاالیوم، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در پایان نشست اتحادیه عرب در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:«در بیانیه پایانی این نشست، دخالت‌های ایران در منطقه ازجمله در عربستان و بحرین را محکوم کردیم و به مسئله موشک‌های بالستیک پرداختیم.» او ادامه داد:«امکان آن وجود دارد که مسئله دخالت‌های ایران در منطقه را به شورای امنیت ارجاع دهیم.» او اضافه کرد:«امیدواریم رفتارهای ایران تغییر کند و این پیام به برادرانمان در ایران برسد که کشورهای عربی از آن‌ها بسیار ناراحت هستند.» 

ابوالغیط در ادامه با بیان اینکه تمام کشورهای عربی ازجمله لبنان از رفتارهای ایران ناراضی هستند، می‌گوید:«این مسئله زمان زیادی خواهد برد، زیرا ایران به تازگی این اقداماتش را انجام نداده است و به دنبال توسعه‌طلبی و سیطره است اما کشورهای عربی به این موضع ایران پاسخ خواهند داد.» او گفت:«ما در مرحله‌ کنونی علیه ایران اعلام جنگ نخواهیم کرد. کشورهای عربی با ایران نخواهند جنگید و هدف از این نشست محکوم کردن ایران است.» 
**لبنان؛ گوشت قربانی زمانی که سعودی‌ها سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را به ریاض فراخواندند و حریری هم در اقدامی بی‌سابقه در ریاض استعفا داد و در اظهاراتش اتهاماتی به ایران و حزب‌الله وارد کرد، همه فهمیدند که در پی پیروزی‌های نظامی ایران و متحدانش در عراق و سوریه، این‌بار عربستان می‌خواهد جبهه نبرد را به لبنان منتقل کند؛ فشار بر حزب‌الله؛ نیروی متحد ایران. چنین خطی در نشست اخیر اتحادیه عرب هم پیگیری شد و کشورهای عضو، حزب‌الله را به مداخله در دیگر کشورها متهم کردند و مدعی‌ شدند که این نیرو اقدامات «تروریستی» انجام می‌دهد. وزیر خارجه بحرین می‌گوید:«ایران فقط مستقیما با ما نمی‌جنگد بلکه شاخه‌هایی در منطقه دارد که بزرگترین آن «حزب‌الله تروریستی» است. این حزب در لبنان، سوریه، عراق و مناطق زیادی حضور دارد و شخصیت حوثی‌های یمن انعکاس این حزب هستند و این چالش بزرگی برای امنیت جهان عرب است.» 
اما ایسنا به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز می‌گوید که یکی از مسئولان وزارت خارجه عراق اعلام کرده است این کشور با دو بند مربوط به حزب‌الله لبنان در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه عرب مخالف بود. همچنین ایسنا به نقل از روزنامه النهار، از قول نماینده لبنان در این نشست، آنتوان عزام می‌گوید: «دستور جلسه اتحادیه شامل بندهایی در محکومیت دولت لبنان بود اما به لطف تلاش‌های دیپلماتیک بزرگی که بیروت با وزرای خارجه اعضای اتحادیه عرب انجام داد، موفق شدیم تصمیم را عوض کرده و پیش‌نویس طرحی را ارائه دهیم که پیش از این در دستور جلسه نشست‌های قبلی وجود داشت.» 
او ادامه می دهد:«موضع‌ لبنان این است که همواره با تروریستی خواندن حزب‌الله مخالف بوده و بیروت همیشه خود را از درگیری‌ها در منطقه دور نگه می‌دارد و دخالت هر طرفی در امور سایر کشورهای عربی را محکوم می‌کند. آنچه که از همه بیشتر برای لبنان اهمیت دارد حفظ حاکمیت، صلح و آرامش داخلی است.» چنین موضعی از سوی رئیس‌جمهور لبنان به گونه دیگری تکرار شد. به گزارش ایسنا به نقل از المیادین، میشل عون در دیدار با ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، که روز گذشته به بیروت سفر کرده بود، می‌گوید: «لبنان نباید بهای درگیری در برخی کشورهای عربی را بپردازد.» عون تاکید کرد که «لبنان به کسی تجاوز نکرده لذا مجاز نیست بهای این درگیری‌ها را با متزلزل شدن ثبات سیاسی و امنیتی‌اش بپردازد.» عون بیان داشت:«این حق لبنانی‌هاست که مقاومت کنند و طرح‌های اسرائیل را به هر نحوی خنثی کنند.» 
**وزیر اسرائیل: با عربستان علیه ایران همکاری می‌کنیم اما در تحرکات جدید عربستان علیه ایران، چیزی بیش از گذشته به چشم می‌آید و آن پرده‌برداری از همکاری‌های اسرائیل با این کشور است؛ چیزی که تا پیش از این تلاش می‌شد محرمانه باقی بماند. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، از این می‌گوید که تل آویو درخصوص نگرانی‌های مشترکش با سعودی‌ها درباره ایران، علیه این کشور با ریاض تماس‌ها و همکاری محرمانه داشته است. 
یووال اشتاینیتز در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل در پاسخ به این سوال که چرا اسرائیل روابط خود را با عربستان سعودی مخفی می‌کند، گفت:«ما با بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی روابطی داریم که تا حدودی مخفی بوده است و ما معمولا طرفی هستیم که شرمنده نیستیم. این طرف دیگر است که علاقه دارد روابط مخفی بماند. ما معمولا مشکلی نداریم اما زمانی که روابط، خواه با عربستان سعودی و خواه با دیگر کشورهای عربی یا کشورهای اسلامی دیگر در حال پیشرفت باشد به خواست طرف مقابل احترام می‌گذاریم و این روابط را مخفی نگه می‌داریم.» 
**قاسمی: دنباله‌رو اسرائیل نباشید اما واکنش ایران به بیانیه اخیر اتحادیه عرب و همکاری‌های عربستان و اسرائیل، تاکنون تنها نصیحت‌گونه بوده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به بیانیه اتحادیه عرب می‌گوید:«اینک که عربستان سعودی در اجرای سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای تشدید اختلافات درون‌منطقه‌ای و انحراف ملت‌ها و دولت‌های اسلامی از ادامه اشغال فلسطین به‌عنوان مسئله اصلی امت اسلامی، با اعمال فشار و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی موفق شده بیانیه‌ای سراسر دروغ و تحریف به نام وزرای خارجه اتحادیه عرب صادر شود، جمهوری اسلامی ایران از دولتمردان عربستان سعودی دعوت می‌کند برای نتیجه‌بخش بودن این‌گونه بیانیه‌ها، هرچه سریع‌تر به تهاجم وحشیانه علیه هم‌نوعان عرب خود در یمن پایان دهند تا کودکان و زنان و غیرنظامیان یمن این‌گونه طعمه آتش کینه‌توزی آن‌ها نشوند.» 
او ادامه می‌دهد:«ایران همچنین از عربستان سعودی می‌خواهد به سیاست مبتنی بر فشار بر برادران عرب خود در لبنان و قطر و کل منطقه خاتمه دهد و با پایان دادن به لشکرکشی در بحرین، اجازه دهد مردم این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران جاری دست یابند.» او اضافه کرد:«سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط خوب با کشورهای منطقه تنظیم شده و تلاش‌های گسترده در زمینه رویارویی با تروریسم و کمک به حل بحران‌ها و اعاده صلح و ثبات به منطقه از طریق مشارکت فعال در شکل‌گیری و تداوم روند آستانه و ارائه طرح‌هایی چون طرح چهار ماده‌ای صلح یمن و ابتکار گفت‌وگوی منطقه‌ای در همین چارچوب و با حفظ هدف‌گیری فوق انجام شده است اما متاسفانه این تلاش‌ها با سیاست معکوس مبتنی بر تشدید اختلافات و درگیری‌ها و کارشکنی عربستان سعودی مواجه شده و نتیجه‌بخشی کامل آن به تاخیر افتاده است.»
برچسب ها: اعراب ، برجام ، داعش

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۳۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

شهروندان کشورهای عربی جنوب خلیج فارس  ویزای شینگن 5 ساله دریافت می کنند.

به گزارش عصرایران،‌ اتحادیه اروپا اعلام کرد از این پس به شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در اولین درخواست، ویزای 5 ساله چند بار ورود ارائه می شود.
به نوشته رسانه های اروپایی، این تصمیم همزمان با نشست دوجانبه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در کشور اروپایی لوکزامبورگ اعلام شد.

6 کشور کویت، بحرین، عربستان سعودی،قطر، امارات و عمان ، عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند. شهروندان امارات قبل از این ، از دریافت شنگن معاف شده بودند و بدون ویزا می توانستند وارد محدوده کشورهای شنگن شوند.

29 کشور عضو شنگن شامل اتریش، بلژیک، دانمارک، جمهوری چک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتویا، لایخشتین، لیتوانی، لوگزامبورگ، مالتا، هلند، نروژ، لهستان، پرتقال، اسلواکی، اسلوانی، کرواسی، اسپانیا، سوئد، سویس، رومانی و بلغارستان هستند.

"جوزپ بورل" نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی روز دوشنبه / دیروز گفت: من از تصمیمی که امروز صبح توسط کمیسیون اروپا برای هماهنگ کردن قوانین اعطای ویزای چند بار ورود به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ کرد استقبال می‌کنم.

"لودویک بوی" سفیر فرانسه در عربستان سعودی هم در توییتر نوشت: شهروندان سعودی از این پس با اولین درخواست می‌توانند ویزای شنگن را برای مدت 5 سال دریافت کنند. 

او گفت فرانسه به شدت از این تصمیم اروپا حمایت کرد. وی ادامه داد "ما مشتاقانه منتظر دیدن شهروندان بیشتری از عربستان سعودی در فرانسه هستیم، چه برای گردشگری و چه برای کار."

ویزای شنگن ، ویزای مشترک 29 کشور اروپایی است. افراد با دریافت ویزای شنگن از یک کشور عضو این پیمان می توانند از 28 کشور دیگر نیز آزادانه و بدون نیاز به دریافت ویزای جداگانه، سفر کنند. میان این 29 کشور نیز همه مرزهای دریایی ، هوایی و زمینی برداشته شده است و شهروندان آزادانه در رفت و آمد هستند.

در ماه گذشته، دو کشور رومانی و بلغارستان به صورت محدود، به شنگن پیوستند. این دو کشور فعلا در مرزهای هوایی عضو شنگن هستند و نه زمینی و دریایی.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تلاش بحرین برای معافیت شهروندانش از ویزای شنگن آسان سازی ویزای شنگن برای مردم 60 کشور جهان: صدور اینترنتی ویزا در 20 دقیقه لغو ویزای شنگن برای شهروندان امارات

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • رییس جدید کمیته تخصصی هواشناسی و علوم جوی آیورا منصوب شد
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • استفاده از ظرفیت اتحادیه آیورا در توانمندسازی زنان
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی
  • توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای عضو آیورا
  • الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل
  • درس های مواجهه ایران و رژیم اسرائیل
  • انتقاد معاون حزب الله از کمک کشورهای عربی به اسرائیل برای دفع حمله ایران
  • ایران آماده جنگ است اگر... | انتقاد تند معاون حزب الله از کمک کشورهای عربی به اسرائیل برای دفع حمله ایران