Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:12:58 GMT

ساخت یکی از بزرگترین مجتمع‌های بز سانن در اردکان

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۵۰۶۶

ساخت یکی از بزرگترین مجتمع‌های بز سانن در اردکان

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد از اجرای عملیات ساخت مجتمع بز نژاد سانن در شهرستان اردکان خبر داد و گفت: ظرفیت این مجتمع که با 290 واحد پرورش بز سانن از جمله ایستگاه‌های تحقیقی و ترویجی بز سانن کشور خواهد بود، 58 هزار رأس بز با پیش‌بینی تولید سالانه 26 هزار تن شیر است.

به گزارش ایسنا، «علی جهازی» در حاشیه بازدید از چندین مرکز پرورش بز سانن در شهرستان اردکان، تصریح کرد: با افزایش رشد جمعیت جهان و گسترش دانش، نیاز انسان به تولید و بهره‌وری بیشتر از دام‌های موجود، استفاده از منابع دامی پر تولید بیشتر خواهد شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استفاده از نژادهای خاص و اصلاح نژاد دام‌ها نیز از جمله این اقدامات انسان برای افزایش تولیدات دامی است.

جهازی در مورد نژادهای بز شیری اروپا، گفت: «سانن» یکی از نژادهای معروف بُز شیری اروپا است که از جهت برتری در خصوصیات تولیدی و تولیدمثل در بیشتر نقاط جهان گسترش یافته است .

وی در ادامه در مورد ویژگی‌های این نژاد بز، افزود: معروفیت این بز به سبب توانایی زیاد در تولید شیر، رشد سریع، باروری، چند قلو زایی، کیفیت ترکیبات شیر، فرآوری آسان و لذیذ در تهیه محصولات لبنی، رفتار آرام دام در پرورش و نگهداری است.

این مسئول از دیگر مزیت‌های پرورش این نوع از دام را تطبیق آن با اکثر شرایط آب و هوایی ذکر کرد و در مورد  شیردهی این نوع از بزها، گفت: میزان شیردهی این نوع از بزها بسیار بالاتر از بزهای معمولی است به گونه‌ای که در روز سه تا چهار کیلوگرم شیر می‌دهند در حالی که بزهای معمولی به طور میانگین حدود نیم کیلو شیردهی دارند .

  وی در مورد دیگر ویژگی این نوع بز، گفت: چند قلو زایی(دو یا سه) و کم چرب بودن شیر پر کلسیم این حیوان از دیگر ویژگی‌هایی است که باعث تفاوت این نژاد با نژادهای بومی شده است.

جهازی در مورد مقرون به صرفه بودن پرورش و نگهداری بز سانن، گفت: از لحاظ شیردهی و تولید گوشت و دیگر تولیدات مقرون به صرفه است و می‌تواند در صنعت مورد بهره‌برداری قرار گیرد .

مدیر تعاون روستایی استان از مراحل ساخت مجتمع بز نژاد سانن در شهرستان اردکان خبر داد و گفت: امسال با حضور «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی در منطقه، کار ساخت مجتمع بز نژاد سانن در شهرستان اردکان با ظرفیت 58 هزار رأس بز و پیش‌بینی تولید سالانه 26 هزار تن شیر، با سرمایه‌گذاری 18 میلیارد ریال با مشارکت مردمی در این شهرستان آغاز شده است .

وی با اشاره به این که این مجتمع از جمله ایستگاه‌های تحقیقی و ترویجی بز سانن کشور است، گفت: این مجتمع شامل 290 واحد پرورش بز سانن خواهد بود و به منظور افزایش تولید شیرخام و ایجاد اشتغال خانگی ساخته می‌شود که با انجام عملیات ثبت مشخصات، رکوردگیری و عملیات تلقیح مصنوعی برای جلوگیری از همخونی در دام‌های خانگی، هر سال تعدادی از دام‌های تولیدی برای ترویج بین متقاضیان توزیع می شود .

جهازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان اردکان بیش از هشت هزار و 200 نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی فعال و حدود 40 مرکز پرورش بز سانن با بیش از 900 راس دام مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۵۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد

مرتضی شاهمیرزایی  بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز شاهد شرایط مطلوب واحدهای تولیدی در هاب ماهشهر هستم. مجتمع‌های این منطقه، پارسال با تکیه بر توان داخل موفق شدند بالاترین مقدار بهره‌وری و تولید را ثبت کنند و این نوید را می‌دهم که حرکت در سال جهش تولید با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

وی یکی از راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ را کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد و یادآور شد، ضروری است که شرکت‌های پتروشیمی، با بهینه‌سازی مصرف انرژی، در حفظ و صیانت از منابع بین‌نسلی نقش‌آفرین باشند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای خودکفایی کامل صنعت پتروشیمی افزود: شرکت‌های پتروشیمی باید در صورت تولید تجهیز یا قطعه‌ای در داخل کشور، نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان و سازندگان ایرانی تأمین کنند و به‌هیچ‌وجه نباید کالا یا محصول مشابه خارجی وارد شود.

شاهمیرزایی مهم‌ترین برنامه راهبردی صنعت پتروشیمی سال ۱۴۰۳ را رشد ظرفیت‌ها و جهش تولید دانست و گفت: سبد محصولات پتروشیمی باید با برنامه‌ای منسجم‌تر و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متنوع شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی باید قوانین، دستورعمل‌ها و همه رویه‌های موجود در منطقه را رعایت کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: توجه به مسئولیت‌ اجتماعی با توجه به شرایط موجود اهمیت ویژه‌ای دارد و پتروشیمی‌ها باید به تعهدهای خود پایبند باشند.

شاهمیرزایی تأکید کرد: آن دسته از مجتمع‌های پتروشیمی‌ که می‌خواهند از ۵درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند، باید ۴۰درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.


معاون وزیر نفت با بیان اینکه باید با رفع موانع و چالش‌های تولید، زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود فراهم شود، اظهار کرد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
  • تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی
  • امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی
  • سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم
  • مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد
  • فیلم| ساخت بزرگترین سد و نیروگاه در سریلانکا به دست مهندسان ایرانی
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • خیز شهرداری برای ساختن ۴ هتل در بوستان‌های تهران
  • عزم جدی حل مشکل کم آبی شهر مرزی نوسود و روستاهای مرزی شهرستان پاوه