Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@02:15:13 GMT

۱۲ توصیه راهبردی برای کاهش قتل و خشونت

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۵۵۹۰

۱۲ توصیه راهبردی برای کاهش قتل و خشونت

خشونت، یک بیماری همه گیر و درحال گسترش است که هسته اصلی این راهبرد، مشارکت همگانی جامعه در رویارویی مستقیم با رفتار خشونت آمیز و پرداختن به عوامل زیربنایی بر مبنای کاهش آمار در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گزارش راهبردی حاضر در خصوص کاهش خشونت تهیه شده است، زیرا هرخشونت یک فاجعه غیر قابل قبول هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی خشونت، یک بیماری همه گیر و درحال گسترش است که هسته اصلی این راهبرد، مشارکت همگانی جامعه در رویارویی مستقیم با رفتار خشونت آمیز و پرداختن به عوامل زیربنایی بر مبنای کاهش آمار در جامعه است.

بر این اساس هیچ راه حل واحدی وجود ندارد، در عوض جامعه به همکاری با یکدیگر برای انجام یک رویکرد گسترده به کاهش خشونت، نیاز دارد. به منظورکاهش خشونت­ به ویژه جرایم خشن می تواند مداخلات کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار دهد و سطح فعلی خشونت و یا راه حل طولانی مدت را تحت تاثیر عوامل اجتماعی و عوامل فردی که ایجاد خطر می کند و پتانسیلی برای رفتار خشونت آمیز هستند، را حفظ کند.

 پیشگیری بالاترین اولویت است

پاسخ دراز مدت به کاهش خشونت و پایین آوردن آن، یک پیش گیری است. رویکرد پیش گیرانه، هزینه کمتر و تاثیر بسیار بیشتر از هر چیز دیگری دارد. زیرا عوامل خطر به هم مرتبط هستند و رویکرد پیش گیرانه مشکلات متعدد جامعه را مورد خطاب قرار می دهد. برنامه های پیش گیرانه موفقیت آمیز در بهبود نتایج تحصیلی، اقتصاد پویا، بهداشت بهتر و به نسبت آن سبب کاهش خشونت می­ شود.

 پایان دادن به خشونت به توانبخشی نیاز دارد

برای کسانی که در چرخه فعالیت های بزهکاری و جنایی گرفتار شده اند، اغلب توانبخشی، پاسخی برای پایین آوردن به خشونت است. معمولا توانبخشی به معنی پرداختن به مشکلات، پیش از تمایل نشان دادن افراد به بزهکاری است که از جمله آنها: آموزش و پرورش، آموزش مهارت های شغلی و درمان مواد مخدر است. این بدین معنا است که در پرداختن به عواقب سابقه کیفری، از جمله از دست دادن برخی از حقوق مدنی، رد صلاحیت از برخی خدمات دولتی و موانعی در مسیر استخدامی، را می توان به آن افزود.

توصیه ها

راهبردها تایید کننده این است که برگشت سریع از روند فعلی در جرایم خشن و تحلیل و حل دراز مدت مشکلات جامعه لازم است. افزایش خشونت، نیاز ویژه به تلاش­ های هدفمند برای رسیدگی سریع رفتار خشونت آمیز و حل و فصل آن دارد. باید با عوامل اجتماعی و اقتصادی مقابله می کرد که به عنوان عوامل موثر بر آمار قتل شناسایی شده بودند. این امر هماهنگ با تلاش جامعه از جمله؛ طرحی برای رفاه، به منظور بالا بردن شرایط اجتماعی و اقتصادی در سراسر کشور که در حال حاضر در جریان است. اقدامات توصیه شده به دو دسته عمده تقسیم می شوند.

۱- کوتاه مدت و سریع

 این توصیه ها نیاز به اجرای سریع و کامل برای نجات زندگی انسان ها، دارد و سپس به منظور امن نگه داشتن جامعه استفاده شود و ادامه یابد.

۲- بلند مدت

 اقدامات دیگری که پرداخت به آن مدت بیشتری را می­ طلبد، عوامل اساسی پشت جرایم خشن است که نتایج آن در طول چندین سال نشان داده خواهد شد. این توصیه­ ها به پیش گیری از رفتار خشونت آمیز می پردازند. در حال حاضر توانبخشی آنها درگیر خشونت است، و اقدامات خاص، طراحی شده تا به عوامل خطر مانند مواد مخدر و خشونت خانگی، رسیدگی کند. در حالی که این اقدامات برچسب بلند مدت دارند، اجرای این توصیه ها باید از هم اکنون آغاز شود.

توصیه اول

جرایم خشن میان مردان جوان بالغ

 جامعه، از مردان جوان (سنین ۱۸ تا ۳۵ سال) تشکیل شده است، که برای معاشرت در گروه ها تمایل نشان می دهند، و ممکن است به رفتار غیر قانونی و خشونت آمیز کشیده ­شوند، در حالی که این گروه ها ممکن است به صورت باند سازمان دهی نشده باشند. واقعیت در خیابان است که آنها توسط گروه های پویا که اغلب همراه با خشونت بیش از توهین و بی احترامی است را تشدید می کنند. این گروه ها قوانینی را وضع می کنند که تاثیر آن بر جوانان نسل های آینده، نشان داده می شود، که شروع به تشکیل گروهای مشابه در دبیرستان خواهند کرد.

توصیه دوم

اسلحه های غیرقانونی موجود در خیابان را جمع کنید

 خشم و خشونت به آسانی به جرایم خشن می­ انجامد، تعداد بسیار زیادی سلاح سرد غیر قانونی در سطح جامعه وجود دارد، و دسترسی بسیاری از مردم به سلاح سرد زیاد است. در حالی که نباید داشته باشند.

باید بصورت فزاینده­ای، افرادی را که با استفاده از سلاح سرد مرتکب جرم می شوند، هدف قرار دهد، و این اطمینان حاصل شود که مجرمین با سلاح گرم دستگیر شده  و از سطح جامعه حذف خواهند شد.

توصیه سوم

اقرار کردن و پرداختن به خشونت

 چرخه خشونت در جامعه به پایان نخواهد رسید تا زمانی که، شکاف های فرهنگی و احساس ناامیدی، مسبب خشونت هستند ادامه خواهد داشت.

توصیه چهارم

تامین مالی برنامه های موفق

 اگر کاهش آمار جرایم خشن و خشونت جدی است، باید به طور چشمگیری بودجه اختصاص داده شود، برای برنامه های موفق و گسترش آنها تا جایی که مناسب و لازم است، افزایش دهند. تلاش های پیش گیرانه با هزینه مالی مواجه هستند، اما بازگشت عظیمی در سرمایه گذاری فراهم می کنند. تلاش های موفقیت آمیز برای کاهش خشونت اغلب محدود به تعدادی هستند که می توانند در چرخه مالی آینده به نفع برنامه های امتحان نشده، خدمت و یا حذف شوند.

توصیه پنجم

ارائه الگوهای قوی از نقش مثبت مردها

 جامعه باید بیشتر به ارائه الگوهای قدرتمند از نقش مرد، برای مردان جوان در جامعه بپردازد، به ویژه برای کسانی که در حال حاضر فاقد پدر مثبت در زندگی خانوادگی خود هستند. زیرا جرایم درجه اول یک عارضه و پدیده مردانه در جامعه است.  مشاوره می ­تواند به این مردان جوان نه فقط از نظر علمی، بلکه به صورت حرفه ای کمک کند، و می تواند آنها را به بخش مثبت جامعه تبدیل کند و به الگوهای مثبت برای سایر افراد جامعه تبدیل شوند.

توصیه ششم

بهبود فرصت های اقتصادی

جامعه نیاز به شکستن چرخه فقر و محرومیت با فراهم آوردن فرصت و منابع اقتصادی بیشتر، مخصوصا برای جوانان، دارد. آموزش مهارت های شغلی، یک سیستم حمل و نقل عمومی است که شغل و نیروی کار را به یکدیگر متصل می کند و دسترسی به مشاغلی که دستمزد در حد حیات می پردازند مورد انتقاد است.

توصیه هفتم

بهبود روابط بین اجرای قانون و جامعه

 باید تلاش های خود برای اجرای تکنیک های پلیسی جامعه محور،   با استفاده از مدل های موفقیت در جامعه سرعت بخشید. برای بسیاری از مردم در بسیاری از محله ها، اجرای قانون به عنوان یک شریک یا محافظ، دیده نمی شود. برای تغییر این نگرش نسبت به پلیس، جامعه و اجرای قانون برای رسیدگی به آمار قتل و خشونت، باید با هم کار کنند.

توصیه هشتم

پرداختن به فرهنگ خشونت

 جامعه به فرهنگ و احترام بیشتر به دیگران و ارزش های زندگی در سطح بالا، نیاز دارد. کار مسئولین شهری مبتنی بر توسعه ایمانی و اعتقادی و جامعه مبتنی بر مشارکت است، باید با تلاش های سازمان های مذهبی و ائتلاف های متعهد که با هم برای تعامل با جامعه کار می کنند و بی پرده از زور و اجبار در برابر خشونت صحبت می کنند و در طرح های ضد خشونت شرکت می کنند، هماهنگ باشد.

توصیه نهم

تفاوت قائل شدن بین قاچاقچیان و سوداگران مواد مخدر از مصرف کنندگان

 بازار مواد مخدر، یک معضل در جامعه است، که موجبات اعتیاد را فراهم می کند و به جرایم خشن تشویق می­ کند. قاچاقچیان مواد مخدر باید مورد هدف قرار گیرند و مجازات شوند، و مصرف کنندگان مواد مخدر باید معالجه شوند.

- نظام عدالت کیفری باید در درجه اول، تلاش برای اجرای قانون  برای قاچاقچیان مواد مخدر را به جای مصرف کنندگان، در اولویت وتمرکز خود قرار دهد.

- وزارت بهداشت و درمان و اداره سلامت روان باید به تلاش جامعه برای فراهم کردن امکان معالجه بیشتر برای کسانی که در حال حاضر به مواد مخدر اعتیاد دارند و برنامه های پیش گیرانه موفقیت آمیز برای جلوگیری از معتاد شدن مردم، منجر می شود متمرکز شود.

توصیه دهم

پرداختن خشونت خانگی

 برنامه­ های موثری برای کمک به کودکانی که شاهد خشونت بودند و برنامه­ هایی برای مداخله در وضعیت های بالقوه خشونت خانگی مرگ آور دارد. مشکل اینجاست که این برنامه­ ها برای رفع نیازهای جامعه، به اندازه کافی بودجه دریافت نمی کنند. جامعه به اولویت بندی در بودجه­ اش نیاز دارد زیرا خشونت یک رفتار آموختنی است و در اغلب موارد خشونت در خانه آموخته می­ شود.

- نهادهای مبتنی بر مذهب و اعتقاد باید به طور کامل از پروژه های موجود پیشگیری خشونت خانگی و مداخله برای برآوردن نیازهای جامعه، حمایت کنند و توسعه یابند.

- معاونت پیشگیری و مبارزه با جرم قوه قضائیه باید بصورت مداوم آموزش قضایی در مسائل خشونت خانگی برای همه قضات، را اجباری کند.

توصیه یازدهم

کمک به موفقیت کودکان در مدرسه

کودکان هستند که درس خود را نیمه تمام رها می­ کنند. این یک نگرانی ویژه است، زیرا تحصیلات به ایجاد درگیری، انتقاد می کند و زندگی هدفمندی را توصیه می­ کند. تحصیلات ضعیف و سطح پایین سواد، از عوامل خطرآفرین در فعالیت های مجرمانه و رفتار خشونت آمیز هستند، آمار ترک تحصیل در دبیرستان در میان کسانی که زندانی هستند، مصداق این امر است.

 توصیه دوازدهم

توانبخشی زندانیان و زندانیان آزاد شده

 مجرمین باید مجازات شوند. با این حال، افرادی که به زندان رفتند و بدهی خود را به جامعه، پرداخت کردند، موانعی برای ورود مجدد آنها به جامعه وجود دارد: مانند تشویق به انزوا، ناامیدی و در آخر بازگشت به فعالیت های ضد اجتماعی، خشونت و چرخه جرم، را در پی دارد. موانع کمتر برای ورود مجدد و خدمات انتقال برای مجرمین آزاد شده می تواند به کاهش خشونت در جامعه، کمک کند. برای کسانی که در حال حاضر در فعالیت های جنایی و نظام عدالت کیفری، هستند، تلاش برای توانبخشی می تواند تکرار جرم را کاهش دهد و مردم را به مشارکت و پشتیبانی برای جامعه امن تر، سوق دهد.

- تسهیل ورود مجدد به جامعه

 ورود مجدد یک گام بزرگ رو به جلو در رسیدگی به خدمات مورد نیاز مجرمین سابق (زندانیان آزاد شده) است. با این حال، نیاز انتقال مجرم سابق از خدمات در دسترس و موجود بیشتر است.

- کسب و کار

 باید با سازمان­ های کمک به مجرمین سابق و زندانیان آزاد شده، همکاری کند. بخش اصلاحات باید ایمان و اعتقاد جامعه، کسب و کار و دیگران را برای آماده کردن مربیان کسانی که در این سیستم هستند و به مشاوره مجرمین سابق، برای بازگشت آنها به جامعه، مشغول هستند، درگیر کند.

- آماده سازی زندانیان برای اشتغال پس از آزادی

 باید آموزش مهارت اشتغال برای همه زندانیان از سیستم زندان را اجباری کند.

- تجدید نظر دستورالعمل های صدور حکم

 باید دستورالعمل صدور حکم، به ویژه برای برخی کسانی که در طبقه بندی جرایم غیر خشونت آمیز به عنوان مجرم، هستند، بدنامی در طول عمر و موانع اشتغال را برای کسانی که دوره محکومیت شان را گذرانده اند، حذف کند.

- پیاده سازی

 در گام های بعدی جامعه نیاز به قرار دادن فوری این راهبرد در مرحله عمل دارد، از آنجا که مشارکت گسترده جامعه لازم است و راهبرد به همکاری سازمان های متعدد دولتی و خصوصی نیاز خواهد داشت، برای اطمینان از اجرای کار به یک گروه ضربتی نظارت، نیاز است.

نویسنده: سرهنگ کارآگاه دکتر غلامحسین بیابانی - پلیس آگاهی

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۵۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

 اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق دانست.

 اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را که بر رنج بی پایان مردم فلسطین افزوده و باعث تهدید صلح در منطقه شده است را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: مصونیت رژیم صهیونیستی و سکوت شورای امنیت در قبال اقدام‌های غیرقانونی و وحشیانه این رژیم از جمله حمله غیرقانونی به کنسولگری ایران در دمشق، خطر جدی منطقه‌ای شدن درگیری همراه با پیامد‌های غیرقابل پیش‌بینی را به همراه داشته است.

بر اساس این بیانیه، اتحادیه آلبا از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به شدت در جهت برقراری آتش‌بس فوری و دائمی در غزه، اطمینان از ارائه کمک‌های بشردوستانه کافی به مردم این منطقه و ایجاد شرایط مساعد برای برقراری صلح پایدار، تلاش کند.

این بیانیه می‌افزاید: کشور‌های عضو اتحادیه آلبا از جامعه بین‌المللی می‌خواهند تا صلح را در خاورمیانه برقرار کرده و از همه تلاش‌های لازم و به موقع حمایت کنند تا طرف‌های درگیر در مناقشه به خصومت‌ها پایان داده و اختلافات خود را بر اساس احترام و رعایت قوانین بین‌المللی و مفاد منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های این شورا، حل و فصل کنند.

اتحادیه آلبا پیشتر در آبان سال گذشته نیز به طور قاطعانه از توافق‌های نشست ۵۷ کشور اسلامی و عربی در ریاض پایتخت عربستان سعودی مبنی بر پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه حمایت کرد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای که در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد، تاکید کرد که این سازمان منطقه‌ای به حامیان «محکومیت تجاوز اسرائیل در نوار غزه از طریق ارتکاب جنایت‌ها و نقض سیستماتیک حقوق بشر» و همچنین به درخواست برای توقف فوری عملیات کشتار (رژیم) اسرائیل می‌پیوندد.

این گروه متشکل از ۱۰ کشور آمریکای لاتین (آنتیگوا و باربودا، بولیوی، کوبا، دومینیکا، گرانادا، نیکاراگوئه، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرانادین‌ها و ونزوئلا) همچنین از درخواست «تکمیل تحقیقات در مورد جنایت‌های جنگی و جنایت‌ها علیه بشریت توسط اسرائیل علیه مردم فلسطین»، حمایت کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • سرقت‌ها در استان بوشهر ۷ درصد کاهش یافت
  • تشدید رفتار خشونت‌آمیز
  • رنج مضاعف بیماران؛ از آشوب در نوبت گرفتن تا خشونت‌های اتاق زایمان
  • ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه
  • خشونت برخاسته از بی‌تفاوتی/تن‌ها راه تامین ثبات در منطقه/انتقام تاکتیکی و تمرین راهبردی
  • گوترش خواستار راه حل مسالمت آمیز برای سودان شد
  • دفاعیه رونالدو از کُتک کاری در عربستان روی میز دادگاه
  • چرا زوجین برای فرزند دوم دچار تردیدهای جدی می‌شوند؟