Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس بهروز دولتشاهی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، با بیان اینکه خشم و رفتارهای خود آسیب‌رسان به طور کلی در نوجوانان شایع‌تر است، گفت: بر اساس داده آماری بین‌المللی، خشم در دختران بیش از پسران گزارش شده است اما درباره افزایش این آسیب در کشور ما تحقیق قابل اعتنایی صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عوامل متعددی مثل تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی، نداشتن مهارت‌ در کنترل هیجانات، طرد شدن از سوی خانواده، زندگی در خانواده‌هایی که نمی‌توانند از فرزندان خود حمایت کنند یا در آن درگیری وجود دارد و درک نشدن از سوی خانواده، رفتارهایی چون خشم را آسیب‌زا می‌کنند که گاه به صورت آسیب به خود و گاه به صورت آسیب به دیگران بروز می‌کند.

دولتشاهی اضافه کرد: خشم یک رفتار متدوال بین تمام انسان‌هاست؛ زمانی که برای رسیدن به هدف به مانعی برخورد می‌کنیم زمینه بروز خشم ایجاد می‌شود و زندگی‌هایی که موانع بیشتری دارند برون‌ریزی رفتارهای خشمگینانه در آنها بیشتر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: دوره نوجوانی زمان رشد آسیب‌پذیری اجتماعی است و الگوگیری همسالان از یکدیگر باعث شیوع آسیب‌ها می‌شود؛ گاه عکس‌العملی که یک نوجوان نشان می‌دهد بین سایر دانش‌آموزان مدل می‌شود و نوجوانانی که شخصیت محکمی ندارند به تقلید از رفتارهای ناهنجار و ضدارزش همسالان خود روی می‌آورند.

وی با اشاره به خودکشی دو دختر در اصفهان و پخش شدن کلیپ آن تصریح کرد: مشاهده این رفتارهای خودآسیب‌رسان حتی می‌تواند اثر تسهیل‌کننده برای سایر نوجوانان داشته باشد.

دولتشاهی با اشاره به ضعف سیستم آموزش خودمراقبتی در مدارس گفت: زمانی که نوجوانان عضو تشکل‌ها و گروه‌های اجتماعی و دانش‌آموزی می‌شوند هدف‌دار شده و تعلق گروهی در آنها ایجاد می‌شود و به این ترتیب خود به خود از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه زمانی که ناکامی افزایش یابد خشم هم زیاد می‌شود، عنوان کرد: باید زمینه ناکامی و ایجاد فشار بر نوجوانان را کم کرد؛ نوجوانان با فراگیر شدن رسانه‌ها و تغییر برخی ارزش‌ها انتظارات زیادی از زندگی دارند که طبیعتاً موانع بسیاری بر سر راه تحقق آن وجود دارد.
706

روانشناس بهروز دولتشاهی دانش‌آموز آسیب‌های اجتماعی فیزیولوژیک هورمونی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۸۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دورهمی دانش آموزان و دبیران ۲۹ سال پیش در میبد


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، این دانش آموزان که حالا هرکدام در مشاغلی در نقاط دور و نزدیک استان مشغول خدمت هستند از دوره دانش آموزی و شب‌های امتحان گفتند.

 

دبیران می‌گفتند با موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری و قبولی دانشگاه‌های معتبر خستگی از تنمان بیرون می‌آمد.


در این دورهمی شور و شعف دوران دانش آموزی در وجود دانش آموز و معلم تداعی شد و چهره‌هایی که هرچند تغییر کرده بود اما حس مشترک معلم و دانش آموز در چشمانشان موج می‌زد.

دیگر خبرها

  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • دورهمی دانش آموزان و دبیران ۲۹ سال پیش در میبد
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • طرح ملی سواد آبی در یزد ۳ ساله شد
  • دانش‌آموزی که داماد معلمش شد! | ویدئو
  • آرامش اجتماعی؛ طرحی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم