Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان دانشگاه یوتا موفق شدند با یک بازوی رباتیک دارای حس لامسه امکان داشتن دست نزدیک به واقعی را برای افراد قطع عضو فراهم کنند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، کوین والگامت در مصاحبه خود با واشنگتن پست نتایج یک جراحی تجربی را توضیح داد که طی آن یک بازوی پروتزی با الکترودها به اعصاب دست وی متصل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوین والگامت که در دفتر املاک کار می­‌کند 14 سال پیش دست و بخش زیادی از بازوی خود را در یک سانحه برقی از دست داد و به همین خاطر داوطلب شرکت در این برنامه اجرایی از سوی دانشگاه یوتا شد.

والگامت می‌گوید: «وقتی چیزی را در دست می‌گیرم آن را کاملا حس می‌کنم. وقتی می‌خواهم انگشتانم را حرکت دهم بلافاصله تکان می‌خورند. نمی‌دانم چگونه این حس را توصیف کنم ولی گویی دوباره دست دارم».

دست و انگشتان این پروتز عصبی توسط ضربه‌­های عصبی کوین قابل کنترل است. محققان این برنامه به دنبال بازیابی حس لامسه بودند تا بیمار بتواند اشیا را بردارد و کنترل کند. بودجه این پروژه از سوی سازمان پروژه‌­های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) تامین شده است.

محققان این پروژه دریافتند که افزودن حس لامسه به دست­‌های رباتیک مهارت­‌های حرکتی را بهبود می­‌بخشد و سبب کاهش درد «فانتوم» ناشی از فقدان یک عضو می­‌شود. درد فانتوم احساس ناخوشایندی است که بسیاری از افراد دچار قطع عضو با آن دست به گریبان هستند. ژاکوب جرج بیان کرد که با افزودن بازخورد حسی، یک حلقه بسته ایجاد می­‌شود که حالت بیولوژیکی حس لامسه را تقلید می‌­کند.

در این پروژه یک وسیله به صورت یک ردیف الکترودی متحرک مستقیما در اعصاب بازوی والگامت کار گذاشته شد. با اتصال این الکترودها در بازوی کوین، امکان کنترل راحت دست رباتیک فراهم شد به نحوی که بیمار می‌­توانست دست رباتیک را مشت کند یا اشیا را بردارد. سال­‌ها طول کشید تا این محققان توانستند با قرار دادن نقاطی روی دست که با فیبرهای عصبی مختلف در بازو مطابقت دارند، این حس­‌ها را در بازوی رباتیک ایجاد کنند.

والگامت به دلیل داشتن دست تازه‌­اش و کارهایی که می‌­تواند با آن انجام دهد از جمله برداشتن انگور بدون خرد کردن آن یا گرفتن دست همسرش خوشحال است. اما مهم‌ترین علت شادی وی توانایی انجام کارهای شخصی است که همه برعهده داریم مثل قرار دادن یک بالش در رو بالشی.

منبع: ایسنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۰۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات رضا رادفر معاون پژوهشی این واحد دانشگاهی در هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران که در واحد علوم و تحقیقات در حال برگزاری است، گفت: واحد علوم و تحقیقات، دانشگاهی پیشرو در حوزه‌های علم و فناوری در پایگاه‌های علمی کشوراست. این واحد دانشگاهی حتی در مقیاس جهانی یک مرجع علمی شناخته شده است.

وی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات با تکیه بر ظرفیت و امکاناتی که دارد از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف همچون هوش مصنوعی و رباتیک حمایت می کند، ادامه داد: رباتیک و هوش مصنوعی از جمله موضوعات مورد تأکید این واحد دانشگاهی بوده و جزء سیاست‌های استراتژیک واحد علوم و تحقیقات است.

به گفته دکتر رادفر، واحد علوم و تحقیقات همواره از حضور افراد اثرگذار در علوم نو و نقش آفرینی در جهت توسعه این علوم، حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه رقابت‌های ربوکاپ آزاد ایران برای شناسایی توانمندی‌ها در این حوزه و ایجاد انگیزه در دانشجویان و دانش‌آموزان برای بیشتر پرداختن به این علوم، نقش مهمی ایفا می‌کند، خاطر نشان کرد: این مسابقات به عنوان اکوسیستمی یک پارچه، عناصر درگیر درحوزه‌ توسعه‌ هوش مصنوعی و رباتیک در کشور را به صورت همگرا هدایت می‌کند.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات ضمن اعلام آمادگی این واحد دانشگاهی برای ایجاد دبیرخانه دائمی مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در واحد علوم وتحقیقات، گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های علمی و فناورانه با کمیته ملی ربوکاپ وجود دارد و در برنامه‌های آتی از این ظرفیت‌ها بیشتر بهره خواهیم برد. واحد علوم و تحقیقات می تواند دانش رباتیک را در سطح ملی توسعه دهد.

رادفر افزود: برای جذب و حمایت تیم‌های برتر این مسابقات در واحد علوم و تحقیقات، پیگیری‌های لازم صورت می گیرد. تیم‌های برتر این مسابقات، جوانانی هستند که آینده دارهستند. بنابراین باید در مسیر توسعه، هدایت شوند و تحت سرپرستی مراکز علمی و دانشگاهی قرار گیرند. معتقدم واحد علوم و تحقیقات می تواند این هدایت را عهده دار شود.

براساس این گزارش، هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران با شعار "یادگیری، آینده درخشان" در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی به میزبانی واحد علوم و تحقیقات تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، در حال برگزاری است.

کد خبر 6081859

دیگر خبرها

  • خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند
  • جابه جایی بیش از ۲۱ هزار مسافر در راه آهن زاگرس
  • دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • واحد علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • چه فناوری‌های نوینی در صنعت کشاورزی به کار گرفته می‌شود؟
  • حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ
  • بازوی حامی باش، راهکار جدید اپلیکیشن بله برای حمایت از کودکان
  • پیوند رباتیک دانشگاه و صنعت/ رقابت داغ 316 تیم در هجدهمین رویداد بین‌المللی ربوکاپ
  • صداوسیما بازوی توانمند توسعه کیش
  • امروز هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان پیش برنده‌های علم و فناوری در دنیا مطرح است + فیلم