Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@19:57:18 GMT

تسویه بدهی شهرداری ها در بازار سرمایه 

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۲۱۰۳

تسویه بدهی شهرداری ها در بازار سرمایه 

مدیر عامل فرابورس اعلام کرد : نگرانی بازار سرمایه بابت نکول اوراق شهرداری برطرف شد و همه بدهی شهرداری ها تسویه شد.

به گزارش گروه اقتصادی آنا از سازمان بورس و اوراق بهادار، امیر هامونی با اشاره به اینکه تعهدات شهرداری هفته گذشته با همکاری شهرداری تهران و بانک شهر مدیریت شد، گفت: با این اتفاق نگرانی بازار سرمایه بابت نکول اوراق شهرداری برطرف شد و همه بدهی شهرداری ها تسویه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه این تسویه تعهدات شهرداری تهران و سایر شهرداری ها پیام مثبتی برای بازار سرمایه از طرف شهرداری و مدیریت شهری است، افزود: ابزارهای متنوعی در بازار سرمایه وجود دارد که می تواند آغازگر فصل مشترک همکاری بازار سرمایه و شهرداری تهران باشد.

به گفته هامونی، صندوق های سرمایه گذاری و مستغلات می تواند کاربرد بالایی در شهرداری تهران داشته باشد و مشارکت مردم در بازار سرمایه از طریق "ریت ها" ( امتیاز و رده بندی) انجام شود. در حال حاضر «ریتی» در بازار سرمایه وجود ندارد صندوق های زمین و ساختمان هم جزو این گروه نیستند چون صندوق املاک و مستغلات محسوب نمی شوند.

وی، صکوک منفعت را در بحث فضای تبلیغات شهری ابزار مناسبی دانست و اظهار داشت:صکوک منفعت برای تامین مالی بیلبوردهای شهری گزینه بسیار خوبی است و می تواند درآمدهای آتی شهرداری را یکجا و تنزیل شده کند.

به گفته هامونی، در حال حاضر صدا و سیما برای تبلیغات خود درخواست انتشار صکوک منفعت را به سازمان بورس ارسال کرده و مجوزهای فقهی این موضوع نیز صادر شده است.

مدیر عامل فرابورس در بحث های توسعه شهری، بحث زیر ساخت ها، حمل و نقل و قطار شهری نیز به تامین مالی از طریق صکوک منفعت اشاره کرد و افزود: شهرداری یا سازمان هایی که وابسته به شهرداری هستند صکوک منفعت را می توانند جایگزین دریافت درآمدهای خرد کنند؛ به این ترتیب که با اوراق منفعت کل درآمد قطار شهری را یکجا در ابتدای سال در اختیار می گیرند.

تحریک منابع شهرداری با صکوک اجاره

وی، صکوک اجاره را نیز گزینه مناسبی برای تامین مالی شهرداری دانست و گفت: با توجه به دارایی های سنگین شهرداری تهران که عموما منجمد و راکد است و استفاده ای از آنها نمی شود صکوک اجاره می تواند منابع مالی شهرداری تهران را تحریک کند.

هامونی پیشنهاد کرد در بحث سلامت شهری و بحث های توریسم سلامت شهرداری پروژه هایی را در قالب صندوق پروژه تعریف و از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند.

وی همچنین به بازار دارایی های فکری برای حراج های هنری در حوزه هنر شهری اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع «اقتصاد شادی» مدتی است در استرالیا مطرح شده و تبدیل به یک رشته تحصیلی شده که در دانشگاه های استرالیا تدریس می شود و این موضوعی است که واقعا تهران به آن نیاز دارد. پروژه های تفریحی، فرهنگی و ورزشی را می توان تعریف کرد و از طریق بازار سرمایه تامین مالی شود.

همچنین مدیر عامل فرابورس پیشنهاد کرد: شهرداری زمینی را در اختیار بازار سرمایه قرار دهد تا بازار سرمایه در قالب صندوق پروژه نهادهای مالی فعال را در یک مرکز مالی تجمیع کند. تشکیل یک مرکز مالی در کشور می تواند صرفه ناشی از مقیاس ایجاد کند، ترافیک را کنترل کند و منافع بسیار دیگری داشته باشد. قطعا این پروژه که تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه هم صورت بگیرد بسیار سودآور خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی نهادهای بازار سرمایه از شهرداری طلبکار و برخی بدهکار هستند، گفت: اگر شهرداری فضای تهاتر بدهی ها و طلب ها را برای نهادهای بازار سرمایه ایجاد کند مسائل مالی نهادهای مالی بازار سرمایه به شهرداری به راحتی و به سرعت حل می شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۲۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حرکت به سمت سرمایه‌گذاری تخصصی/ قوانین سرمایه‌گذاری در حوزه شهری تسهیل شود

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم با بیان اینکه سرمایه‌گذاران نیازمند همراهی و کوتاه شدن زمان روند اداری پروژه‌ها هستند، گفت: قوانین سرمایه‌گذاری در شهرها باید تسهیل شود.

علی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاران کوتاه شدن روند اداری بسیار مهم است، اظهار کرد: سرمایه‌گذار انتظار دارد در کمتر از ۲ ماه مجوز ساخت و ساز او صادر شود، مشکل زمین ایجاد نشده یا در نقشه‌ها و نما سختگیری‌های بیش از اندازه نشود.

وی با اشاره به اینکه بدون رعایت الزامات تسهیل امور سرمایه‌گذاری نمی‌توان در این امر موفقیت چشمگیر ایجاد کرد، افزود: باید تمام بخش‌ها برای این امر با یک سیاست واحد حرکت کند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم عنوان کرد: در کمیسیون‌های مرتبط با سرمایه گذاری برای اهلیت‌سنجی و اعتبارسنجی، سخت گیری‌های بسیاری انجام می‌شود که گاهی ممکن است به قیمت از دست رفتن فرصت‌ها تمام شود.

رمضانی گفت: با توجه به رقابتی که بین شهرها برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد، اگر سرمایه‌گذار جذب نشود او به سایر شهرها می‌رود در این راستا جذب و نگهداری سرمایه گذار کار سختی است و باید با او مدارا و همراهی کرد و حرف‌هایش را شنید.

وی ادامه داد: تلاش سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم در این جهت است اما تنها فعالیت این سازمان کفایت نمی‌کند و رفتار با سرمایه گذار در معاونت‌ها، مناطق و دستگاه‌های دیگر نیز مهم است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم خاطرنشان کرد: مسئله اساسی در این موضوع این است که جذب سرمایه‌گذار بسته به سیاست کاری تمام بخش‌ها در شهرداری و استان دارد و منحصر به عملکرد سازمان سرمایه‌گذاری نیست.

رمضانی ادامه داد: حوزه‌های مختلف شهرداری قم از املاک گرفته تا پسماند، فضای سبز و ترافیک زمینه‌های متعددی برای تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری دارند که باید به‌صورت تخصصی وارد این امر شد.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در امور شهری باید به‌صورت تخصصی پیش برود و هر حوزه‌ای افراد و مجموعه‌های دارای ظرفیت را محاسبه و با آنها وارد گفت‌وگو شوند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم یادآور شد: در سرمایه‌گذاری باید نقطه‌زنی کرد، سرمایه‌گذار را پیدا و مجاب کرد تا بتواند سرمایه‌گذاری انجام دهد نه اینکه صرفاً با فراخوان بتوان کاری انجام داد.

رمضانی با اشاره به قوانین حوزه قراردادهای مالی و مسئله بارگذاری فرصت‌ها در سامانه ستاد گفت: اساس سرمایه‌گذاری مذاکره است نه مناقصه یا مزایده؛ اگر قوانین ما از این مسائل پشتیبانی نکنند، فرصت‌ها از دست خواهد رفت.

کد خبر 746991

دیگر خبرها

  • اولین معامله مالکین جدید سرخابی‌ها/ تسویه بدهی میلیاردی استقلال با مالک پرسپولیس!
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • خاندوزی: تمام بدهی های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • تصویب ۱۸۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوشهر
  • مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • لزوم حرکت به سمت سرمایه‌گذاری تخصصی/ قوانین سرمایه‌گذاری در حوزه شهری تسهیل شود