Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: پس از سه روز از زلزله بیمارانی که مراجعه می‌کردند مربوط به حادثه زلزله نبود بلکه مراجعات به دلیل کمبود داروها، افزایش بیماری‌های عفونی و بیماری‌های رایج بین سالمندان است. امیرحسین محمودی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص وضعیت مناطق زلزله زده غرب کشور و اعزام دانشجویان به این مناطق گفت: گروه جهادی منتظران مصلح سه روز بعد از وقوع زلزله در کرمانشاه تجهیز شدند و به برای انجام فعالیت‌های درمانی به این منطقه اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این گروه جهادی شامل یک گروه ۲۰ نفره برای توزیع لوازم بهداشتی در روستاهای زلزله زده و سه تیم ۵ نفره نیز ویزیت مردم را به عهده داشتند و اطلاعات مربوط به روستا‌ها را جمع آوری می‌کردند. این سه تیم شامل دو پزشک و پرستار بودند که ابتدا در ازگله مستقر شدند و در چند روزی که مستقر بودند حدود ۱۷ روستا را بررسی کردند. ساکنان این مناطق را ویزیت کردند و مشکلات حاد را به منطقه سرپل ذهاب ارجاع دادند.

محمودی اضافه کرد: مشکل اصلی مردم این مناطق فقر است مشکل آن‌ها زلزله نیست درست است که زلزله باعث شده که از منازل شان آواره شوند، اما فقر مشکلات آن‌ها را دو برابر کرده است. مردم به کوچکترین امکانات دسترسی ندارند و نمی‌دانند که باید در مواقع حوادث چه کاری انجام دهند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اضافه کرد: به نظر من اگر از الان به این مردم رسیدگی نشود کشته هایی که ممکن است در اثر سرما و یا بیماری‌های مختلف داشته باشد ممکن است از زلزله بیشتر باشد به این معنی که در این مناطق کوهستانی بارندگی صورت بگیرد بیماری‌های عفونی افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: قشر آسیب پذیر در این منطقه زنان و کودکان هستند و همچنین سالمندان که جمعیت کمی هم ندارند و با اولین بارش زمستانی به دلیل نبود سرویس‌های بهداشتی دچار مشکلات اساسی می‌شوند حتی غذاهایی که به دست مردم می‌رسد سالم و بهداشتی نیست، به دلیل تجمع مردم در یک منطقه انتقال ویروس به راحتی انجام می‌شود و حتی ممکن است بیماری‌های خطرناکی مانند وبا نیز شیوع پیدا کند.

محمودی با اشاره به کمبود کمک‌های هلال احمر در این منطقه گفت: حداقل در مناطقی که ما حضور داشتیم کمک‌های هلال احمر محسوس نبود و بسیار ضعیف بود و الان هم هلال احمر باید مشخص کند که آیا می‌خواهد در منطقه کمکی به مردم داشته باشد یا خیر؟ تن‌ها کمکش انداختن چادر به این مناطق بود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تنها می‌توانست ویزیت بیماران را انجام دهد که این کار انجام گرفته و مراکز بهداشت نیز با این مناطق فاصله ۴۰ کیلومتری دارند و باید بقیه فعالیت‌ها توسط هلال احمر انجام شود.

این دانشجوی دانشگاه شهیدبهشتی اضافه کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برنامه دارد که تا پایان اسفند ماه به صورت یک هفته درمیان تیمی را به این مناطق اعزام کند و مناطقی که شرایط بحرانی و حاد دارند را پوشش دهد و ۱۷ روستایی که توسط این گروه پوشش داده شده درمان مردم ادامه پیدا کند تلاش ما این است که با شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران جلسه‌ای را داشته باشیم که سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این طرح ما شرکت کنند.

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به افزایش بیماری‌ها در این منطقه گفت: پس از سه روز از زلزله بیمارانی که مراجعه می‌کردند مربوط به حادثه زلزله نبود بلکه مراجعات به دلیل کمبود داروها، افزایش بیماری‌های عفونی و بیماری‌های رایج بین سالمندان است. این عمده مشکلاتی بود که به عینه مشاهده می‌شد و اگر ادامه پیدا کند فاجعه رخ خواهد داد.

وی در خصوص همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه با دانشجویان اعزامی گفت: همکاری این دانشگاه‌ها با دانشجویان بسیار خوب بود و امکاناتی که درخواست می‌کردیم اختصاص می‌داد، اما امکانات این دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است و بیشتر از این نمی‌توانستند خدمات رسانی کنند.

محمودی یادآور شد: از این هفته اعزام نیرو‌ها آغاز شده و پنجشنبه و جمعه هر هفته دو گروه اعزام می‌شوند که بتوانند ۱۲ روستا را ویزیت کنند که دو پزشک و دو پرستار با تجهیزات دارویی اعزام خواهند شد که این امکانات با کمک‌های مردمی خریداری خواهد شد. فاز اول برنامه این است تا پایان اسفند ماه باشد و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد تا پایان خرداد ادامه خواهیم داد.

محمودی در خصوص نیاز مردم منطقه در حال حاضر گفت: یکی از نیازهای اساسی مردم ارسال کانکس به این منطقه است خوب است که مردم برای اسکان موقت زلزله زدگان کمک‌ها را برای خرید کانکس ارسال کنند چرا که ساخت محل زندگی این زلزله زدگان مدتی زمان می‌برد و بهتر است کانکس‌ها به این محل ارسال شوند که مردم بتوانند اسکان موقت داده شوند

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده در دانشگاه علوم پزشکی از مرز ۲۲ هزار نفر گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از نیشابور، حامد جزجلالیان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ تبدیل کرده است، به‌طوریکه از هر 10 بزرگسال در جهان یک نفر با دیابت زندگی می‌کند و در هر 5 ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات در کشور ما، 17.5 درصد افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند. 30 درصد بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند، 35 درصد بیماران تحت درمان دارویی مناسب نیستند و حدود 80 درصد بیماران دیابتی HA1C(میانگین قند خون سه ماهه) کنترل شده ندارند.

جزجلالیان با بیان‌اینکه تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده نوع 1 و 2 در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در حال حاضر 22 هزار و 160 نفر است، تصریح کرد: دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا مقاومت ارگان‌های هدف به انسولین ایجاد می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در دیابت نوع یک انسولین به میزان کافی تولید نمی‌شود و فرد نیازمند تزریق‌های روزانه انسولین است. علت دیابت نوع یک مشخص نیست و با دانش فعلی بشر، این بیماری قابل پیشگیری نیست. 90 درصد موارد دیابت، از نوع دو است که ارتباط نزدیکی با وزن بالای بدن و عدم تحرک بدنی دارد.

وی افزود: علایم بالینی هر دو نوع دیابت مشابه است، هرچند علایم در نوع دو اغلب از شدت کمتری برخوردارند. به همین دلیل دیابت ممکن است تا سال‌ها بعد از ایجاد، بی‌علامت باشد و گاه زمانی تظاهر پیدا می‌کند که عوارض درازمدت آن به وقوع پیوسته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: امروزه موارد دیابت نوع دو در کودکان هم مشاهده می‌شود. دیابت خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه چند ملیتی، علت مرگ 50 درصد از بیماران دیابتی بیماری های قلبی و سکته مغزی گزارش شد، ضمن اینکه خطر مرگ در بیماران دیابتی در مجموع دو برابر همتایان غیردیابتی است.

جزجلالیان یادآور شد: پیگشیری مقدم بر درمان است و مراقبت از سلامتی بر مراقبت از بیماری ارجحیت دارد، برخی مداخلات ساده در شیوه زندگی در پیشگیری یا به تاخیر انداختن دیابت نوع دو تاثیر دارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان
  • اجرای طرح توانمند سازی مردم شهر جغتای مقابل بیماری فشارخون