Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-19@05:47:44 GMT

نیروهای غیربومی بلای جان اشتغال جوانان دهاقان

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۳۵۹۶

نیروهای غیربومی بلای جان اشتغال جوانان دهاقان

دهاقان – با توجه به اینکه نرخ بیکاری در شهرستان دهاقان به 12درصد رسیده زنگ خطر بیکاری مدتهاست در دهاقان به صدا درآمده و حمایت و برنامه ریزی مسئولان امروز بیش از هر چیز نیاز این شهرستان در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، بیکاری بزرگترین معضل و مشکل پیش روی جوانان است و یکی از مسائلی است که زندگی را دچار اختلال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چند دهه گذشته با بسته شدن شرکت های دولتی و خصوصی و همچنین با ورود اتوماسیون و الکترونیک به ادارات و مدرنیته شدن بسیاری از امور، سبب کاهش نیروی کار و اضافه شدن بیکاری شده است اما با این حال مساله کار از مهم ترین موضوعات زندگی بوده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این پدیده در دهاقان نیز حکایت های مثنوی وار دارد، از جمع شدن عده ای کارگر پیروجوان صبح اول وقت در سرفلکه امام حسین(ع)، تا اشتغال زنان در برخی شرکت ها، استفاده سرمایه گذاران از جوانان غیر بومی، نبود شغل مورد هدف و انتظار، تعطیلی و راکد بودن واحدهای صنعتی و گرایش بیشتر سرمایه گذاران به تولید قطعات فولادی و آهک و...صفحه صفحه این مثنوی بیکاری را پرمی کند.

به هرحال وضعیت بیکاری در شهرستان دهاقان هر روز بدتر می شود که این معضل توجه ویژه مسئولان امر را می طلبد تا جوانان را به سمت واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی جذب کند.

شناسایی بیش از یک هزار نفر بیکار در دهاقان

علی ذوالفقاری، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار داشت: تعداد افراد بیکار شناسایی شده در این شهرستان یک هزار و 289 نفر است که با این تفسیر نرخ بیکاری یازده و نیم درصد تخمین زده شده است.

وی با بیان اینکه 9 هزار و 914 نفر از جمعیت شهرستان شاغل در واحدهای صنعتی و غیرصنعتی هستند، اذعان داشت: نرخ بیکاری در چندسال گذشته تغییری نکرده و به همین رقم مانده است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهاقان در پاسخ به این سوال که چرا بیش از 90درصد افراد شاغل در واحدهای شهرک صنعتی جمبزه، افرادی غیر بومی هستند، گفت: جوانان دهاقانی وارد رشته هایی که سرمایه گذاران نیاز دارند نمی شوند و کسی که سرمایه خود را برای کاری درنظر می گیرد باید به فکر سود و درآمد باشد و نمی توانند معطل معرفی افراد باشد که نسبت به انجام کاری هیچ تخصصی ندارند بنابراین مجبور می شوند از نیروهای غیربومی اسنتفاده می کنند.

ذوالفقاری درباره طرح کارورزی، اذعان داشت: بیشتر کارهای مورد انتظار جوانان دهاقانی میسر نشده اما کماکان این طرح ملی ادامه دارد و منتظر ثبت نام متقاضی هستند.

استفاده یکصد شهروند دهاقانی از طرح بیمه بیکاری

محمد آقایی رییس اداره بیمه تامین اجتماعی شهرستان دهاقان نیز در گفت وگویی از زیرپوشش بودن یکصد شهروند دهاقانی در بیمه بیکاری خبرداد و افزود: این رقم در چند سال گذشته تغییر ی نکرده و تعداد افراد مستمری بگیر طرح بازنشستگی نیز یک هزار و400 نفر  است.

وی از مسئولان و سرمایه گذاران واحدهای تولیدی خواست نسبت به بیمه کردن کارگران خود اقدام کنند تا پس از طی گذشت زمان دچار مشکلاتی اعم از شکایت کارگران، گرفتار بودن در دستگاه های قضایی و حوادث در امان باشند.

رییس اداره بیمه تامین اجتماعی شهرستان دهاقان تصریح کرد: مهم ترین نهادی که می تواند در پرورش افکار نوجوانان و جوانان به سمت و سوی کارهای غیردولتی و درآمدزا موثر باشد، آموزش وپرورش است چراکه در این عصری که اکثر امور بوسیله الکترونیک انجام می شود و نیروهای کاردر ادارات کم می شود، جوانان باید وارد مباحثی همچون کارآفرینی، حرفه آموزی، کارغیردولتی و...باشند و خود صاحب شغل شوند.

آقایی گفت: متاسفانه عده ای از صاحبان کار نسبت به بیمه توجهی ندارند و موجب درگیری هایی بین خود و افراد بکارگرفته در واحدها می شوند.

اشتغال بیش از سه هزار نفر در گلخانه های دهاقان

امیر صفرپور رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان از اشتغال بیش از سه هزار نفر در گلخانه های شهرستان خبرداد و گفت: گلخانه ها سهم مهم و قابل توجهی از اشتغال را در دهاقان بوجود آورده و در کم شدن نرخ بیکاری تاثیر بسزایی داشته است.

وی با توجه به اینکه وسعت گلخانه های تولید سبزی و صیفی شهرستان یکصد و 25 هکتار است، اذعان داشت: کارگران این گلخانه ها به صورت دائم و فصلی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارند که بیشتر آنها افرادی بومی هستند.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان با اشاره به وجود 20 هکتار گلخانه تولید انواع گل شاخه بریده، اذعان داشت: در این گلخانه ها به ازای هر هکتار،9 نفر بطور مستقیم اشتغال دارند.

سرمایه گذاران و جوانان دهاقانی نسبت به کار دیدگاه های قابل توجهی دارند که دراین مثنوی بیکاری به عنوان خط های درشت دیده می شود.

جوانان معتقدند مسئولان زمین های شهرک صنعتی را به پایین ترین نرخ به سرمایه گذاران داده اند تا ایجاد کار برای جوانان بومی کنند، اما سرمایه گذاران به استقرار واحدهای تولید قطعات فلزی کرده اند که رشته های مورد نیاز در تخصص افراد نیست و به این موضوع بها داده نشده است.

عده ای از سرمایه گذاران هم که به شهرهای مختلف برای ایجاد کار روانه شده اند از همکاری نکردن مسئولان برای استقرار برخی واحدهای خود گلایه دارند و می گویند: «به بهانه های مختلف زمین در اختیار آنها قرار داده نشده است.»

بکارگیری بانوان در مغازه ها، گلخانه و واحدهای دولتی و غیردولتی اسباب نگرانی جوانان را هم فراهم کرده و معتقدند بخاطر اینکه مزد کمتر به بانوان پرداخته می شود، از اشتغال نیروهای مرد خودداری می شود.

نیروهای خارجی و افاغنه هم که کلا بحث دیگری دارد و باید با استناد به آن پرداخت تا مبادا تنش ایجاد نشود و گرفتاری های آن شرح مثنوی دیگری را رقم زند.

اما سرمایه گذاران هم از همکاری نکردن دانشگاه ها و اداره فنی و حرفه ای برای معرفی هنرجویان ابراز گلایه داشتند و مسئولان نیز پاسخ این نگرای ها را نبود استقبال از رشته ها عنوان کردند.

در بین سرمایه گذاران افرادی بودند که همه نیروهای خودرا از افراد بومی شهرستان استفاده کردند ودر مقابل عکس همین اتفاق نیز در چند واحد تولیدی مشهود است.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۳۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان شرقی جزو استان‌های ممتاز برای سرمایه گذاری در کشور است

مالک رحمتی گفت:در کنار همه این پتانسیل ها، یک نظام اداری وجود دارد که آغوشش را برای سرمایه گذاران باز کرده است و اهتمام جدی در این امر دارد که برای حفظ سرمایه گذار ضروری است.

وی افزود: اگر تولید به صادرات منجر نشود خیلی پایدار نخواهد ماند؛ شرط پایداری تولید و موفقیت آن در این است که بتواند محصولات خود را صادر کند.

وی اظهار داشت: با کشور‌های آذربایجان و ترکیه که همسایگان آذربایجان شرقی هستند می‌توان سرمایه گذاری‌های مشترک خوبی انجام داد و در کنار آن‌ها چین یکی از شرکای خوب تجاری محسوب می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استان را حوزه معدن معرفی کرد و افزود: یکی از اولویت‌های اصلی ما در استان حوزه معدن، صنایع معدنی و مرتبط در این حوزه است.
رحمتی  افزود: در حوزه معادن طلا، فولاد و مس اقدامات خوبی انجام شده است و ضروری است در کنار همه آنها زنجیره ارزش و صنایع پایین دستی در اولویت قرار گیرد.

وی به مدیران و سرمایه گذاران تاکید کرد: در هر صنعتی که هستید اگر بخواهید زنجیره ارزش آن را تکمیل کنید و از خام فروشی پرهیز کنید کامل آمادگی داریم تا حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

وی به ظرفیت‌های گردگشری استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بی بدیلی در حوزه گردشگری دارد که کمتر به آن توجه شده است و اهمیت دارد در کنار سایر حوزه‌های سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در بحث کشاورزی مدرن و دانش پایه نیز فرصت خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

رحمتی بر حمایت از ساخت و راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تاکید کرد و گفت: برای حل ناترازی در صنعت برق باید به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برویم و از احداث نیروگاه‌های خورشیدی توسط سرمایه گذاران در استان استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: برای سرمایه گذاری خارجی در استان هیچ مانعی وجود ندارد و تمام بستر‌های لازم برای این امر را آماده می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برقراری بیمه بیکاری ۹۷۷ نفر در خراسان جنوبی
  • ◄ فیلم| الزامات جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به صنعت ریلی
  • سرمایه گذاران طلا بخوانند ؛ گرانی در راه است؟
  • حمایت چین از گسترش فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان
  • زمین طرح جوانی جمعیت تنها به ساکنان بومی اختصاص می‌یابد
  • آمادگی آموزش و پرورش برای پذیرش مسافران نوروزی در دهاقان
  • کلنگ زنی کشتارگاه صنعتی دام و طیور در فراشبند
  • زمستان سرمایه‌گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی به پایان رسید!
  • جذب سرمایه، امر حیاتی برای رشد صنایع خلاق و فرهنگی است
  • آذربایجان شرقی جزو استان‌های ممتاز برای سرمایه گذاری در کشور است