Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود حجتی امروز (سه‌شنبه) در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز که با حضور رییس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در بخش کشاورزی مشکلات و درخواست‌های بسیاری وجود دارد که یکی از این مسائل پایداری در تولید محصولات کشاورزی بوده است که عمدتا به مساله آب بر می‌گردد. اما همیشه در طول تاریخ در ایران کم‌آبی و خشکسالی وجود داشته و اجداد ما در این سرزمین زندگی می‌کردند و اقتصاد آنها بر مبنای کشاورزی بوده است که البته نه تنها هیچ وقت ملت ایران فقیر نبودند بلکه با محدودیت‌های موجود در طول تاریخ سربلند زندگی کردند و به سایر ملت‌ها هم کمک کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزان بیشتر از همه قدر آب را می‌دانند

وی با بیان این که قنات بهترین سیستم بهره‌برداری از منابع آبی با حفظ تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی بوده است، افزود: اینکه برخی مسائلی را مطرح می‌کنند که کشاورزان قدر آب را نمی‌دانند به هیچ وجه صحیح نیست و اتفاقا کشاورزان از آن دسته از کسانی هستند که بیشتر از همه قدر آب را می‌دانند و شخصا معتقدم که با امکانات، علم، دانش و تکنولوژی امروز می‌توان با همین منابع آبی محدود دیروز و امروز مشکلات و نگرانی‌های موجود را حل کنیم به شرط آنکه درست، به موقع و براساس منافع مشترک و ملی تصمیم‌گیری و عمل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: درست است که امروز نسبت به دیروز تقاضا بیشتر شده است اما تکنولوژی نیز به مراتب بیشتر و جلوتر از افزایش تقاضا حرکت کرده و اگر در جایی هم آب را بد مصرف می‌کنیم ناشی از قدرناشناسی از آب نیست بلکه به دلیل امکانات و ابزار محدود است و باید دست به دست هم و با تعامل و گفت‌وگو از دانش موجود کشور برای حل این مشکلات استفاده کنیم، چرا که دیگر داغ و درفش جواب نمی‌دهد؛ بنابراین با برگزاری جلسات متعدد بین متولیان و دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست راه‌حل این مشکل را پیدا کنیم.

حجتی تاکید کرد: برای 610 دشت کشور نمی‌توان یک نسخه آب صادر کرد، بلکه هر دشتی نسخه خودش را می‌خواهد که باید با کمک بهره‌برداران آن بخش و منطقه این نسخه نوشته شود تا الزام اجرایی بیشتری پیدا کند و بتوانیم در سفره‌های آب زیرزمینی کشور تعادل‌بخشی را ایجاد کنیم.

وی گفت: در بخش کشاورزی باید به این مساله توجه کرد که بخشی از تولیدات را باید به فضاهای بسته و گلخانه‌ها منتقل کنیم که می‌توان از ظرفیت و پتانسیلی که اخیرا با اختصاص 1.5 میلیارد دلار تسهیلات ارزان قیمت در اختیار ما قرار داده شده، استفاده کرد که البته 45 درصد آن به فعالیت‌های کشاورزی اختصاص دارد و تاکنون چنین نرخ تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار کشاورزی قرار داده نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که سرمایه‌گذاری که در دولت یازدهم در بخش آب و خاک صورت گرفت در هیچ دوره‌ای از تاریخ کشاورزی ایران انجام نشده بود، اعلام کرد: حاصل این سرمایه‌گذاری‌ها اجرای طرح‌های بزرگی مانند احیای دشت‌های 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان و دیگر دشت‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان است که امروز 280 هزار هکتار از دشت‌های ایلام و خوزستان و بیش از 20 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان در مراحل نهایی بهره‌برداری قرار دارد که تا پایان امسال انجام می‌شود. از سویی دیگر امسال در سیستم‌های نوین آبیاری حدود 90 هزار هکتار عملیاتی شده و 150 هزار هکتار دیگر نیز در مزارع شما کشاورزان در دست اجراست که اغلب آن از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده است.

چرا کشاورزان و دامداران نباید کارخانه قند و لبنیات داشته باشند؟!

حجتی با بیان این که در گذشته کمتر چنین منابعی در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گرفت، اظهار کرد: تاکنون 2200 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است که در زمینه‌ مکانیزاسیون و آماده سازی زمین و سیستم های آبیاری نوین از جمله آبیاری تیت از آنها استفاده کرده‌ایم و تا امروز 5000 میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت کرده‌ایم و اعتقاد داریم تسهیلات دراین بخش باید در حد قرض‌الحسنه، ارزان‌قیمت شود و به دنبال آن هستیم تا سرمایه سه میلیارد دلاری بخش کشاورزی را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: امروز مشکل آب نداریم و تنها باید منابع آبی را درست مصرف کنیم که اگر این اتفاق نیفتد محدودیت‌های منابع آبی و مشکل بحران آب روز به روز بدتر می‌شود، اما امیدواریم با کمک کشاورزان بتوانیم مساله آب را حل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان نباید نگران تولید محصول‌شان باشند و تا بدون دغدغه تولید کنند، اما مساله‌ای که وجود دارد این است که چرا نباید کشاورزان تولیدکننده عمده چغندرقند کارخانه قند داشته باشند یا آنکه دامداران بزرگ صاحب کارخانه لبنیات باشند. باید این مساله را بیش از پیش جدی بگیریم و پیگیری کنیم.

انتهای پیام

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۶۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات و مطالبات کشاورزان لالی و هندیجان

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لالی گفت: ۸۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات کشاورزی و خسارت خشکسالی طی سال جاری در شهر‌ لالی پرداخت شد.

مهرداد هزاریان بیان کرد: با همکاری بانک کشاورزی شهرستان لالی ۳۲میلیارد و۴۰۰ میلیون ریال خسارت ناشی از خشکسالی مربوط به سال ۹۹ پرداخت شد.

وی افزود: بیمه کردن محصولات کشاورزی و دامی توسط کشاورزان و دامداران باعث می‌شود بخشی از خسارات مالی حوادث هنگام خشکسالی، سیل، بیماری و سایر حوادث غیرمترقبه که به محصولات کشاورزی و دامی خسارت وارد می‌کنند جبران شود.

هزاریان به کشاورزان و دامداران شهرستان توصیه کرد: با مراجعه به دفتر بیمه محصولات کشاورزی و دامی شهرستان لالی محصولات خود را بیمه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان نیز گفت: مبلغ ۵۷ میلیارد ریال تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون در زیر بخش زراعت شهرستان توزیع شده است.

علی شکاری بیان کرد: این تسهیلات با کارمزد ۲۳ درصد و بازپرداخت چهار ساله، جهت خرید انواع دستگاه‌های کاشت و داشت محصولات زراعی، به متقاضیان در شهرستان پرداخت شده است.

دیگر خبرها

  • کاهش ۴۶ درصدی مصرف آب با اجرای طرح مدیریت پایدارآب در حوضه دریاچه ارومیه
  • پرداخت پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان
  • افزایش پوشش بیمه، خیال کشاورزان را آسوده‌تر می‌کند
  • از لایه روبی و ترمیم کانال ها توسط بسیجیان تا بازگشایی جاده ها
  • پرداخت تسهیلات و مطالبات کشاورزان لالی و هندیجان
  • گله کشاورزان گلستانی از بدعهدی‌های صندوق بیمه
  • کسادی بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی در دزفول+فیلم
  • افزایش ۴۱ درصدی توزیع کود یارانه‌ای در کوهبنان
  • پرداخت ۹۳ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان استان همدان
  • توزیع سموم کشاورزی توسط تعاونی‌های ابهر