Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-24@16:04:28 GMT

لاریجانی: پایان غائله داعش دستاورد مهمی بود

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۷۹۰۶

لاریجانی: پایان غائله داعش دستاورد مهمی بود

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران که برای شرکت در دهمین دور مجمع عمومی مجالس آسیایی به استانبول سفر کرده است، در دیدار با همتای ترک خود، گفت: واقعیت این است که همکاری میان ایران، ترکیه و روسیه مثبت بوده و ختم این غائله دستاورد مهمی برای سه کشور است.

وی با اشاره به نقش واضح کشورهای فرامنطقه ای در ایجاد تشکیلات تروریستی داعش تصریح کرد: البته برخی کشورهای منطقه هم اشتباهاتی کردند اما ایران و ترکیه در این زمینه مسئولیت شناسی داشتند و همچنین مذاکرات آستانه حرکت مثبتی بود و اجلاس سوچی هم که در حال برگزاری است، بسیار اهمیت دارد و می‌تواند زمینه حل و فصل سیاسی مساله را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس مجلس شورای اسلامی ایران، همکاری ایران و ترکیه را در حفظ تمامیت ارضی عراق بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: موضوع برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق شیطنتی بود که اسرائیلی‌ها به آن دامن زدند و توفیق مجدد بود که در این مساله به اهداف خود نرسیدند.

لاریجانی اظهارداشت: البته تروریسم هنوز در منطقه خاتمه پیدا نکرده و کارهای ضد امنیتی در حال انجام است و از این رو همکاری های ایران و ترکیه باید ادامه یابد.
وی گفت: تلاش داریم سطح روابط تجاری میان ایران و ترکیه را به بیش از 30 میلیارد دلار برسانیم این در حالی است که کشورهای مختلف در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند و ظرفیت ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی برای سرمایه گذاران ترکیه نیز وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه محیط زیست و توریسم هم آمادگی فعالیت‌های مشترک داریم و زمینه‌های آن نیز موجود است و تسهیلات به سرمایه گذاران داده می‌شود.
لاریجانی اظهارداشت: زمینه همکاری های منطقه ای میان ایران و ترکیه نسبت به گذشته در همه عرصه ها بسیار برجسته تر شده است.
رییس مجلس ملی ترکیه نیز در این دیدار گفت: نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان عراق را باید نادیده گرفت و مهم حفظ تمامیت ارضی عراق است.

اسماعیل قهرمان با بیان اینکه در سفر اخیر « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهوری ترکیه به ایران همکاری‌های پارلمانی دو کشور نیز مدنظر قرار گرفت، افزود: لازم است روابط تجاری میان ایران و ترکیه به سرعت به سطح 30 میلیارد دلار برسد و حتی بیش از آن افزایش یابد، علاوه بر این تاجران و سرمایه‌داران ترکیه علاقه مند به همکاری با ایران هستند.

وی اظهار داشت: روابط تجاری میان ایران و ترکیه باید با پول رایج محلی انجام شود و خوشبختانه اخیرا بین بانک مرکزی دو کشور تفاهم نامه ای در این زمینه به امضا رسید و اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است.
رییس مجلس ملی ترکیه با بیان این که امتحان سختی در منطقه می‌دهیم و با تهدیدهای مشترکی رو به رو هستیم، اظهار داشت: لازم است سیاستی ایجاد شود که تمامیت ارضی و آزادی کشورهای منطقه در آن لحاظ شود و در این زمینه گفت وگو مهمترین کار است و ما مشورت با ایران را در این زمینه مهم می دانیم.

قهرمان با اشاره به نتایج خوب مذاکرات آستانه وهمکاری با ایران و روسیه تصریح کرد:آرزوی ما این است که جهان اسلام از درگیری‌ها رهایی یابد و لازم است در این زمینه در برابر تهدیدهای خارجی به نقطه نظر مشترک برسیم و در برابر نیروهای خارجی و محورهای شرارت که نمی‌خواهند دولت‌های ایران و ترکیه با هم همکاری کنند، مقابله کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در راس یک هیات پارلمانی با استقبال دبیرکل مجلس ملی ترکیه، استاندار استانبول و محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در ترکیه وارد فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول شد.
لاریجانی قرار است در جریان سفر سه روزه خود به ترکیه در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی حضور یافته،به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرده و با برخی همتایان خود در حاشیه این اجلاس در خصوص روابط و همکاری های دوجانبه گفت و گو و تبادل نظر کند.
کشور ترکیه بعد از برگزاری نشست سال گذشته در کامبوج، میزبانی این مجمع را به مدت 2 سال بر عهده گرفته است.

 

ایرنا

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود

به گزارش «نماینده»، فداحسین مالکی گفت: سفر رئیس جمهور به پاکستان بسیار حائز اهمیت است چون این سفر در شرایطی صورت گرفته که منطقه آبستن تحولات است؛ از یک طرف با کشتار بی‌رحمانه اسرائیل در غزه روبه‌رو هستیم و از طرف دیگر این رژیم دست به عملیات مغایر با قوانین بین‌المللی به حمله به کنسولگری ایران در دمشق زده است؛ در این بین تحولات قفقاز و خیلی موضوعات دیگر در منطقه وجود دارد. این موارد به خوبی اهمیت سفر رئیس جمهور را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که باید مسائل دوجانبه ایران و پاکستان ارتقاء پیدا کند، تصریح کرد: ایران و پاکستان روابط بسیار خوبی دارند آنها می‌دانند شیطنت‌های خارج از مرزهای دو کشور در مرزهای ایران و پاکستان به وجود می‌آید که باعث مشکلاتی در مرزهای شرقی شده است؛ بر این اساس این سفر می‌تواند دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید براساس موافقت‌نامه‌های قبلی بر روی موضوعات تجاری و اقتصادی تمرکز شود چون زمینه برقراری امنیت پایدار در مرزهای شرقی دو کشور را ایجاد می‌کند. در همین راستا است که در همین سفر هشت سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان امضاء شد.

مالکی یادآور شد: توجه پاکستان بر روی کراچی و ایران بر روی چابهار است این دو بندر در کنار هم می‌توانند زمینه‌ساز ارتقاء سطح تجارت و اقتصاد دو کشور باشند. موضوع راه‌آهن و خط انتقال و ساختن شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و پاکستان در نوار مرزی حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: موضوعات دوجانبه و بین‌المللی بین ایران و پاکستان می‌تواند سطح مناسبات را تعریف کند قطعا حضور کشورهایی مثل ایران، پاکستان، چین و روسیه در منطقه نشان دهنده اهمیت این روابط است.

وی در پایان و در جمع‌بندی بیان کرد: اراده ایران و پاکستان بر افزایش ارتقاء سطح کیفی و کمی اقتصاد دو کشور است پس باید مبادلات مرزی از حد پنج میلیارد دلار هم عبور کند که این به افزایش روابط تجاری و اقتصادی و بازرگانی و همچنین ارتقاء سطح روابط فرهنگی و سیاسی نیاز دارد.

دیگر خبرها

  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • گام بلند ایران و پاکستان برای ارتقای روابط دوجانبه
  • کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • ایران نام اتوبان پاکستان می‌شود
  • ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در زمینه تولید گندم