Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-20@01:14:39 GMT

موگابه استعفا کرده است

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۸۶۰۲

موگابه استعفا کرده است

رئیس پارلمان زیمبابوه روز سه‌شنبه از استعفای «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور این کشور پس از فشارهای اخیر نظامیان و هم‌حزبی‌هایش خبر داد.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، رئیس پارلمان زیمبابوه روز سه‌شنبه اعلام کرد «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

خبر استعفای موگابه ساعتی پس از آن منتشر می‌شود که پارلمان زیمبابوه رسما روند استیضاح و برکناری او را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته پس از آنکه فرمانده ارتش زیمبابوه اعلام کرد ممکن است نظامیان برای توقف روند «پاکسازی‌های درون‌حزبی» توسط موگابه، وارد عمل شوند، تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش راهی «هراره» پایتخت این کشور شدند.

اختلاف میان نظامیان و موگابه از آنجا آغاز شد که رئیس‌جمهور 93 ساله زیمبابوه در تلاش برای هموار کردن مسیر ریاست‌جمهوری همسرش «گریس»، معاون خود «امرسون منانگاگوا» را که روابط نزدیکی با ارتش داشت، کنار گذاشته و بعدا هم عضویت وی در حزب «زانو-پی.اف» (جبهه وطن‌پرست اتحادیه ملی آفریقایی زیمبابوه) را لغو کرد.

منانگاگوا پس از خروج از کشور، هم‌حزبی‌هایش را به تلاش برای برکناری موگابه ترغیب کرده و او را به کنار زدن «آزادی‌خواهان» متهم کرد.

سرانجام پس از ورود ارتش به پایتخت، حزب حاکم زیمبابوه که در ابتدا از موگابه حمایت کرده بود، از وی خواست که از قدرت کناره‌گیری کند. موگابه که از 37 سال پیش تاکنون رئیس‌جمهور است، طی یک نطق تلویزیونی این درخواست را رد کرده و حتی بعد از دیدار با فرمانده ارتش هم از استعفا خودداری کرد.

با وجود این مقاومت‌های اولیه، وی نهایتا امشب رئیس پارلمان را در جریان تصمیمش برای استعفا قرار داده است.

وی در نامه‌اش به پارلمان، مدعی شده است که استعفایش «تصمیمی داوطلبانه» بوده که با هدف «تسهیل انتقال قدرت» انجام گرفته است.

انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه قرار است سال آینده برگزار شود و با کنار رفتن رابرت و گریس موگابه از گردونه رقابت، به نظر می‌رسد منانگاگوا بیشترین شانس را برای به دست گرفتن قدرت در اختیار داشته باشد.

یک مقام حزب حاکم به رسانه‌ها گفته است که انتظار می‌رود منانگاگوا ظرف 48 ساعت آثینده قدرت را زیمبابوه به دست بگیرد.

منبع: فارس

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست فدراسیون شطرنج استعفای خود را پس گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، شادی پریدر که سرپرستی فدراسیون شطرنج را بر عهده دارد، روز سه شنبه با حضور در وزارت ورزش استعفای خود را اعلام کرد. این استعفا در فاصله یک روز مانده به پایان نام نویسی از کاندیداهای ریاست فدراسیون شطرنج انجام شد.

در واقع پریدر تصمیم به استعفا گرفت تا بتواند برای ورود به انتخابات فدراسیون شطرنج نام نویسی کند. در همین زمینه او امروز چهارشنبه (۲۹ فرودین) با حضور در وزارت ورزش نشستی با کیومرث هاشمی وزیر ورزش برگزار کرد اما در پایان این نشست از تصمیم خود برای استعفا منصرف شد و آن را پس گرفت.

شادی پریدر در گفت و گو با خبرنگار مهر با تایید این مطلب گفت: استعفای خود را روز سه شنبه اعلام کردم اما امروز در نشست با وزیر ورزش در رابطه با آن و موضوعات مرتبط با شطرنج و انتخاباتش صحبت کردم.

وی تاکید کرد: صحبت های زیادی در نشست با وزیر ورزش مطرح شد. در نهایت با توصیه های وی و در نظر گرفتن آنچه به نفع شطرنج است، تصمیم بر این شد تا استعفای خود را پس بگیرم و ماموریتم برای رسیدگی به شطرنج و مهیا کردن شرایط برای برگزاری انتخابات زودتر آن را انجام دهم.

پریدر ابراز امیدواری کرد که پروسه بررسی صلاحیت کاندیداها زودتر انجام شود و در اولین فرصت مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، صحبت های شادی پریدر در مورد استعفایش از سرپرستی فدراسیون شطرنج و نشستی که در همین زمینه امروز با کیومرث هاشمی داشته است، در حالی مطرح می شود که سید محمد شروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش در حاشیه مجمع انتخاباتی امروز فدراسیون ورزش های سه گانه با تکذیب استعفاری پریدر اعلام کرده که «تا به امروز هیچ خبری مبنی بر استعفای وی به دستم نرسیده است و پریدر را به عنوان سرپرست فدراسیون می شناسم.»

صحبت های پریدر اما حاکی از استعفایی بوده که روز گذشته آن را اجرا کرده بود.

کد خبر 6081064

دیگر خبرها

  • علت تغییر معاون اول قوه قضاییه از زبان اژه‌ای
  • فیلم/ توضیحات رئیس قوه قضاییه درباره انتصاب معاون اول دستگاه قضا
  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • رئیسی سالروز استقلال زیمبابوه را تبریک گفت
  • تبریک رئیس جمهور به مناسبت سالروز استقلال زیمبابوه
  • پیام تبریک رئیس جمهور به مناسبت سالروز استقلال زیمبابوه
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت سالروز استقلال زیمبابوه
  • رییس‌جمهور سالروز استقلال زیمبابوه را تبریک گفت
  • سرپرست فدراسیون شطرنج استعفای خود را پس گرفت
  • پریدر استعفا داد،جوانمرد تنها گزینه جدی/ حضور سرپرست و نایب رئیس سابق فدراسیون شطرنج در انتخابات