Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@06:10:14 GMT

متن ادبي در مورد روز کتاب و کتابخواني

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۹۰۲۱

متن ادبي در مورد روز کتاب و کتابخواني

خبرگزاري آريا -

مطلب کتاب و کتابخواني
اهالي کتاب، هيچ وقت در حوالي«روش»ها، قدم نمي زنند! روش مطالعه، روش يادداشت برداري، روش خلاصه نويسي و ... نمي خواهم حرف هاي حرفه اي را تکرار کنم؛ اما بايد کمي هم به فن «تحقيق» حق داد و گرنه به راه باطل رفته ايم.
باور کنيد، دست آدمي که «روشمند» نيست، به هيچ جا، بند نيست و فقط روش تحقيق است که آدم را «صاحب نظر» مي کند؛ صاحب يک انديشه نقاد و ديدگاه عميق، مثل دريا!
من مطمئن هستم که آشنايي با روش ها، بالاخره - يک روز - کار خودش را مي کند؛ آن گاه تمام دانشگاه هاي ما دانشمند مي شوند و روشنفکر نماها، ديگر به دنبال «ارتجاع»، خودشان را خسته نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روز کتاب و کتابخواني
کتاب، مقبول­ترين و نزديک­ترين چيز به طبع آدميان است که نه فراموش مي­شود و نه تغيير مي­يابد. نگاه به کتاب، لذت تو را فزوني مي­دهد و ميل تو را در فراگيري دانش، شديدتر مي­سازد. زبان تو را گوياتر، سخنان و بيان تو را فصيح­تر، جان تو را مسرورتر و سينه تو را فراخ­تر مي­کند و براي تو در ديدگاه عامه مردم، مقام و بزرگي و نزد بزرگان و مسئولان، دوستي و احترام به ارمغان مي­آورد. از مطالعه کتابي در مدتي کوتاه و در عرض يک ماه، مطالبي مي­توان آموخت که درطول يک عمر، از زبان و دهان مردم نمي­توان شنيد.
کتاب، هم نشيني است که تو را خسته و ملول نمي­سازد، دوستي­ است که تو را فريب نمي­دهد، رفيقي است که به تو آزار نمي­رساند، بلندنظر و جوانمردي است که تو را گرفتار يکنواختي و روزمرگي نمي­سازد و همسايه­اي است که در کار تو تأخير روا نمي­دارد.
کجاست مونسي مانند کتاب که نخوابد، مگر به همراه تو و سخن نگويد، مگر هنگامي که تو خواسته باشي؟ در کجاي جهان امين­تر از کتاب و رازدارتر از آن مي يابي که رازهاي تو را نگاه دارد و نگهبان منافع تو باشد؟ کجاست اندرزدهنده­اي که تو را به نشاط آورد و بازدارنده­اي که تو را شيفته خود سازد؟گويا هميشه و همه جا رسم بر اين بوده که هرکس کتابي امانت گرفت، پس ندهد يا بال و پر شکسته به آشيان بازش آرد. حال صاحبان کتاب که محبوب خود را با اين سر و وضع بازمي يابند، نگفته پيداست.

متن ادبي در مورد روز کتاب و کتابخواني
خط و خال دوست را به تو نمايانده اند و با لحني فصيح مي­گويند: اقرء؛ بخوان کتاب جمال ما را! بخوان ديوان پررمز و راز آفرينش ما را! بخوان به نام آن که لب هاي تو را از خون بسته گل سرخ آفريد!
خداوند، زيبايي را به انسان آموخت. خداوند در بزم ماهرويان دو عالم، چيزهايي در گوش انسان زمزمه کرد. يک روز انسان، در سحري ازلي بيدار شد و از خداوند، وقت ملاقات گرفت.
خداوند، نويسنده«نون و القلم» است، خداوند شعر را آفريد تا کتاب آفرينش را ترجمه کند.
هر نويسنده­اي فرشته­اي است که روزي معرفت آدميان را نازل مي­کند.
من مي­گويم: خوانندگان، بازماندگان سلسله جبال آوازند.
يک کتاب را درنظر بگيريد، مشرق کتاب، مد «بسم الله» است. سراسر کتاب، زير تابش اشراق بسم الله قرار دارد. مشرق، «بسم الله الرحمن الرحيم» است.

مطلب کتاب و کتابخواني
به همه کتاب ها نبايد به يک چشم نگاه کرد! برخي کتاب ها، به هر رنگي در مي آيند، تا آدم را رنگ کنند و هر چيزي که رنگ الهي نداشته باشد، زود رنگ مي بازد.
به بعضي کتاب ها اصلا نبايد نگاه کرد حتي اگر مصور باشند. بعضي کتاب ها آدم را بازي مي دهند؛ اين کتاب ها معمولا آدم را راضي نمي کنند. آدم بايد خودش قاضي باشد.
بعضي کتاب ها يک «دام» هستند و برخي ديگر«صد دام». کتاب هاي گمراه کننده، مثل غذاهاي مسموم هستند؛ با اين تفاوت که غذاهاي مسموم، فقط با «جسم» آدمي سر و کار دارند، اما کتاب هاي گمراه کننده، «روح» را فاسد مي کند.

جمله هاي زيبا در مورد کتاب و کتابخواني
«کتاب ها دو جورند: کتاب­هايي که وقتي با آنها محشوري، تنهايي و کتاب­هايي که وقتي تنهايي، با آنها محشوري».
«کدام محروم ترند؟ کسي که کتاب خوب دارد، ولي وقت ندارد يا آن که وقت دارد، ولي کتاب خوبي در دست ندارد؟».
«وقتي کتاب­هاي خوب را بد تبليغ کنند، مثل اين است که کسي با صداي خرناس، ديگران را به استراحت دعوت کند».
«کتاب، عسل است... لطفاً مواظب زنبورهاي تقلبي باشيد».
«کتاب خوب، عسل طبيعي است، احوال ذائقه شما چطور است؟».
«پيش از آنکه کتاب هاي بد، ما را به آتش بکشند، خوب است ما با آب معرفت بشوييمشان».
«اگر با خواندن يک کتاب خوب، به هيچ يک از اهدافتان نرسيديد، لطفا اهدافتان را تغيير دهيد».
«دفن کتاب فاسد و مرده، وظيفه خواننده اي است که مي­خواهد سالم و زنده بماند».‍
«کتابي که حرفي براي گفتن داشته باشد، حرف ندارد».
«ناداني بد است، ولي از آن بدتر، بدداني است که از بدخواني مي­آيد».
«کتاب بد، کتابي است که در جواني پير شده و کتاب خوب، کتابي است که هرچه مي­گذرد، جوان­تر مي­شود».
«کتاب بد، تو را خسته مي­کند، ولي کتاب خوب را تو خسته مي­کني، از بس مکرر مي­خواني».
«فرق جامعه غربي و اسلامي در اين است که آنجا اثر«من» مطرح است و اينجا «اثر» من».
«به نظر يک ناشر پول دوست، هر کتابي که «سودآور» نباشد، «سوز آور» است».
«خواننده زيرک کسي است که قبل از خواندن يک کتاب شيطاني، بتواند دست ناشر و نويسنده را بخواند».
«اگر واقعاً کتاب خواني، يک برگ از کتاب وجود خودت را بخوان!».
گردآوري:بخش سرگرمي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از برتین های جشنواره کتابخوانی رضوی در یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد،  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برگزاری هرساله جشنواره کتابخوانی رضوی توسط کتابخانه‌های عمومی با هدف آشنایی نسل جوان با شخصیت برجسته امام رضا (ع) و همچنین انس و محبت مردم به حضرت و آشنایی با سبک و سیره ائمه معصومین (ع) از طریق ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام می‌پذیرد، گفت: در دوزادهمین دوره این جشنواره که امسال برگزار شد ۱۶ هزار نفر از مردم فرهنگ دوست استان در بخش‌های مختلف این جشنواره شرکت کرده بودند که نسبت به پارسال تعداد شرکت کننده ۲۰ درصد افزایش داشته است. جبارنژاد برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در انواع قالب‌های هنری، قصه گویی، معرفی کتاب، داستان، شعر و همچنین هنر‌های دیجیتال به شیوه‌های فردی، خانوادگی و گروهی در رده‌های سنی مختلف را از جذابیت‌های این دوازدهمین دوره جشنواره عنوان نمود که سبب شده تا همه مردم بتوانند از برکات معنوی و معارف رضوی این جشنواره بهره‌مند شوند. وی عنوان کرد:جشنواره فرهنگی رضوی رویداد جریان سازی است که گروه‌های مختلف سنی به عشق امام رضا (ع) در آن شرکت می‌کنند. ستار هدایت خواه، مدیریت کانون‌های خدمت رضوی در استان نیز در این آیین با اشاره به اینکه واژه کتاب ۲۵۵مرتبه در کتاب آسمانی قرآن آمده تاکید کرد که این امر نشان دهنده اهمیت مطالعه است.  هدایت خواه، با یادآوری اهمیت مطالعه در هر جامعه‌ای گفت: تعمیق اندیشه تنها در سایه کتابخوانی امکان پذیر است. آیت الله سید نصیر حسینی، امام جمعه یاسوج نیز در این آیین گفت: فرهنگ کتابخوانی باید از دوره کودکی و نوجوانی در بین نسل جوان آغاز شود. آیت الله حسینی با اشاره به اینکه بشر هر چه دارد از کتابت علوم مختلف است تاکید کرد: دانش آموزان باید در کنار کتاب‌های درسی مطالعات دیگری هم داشته باشند. در این آیین از ۲ برگزیده در سطح ملّی و ۱۴۴ منتخب استانی از بخش‌های پویش کتابخوانی، چهارگزینه‌ای، هنر‌های تجسمی، هنر‌های دیجیتال، دست‌سازه، داستانک، خانوادگی و مکتوب ویژه‌ی زندانیان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • توزیع هفت‌هزار و ۲۰۰ جلد کتاب در مناطق محروم آذربایجان‌غربی
  • تجلیل از برتین های جشنواره کتابخوانی رضوی در یاسوج
  • مسابقه و پویش ملی کتابخوانی «به رنگ خدا» فراخوان داد
  • چاپ کتابی برای واکاوی خاستگاه جشن پوریم صهیونیست‌ها
  • پویش کتابخوانی «به رنگ خدا» در کرمان
  • چهره‌های ادبی و فرهنگی که دیگر بهار را نمی‌بینند
  • چهره‌های ادبی و فرهنگی که این بهار را نمی‌بینند
  • فراخوان مسابقه و پویش ملی کتابخوانی «به رنگ خدا»
  • ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب پخش می‌شود
  • جایزه کتاب سال «نِرو» به «نیش زنبور» رسید