Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران در نیمه نخست امسال در مجموع پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز از مرز بازرگان به ترکیه صادر کرد.

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: ایران به طور میانگین روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه گاز صادر می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شانا، وی افزود: قرارداد ما با ترکیه سالانه است که بر اساس آن حجم مشخصی را باید در طول یکسال به ترکیه تحویل دهیم، بر این اساس زمانی که مصرف داخلی زیاد می‌شود مانند زمان اوج مصرف در زمستان، حجم صادرات به ترکیه را کاهش می‌دهیم و از این بخش قرارداد استفاده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: حجم صادرات به ترکیه در طول سال ۹۵، هشت میلیارد مترمکعب و در نیمه نخست امسال در مجموع پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از زمانی که صادرات گاز ایران به روسیه متوقف شد، ترکیه به عنوان نخستین بازار هدف صادراتی گاز در نظر گرفته شد، بنابراین این کشور قدیمی‌ترین حوزه صادرات گاز برای کشورمان به شمار می‌آید.

صادرات گاز به ترکیه با ادامه خط لوله دوم سراسری انتقال گاز که منبع اصلی تامین گاز پالایشگاه گازی فجر جم است، انجام می شود و این خط لوله تا قزوین ادامه می‌یابد و از آنجا یک خط لوله به سمت استان آذربایجان غربی منشعب می‌شود و سرانجام در مرز بازرگان این گاز را به ترکیه صادر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: شبکه انتقال گاز ایران یک شبکه انحصاری نیست به عنوان مثال فقط یک خط لوله انحصاری برای صادرات گاز به ترکیه در نظر گرفته نمی شود زیرا به سبب پایداری و انعطاف عملیاتی که در کشور ما وجود دارد این قابلیت را داریم که هر مسیری را از بخش‌های مختلف تامین کنیم تا در مواقع بحرانی دچار مشکل نشویم.

توکلی اظهار کرد: خط صادراتی به ترکیه که از قزوین منشعب می‌شود و تا آذربایجان ادامه دارد ۴۸ اینچ است و از تبریز تا بازرگان نیز قطر آن ۴۰ اینچ می‌شود که افزون بر تامین بخشی از مصارف داخلی آذربایجان در انتها گاز را تحویل مرز صادراتی می دهد؛ ایستگاه‌های قزوین، خرمدره، زنجان، هشترود، تبریز و مرند به وسعت ۶۹۶ کیلومتر روی این خط قرار دارند که در مجموع خط دوم آذربایجان نامیده می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۹۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی زبردست امروز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه توسعه صادرات فرآورده‌های خام دامی با محوریت آبزیان را در دستور کار داریم، اظهار داشت: در یک‌ماهه اول سال جاری ۷۵ هزار کیلوگرم خوراک آبزیان به کشور عراق و ۲۰ تن‌ماهی زنده قزل‌آلا از مبدأ استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی با اشاره به صادرات یک‌ماهه اول سال جاری، اظهار کرد: فروردین‌ماه سال جاری ۲۴۱ هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ به کشور ویتنام، ۷۵ هزار کیلوگرم خوراک آبزیان به کشور عراق و ۲۰ تن‌ماهی زنده قزل‌آلا از مبدأ استان به خارج از کشور صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، افزایش صادرات و تقویت صادرات برای حمایت از تولیدات فرآورده‌های خام دامی در استان را از اهداف دامپزشکی عنوان کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه در لرستان شرایط مناسبی برای پرورش ماهیان سردابی فراهم شده است، به دنبال توسعه صادرات فرآورده‌های خام دامی با محوریت آبزیان هستیم.

زبردست، گفت: در حال حاضر ۹ واحد تکثیر، ۳۷۹ واحد پرورش ماهیان سردابی آبی و ۲۸ مرکز پرورش ماهیان گرم آبی در استان فعال است.

کد خبر 6082177

دیگر خبرها

  • رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت
  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات تخم مرغ به بیش از ۱۸ هزارتن رسید
  • ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • اجراي موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ كیلومتر توپكرانی در نفت و گاز گچساران