Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@22:26:40 GMT

‌متهمان غایب

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۰۶۸۵

‌متهمان غایب

ایران > قوای سه‌گانه - دادگاه‌های محمود‌رضا خاوری متهم فراری پرونده ۳ هزار میلیاردی و مدیرعامل پیشین بانک ملی، سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران و حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم روز گذشته بدون حضور متهمان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسين اسماعيلي، رئيس دادگستري استان تهران در رابطه با دادگاه خاوري گفت: دادگاه رسيدگي به پرونده خاوري در شعبه 15دادگاه انقلاب به‌صورت غيرعلني تشكيل شده است زيرا اين پرونده در ادامه پرونده فساد 3هزار ميلياردي و مه آفريد امير خسروي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي افزود: پرونده خاوري برابر با كيفر خواستي كه در دادستاني تهران براي مه آفريد صادر شده است، رسيدگي مي‌شود.

اسماعيلي گفته است: برابر با قانون تا زماني كه حكم قطعي صادر نشود، از بيان جزئيات پرونده معذور هستم. اسماعيلي روز دوشنبه اتهامات خاوري را اخلال در نظام اقتصادي و پولي و بانكي كشور عنوان كرده بود. محاكمه غيابي وي عملا با عدم‌حضور وي در كشور نتيجه‌اي براي بازگشت پول بيت‌المال به خزانه كشور ندارد. رئيس دادگستري استان تهران مي‌گويد: دادگاه رسيدگي به اتهام افساد‌في‌الارض را از آن جهت كه حق‌الهي محسوب مي‌شود نمي‌توان به‌صورت غيابي برگزار كرد.

اشاره اسماعيلي به ماده406آيين دادرسي كيفري مصوب1392 بوده كه مي‌گويد‌ در تمام جرايم، به استثناي جرايمي كه فقط جنبه حق‌الهي دارند مي‌توان حكم غيابي صادر كرد. محمودرضا خاوري مديرعامل فراري بانك ملي شهريور سال 90از ايران خارج شد و به كانادا گريخت. در همان زمان رسانه‌هاي كشورمان از كشف يك فساد اقتصادي گسترده در نظام بانكي خبر دادند و همزمان از نام «مه‌آفريد اميرخسروي» و بعد از آن محمود‌رضا خاوري به‌عنوان متهمان اين پرونده رونمايي شد.

در اين پرونده نام مديران وقت بانك‌هاي ملي و صادرات هم مطرح بوده است. پرونده‌اي كه مشهور به فساد 3 هزار ميلياردي شد. پس از برگزاري جلسات متعدد دادگاه، ۴تن از متهمان اين پرونده - ازجمله مه‌آفريد اميرخسروي - به اعدام، ۲ تن به حبس ابد و ساير متهمان نيز به حبس‌هاي طولاني مدت محكوم شدند و در نهايت مه آفريد اميرخسروي متهم رديف اول اين پرونده خرداد‌ماه سال 93اعدام شد اما اجراي حكم سه فرد ديگر متوقف شد.

مرتضوي دفاع كرد ولي به دادگاه نرفت

دومين جلسه رسيدگي مجدد به بخشي از پرونده سعيد مرتضوي كه مربوط به حادثه كهريزك مي‌شد هم‌ در شعبه 22دادگاه تجديدنظر استان تهران برگزار شد. ميرمجيد طاهري وكيل مدافع اولياي دم عبدالحسين روح الاميني پس از پايان جلسه دادگاه روز گذشته گفت: در جلسه دادگاه اظهارات‌مان را بيان كرديم و دفاعيات انجام شد.

او مي‌گويد كه هنوز ختم دادرسي درخصوص اين پرونده اعلام نشده است. طاهري با اشاره به عدم‌حضور سعيد مرتضوي در جلسه ديروز دادگاه، گفت: سعيد مرتضوي به دادگاه نيامد، اما لايحه دفاعيه خود را به دادگاه ارائه كرده است. جلسه دادگاه تجدیدنظر سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی و دادستان سابق تهران قرار بود سه شنبه 18 مهر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شود که‌ او به دادگاه نرفت.

ماجراهاي بقايي

چهارمين جلسه رسيدگي به پرونده حميد بقايي، معاون اجرايي دولت دهم هم در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه رسيدگي به جرايم كاركنان دولت مستقر در ساختمان شماره ۲ قوه قضاييه تشكيل شد. حميد بقايي همانند جلسه قبل در دادگاه حضور نيافت.به گزارش خبرگزاري ايسنا، دادگاه رسيدگي‌كننده به پرونده، استعلاماتي را به عمل آورده كه پس از اخذ جواب استعلامات، پرونده آماده صدور رأي است.

۲۴ آبان‌ماه سومين جلسه رسيدگي به پرونده ‌بقايي هم با حضور عادل حيدري وكيل‌مدافع وي بدون حضور وي برگزار شده بود.‌بقايي در دو جلسه نخست دادگاه، شخصا در محكمه حضورداشت اما از جلسه سوم او به دادگاه نرفت. بقايي صبح چهارشنبه 24آبان به‌جاي حضور در سومين جلسه دادگاه خود به حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) رفته بود و بست‌نشيني را آغاز كرده بود.

در همین زمینه: مرتضوی در مورد علت حضورنیافتن در دادگاه: به من ابلاغ نشده بود پایان ۶ سال کابوس چوبه ‌دار رأفت اسلامی و اشک قاضی اسرار درگیری مرگبار در دست‌نوشته قربانی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۰۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رییس کل دادگستری استان اصفهان در گفتگوی خبری هفته گفت: نیرو‌های فراجا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در چارچوب قانون، اقدام به اجرای طرح عفاف و حجاب می‌کنند تحت حمایت دستگاه قضایی استان قرار دارند و هر گونه تعرض به آنها پیگرد قانونی و تشکیل پرونده قضایی را در پی خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جعفری با اشاره به اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های حجاب و عفاف افزود: دستگاه قضایی استان آمادگی کامل را برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی مربوط به این موضوع را دارد و این پرونده‌ها در شعب ویژه رسیدگی خواهد شد.


وی گفت: همه افراد جامعه موظف به رعایت شئونات اسلامی هستند و نهادها، اماکن فرهنگی و تفریحی و اصناف باید اجرای دستورالعمل وزارت کشور مبنی بر ایجاد محدودیت در ارائه خدمات به افراد متخلف در حوزه عفاف و حجاب را در دستور کار قرار دهند و چنانچه مسئول یا مدیری عمدا در اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین در این زمینه، کوتاهی کند با او وفق مقررات برخورد خواهد شد.

   

دیگر خبرها

  • صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال
  • حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
  • حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد 
  • حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد
  • حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در استان
  • قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها
  • قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها | آدم‌ربایی و قتل در مشهد
  • رئیس سازمان سنجش: عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند
  • متفاوت بودن روشن‌گران افکار عمومی با تهدیدکنندگان امنیت روانی
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ