20 جاذبه گردشگری پرطرفدار در اینستاگرام + عکس (قسمت دوم)
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۰۷۰۷
به گزارش جامجم آنلاین به نقل از کجارو، دنیای مجازی و ابزارآلاتی که در آن وجود دارد، بخش عمدهای از زندگی مردم را به خود اختصاص داده و حتی ساعتهای طولانی از زندگی شخصی و اجتماعی افراد یک جامعه را درگیر خود میسازد.
یکی از رفتارهای رایج و البته محبوب و بسیار پرتکرار در این شبکهی اجتماعی گسترده و دوستداشتنی، به اشتراک گذاشتن جاذبههای گردشگری و مکانهای دیدنی است که کاربران در سفرهایشان آنها را از نزدیک مشاهده کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱۰. موزه لوور در پاریس؛ فرانسه
«موزه لوور پاریس» (Louvre Museum)، پربازدیدترین موزه جهان است که در پایتخت فرانسه قرار دارد. این موزه در ابتدای ساخت به عنوان دژی دفاعی در شهر پاریس مورد استفاده قرار گرفت و تا سالها برای مقاومت در جنگها بازسازی و تقویت میشد.
موزه لوور در ابتدا به عنوان دژ دفاعی ساخته شده و پس از سالها به موزه تبدیل یافته است
این کاخ سلطنتی به دستور «فیلیپ دوم» و در قرون وسطی احداث شد و سالها تغییرات، مرمتها و بازسازیهای متعددی را به خود دید. سرانجام در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی تمامی ساختمان به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت. موزه لوور فرانسه، بیگمان بزرگترین و حجیمترین موزه دنیا است و بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری در آن نگهداری میشود.
۹. گرند کنیون در آریزون؛ آمریکا
«گرند کنیون» (Grand Canyon)، یکی از شگفتانگیزترین جاذبههای گردشگری در ایالت کالیفرنیا است که از آن به عنوان عجایب هفت گانه طبیعی در جهان نیز یاد میشود. این پدیده طبیعی درهای است بسیار ژرف که محققان میانگین عمق آن را حدود ۱ کیلومتر و ۶۰۰ متر و عرضی بالغ بر ۱۶ کیلومتر عنوان کردهاند. گفتنی است که این درهی عمیق بیش از ۶ میلیون سال با عبور رود کلرادو از عمقی بالغ بر ۴۴۶ کیلومتر به وجود آمده است. جالب است بدانید که گرند کنیون تنها از یک دره تشکیل نشده است؛ بلکه چندین دره جانبی بر اثر فرسایش آن را ایجاد کرده است. همین امر سبب شده است که دیوارههای آن ترکیبی از رنگهای قهوهای، زرد، قرمز و خاکستری بوده و محوطهای بسیار زیبا و چشمنواز خلق شود.
۸. چشم لندن؛ انگلستان
«چشم لندن» (London Eye)، یکی از بزرگترین چرخ و فلکهای سراسر جهان و بزرگترین چرخ و فلک اروپا است که در سال ۲۰۰۰ میلادی در شهر لندن راهاندازی شد. این سازه زیبا و شگفتانگیز با ارتفاعی بالغ بر ۱۳۵ متر یکی از جاذبههای گردشگری در لندن است و برفراز آن میتوان تمام شهر و زیباییهای رودخانه تایمز را مشاهده کرد. آنچه که این جاذبهی دیدنی در لندن را خاص و منحصربهفرد میسازد، تماشای غروب آفتاب از مقابل این سازه بشر است که منظرهای وصفنشدنی را در مقابل چشمان گردشگران و بازدیدکنندگان جلوهگر میسازد.
۷. بیگ بن در لندن؛ انگلستان
«بیگ بن» (Big Ben)، بزرگترین و مشهورترین برج ساعت در جهان است که در شهر لندن و در کشور انگلستان قرار دارد. این اثر تاریخی یکی از جاذبههای گردشگری مشهور است که بازدیدکنندگان بسیاری هنگام حضور در لندن به تماشای آن میروند. «برج الیزابت»، نام رسمی این برج است که ساعت بیگ بن داخل آن تعبیه شده و توسط مردم به نام ساعت آن شهرت یافته است. در واقع، بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت هم به صدا در میآید.
بیگ بن در اصل نام ساعتی است که در برج قرار دارد و به واسطه مردم این برج ساعت به این نام شهرت یافته است
جالب است بدانید که این جاذبه گردشگری ۱۵۶ ساله با گذشت زمان همانند برج پیزای ایتالیا کج شده است. برج ساعت بیگ بن لندن، از سطح زمین، بیش از ۹۳ متر ارتفاع دارد و ساعت آن نیز که دارای چهار جهت است، با ارتفاع ۵۵ متری از سطح زمین قرار گرفته است.
۶. میدان تایمز در نیویورک؛ آمریکا
«میدان تایمز» (Times Square)، یکی از نمادهای کشور آمریکا است که در شهر نیویورک و در منطقه منهتن قرار دارد. در واقع میتوان آن را یکی از مشهورترین میدانهای جهان نامید که به دلیل محبوبیت و شهرتش، روزانه جمعیت بسیاری از گردشگران و رهگذران در حال تردد در این مکان هستند. شاید بتوان بوقهای سرسامآور، بچههایی با لباسهای شخصیت «المو» (Elmo) به همراه دیگر شخصیتهای کارتونهای دیزنی، موجی از گردشگران مشتاق برای ثبت عکس در این میدان و محلهای عبور عابر پیاده و قرارگیری آن در منهتن، مرکز خرید شهر نیویورک از جمله شهرت و معروفیت این مکان در سراسر جهان عنوان کرد. اکنون میدان تایمز یکی از مکانهایی است که در شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام از شهرت بسیاری برخوردار بوده و حتی اگر گردشگری آن را در لیست مکانهای دیدنی مورد نظر خود قرار نداده باشد، با حضور در نیویورک، حتما در آن حاضر میشود.
۵. استودیو جهانی فلوریدا
«استودیو جهانی فلوریدا» (Universal Studios Florida)، یکی دیگر از جاذبههای گردشگری محبوب در منطقه «اورلاندو» واقع در شهر فلوریدای آمریکا است. این مکان که یک پارک تفریحی است، در ۷ ژوئن سال ۱۹۹۰ میلادی افتتاح شد و به عنوان صنعت سرگرمی به ویژه تهیه فیلم سینمایی و تلویزیون و پخش و انتشار آنها شناخته میشود. استودیو جهانی فلوریدا، یکی از بزرگترین مراکز و مقر جهانی و همگانی در اورلاندو است. در این پارک میتوان فیلمها و نمایشهای مشهور و متعددی را به صورت زنده به تماشا نشست. در سال ۲۰۱۶ میلادی این پارک میزبان ۱۰ میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان بوده است و عنوان ششمین پارک برجسته در ایالات متحده و نیز نهمین پارک برجسته و ممتاز در سراسر جهان کسب کرد.
۴. برج ایفل در پاریس؛ فرانسه
بیتردید نماد فرانسه و پاریس، برج ایفل است. این برج زیبا که نمونه کپی آن در چین وجود دارد، به مناسبت یکصدمین انقلاب مردم فرانسه ساخته شد. نام این برج در واقع از نام سازنده آن یعنی گوستاو ایفیل (Gustavo Eiffel) گرفته شده و از نکات جالب آن این است که این برج جزو عجایب دنیا به شمار میرود. ارتفاع این برج ۳۲۴ متر و تعداد پلههای آن ۱۶۶۵ عدد است. مکانی زیبا و دیدنی که بعد از ۲۶ ماه کار مداوم در سال ۱۸۸۹ میلادی افتتاح شد. گفتنی است که تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از این برج که به یکی از معروفترین و محبوبترین جاذبههای گردشگری در فرانسه تبدیل شده است، بازدید کردهاند.
۳. سنترال پارک در نیویورک؛ آمریکا
«سنترال پارک» (Central Park)، یکی از بهترین جاذبههای گردشگری در شهر نیویورک است که به عنوان مهمترین فضای سبز این کلانشهر نیز شناخته میشود. این مکان تفریحی عنوان پربازدیدترین پارک شهری در سراسر آمریکا را به خود اختصاص داده است؛ به گونهای که در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۴۰ میلیون بازدیدکننده را میزبان بوده است. مساحت سنترال پارک ۳۱۵ هکتار است که در مرکز منطقه منهتن احداث شده است.
سنترال پارک نیویورک پربازدیدترین پارک شهری در سراسر آمریکا است
زمین بازی کودکان، زمینهای ورزشی، دریاچههای متعدد، مسیرهای پیادهروی متنوع و مکانهای ایدهآل برای پیکنیک و گردش خانوادگی از بخشهای مختلفی است که در این پارک بزرگ وجود دارد. از جمله معروفترین جاذبههایی که در پارک احداث شده است میتوان به باغ وحش سنترال پارک، مجسمهی برنزی آلیس در سرزمین عجایب، قلعهی بلوِدییِر (Belvedere Castle)، باغ شکسپیر، باغ هنرهای زیبا، فوارهی بتسدا (Bethesda Fountain) و پل بو (Bow Bridge) اشاره کرد که نباید بازدید از آنها را از دست داد.
۲. شهر بازی والت دیزنی در فلوریدا؛ آمریکا
«والت دیزنی اورلاندو»، یکی دیگر از شهر بازیهای مشهور و پرطرفدار دیزنیلند در کشور آمریکا است که در منطقه اورلاندوی ایالت فلوریدا ساخته شده است. دیزنیلندها به عنوان دومین پارک محبوب پربازدید در سراسر جهان محسوب میشود که بازدیدکنندگان بسیاری در آن حضور مییابند. در این پارک میتوان نوستالژی مدرنترین و به روزترین ابزارآلات و وسایل تفریحی جهان را که در کنار یکدیگر گرد آمده است، مشاهده کرد و از آنها لذت برد. البته ناگفته نماند که تعداد زیادی شهربازی والتدیزنی در سراسر جهان وجود دارد و این در حالی است که ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آن بازدید میکنند. در این شهر بازی فوقالعاده نیز حال و هوای کلاسیک و آثار دیزنی به وضوح حس شده و دنیایی از سرگرمی و شادی را در قلب خود برای کودکان و بزرگسالان فراهم کرده است. این پارک نیز توسط خود والتدیزنی طراحی شده و در نوع خود کمنظیر و قابل توجه است.
۱. دیزنی لند در کالیفرنیا؛ آمریکا
یکی دیگر از دیزنی لندهای مشهور و دوست داشتنی جهان در شهر آناهایم در ایالت کالیفرنیا و در کشور آمریکا قرار دارد. این پارک تفریحی در ۱۸ ژانویه سال ۱۹۵۵ میلادی افتتاح شده است و مالک آن نیز همانند دیزنیلندهای آمریکا شرکت والتدیزنی است. در این شهربازی نیز میتوان لحظاتی فراموشنشدنی و شیرین را تجربه کرد و از دنیای روزمرگی امروزی حتی برای ساعات یا دقایقی، جدا شد. این پارک محبوب از مکانهای پربازدید و شلوغ در آمریکا است که تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از آن بازدید کردهاند.
منبع: جام جم آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۰۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت میکردند
زندگی انسان ساحتهای مختلفی دارد که انسان مؤمن همانطور که از اسمش پیداست باید در هر کدام از آنها ایمان خود را ظهور و بروز دهد. در ساحتهای فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری، اعتقادی، اخلاقی، علمی، اقتصادی و جسمی. بروز ایمان نیز در این ساحتها چیزی نیست جز تقوا. یعنی فرد در همه این ابعاد زندگی نظر خدا و رضایت او را محور قرار دهد. امام صادق (ع) درباره وظیفه شیعیان فرموده است: «کونوا لنا زینا ولا تکونوا لنا شیناً» زینت و سبب افتخار ما باشید نه اینکه باعث شرمندگی ما باشید. در این راستا حضرت علی (ع) میفرماید: «اعیونی بورع واجتهاد و سداد» سعی کنید تقوا و ورع داشته باشید. در این راه تلاش کنید و استقامت داشته باشید. آنچه پیش رو دارید گزیدهای از سخنان آیت الله مصباح یزدی؛ در دفتر مقام معظم رهبری است که در سال ۸۷ ایراد کرده اند. بخش چهل و یکم آن را باهم میخوانیم:
در مطالب قبل حدیث شریفی را از امیرالمؤمنین (ع) در اوصاف شیعیان نقل کردیم و گفتیم شیعیان در رفتارشان آثاری ظاهر میشود و ویژگیهای خاصی دارند از جمله خَاشِعاً قَلْبُهُ ذَاکِراً رَبَّهُ.
در قرآن کریم روی خشوع قلب، هنگام ذکر خدا، تلاوت قرآن، شنیدن آیات قرآن و نماز تکیه شده و در مقابل آن قساوت قلب ذکر میشود و از آن نکوهش شده است. در آیه ۱۶ از سوره حدید این دو مفهوم در مقابل هم قرار داده شدهاند: أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَدر این آیه به صورت عتابآمیزی مؤمنین را مورد مخاطب قرار داده: آیا هنوز وقت این نشده که دلهای مؤمنین در مقابل یاد خدا خاشع باشد؟ سپس در ادامه میفرماید مثل آن کسانی نباشید که قبلاً کتاب به آنها داده شد - یهود و نصاری - ولی دلهای آنها قساوت پیدا کرد.
در این آیه در مقابل بسیاری از اهل کتاب که مبتلا به قساوت قلب شدند، از مؤمنین انتظار است که قلبشان خشوع پیدا کند. در سوره بقره درباره اهل کتاب، مخصوصاً بنی اسرائیل، میفرماید:؛ ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً؛ دلهای شما بنی اسرائیل قساوت پیدا کرد و مانند سنگ سخت شد.
سپس در ادامه آیه توضیح میدهد که چگونه دلهای بنی اسرائیل از سنگ هم سختتر شد - این شامل امثال بنده هم میشود و اختصاص به بنی اسرائیل ندارد - وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ بعضی از سنگها گاهی شکافته میشوند و نهرهای آب از آن جاری میشود و حتی برخی سنگهایی هستند که از خشیت الهی سقوط میکنند، اما دلهای شما به همان حالت سختی باقی مانده است و به جای اینکه چشمههای آب از آن جاری شود روز به روز سختتر و انعطاف ناپذیرتر میشود و هیچ حرفی در شما اثر نمیکند.
این همان است که میفرماید: وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ. شما مثل بنی اسرائیل نباشید که دلهایشان سخت شد و دیگر هیچ انعطافی در آن پیدا نشد. در مقابل بنیاسرائیل از کسانی که دلهای نرمی دارند و در برابر یاد خدا انعطاف و خشوع پیدا میکند، ستایش میکند؛ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم یکی از علامتهای مؤمنین که قلبشان قساوت ندارد و تحت تأثیر واقع میشود این است که وقتی نام خدا برده میشود، دلشان میلرزد؛ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ. وقتی قرآن تلاوت میشود بر ایمان آنها افزوده میشود.
در جای دیگر، قرآن تأکید میکند؛ إِذَا تُتْلَی عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّدًا وَبُکِیًّا؛ هنگامی که آیات الهی بر آنها تلاوت میشود، سجدهکنان و گریان روی زمین میافتند. یعنی آنچنان انعطاف پیدا میکنند و احساس خشوع میکنند که لازمه آن این است که بدنشان بیاختیار روی زمین میافتد. علامت دلی که قساوت ندارد و نرم است این است که قرآن در آن نفوذ میکند و تحت تأثیر واقع میشود.
در آیهای دیگر میفرماید: أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَیْلٌ لِّلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِکْرِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ ؛ در این آیه دو دسته مردم را معرفی میکند؛ یک دسته کسانی که خدا سینهشان را در مقابل حق گشاده و فراخ قرار داده هستند. یعنی آماده پذیرش اسلام هستند و ظرفیت آن را دارند. ولی ما وقتی حرفی دربارة خدا و دین میشنویم، به هیچ عنوان آمادگی شنیدن آن را نداریم.
اگر هم بخواهیم بشنویم به ما فشار میآید، سینهمان در مقابل حرف حق، موعظه، و یاد مرگ تنگ میشود. حتی ممکن است انسان به آن حد برسد که وقتی اسم خدا را میشنود، خوشش نیاید!؛ وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ ؛ بعضیها وقتی نام خدا برده میشود دلشان حالت اشمئزاز و نفرت پیدا میکند.
در ادامه آیه قبلی خداوند همین گروه را دسته دوم از انسانها معرفی میکند و میفرماید: وای بر آن کسانی که دلهایشان قساوت دارد و آمادگی برای شنیدن قرآن ندارند. ویژگی کسانی که آمادگی دارند این است که آلودگی ندارند، دلشان قساوت پیدا نکرده، وقتی آیات قرآنی را میشنوند موی بر اندامشان راست میشود تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُم ْ، پوست بدن آنها دانه دانه میشود، البته به دنبال آن انفعال قلبی است. این حالت یک اثر فیزیکی نیست و صدای قرآن به صورت ظاهری بر بدن اثر نمیگذارد، بلکه منظور این است که قرآن در دل آنها اثری میگذارد و انفعال قلبی ایجاد میکند. این حالت انفعالی، یک حالت ناگهانی است و زیاد هم دوام پیدا نمیکند. سپس میفرماید: بعد از اینکه این حالت برای آن پیدا شد؛ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ، سپس پوستهایشان نرم میشود و دلهایشان متوجه یاد خدا میشود و نرمش پیدا میکنند.
در این چند آیه که درباره قساوت قلب و خشوع قلب خواندیم عنایت خاصی است و قرآن اهتمام دارد که بگوید وقتی قرآن خوانده میشود، آنهایی که آمادگی دارند، یک حالت انفعالی در آنها پیدا میشود و حالت پوست بدن آنها تغییر میکند و وقتی از معانی قرآن متأثر میشوند خود را روی زمین میاندازند و اشکشان جاری میشود و به حالت سجده روی زمین میافتند؛ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُکِیًّا؛ و وَیَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ یَبْکُونَ وَیَزِیدُهُمْ خُشُوعًا . به حسب معنای ظاهری که از این آیه فهمیده میشود اینها وقتی روی زمین میافتند چانههای خود را روی خاک میمالند در حالی که میگریند، و شنیدن قرآن بر خشوع آنها میافزاید.
قرآن چنین فضایی را برای مؤمنین ترسیم میکند و انتظار دارد کسانی که قرآن را باور دارند و آن را حق میدانند چنین آثاری از آن ظاهر میشود. ولی متأسفانه کسانی که قرآن را میخوانند و توجهی هم به معنای آن ندارند انفعالی در آن پیدا نمیشود؛ بلکه به جای اینکه روی زمین بیفتند و بر خشوع آنها افزوده شود، بر قساوت قلبشان افزوده میشود، وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا.
قساوت قلب و راه علاج آنبعد از اینکه باور کردیم قرآن چنین چیزهایی را از مؤمنین انتظار دارد، ما چه کار کنیم که مقداری شباهت به مؤمنین پیدا کنیم؟ همچنین چه چیزی موجب قساوت قلب میشود؟ تا به وسیله پرهیز از آن قساوت قلب را مداوا کنیم و سعی کنیم با شناسایی آن چیزی که موجب رقّت قلب میشود خشوع قلب پیدا کنیم. قرآن اینها را گفته است برای اینکه به ما بفهماند که انتظار دارد ما اینگونه باشیم. گناه موجب قساوت قلب میشود.
خدا روح انسان را طوری ساخته که به هر چه توجه کند یک وابستگی نسبت بهآن پیدا میکند و دلش میخواهد توجه بیشتری به آن کند. برعکس وقتی انسان از چیزی اعراض کند، نفرت به آن چیز در او شدیدتر میشود. مثال بارز آن را در همین خوردنیها میتوان بیان کرد. مثلاً چیزهایی که انسان هیچ وقت نخورده وقتی برای اولین بار میخورد خیلی جاذبه ندارد، با اینکه شاید خیلی هم بدمزه نباشد. در این حال اگر تلقین شود که این خوراکی خیلی چیز خوشمزهایست، وقتی چند بار خورده شد، انسان نسبت به آن علاقهمند میشود.
داستانی را سعدی نقل میکند: فردی در بازار عطرفروشان بغداد میگذشت. وقتی وارد بازار شد و بوی عطر مشامش را پر کرد بر زمین افتاد و بیهوش شد. طبیبی آوردند، او گفت این فرد چه کاره است؟ گفتند این دباغ است. گفت بلندش کنید و او را به محل دباغها ببرید. وقتی او را به آنجا بردند، همین که بوی دباغی (که بوی بدی هست) به دماغش خورد، بههوش آمد! مشام او به این بوی دباغی عادت کرده بود و بوی عطر را برنمیتابید! بنابر این یک ویژگی خاصی است که خدا در روح انسان قرار داده است، که وقتی انسان به یک چیزی خیره میشود و آن را تکرار میکند کم کم از آن چیز خوشش میآید و به آن عادت میکند و انس میگیرد، و اگر زیبایی داشته باشد کمکم شیفته آن میشود. کارهای خوب و بد هر دو همینطور است.
وقتی انسان گناه را تکرار میکند کمکم با آن انس میگیرد و دیگر به سختی آن را رها میکند؛ انشاءالله در بین ما چنین کسانی نباشند. یک حدیثی را به نظرم در نهایه ابن اثیر در ذیل کلمه «ضراوه»؛ دیدهام که از پیغمبر اکرم (ص) نقل میکند که حضرت فرمودند: ان للخیر ضراوة کضراوة الخمر، کسانی که مسکرات را استفاده میکنند و کمکم به آن؛ معتاد میشوند وقتی به آنها نرسد خمار میشوند. کسانی هم که کار خوب انجام میدهند و به آن عادت میکنند وقتی انجام آن ترک شود احساس ناراحتی میکنند. این واقعیتی است که خود ما هم وقتی یک کاری را چندین بار انجام میدهیم، در ابتدا ممکن است سخت باشد، اما چند روز که انجام دادیم آسان و عادت میشود به گونهای که اگر یک روز آن را ترک کنیم گویا گمشدهای داریم.
شیطان سعی میکند یک موانعی پیدا کند که کار خوب ترک شود. چند روز که ترک شد دوباره این عادت کم کم ضعیف میشود و از سر ما میرود. مجدداً اگر بخواهیم تکرار کنیم باید با سختی آن کار را شروع و تکرار کنیم تا عادت کنیم و آسان بشود. این خاصیت روح انسان است.
شاید این از مصادیق آیه شریفه باشد؛ کُلاًّ نُّمِدُّ هَؤُلاء وَهَؤُلاء مِنْ عَطَاء رَبِّکَ، هم کسانی که کار خیر میکنند و دنبال آخرت و رضای الهی هستند آنها را در راهی که انتخاب میکنند کمک میکنیم، و هم آنهایی که دنبال دنیا و کار بد میروند آنها را هم کمک میکنیم. آنهایی که کار خیر میکنند، کار خیر برایشان آسان میشود و راحتتر انجام میدهند به طوری که اگر ترک کنند ناراحت میشوند. آنهایی که راه بد را میروند نیز کمک میکند به طوری که به آن کار عادت میکنند، و آن را به راحتی انجام میدهند به طوری که اگر ترک کنند ناراحت میشوند.
این امداد الهی برای همه هست تا در هر مسیری که انتخاب میکنند سرعت بگیرند. اگر راه خوب را انتخاب میکنند، در راه خوب پیشرفت کنند و اگر راه بد را انتخاب میکنند، آنها هم بتوانند پیشرفت کنند. این امتحان است و باید راه برای هر دو باز باشد. بهرحال قساوت قلب اینگونه پیدا میشود که انسان نسبت به آیات الهی بیاعتنایی کند، و هنگامی که قرآن خوانده میشود، بنشیند گپ بزند، جوک بگوید، شوخی بکند، و از نرخ اجناس صحبت کند. خود قرآن دستور میدهد و میگوید: وَإِذَا قُرِیءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُوا ْ: وقتی قرآن قرائت میشود، آرام بنشینید و گوش بدهید.
اما کسانی هستند که بیاعتنایی میکنند؛ اولین عیب اینکار کفران نعمت است. زیرا خداوند وسیلهای فراهم کرده که دیگری قرآن را بخواند و من گوش کنم. ولی به جای اینکه از قرائت دیگری استفاده کنم، بیاعتنایی میکنم و مشغول صحب کردن در امور دنیا میشوم. یا مثلاً وقت اذان صدای مؤذن بلند میشود به جای اینکه برود نماز، آن وقت انسان به دنبال خرید و بازار و کارهای دیگر میرود و به یک بهانهای از حضور در نماز خود را محروم میکند، این حرکت یک حرکت کفرانآمیز و ناسپاسانه است و نتیجه آن این میشود که علاقه انسان به نماز و قرآن کم میشود.
وقتی امروز میتوانست به راحتی به نماز جماعت برود، تنبلی کرد، فردا دیگر به راحتی نمیرود. اگر روزی خواسته باشد به نماز جماعت برود، خیلی باید به خودش فشار بیاورد تا خود را آماده کند. آمادگی روحی؛ انسان به همین نسبت در برنامههایش به طور تصاعدی پیش میرود و چه در کار خوب و چه در کار بد، افزایش پیدا میکند.
طبعاً وقتی این در مسیر بد ادامه پیدا کرد حالات قلبی اعراض و بیاعتنایی شدت پیدا میکند و مواعظ خوب و قرآنی تأثیری نمیکند، اما اگر از مسیر خوبی رفته باشد، وقتی دید صدای قرآن را میشنود دو زانو مؤدب مینشیند و خوب گوش میدهد، بعد سعی میکند که حالش را مساعد مضمون آیه قرار دهد و مثل اینکه الان در جایی نشسته که جبرئیل قرآن را بر پیغمبر تلاوت میکند و او هم گوش میکند.
هر قدر اینگونه توجه بیشتر شود، تمرکز بیشتر میشود، و به دنبال آن اثر قرآن در روح انسان بیشتر شده و به علاقه او نیز افزوده میشود. همه ما میدانیم که حتی آهنگ قرآن هم نعمت است. چه بسیار انسانهایی که در اثر شنیدن صدای قرآن به اسلام جذب شدند. خدا قرآن را اینقدر با برکت خلق کرده که حتی صدایش هم برای کفار جاذبه دارد و لذا سفارش شده که قرآن را به صوت خوب بخوانید در احوالات حضرت سجاد (ع) نقل شده که ایشان قرآن را در خانه با صدای خوب و بلند میخواندند، از پنجره صدای ایشان شنیده میشد. سقاهایی بودند که مشک آب روی دوششان بود و از این مسیر عبور میکردند، به آنجا که میرسیدند جاذبه صدای امام زین العابدین (ع) آنها را جذب میکرد، میایستادند، و به قرآن خواندن حضرت گوش میدادند. آنقدر میایستادند که قطره، قطره از مشکهای آب میچکید، به طوری که وقتی از آنجا میرفتند مقدار زیادی از مشکشان خالی شده بود . جاذبه صوت قرآن آنها را اینگونه میخکوب میکرد.
حال اگر مفهوم آن را درست درک کنیم و ذهن ما با آن انس پیدا کند و قلب ما با مفاهیم قرآن آشنا شود دیگر نمیتوانیم آن را رها کنیم؛ بنابراین برای اینکه ما مبتلا به قساوت نشویم باید سعی کنیم حتی المقدور مبتلا به گناه نشویم. گناه اعراض از خدا و کلام او است. وقتی آدم علاقهای به خود خدا ندارد، کلامش را هم اهمیت نمیدهد.
دیگر تحت تأثیر آن واقع نمیشود و تمرکز پیدا نمیکند. انسان از چیزی که خوشش میآید روی آن تمرکز میکند. در روانشناسی آزمایشهایی کردهاند که گاهی کسانی از چیزهایی که خوشش نمیآید اگر نام آن چیز روی تخت سیاه نوشته میشود آن را نمیبینند، درحالی که قبل و بعد آن را میبیند. این تجربههای عینی روانشناسی در آزمایشگاه است.
قرآن نعمت عظیمی است؛ اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ، آنچنان خدا این قرآن را زیبا، خوش آهنگ و دارای معانی جذاب قرار داده که مو بر اندام انسان راست میشود. ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ؛ دلها نرم میشود، توجه به یاد خدا پیدا میکند و این دل که متوجه خدا میشود، دیگر آن را قساوت نمیگیرد. اما وقتی نسبت به کلام خدا، دستورات خدا و احکام خدا بیاعتنایی کرد، کمکم طوری میشود که از شنیدن قرآن هم خسته میشود و دلش نمیخواهد بشنود. آن وقت انسان به آنجا میرسد که: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ. بهرحال بین ذکر خدا و خشوع قلب یک رابطة تنگاتنگی وجود دارد.
رابطه بین خشوع و یاد خدااز آیاتی که قرائت شد این رابطه مشهود است. مثل أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ؛ آیا وقت آن نشده که دلها در مقابل یاد خدا خشوع پیدا کند؟ و یا أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ تا بعدش که میفرماید فَوَیْلٌ لِّلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِکْرِ اللَّهِ، بین قساوت قلب و نفرت از یاد خدا و قرآن و کلام خدا هم نیز یک رابطهای است اینجا هم ملاحظه میفرماید خَاشِعاً قَلْبُهُ ذَاکِراً رَبَّهُ، شاید اصلش ذَاکِراً رَبَّهُ خَاشِعاً قَلْبُهُ بوده است. در نقلها تقدم و تأخرها کم نیست. بهرحال هر کدام که باشد رابطه بین خشوع قلب و یاد خدا را میرساند.
خشوع فقط در مقابل خداوندهر نوع خشوعی مطلوب نیست کسانی هستند که قلبشان ضعیف است و هر حادثهای که اتفاق میافتد زود متأثر میشوند. این هنر نیست، این حالت بچگانه است. آنکه مهم است این است که انسان قلبش در مقابل یاد خدا و کلام خدا خاشع باشد، نه در مقابل هر چیز دیگر. انسان در مقابل بعضی چیزها، مثل دشمن، باید محکم بایستد و هیچ خمی به ابرو نیاورد و هیچ اثر انفعالی از خود نشان ندهند.
آنجایی که دشمن میخواهد از تأثر انسان سو استفاده کند باید خیلی خونسرد باشد و با لب خندان اظهار شادی هم بکند. در مقابل یاد خدا، انسان باید متأثر بشود ولی در بسیاری از جاهای دیگر باید قرص و محکم ایستاد به طوری که احساس نشود که تأثری در ما پیدا شده است. آنچه که مهم است شجاعت و قوت قلب و صلابت انسان است در مقابل کسانی که میخواهند آدم را بشکنند. اما انسان باید در مقابل یاد خدا، یاد قیامت و یاد نعمت خدا از شوق بگرید و در مقابل یاد عذاب خدا نیز از خوف بگرید یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا ؛ هم از سر خوف و هم از سر طمع و امید حالت خشوع داشته باشد.
منبع: مهر
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی