Web Analytics Made Easy - Statcounter

آسیای مرکزی متشکل از پنج کشور ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است و دستگاه دیپلماسی کشورمان برای گسترش روابط با این کشورها در تلاش است که سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به تاجیکستان و ازبکستان را می‌توان در همین چارچوب ارزیابی کرد. البته سفر محمدجواد ظریف به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان در حالی صورت گرفت که ایران و تاجیکستان در سال‌های گذشته روابط نه‌چندان گرمی را سپری کرده‌اند و از تاجیکستان به‌عنوان مانع اصلی عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نام‌ برده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس مشاهدات خبرنگار جام‌جم در دوشنبه، مردم تاجیکستان چندان با دولت این کشور درخصوص جمهوری اسلامی ایران هم‌نظر نیستند و با وجود سردی روابط دولت تاجیکستان با ایران، مردم این کشور، ایرانی‌ها را دوست دارند.

ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا - اقیانوسیه وزارت امورخارجه در گفت‌و‌گو با جام‌جم در مورد روابط تهران و دوشنبه و ممانعت تاجیکستان از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: البته صرفا نام تاجیکستان در این ارتباط مطرح نیست؛ ایران نیز به دلیل دوران تحریم وضعیت چندان مشخصی نداشت همچنین بعد از تحریم نیز اقدامات ایذایی برخی قدرت‌ها در این مساله تاثیرگذار بود.

رحیم‌پور افزود: هم اکنون در حال مطالعه اساسنامه هستیم و در جریان سفر اخیر وزیر امورخارجه کشورمان به تاجیکستان و در مجموع با توجه به لابی‌های صورت گرفته، منتظر نتیجه هستیم.

غبار کدورت از روابط تهران و دوشنبه زدوده شد

حجت‌الله فغانی، سفیر ایران در تاجیکستان نیز در گفت‌و‌گویی با جام‌جم درباره روابط دو کشور اظهار کرد: در سال‌های اخیر مختصر افتی در روابط با تاجیکستان رخ داد که در مقایسه با تاریخ چند هزارساله مانند غباری بود که از بین رفت، اما در عین حال با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه روابط ایران و آسیای میانه می‌تواند بهتر از این باشد. فغانی افزود: همه ابزارها برای گسترش روابط در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

نعمت‌الله امامزاده، سفیر تاجیکستان در ایران هم در گفت‌و‌گو با جام‌جم گفت: با توجه به اشتراکات میان ایران و آسیای میانه باید تلاش کنیم در جهت صلح و ثبات در منطقه با هم همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های استفاده نشده‌ای وجود دارد و باید تلاش کنیم توجه بیشتری نسبت به این ظرفیت‌ها صورت گیرد. سفیر تاجیکستان در تهران ابراز امیدواری کرد: با توجه به این‌گونه سفرها همکاری با ایران بیش از گذشته گسترش یابد.

روابط 6 میلیارد دلاری با 5 کشور آسیای مرکزی

البته روابط ایران و آسیای مرکزی، محدود به کشور تاجیکستان نیست و تهران تلاش دارد سطح روابط را با این کشورها گسترش دهد. ظرفیت‌های اقتصادی و همچنین تهدیدات گروه‌های تروریستی از جمله محورهای مشترک برای گسترش همکاری‌هاست.

رحیم‌پور، معاون وزیر امور خارجه در همین زمینه با اشاره به این‌که با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی، ظرفیت گسترش روابط ما با کشورهای آسیای مرکزی، بیشتر از مقطع کنونی است، گفت: حجم روابط در مجموع و با
پنج کشور آسیای مرکزی، شش میلیارد دلار است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در صورت گسترش روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها، علقه‌های ما بیشتر شده و به امنیت این کشورها و دیگر کشورهای منطقه افزوده می‌شود. وی با تاکید بر این‌که باید گلوگاه‌ها را در روابط شناسایی کنیم، گفت: مدتی امنیت کافی اقتصادی در این منطقه وجود نداشت، رقبا یا از ما پیشی می‌گیرند یا اخلال ایجاد می‌کنند، در دوره‌ای ما تحریم بودیم که این نیز یکی از عوامل تاثیرگذار در عدم گسترش روابط بود.

رحیم‌پور با اشاره به ضرورت همکاری میان ایران و کشورهای آسیای میانه در جهت مبارزه با داعش گفت: با توجه به این‌که گروه‌های تروریستی پس از شکست در سوریه و عراق به سمت کشورهای آسیای میانه آمده‌اند، ضرورت همکاری ما در این زمینه و در جهت مبارزه با این گروه‌ها بیشتر احساس می‌شود.

مریم شریف‌زاده

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۱۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش خبرگزاری مهر، شایسته مراد زاده معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در دیدار با علی‌اکبر صفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر علاقه‌مندی دولت این کشور برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در بندر چابهار تاکید کرد.

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست افزود: روابط دو جانبه تجاری و اقتصادی بین تهران و دوشنبه در سطح خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک بین ایران و تاجیکستان، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته سطح روابط اقتصادی و جابه‌جایی کالا بین دو کشور رو به رشد بوده و افزایش یافته است.

مراد زاده همچنین از علاقه تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار خبر داد.

اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای فارسی زبان

در این دیدار همچنین علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه به ویژه با کشورهای فارسی زبان، تاکید کرد: رویکرد تهران در توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه، منافع برد- برد و اشتراکی برای همه فعالان اقتصادی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و اهتمام وزیر راه و شهرسازی ایران برای اتصال بندر چابهار به راه‌آهن سراسری کشور در یک سال آینده، تاکید کرد: با حضور دولت هند و سرمایه‌گذاری یک شرکت هندی در بندر چابهار، علاوه بر ارتقای ظرفیت‌های زیرساختی و تجهیزاتی این بندر، عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار نیز به بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.

صفایی با بیان اینکه آینده تجاری و بازرگانی بسیار خوبی در انتظار بندر چابهار است، افزود: هم اکنون کشتی‌های لاینر به صورت مستقیم از هند و چین در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می‌کنند.

وی با استقبال از سرمایه‌گذاری زیرساختی دولت و شرکت‌های خصوصی مورد تأیید تاجیکستان در بندر چابهار برای ساخت محوطه لجستیکی در این بندر تاکید کرد: مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان، میزان و مدت قرارداد سرمایه‌گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد.

به گفته صفایی، سرمایه‌گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار، از آن برای ترانزیت کالاهای کشورش و کالاهای سایر کشورها استفاده کند و از تسهیلات و تخفیف‌های ترانزیتی بندر چابهار بهره ببرد.

کد خبر 6087361 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • مقابله با سوداگران زمین با همکاری مردم میسر می‌شود
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی