Web Analytics Made Easy - Statcounter

 «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

واشنگتن‌پست استعفای حریری را امری تعجب‌برانگیز توصیف کرده و با اشاره به مفاد متن استعفای وی در ریاض علیه حزب‌الله و ایران  نوشت: روزگاری نه‌چندان دور حزب‌الله به عنوان یک نیروی مسلح غیرکلاسیک شیعی، به مبارزه علیه اسرائیل پرداخت و در این مسیر حتی ستایش گروه‌های اهل تسنن منطقه را نیز برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکنون، این جنبش به یک گروه قدرتمند و به صورت عالی مسلح درمیان رقابت ایران و عربستان که در حال شکل دادن به خاورمیانه می‌باشد، قرار گرفته است.


حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ با هدف مبارزه با حمله اسرائیل علیه لبنان، ازسوی سپاه پاسداران ایران تشکیل شد.


پس از آن بود که در سال ۱۹۹۲ و پس از سیدعباس موسوی، که در حمله بالگردهای اسرائیل کشته شد، سیدحسن نصرالله هدایت این جنبش را برعهده گرفت.


سیدحسن نصرالله نقشی حیاتی در پایان دادن به نزاع میان شیعیان و جلب کردن توجهات به سوی مبارزه با اسرائیل و پس از آن توسعه دامنه فعالیت‌های منطقه‌ای حزب‌الله ایفا کرد.


حزب‌الله اصلی‌ترین گروه نظامی مخالف اسرائیل است. محبوبیت حزب‌الله در لبنان فقط از مخالفت آن با اسرائیل نشأت نمی‌گیرد، بلکه حزب‌الله در دورانی که دولت لبنان ضعیف بود، همچون دیگر گروه‌ها، طیف وسیعی از خدمات اجتماعی در حوزه‌های آموزشی، سلامت و شبکه‌های اجتماعی را برای حامیان خود فراهم کرد.


این رسانه آمریکایی حضور مبارزان حزب‌الله در بخش‌های وسیع بیروت در سال ۲۰۰۸ به دنبال موضوع شبکه ارتباطاتی خصوصی حزب‌الله را نخستین نمایش قدرت ازسوی حزب‌الله در عرصه داخلی لبنان دانست و افزود: حزب‌الله به قدرتمندترین کنشگر در عرصه سیاسی لبنان تاکنون تبدیل گشته است.


واشنگتن‌پست، سال ۲۰۱۲ را نقطه عطف دیگری از حضور حزب‌الله در تحولات منطقه‌ای دانست و نوشت: حزب‌الله با اعزام نیروهای خود به سوریه ورق جنگ را در سوریه برگرداند.


افزون بر آن، حزب‌الله در سوریه از مسیر زمینی دسترسی شبه‌نظامیان شیعی به این کشور که گمان می‌رود سلاح‌های خود را از ایران از این طریق دریافت می‌کند، حمایت کرد که این امر واجد اهمیت بسیاری بود.


این گزارش در ادامه به نقل از تاناسیس کمبانیس عضو بنیاد سنچری مستقر در نیویورک آمریکا افزود: براساس آمارها، حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار مرد مسلح شامل ۴ هزار جنگجو در هسته مرکزی حزب‌الله و نیز شبه نظامیان و عضو قبایل محلی در سوریه و لبنان تحت امر حزب‌الله فعالیت می‌کنند که با توجه به همکاری نزدیک آنان با ارتش روسیه و دیگر گروه‌های نظامی تحت حمایت ایران از عراق تا افغانستان، موجب بهبود عملکرد بین عملیاتی نیروهای حزب‌الله شده است. افزون بر آن، گمان می‌رود حزب‌الله امکانات نظامی خود را در کوه‌های قلمون و در ارتفاعات جولان و نیز در داخل خاک لبنان، افزایش داده است که بنا بر تخمین مقامات اسرائیلی، ۱۵۰ هزار موشک در انبار مهمات حزب‌الله ذخیره شده است.


این روزنامه آمریکایی حمایت حزب‌الله از یمن را امری دور از ذهن خواند و نوشت: اما با این وجود، ساختار و آرایش گروه‌های شیعی یمنی منعکس کننده ساختار حزب‌الله هستند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۱۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله

ورود حزب‌الله به مرحله حملات ترکیبی و پیشرفته و به ویژه عملیات مهمی که دیروز در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور یکی از رزمندگان مقاومت لبنان انجام داد، حامل پیام‌هایی هشدارآمیز برای دشمن اشغالگر و ترجمه عملی تهدیدات شخص سید حسن نصرالله است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جنگ غزه در حالی دویستمین روز خود را پشت سر گذاشت که طی مرحله اخیر از این جنگ شاهد تحولات قابل توجهی در راهبرد و همچنین نوع عملیات‌های جبهه‌های مختلف حامی غزه بوده‌ایم.

بار بزرگی که حزب‌الله از دوش مقاومت در غزه برداشت

در این میان حزب‌الله لبنان که به عنوان اولین جبهه محور مقاومت برای حمایت از غزه اقدام کرد و در دومین روز نبرد طوفان الاقصی یعنی 8 اکتبر 2023 رسما پیوستن خود به این نبرد را اعلام نمود از همان ابتدا با یک استراتژی مشخص برنامه‌های خود را برای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین در غزه اجرا کرد.

هدف مقاومت لبنان در ابتدای ورود به نبرد طوفان الاقصی این بود که بخشی از تیپ‌های ارتش رژیم صهیونیستی را در جبهه شمالی فلسطین اشغالی مشغول کرده و به این ترتیب باری از دوش مقاومت در غزه بردارد که حتی به اذعان خود صهیونیست‌ها این هدف حزب الله محقق شد. بعد از آن مقاومت اسلامی لبنان به شکل تدریجی شروع به گسترش عملیات‌های خود در ابعاد کمی و کیفی نموده و با وجود اینکه حزب الله در این نبرد هنوز قدرت واقعی خود را نشان نداده اما از چندین سلاح جدید رونمایی کرد که موجب سردرگمی و گیجی دشمن شده است؛ به ویژه اینکه صهیونیست‌ها نمی‌توانند پیش بینی کنند در مرحله بعد حزب الله قصد استفاده از چه سلاح‌هایی را دارد و همین مسئله مقابله اسرائیل با عملیات‌های حزب الله را دشوار می‌کند.

مرحله پیشرفته عملیات‌های حزب‌الله و سردرگمی صهیونیست‌ها

در همین راستا به ویژه طی یک ماه گذشته شاهد تغییر چشمگیری در سطح کیفی و کمی عملیات‌های حزب الله بوده‌ایم که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست بر این باورند که حزب الله موفق شده معادله‌ای را که از ابتدای جنگ غزه به دنبال تحمیل آن به اسرائیل بود تثبیت کند. نگرانی صهیونیست‌ها از عملیات‌های حزب الله زمانی بیشتر شد که این حزب قدرت خود را در سرنگونی پهپادهای پیشرفته اسرائیلی نشان داد، به طوری که از ابتدای جنگ غزه تاکنون 5 پهپاد پیشرفته ارتش اسرائیل از جمله پهپادهای هرمس 450 و 900 که هزینه سنگینی برای رژیم صهیونیستی داشته و این رژیم به کارایی آنها به ویژه در زمینه جمع آوری اطلاعات افتخار می‌کرد، توسط حزب‌الله سرنگون شده است و آخرین مورد آن هم مربوط به چند روز گذشته بود که حزب الله موفق شد یک فروند دیگر از پهپادهای هرمس 450 اسرائیل را در آسمان مناطق مرزی لبنان سرنگون کند.

پایگاه‌های راهبردی اسرائیل زیر آتش حزب‌الله

اما یکی از روش‌های قابل توجهی که حزب الله در عملیات‌های جدید خود ضد مواضع ارتش رژیم اشغالگر در پیش گرفته استفاده از حمله ترکیبی در هدف قرار دادن مواضع حساس این رژیم می‌باشد؛ موضوعی که موجب سردرگمی سامانه‌های پدافندی دشمن می‌شود. در همین راستا هفته گذشته حزب الله یک مقر فرماندهی سری ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه «عرب العرامشه» را هدف یک حمله ترکیبی با استفاده از موشک‌های هدایت شونده و پهپادهای تهاجمی قرار داد؛ عملیاتی که موجب شوک محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی شد.

اما یکی از مهمترین عملیات‌هایی که حزب الله علیه ارتش رژیم صهیونیستی انجام داده مربوط به حمله هوایی در بعد از ظهر روز گذشته می‌باشد که طی آن مقر فرماندهی تیپ گولانی ارتش اسرائیل و مقر یگان ایگوز وابسته به این تیپ در شمال شهر اشغالی عکا با چند فروند پهپاد پوششی و شماری پهپاد انتحاری هدف حمله مقاومت لبنان قرار گرفت و رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این اولین تهاجم علیه عکا در سال 2024 محسوب می‌شود. در پی این عملیات آژیر خطر در عکا و همچنین حیفا به صدا درآمد. از طرف دیگر رسانه‌های صهیونیستی از فرو رفتن شهرک کریات شمونه در خاموشی کامل بعد از شلیک 30 فروند موشک به سمت منطقه الجلیل اعلی در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.

موشک‌های مقاومت کریات شمونه را در تاریکی فرو بردمقاومت لبنان 2 پایگاه‌ اسرائیل را هدف قرار دادنگرانی صهیونیست‌ها بعد از سرنگونی پهپاد هرمس توسط حزب‌الله

مهمترین پیام عملیات حزب‌الله علیه تیپ گولانی

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود و تلفات مادی و انسانی در جنگ غزه است اما رسانه‌های این رژیم اذعان کردند که در حمله روز گذشته حزب الله شمار زیادی از افسران تیپ گولانی کشته شده‌اند. در این میان شبکه کان رژیم صهیونیستی به نقل از تحلیلگران نظامی خود اعلام کرد که رسیدن پهپادهای حزب الله به شمال عکا یعنی «ما قبل از حیفا» باتلاقی که ارتش اسرائیل در عرصه‌های مختلف از جمله جبهه لبنان با آن مواجه است را عمیق تر می‌کند؛ جایی که اسرائیل در قطع ارتباط میان جبهه جنوب لبنان و غزه به طور کامل شکست خورده و نتوانست نیروهای حزب الله را وادار به عقب نشینی از مرزهای فلسطین اشغالی کند.

اما گذشته از ابعاد نظامی مهم عملیات حزب الله علیه مقر فرماندهی تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی که در پاسخ به جنایت این رژیم در ترور شهید «حسین عزقول» رزمنده حزب الله در منطقه عدلون در جنوب لبنان، انجام شد، اما این عملیات حامل پیام‌های هشداردهنده مهمی برای دشمن صهیونیستی بود. در اینجا باید به سخنان مقامات حزب الله از جمله شخص سید حسن نصرالله برگردیم که قبلا به دشمن صهیونیستی هشدار داده بودند که حزب الله در حمایت از غزه و دفاع از خاک لبنان و مردم این کشور هیچ خط قرمزی را نمی‌شناسد و اگر دشمن صهیونیستی به فکر گسترش تجاوزات باشد حزب الله با معادله «چشم در برابر چشم» و فورا پاسخ آن را خواهد داد. این اتفاقی است که از بیش از شش ماه گذشته از زمان ورود حزب الله به نبرد طوفان الاقصی شاهد آن بوده‌ایم. عملیاتی که دیروز حزب الله در واکنش به ترور یکی از رزمندگان خود توسط ارتش صهیونیستی، انجام داد هشداری بود برای اشغالگران مبنی بر اینکه عملیات‌های حزب الله از حدود و قواعد درگیری عبور خواهد کرد.

در اینجا لازم به ذکر است که تیپ گولانی که نیروهای آن پیشتر هم مورد هدف حملات حزب‌الله قرار گرفته و متحمل تلفات جانی شده بودند، در ارتش اسرائیل به سپر حفاظتی معروف است که سخت‌ترین مأموریت‌ها را انجام می‌دهد. نیروهای این تیپ به اقتضای شرایط، به ویژه در وضعیت سخت جنگی، از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل می‌شوند و اعضای آن مراحل طولانی از آموزش‌های تخصصی را گذرانده‌اند.

زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی از تیپ گولانی استفاده می‌کند به معنای آن است که در شرایط سخت جنگی گرفتار شده و همچنین طرف مقابل برای جنگ با نیروهای این تیپ نیاز به مهارت و قدرت زیادی دارد. به همین دلیل است که تلفات تیپ گولانی برای ارتش اسرائیل بسیار دردناک است.

یگان ایگوز هم که هدف حمله حزب‌‌الله قرار گرفت، در سال 1995 به عنوان یک یگان رزمی کیفی برای جنگ در شرایط سخت در جنوب لبنان با حزب‌الله تاسیس شد. هدف از تاسیس این یگان، ایجاد یک گروه کوچک کماندویی بود تا بتواند در شرایط سخت جنگی در جنوب لبنان ماموریت خود را به عنوان یک نیروی پیشرفته وابسته به ارتش اسرائیل انجام دهد.

از آنجایی که تیپ گولانی وابسته به فرماندهی منطقه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی است، یگان ایگوز نیز از نظر عملیاتی تابع تیپ گولانی محسوب می‌شود؛ البته هیچ ارتباطی میان تیپ گولانی و یگان ایگوز وجود ندارد.

تعمیق باتلاق اسرائیل در لبنان

بعد از این عملیات حزب الله رسانه‌های صهیونیستی بار دیگر به اشتباه محاسباتی و شکست اطلاعاتی ارتش اشغالگر اعتراف و اعلام کردند که اسرائیل روی این مسئله حساب کرده بود که حزب الله عملیات‌های خود را از یک سطح و حد خاصی بالاتر نخواهد برد اما اتفاقی که طی دوره اخیر شاهد آن بودیم کاملا برعکس این تصور است و همین مسئله اسرائیل را در برابر گزینه‌های سختی قرار می‌دهد.

این عملیاتی که حزب الله انجام داد در واقع در قالب هشداری برای رژیم صهیونیستی و یکی از نمونه واکنش‌هایی بود که در آینده در انتظار صهیونیست‌ها خواهد بود ؛ البته با این تفاوت که ابعاد عملیات‌های بعدی حزب‌الله در سطح کمی و کیفی را نمی‌توان پیش بینی کرد.

روشن است که عملیات‌های روزانه حزب الله که با شدت و سرعت بیشتری علیه رژیم صهیونیستی ادامه دارد در سایه بن بست بزرگی که ارتش اسرائیل در غزه گرفتار آن شده فشارها را بر رهبری سیاسی و امنیتی این رژیم افزایش می‌دهد. اینکه حزب الله ترور یکی از رزمندگان خود را با چنین عملیات پیشرفته‌ای علیه تیپ های مهم و حساس ارتش اسرائیل پاسخ می‌دهد برای مقامات صهیونیستی بدان معناست که هرگونه عملیات تروریستی دیگر در لبنان عواقب خطرناکتری برای اسرائیل خواهد داشت.

تحلیلگران بر این باورند که در مرحله جدید از تقابل مقاومت لبنان با رژیم صهیونیستی و در سایه معادلات جدیدی که حزب الله ترسیم کرده باتلاقی که اسرائیل در جبهه لبنان گرفتار آن است عمیق‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حزب الله شعاع حملات خود را به عمق اسراییل گسترش داد
  • ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  • اسرائیل در کجا متوقف می شود؟
  • لحظات برخورد عظیم بمب اسرائیل به ساختمان حزب الله
  • پیام ویژه حزب‌الله به اسرائیل!
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در عمق خاک لبنان
  • چهره منطقه پس از«طوفان الاقصی»و پاسخ تنبیهی ایران دگرگون خواهد شد
  • آماده نبرد تمام عیار با اسرائیل هستیم
  • حزب الله: آماده نبرد تمام عیار با اسرائیل هستیم/ ایران مقتدر حمایت گسترده‌ای از مقاومت دارد
  • حزب الله لبنان پهپاد اسرائیل را سرنگون کرد