Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-23@11:37:12 GMT

تاثیر گرانی نان بر اقشار کم‌درآمد

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۱۶۹۲

لازم بود مسئولان به جای این‌که ساده‌ترین راهکار یعنی افزایش قیمت نان در سراسر کشور را برای رسیدن به اهداف تعیین شده انتخاب کنند، راهکارهای اصولی‌تر دیگری را هم مدنظر داشته و براساس آن تصمیم می‌گرفتند.

به گزارش شریان نیوز،روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی از «علی اکبری» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نوشت: وقتی صحبت از افزایش قیمت نان به هر دلیل می‌کنیم، لازم است به ابعاد اجتماعی آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون تنها عوامل اقتصادی در این میان نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد و مهم‌تر از آن بحث واکنش جامعه بخصوص اقشار کم‌درآمد به افزایش قیمت نان است چون این خوراک به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی سبد خانوار دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه است.

به همین سبب گرچه عوامل اقتصادی یعنی میزان واردات نهاده‌های مختلف، ضایعات یا حتی کیفیت نان دلایلی هستند که می‌تواند افزایش قیمت را منطقی جلوه دهند، اما لازم است اثرات روانی و همچنین اجتماعی آن به دقت رصد و بررسی شود، چراکه بخش ضعیف جامعه در این بین شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌هایشان خواهند شد.

از این‌رو لازم است مسئولان به جای این‌که ساده‌ترین راهکار یعنی افزایش قیمت نان در سراسر کشور را برای رسیدن به اهداف تعیین شده انتخاب کنند، راهکارهای اصولی‌تر دیگری را هم مدنظر داشته و براساس آن تصمیم می‌گرفتند. نکته مهم این است که بعضا مطرح شده افزایش قیمت نان نسبت به قیمت دیگر کالاها بسیار ناچیز است و این میزان افزایش قیمت تاثیر چندانی در سبد غذایی خانواده نخواهد داشت، اما این نوع اظهارنظر درواقع حاشیه رفتن از اصل موضوع یعنی بعد روانی در میان اقشار ضعیف جامعه است و باید با موضوع اهمیت نان در سبد غذایی افراد کم‌درآمد برخورد منطقی داشته باشیم.

مسئولان ستاد تنظیم بازار یا دولت، بهتر بود برای تامین منافع تولیدکنندگان نان به دلیل عدم افزایش قیمت این کالای اساسی طی سه سال اخیر از هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی خود به دهک‌های ثروتمند می‌کاستند و مبالغی را به عنوان مابه‌التفاوت قیمتی به تولیدکنندگان اختصاص می‌دادند.

پس با درنظر گرفتن این مهم که هنوز دستورالعملی برای اعمال قیمت‌های جدید نان به مراکز صنفی صادر نشده و گمانه‌زنی‌های بی‌قانونی در آینده اجرای این مصوبه به دلیل ناهماهنگی ارگان‌ها در اجرای آن افزایش یافته؛ بهتر است هیات دولت با اقدامی منطقی که نه‌تنها تولیدکنندگان نان بلکه بسیاری از بخش‌های اقتصادی جامعه را تحت تاثیر مثبت خود قرار خواهد داد؛ نسبت به حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد اقدام کرده و مبالغ صرفه‌جویی شده را با افزایش یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد برای تقویت قدرت اقتصادی دهک‌های پایین جامعه به‌کار گیرد.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۱۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای سلامت همه اقشار جامعه/ ترویج نان سالم یک اولویت باشد

مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: به خود می‌بالیم که بتوانیم خدمات مورد نیاز مردم را در هفته سلامت در ۱۲۳ نقطه تهران اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید صاحل در ایین آغاز به کار هفته سلامت که در بوستان لاله برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در سال جاری برای همه اقشار مختلف جامعه از سوی شهرداری برنامه خاص تذارک دیده شده است و هیچ گروه و قشر جمعیتی نیست که از برنامه‌های تدارک دیده شده بی نصیب بماند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: فقط با یک اندیشه و ذهن و فکر مثبت اگر بگوییم و بخواهیم می‌توانیم حال خوب را بسازیم.

حسین فرشیدی با بیان اینکه مردم وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند اظهار داشت: ما در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند. برنامه‌هایی که می‌تواند ما را سالم نگه دارد اجرای آن سخت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چند نکته می‌تواند منجر به حفظ سلامتی شود، بیان داشت: داشتن تغذیه مناسب، فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از ان و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

فرشیدی به برخی عادت‌های غلط غذایی و مضرات این عادت‌ها اشاره کرد و گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در یک دهه گذشته و خصوصا در دو‌سال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک شده با برنامه‌های فرهنگی انجام شده است گفت: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس دار در دستور کار قرار دارد. این نان دیابت و سرطان و فشار خون را کاهش می‌دهد. اکنون هزار و ۸۰۰ نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند.

گفتنی است نمایشگاه هفته سلامت با شعار حال خوب ساختنی است در فضایی به وسعت ۵ هزار متر مربع و ۸۰ غرفه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذیرای بازدید کنندگان است.

دیگر خبرها

  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۸ واحدی مسکن ویژه اقشار کم درآمد در شفت
  • کاهش سهم سفر برای اقشار کم درآمد
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد
  • برنامه ریزی برای سلامت همه اقشار جامعه/ ترویج نان سالم یک اولویت باشد
  • برنامه ریزی برای سلامت همه اقشار جامعه
  • سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر
  • تاثیر مستقیم سیاست‌گذاری دولت بر کاهش فقر مطلق در کشور