Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، سرهنگ پاسدار جواد مولودی در گفت و گو با خبرنگاران در میاندوآب با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج، اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره)، شجره طیبه ای را تشکیل دادند که امروز در همه عرصه ها آماده دفاع از ارزش های انقلاب و نظام بوده و هست.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب، اظهار کرد: بسیج در هر زمان و مکانی حافظ انقلاب و دستاوردهای نظام اسلامی است و با هرگونه ای تهدید درعرصه های مختلف دفاع می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: روحیه و تفکر بسیجی نجات بخش است و اگر در هر عرصه ای روحیه و تفکر بسیجی حاکم شود در ان عرصه توفیق حاصل می شود و هفته بسیج نیز فرصت مناسبی برای ترویج تفکر و فرهنگ بسیجی است.

مولودی در ادامه به برنامه های هفته بسیج در میاندوآب اشاره و با بیان اینکه ستادهای گرامیداشت هفته بسیج در این شهرستان تشکیل شده است، تصریح کرد: امسال بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته، بیش از155 عنوان برنامه به مناسبت هفته بسیج در رده های مختلف این ناحیه در پایگاه ها، حوزه ها و در سطح شهرستان برگزار می شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب به تجمع15 هزار نفری بسیجیان در سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به‌ فرمان حضرت امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: این مراسم باشکوه با حضور اقشار مختلف بسیجیان در پنج نقطه در سطح شهرستان در شهرهای چهاربرج، باروق و میاندوآب و با هدف حفظ انسجام بسیجیان و ایجاد امید در دل دوستداران نظام و یاس و ناامیدی در دشمنان برگزار می شود.

مولودی افزود: برگزاری یادواره های شهدا، مسابقات فرهنگی و ورزشی، نشست های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، دیدار و تجلیل از خانواده های معظم شهدا و افتتاح پایگاه های بسیج از جمله دیگر برنامه هایی است که در این هفته در میاندوآب برگزار می شود.

وی هم چنین افتتاح طرح های اقتصاد مقاومتی، پایگاه های بسیج و پروژه های محرومیت زدایی را از جمله برنامه هایی عنوان کرد که به مناسبت هفته بسیج در میاندوآب اجرا می شود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۲۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیلی از مشکلات کشور با دیپلماسی توام با اقتدار می تواند حل شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه صف اول یکشنبه  ۲۷ اسفند شبکه خبر میزبان دو منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی بود تا درباره وعده های منتخبان مجلس دوازدهم گفتگو کنند ، اقایان سید یحیی سلیمانی؛  نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه و آقای محمد امیر حوزه انتخابیه اهواز،حمیدیه،باوی از میهمانان این برنامه بودند . 

سؤال: شما از برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما استفاده کردید، از فرصت تبلیغاتی آن؟
سید یحیی سلیمانی؛ نماینده منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه: متأسفانه با توجه به وقفه‌ای که پیش آمد نتوانستم از برنامه‌های صدا و سیما آن طور که باید و شاید استفاده کنم؟
سؤال: در جریان قرار گرفتید که به هر حال ۲۰۰ شبکه خبری مخصوص انتخابات شکل گرفت تا رقابت‌های انتخاباتی بیش از ان چه که روی در و دیوار شهر باشد بیاید در یک فضای دیگری مردم بتوانند همه را ببینند و بشنوند و باهم مقایسه کنند. این اتفاق را چطور دیدید؟
سلیمانی: قطعاً تمهیداتی که پیش بینی شده بود برای تبلیغات نامزد‌های انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از سوی صدا و سیما به نظرم ابتکار و خلاقیتی که به خرج داد خوب بود. برنامه شبکه محلی سیمرغ که در حوزه انتخابیه بنده پیش بینی شده بود در افزایش مشارکت و شور انتخاباتی به نظرم تأثیرگذار بود که ما عرض کردیم به دلیل وقفه‌ای که پیش آمد در برنامه انتخاباتی، نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. اما عرض کردم برنامه‌ای که پیش بینی شده بود در نیشابور بزرگ در افزایش مشارکت و شور انتخاباتی به نظرم تأثیرگذار بود. 
سؤال: سؤالات را شما دیده بودید؟
سلیمانی: خیر.
سؤال: در برنامه‌های دیگر حالا منتهی به انتخابات یا بعد از آن سؤالات را ندیدید و برخورد نکردید؟ 
سلیمانی: تقریباً.
سؤال:، چون در برنامه‌های مختلفی این سؤالات تکرار شد، نه تنها سؤالاتی که در برنامه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی نامزد‌ها بود بلکه در برنامه‌های دیگری مثل بالاتر و بقیه برنامه‌ها این سؤالات باز بار‌ها پرسیده شده بود، در ایام بعد از انتخابات هم دوباره ما داریم مدام این سؤالات را از منتخبان می‌پرسیم، علت هم دارد. همکاران ما در طول چند ماه میز‌های تخصصی خبرگزاری صدا و سیما این سؤالات را پیشنهاد کردند، به بحث گذاشته شده و انتخاب شده در جلسات متعددی که شش ماه طول کشید و حالا که انتخابات تمام شده و بسیاری از نامزد‌ها با همین پاسخ به همین سؤالات به رأی منتخبان یا به مردم گذاشته شدند و مردم به آنها اعتماد کردند یا به نوعی مردم مطالبه شان این بوده که همین‌ها دنبال شود، ما داریم همین‌ها را با منتخبان مردم در میان می‌گذاریم و از آنها می‌پرسیم که ببینیم چه برنامه‌ای برای انجام و پیگیری آن دارند. با اجازه شما به این سؤالات یک ورود دوباره‌ای می‌کنم. مردمی که صف اول را این شب‌ها دیدند این سؤالات را بار‌ها پرسیدند علت این که اینها دقیقاً تکرار می‌شود، این است که می‌خواهیم یادآوری کنیم خدمت شما که اینها مسائلی است که بسیاری از شما  منتخبان جدید باهم اتفاق نظر دارید درباره آن و حالا که می‌روید مجلس پس احتمالاً انتظار خواهد رفت و انتظار نابجایی نخواهد بود که آن را دنبال کنید. یکی شفافیت آراست، نظر شما چیست؟ البته فقط شفافیت آراء هم نیست، شفافیت آراء، هدایا، نامه‌ها و سفر‌های نمایندگان، شما موافقید با این شفافیت یا خیر؟
سلیمانی: با توجه به این که ما نماینده مردم هستیم، این حق را برای مردم قائل هستیم که در جریان تصمیمات ما و عملکرد ما قرار بگیرند، مگر مسائلی که جنبه محرمانه و امنیتی داشته باشد که مردم این موضوع را هم در انتخابات و در رأیی که به کاندیدا‌ها دادند نشان دادند که یکی از مطالبات عمده مردم؛ شفافیت و عدالت است که قطعاً یکی از مواردی که ما قطعاً در ادامه مسیر مد نظرمان است؛ شفافیت آراست.
سؤال: برنامه شما برای آن چیست؟  فقط شفافیت آراء نیست، شفافیت دریافتی ها، حقوق، هدایا، نامه‌ها و همین طور سفرها.
سلیمانی: به نظرم باید یک ساز و کاری پیش بینی شود که خیلی از مسائلی که عنوان کردید توسط خود مجلس شورای اسلامی در اختیار مردم قرار بگیرد، حالا اگر موارد خاصی باشد که مردم خواسته باشند بدانند.
سؤال: اگر نیاز به قانون گذاری داشته باشد، شما برای آن پیشقدم خواهید شد برای این که تبدیل به قانون کنید؟
سلیمانی: بله، قطعاً.
سؤال:  تا این مرحله شما در انتخابات شرکت کردید، هزینه‌های تبلیغاتی داشتید، آیا مردم حوزه انتخابیه شما در جریان هستند شما چقدر هزینه کردید؟ این هزینه از کجا آمده و همین طور دارایی‌های شما را مثلاً آیا تا به حال خبر دارند مردم؟ جایی اعلام کردید یا الان اعلام می‌کنید؟
سلیمانی: هزینه‌های انتخاباتی را تا این لحظه جمع بندی نکردم، بخشی را خودم تأمین کردم و بخشی را دوستان و اقوام و تأمین کردند. در حد متعارف بوده و بسیار آن عدد و رقمی که پیش بینی کرده بودند در شهرستان نیشابور بزرگ مطمئنم از آن حد بسیار پایین‌تر است، به خاطر همین در ادامه مسیر هم اگر نیاز باشد اعلام خواهیم کرد. 
سؤال: دارایی هایتان را هم اعلام می‌کنید؟
سلیمانی: دارایی مان هم اعلام می‌کنیم، حتماً. 
سؤال: یکی از سؤالاتی که باز ما در این شب‌ها از همکاران آینده شما پرسیدیم، درباره موضوع یارانه هاست. چند سؤال مطرح است درباره یارانه ها، یکی این که آیا با روش فعلی پرداخت یارانه بنزین روی کارت سوخت خودرو موافق‌تر هستید یا این که این یارانه به کد ملی افراد اختصاص داده شود؟ 
سلیمانی: در راستای برقراری عدالت اجتماعی، به نظرم پرداخت یارانه به کد ملی به عدالت نزدیکتر است، چون برخی افراد هستند که چند خودرو دارند ولی بعضی از همشهریان و هموطنان ما هیچ خودرویی ندارند. منتها باید ساز و کاری پیش بینی شود که منجر به تورم و افزایش نقدینگی هم نشود و ما افزایش نقدینگی و تورم را هم شاهد نباشیم. قطعاً من موافقم که این موضوع اجرایی شود. 
سؤال: درباره ارز؛ ما در مورد کالا‌های اساسی برای تولید یا وارداتش ارز می‌دهیم هم به تولید کننده‌ها و هم به وارد کننده‌ها برای ارزان کردن، البته مثالش دارو، آرد و نان است برای اینها که کالا‌های اساسی است ارزان به دست مردم برسد. بعضی‌ها معتقدند که بهتر است این را هم ما پولش را به مردم بدهیم به جای این که به واردات یا به تولید بدهیم که حاشیه درست می‌کند، هم ممکن است منجر به فساد شود و هم منجر به اضافه مصرف یا قاچاق و امثال اینها شود. یعنی مثلاً در مورد نان و آرد شما می‌دانید که ارقام درشتی گفته می‌شود از قاچاق آرد و شبیه به این، البته در مورد نان الان یک مقدار قصه فرق کرده بعد از این کارتخوان‌های جدیدی که نانوا‌ها به آن مجهز شدند، اما در کل این نظام پرداخت یارانه و یا ارز دولتی و ارزان؛ این را درست‌تر می‌دانید یا دوباره این جا هم شما معتقدید که می‌شود به مردم داد؟
سلیمانی: سیاست پرداخت یارانه به تولید کننده؛ یکی از سیاست‌های حمایتی است که در همه دنیا به نظرم وجود دارد، در کشور ما به نظر من، در سایه ضعف مدیریت و نظارتی که داشتیم، ما آمدیم صورت مسأله را پاک کردیم. به نظرم پرداخت یارانه به تولید کننده هم می‌تواند یک کمکی در راستای نقدینگی و سرمایه در گردش به تولید کننده و هم از ایجاد تورم جلوگیری می‌کند. من خود موافق هستم که یارانه را به تولید کننده پرداخت کنند. ما پرداخت یارانه را به صورت نقدی هم داشتیم زمانی که ارز ترجیحی را حذف کردیم، عنوان کردیم مثلاً ما زیر ۱۰ درصد تورم را داشتیم، ولی منجر به تشدید قیمت‌ها و تورم بیشتر از آن چیزی که پیش بینی شده بود در کالا‌های اساسی شد و در معیشت و اقتصاد مردم خیلی تأثیرگذار بود.
سؤال: از آن طرف هم باز بحث فساد‌هایی که اتفاق افتاد و شرکت‌های صوری که شکل گرفتند، از شرکت‌های پایین دستی پتروشیمی‌ها بگیرید تا موارد مختلفی که این مواد اولیه را می‌آمدند با قیمت ارزان می‌گرفتند، بعد می‌رفتند همان بیرون مثلاً بورس کالا و جای دیگر همان جا آن را می‌فروختند؟
سلیمانی: نظرم را عرض کردم باید ساز و کار نظارتی مان را قوی‌تر کنیم.
سؤال: تجربه ما در مورد نظارت چه می‌گوید؟ حالا این نظارتی که می‌گویم، ما در موضوع کلاً قاچاق؟
سلیمانی: کسانی که مخالف عرضه یارانه به مصرف کننده هستند، تنها دلیلی که من در این مدت رصد کردم، همین بحث رانت و فساد در پرداخت یارانه به تولید کننده است. 
سؤال: نه همیشه فساد ممکن است نباشد؟ 
سلیمانی: در قاچاق کالا مثلاً.
سؤال: یک بخشی قاچاق است و یک بخشی اضافه مصرف است، کلاً وقتی ما نان یا هر کالایی را ارزان بدست بیاوریم راحت‌تر هم می‌توانیم دور بریزیم آن را و می‌تواند راهی مثلاً گاوداری‌ها شود، خوراک دام شود،حالا ممکن  استثنائاتی وجود داشته باشد؟ 
سلیمانی: استثنائاً به نظر من موضوع نان متفاوت است.
سؤال: بعضی‌ها می‌گویند اگر ما که اطلاعات خانوار‌ها را داریم الان سالهاست یارانه‌ها را به خانوار‌ها می‌دهیم، اگر این را مستقیم به مردم بدهیم خودشان بهتر می‌دانند که الان نیاز اصلی شان؛ نان است، گوشت است، بنزین است، سفر است، دارو است؟ هر کدام متناسب با شرایط خودش. مثلاً کسی که دارو مصرف نمی‌کند، می‌گوید من این یارانه دارو را چرا باید من هم بپردازم یعنی در واقع بیاید از جیب من هم برود برای آن. این جا اگر دستم برسد می‌توانم تشخیص دهم و انتخاب کنم کجا. این استدلال‌هایی که می‌شود، حالا شما باز بفرمایید؟
سلیمانی: ما الان حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان، چیزی که من مطالعه کردم برای یارانه نان پرداخت می‌کنیم و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای دارو داریم پرداخت می‌کنیم، عرض کردم زمانی که ارز ترجیحی را از کالا‌های اساسی حذف کردیم، عنوان کردیم که تورمی که حادث می‌شود خیلی کمتر از آن رقمی است که ما پیش بینی کرده بودیم، در واقع مردم یک سوم آن کالا‌های اساسی که مصرف می‌کردند، یارانه را پرداخت می‌کردیم، دوسوم از جیب خودشان پرداخت می‌کردند. من باز معتقدم ساز و کار نظارتی مان را باید قوی‌تر کنیم، اگر به تولید کننده پرداخت کنیم، تولید کننده‌های ما الان خیلی‌ها برای سرمایه در گردش می‌خواهند تولید کنند، اشتغال داشته باشند، منتظر سرمایه در گردش هستند. این به نظرم هم تولید کمک شده و هم بالأخره می‌توانیم مردم را کمک کنیم در این راستا. 
سؤال: با یارانه بنزین هواپیما موافقید؟
سلیمانی: یارانه بنزین هواپیما با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی ما، ما فعلاً چاره‌ای نداریم که از صنعت هوایی خود با پرداخت یارانه حمایت کنیم، ولی در ادامه به نظرم باید برنامه ریزی شود هزینه ناوگان هوایی ما کاهش پیدا کند و کم کم به سمت حذف یارانه بنزینی که  پرداخت می‌کنیم حرکت کنیم، چون الان در شرایط فعلی چاره‌ای نداریم به نظر من.
سؤال: یعنی اگر بنزین هواپیما یارانه اش برداشته شود و قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا کند، همان کسانی که استفاده خواهند کرد که درصدی از جامعه هستند، هزینه اش را پرداخت نمی‌کنند؟ 
سلیمانی: پرداخت می‌کنند.
سؤال: یعنی شما مثلاً فکر می‌کنید صندلی‌های هواپیما خالی می‌ماند؟
سلیمانی: پرداخت می‌کنند، آن درصدی که اشاره فرمودید در هر صورت از هواپیما استفاده می‌کنند، ولی عرض کردم این را باید به تدریج با نوسازی ناوگان هوایی مان و یک برنامه ریزی درست، چون هزینه ناوگان هوایی هم بالاست، با کم کردن هزینه‌ها و نوسازی ناوگان هوایی باید به تدریج این موضوع را مدیریت کنیم و یارانه بنزین هواپیما را هم کم کنیم.
سؤال: شما با تناسبی شدن انتخابات موافقید در شهر‌های بزرگ؟
سلیمانی: با تناسبی شدن انتخابات واقعیتش در سیاست‌های کلی انتخابات که من یادم هست خیلی هم بحث شد این موضوع، هم یکی از سرفصل‌های سیاست‌های کلی انتخابات بود، ولی به نظرم هنوز این طرح پخته نیست و یک مقداری باید بیشتر روی آن کار کنیم.
سؤال: برای نظام‌های سیاسی دو مدل را معمولاً در دنیا شاهد هستیم، یکی نظام‌های ریاستی مثل وضعیت فعلی جمهوری اسلامی که مردم با رأی مستقیم رئیس جمهور انتخاب می‌کنند، دیگری نظام‌های پارلمانی که پارلمان‌ها و مجالس نخست وزیر انتخاب می‌کنند، شما کدام را ترجیح می‌دهید؟
سلیمانی: جمهوریت نظام ما بستگی به رأی مردم و مشارکت مردم دارد. یعنی حکومت ما برآمده از رأی مردم است. به نظرم همین رویه فعلی که وجود دارد و مردم در انتخاب رئیس جمهور مشارکت دارند و رئیس جمهور به وسیله رأی مردم انتخاب می‌شود، شاید مدل بهتری باشد که الان ما داریم در کشورمان استفاده می‌کنیم. 
سؤال: مستمری یک خانواده چهار نفره تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سرپرست خانوار توان کار کردن به هر دلیلی نداارد، از کار افتاده است، یا به خاطر سن و سال یا به خاطر بیماری و معلولیت، به نظر شما باید چقدر باشد؟
سلیمانی: مستمری مددجویان نهاد‌های حمایتی به نظرم متناسب با تورم باید باشد، مثل کارکنان دولت یا حداقل به اندازه پایه حقوق باشد که هر چند هزینه‌های عمومی را هم تأمین نمی‌کند ولی در کنار پرداخت مستمری، به نظرم از سبد‌های حمایتی دیگر هم باید استفاده کنیم. 
سؤال: در همکاری با کشور‌های خارجی، ارتباطات بین المللی، اولویت را با کدام حوزه می‌دانید؟
سلیمانی: سیاست خارجی ما در این مدت و بعد از انقلاب تقریباً دکترین، چون رشته خودم علوم سیاسی است، در مسائل ایران، سیاست خارجی متوازن است ولی قطعاً ما با همه کشور‌ها در چارچوب آن چارچوبی که حاکمیت تعریف کرده باید رابطه داشته باشیم، ولی اولویت هم با همسایگان ماست که من بررسی کردم ۹۰ درصد مراودات ما با ۱۰ کشور از همسایگان خودمان است که به نظرم مجلس در این بعد، بعد نظارتی اش را باید قوی‌تر کند، چون قرارداد‌ها و پیمان‌های تجاری که در مجلس مصوب می‌شود به نظرم توسط دستگاه دیپلماسی یک مقدار باید قوی‌تر پیگیری شود که اجرایی شود.
سؤال: بعد از همسایگان چطور؟
سلیمانی:  ما هر جایی که منافع ملی مان باشد .
سؤال: به عنوان یک قاعده کلی درست است، اولویت را در کجا می‌دانید، مثلاً بعضی‌ها می‌گویند که ما از آفریقا غفلت کردیم، مثلاً این قدر که ما می‌توانیم در آفریقا منافع مختلفی را دنبال کنیم، فرضاً کشت فراسرزمینی، حتی می‌توانیم نیاز به غذا و محصولات کشاورزی مان را در شرایط خشکسالی و بی آبی در آن جا دنبال کنیم و پوشش دهیم، یا بعضی‌ها می‌گویند آمریکای لاتین مثلاً حوزه مهمی است، نباید از آن غفلت کرد، اینها جا‌هایی است که می‌توانیم روی آن حساب کنیم. بعضی‌ها می‌گویند اروپا مهم است، بعضی ممکن است شرق آسیا را مهم بدانند. شما بعد از همسایگان، چون تقریباً همسایگان مورد اتفاق است، یعنی کسی نمی‌گوید همسایه‌ها مهم نیستند. بعد از همسایه‌ها جای دیگری است که شما بگویید خیلی مهمتر است؟
سلیمانی: ما در شرایط فعلی، همین الان هم در آمریکای لاتین و آفریقا هم داریم دیپلماسی پارلمانی و دستگاه دیپلماسی ما فعال است و دارد کار می‌کند هم در شرق آسیا. ما باید یک بررسی کنیم ببینیم منافع ملی ما کجا بهتر تأمین می‌شود.
سؤال: برای پدیده بی حجابی علاوه بر راهکار فرهنگی به چه روش دیگری شما معتقد هستید؟
سلیمانی: پدیده بی حجابی همان طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند یک ضرورت شرعی است که هیچ شبهه و ایرادی نمی‌توان به آن وارد کنیم، اینهایی که حالا از سر غفلت و ناآگاهی یک مقداری حجابشان ضعیف‌تر است نباید به حساب بی دینی بگذاریم. علاوه بر کار فرهنگی، یک عده کمی به صورت سازمان یافته اقدام به هنجارشکنی می‌کنند که عده شان خیلی کم است ولی قاطبه افرادی که یک مقداری حجاب ضعیف تری دارند شاید از آن ضرورت و اهمیت حفظ حجاب غافل هستند که به نظرم کار فرهنگی اولویت دارد.
سؤال: پس می‌گویید اقدام قهری هم باشد ولی برای کسانی که سازمان یافته دارند کار می‌کنند؟
سلیمانی: آنهایی که به صورت سازمان یافته هنجارشکنی می‌کنند.
سؤال: با حذف کنکور موافقید؟
سلیمانی: با حذف کنکور الان مدلی که دارد اجرا می‌شود و الگویی که ما داریم استفاده می‌کنیم هم کنکور و هم سوابق تحصیلی، به نظر من به عدالت نزدیکتر است. 
سؤال: ترکیب کنکور و سوابق تحصیلی؛ ۵۰، ۵۰؟
سلیمانی: ۵۰، ۵۰ که ظاهراً قرار است در سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵؛ ۶۰ به ۴۰ شود یعنی در واقع اثر سوابق تحصیلی بیش از کنکور باشد. این یک سری محاسن و معایبی دارد که اگر نیاز است بیشتر توضیح دهم.
سؤال: ولی در مجموع می‌گویید این وضعیت خوب است؟
سلیمانی: مناسب‌تر است.
سؤال: یعنی کلاً حذف نکنیم؟
سلیمانی: نخیر.
سؤال: درباره شهریه دانشگاه آزاد و دانشگاه غیرانتفاعی، بفرمایید که شما می‌گویید این شهریه را دانشگاه‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
سلیمانی: شهریه دانشگاه‌ها الان مخصوصاً در دانشگاه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد، هزینه‌های دانشگاه‌ها هم افزایش پیدا کرده است. من الان می‌بینم هم دانشجو ناراضی است و هم دانشگاه ناراضی است، با همین شهریه‌ای که الان پرداخت می‌شود، چون قانون تعیین شهریه را به هیئت امنای دانشگاه‌ها واگذار کرده بود، این هیئت امنا به نظرم آن حداقل و حداکثر هم در شرایط فعلی رعایت نمی‌کنند، بعضاً بیشتر یا کمتر می‌شود. یک شورای تخصصی به نظرم باید تشکیل شود که مقداری این موضوع را بهتر نظارت و مدیریت کند. 
سؤال: تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را خودشان تعیین کنند به همین شکلی که حالا هست یا باز شورای رقابت؟
سلیمانی: الان به نظرم مدلی که الان داریم پیگیری می‌کنیم و در واقع اجرا می‌شود، رضایت عمومی و نسبی را در بر داشته است. 
سؤال: بودجه آموزش عالی برای همه سه میلیون دانشجوی کشور باشد یا برای ۴۰۰ هزار دانشجوی روزانه دولتی؟
سلیمانی: ما الان ۲۵ درصد، هر چند در قانون اساسی ما اشاره شده که آموزش عالی تا سر حد خودکفایی باید رایگان باشد ولی الان ما در حال حاضر ۲۵ درصد هزینه دانشجو و دانشگاهیان را داریم تأمین می‌کنیم. منافع تحصیل در دانشگاه غیردولتی یا کسانی که در دانشگاه شبانه یا پیام نور و غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند به خود فرد بر می‌گردد هم شأن منزلتش و هم از آن امتیازات شغلی که می‌توانند در ادامه استفاده کنند به خود فرد بر می‌گردد، ولی ما می‌توانیم، چون شرایط اقتصادی جامعه یک مقدار ضعیف‌تر و شکننده‌تر است، یک مقداری اگر بتوانیم از این اعتبارات یا مبلغ و بودجه‌ای که پیش بینی شده برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های غیردولتی هم تحصیل می‌کنند، پیش بینی کنیم، به نظرم بد نیست.
سؤال: خوراک پتروشیمی‌ها به قیمت جهانی باشد یا فرمول دیگر؟
سلیمانی: به قیمت جهانی به نظرم بهتر است.
سؤال: با معافیت مالیاتی هنرمندان موافقید؟
سلیمانی: وضعیت هنرمندان را ما از گوشه و کنار، چون در جامعه هستیم و می‌شنویم، یک عده خیلی کمی شاید در سطح بالا قرار دارند، شاید درآمد آنها قابل توجه باشد، به نظرم یک سقفی را باید تعیین کنیم، بیشتر از آن سقف مشمول مالیات شوند.
سؤال: یعنی سقف درآمدی؟
سلیمانی: یک سقف درآمدی تعیین کنیم، یک عده‌ای هم که درآمدشان کمتر است قاعدتاً باید معاف از مالیات باشند. 
سؤال: این چیزی که شما می‌فرمایید در مورد کارمند‌ها و بقیه مشاغل هم ممکن است صادق باشد، ولی شما قائل به معافیت برای عنوان هنرمند نیستید؟
سلیمانی: نه.
سؤال: این مبنای درآمدی و سقف درآمدی می‌تواند برای هر شغل دیگری در بحث معافیت مالیاتی لحاظ شود؟
سلیمانی: لحاظ شود.
سؤال: برای جلوگیری از فرار مالیاتی چه راه حل و راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟
سلیمانی: فرار مالیاتی تعادل توسعه اجتماعی و اقتصادی را در جامعه بر هم می‌زند. راهکار‌های متعددی وجود دارد، همین الان هم در کشور اجرا می‌شود. یکی بحث شفافیت است، بحث تشدید نظارت است و مشوق‌هایی برای کسانی که مالیات خود را پرداخت می‌کنند در نظر گرفته شود، راهکار‌هایی است که یک مقداری بیشتر روی آن مانور کنیم.
سؤال: با واردات خودرو موافقید؟
سلیمانی: بله.
سؤال: با مالیات با عایدی سرمایه موافقید؟
سلیمانی: مالیات بر عایدی سرمایه، چون هدفش سوداگری و دلالی است، در صورتی که ما آن تورم را کسر کنیم، بله موافقم. کسی که می‌آید امروز مثلاً سرمایه خود را تبدیل به سکه، خودرو، ارز و حالا در بازار مسکن هزینه می‌کند، هدفش این است که ارزش سرمایه اش را همزمان با تورم حفظ کند، ما اگر تورم را کسر کنیم، بله.
سؤال: حقوق کارگران و کارمندان به اندازه تورم افزایش پیدا کند یا نسبتی داشته باشد با تورم؟
سلیمانی: این در قانون پیش بینی شده که حقوق کارمند باید بر اساس و متناسب با تورم پیش بینی شود. 
سؤال: متناسب محل اختلاف است که متناسب یعنی به اندازه و معادل؟
سلیمانی: همان تورمی که مرکز آمار ایران رسماً اعلام می‌کند.
سؤال: نه این که مبنای تشخیص تورم چیست کاری نداریم، مرکز آمار است، این که متناسب باشد آیا منظور این است که نسبتی داشته باشد مثلاً می‌تواند هر سال نصف تورم یا دو برابر تورم باشد یا حتماً به اندازه تورم؟
سلیمانی: قانون پیش بینی کرده مطابق با تورم باید حقوق کارمند هم افزایش پیدا کند.
سؤال: یعنی شما می‌فرمایید دقیقاً به اندازه خود تورم؟
سلیمانی: به اندازه آن چه که قانون پیش بینی کرده، که این موضوع فعلاً در حال حاضر با توجه به کمبود منابعی که احتمالاً دولت دارد رعایت نمی‌شود.
سوال: آقای سلیمانی نماینده منتخب حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه، این شهرستان‌های جدید که اضافه می‌شوند مدام کم کم، قبلاً می‌گفتیم نماینده نیشابور حالا می‌بینیم که باید چند شهرستان دیگر را هم اسم ببریم.
سلیمانی: و سر ولایت را باید شما اضافه کنید.
سوال : سر ولایت را جا انداختیم؟
سلیمانی: ان شاء الله شهرستانش می‌کنیم.
سوال : شما برنامه دارید برای آن. معلوم است سر ولایتی هستید شما؟
سلیمانی: خیر، ما فرزند نیشابور بزرگ هستیم.

دیگر خبرها

  • همایش جایزه ملی شهریار به مناسبت روز شهردار 
  • نشست «اربعین؛ نقطه تعالی انصاراللهی مقاومت» برگزار می شود
  • داستان یک «کارواش»، یادی از افشین یداللهی و چالش عربستان
  • خیلی از مشکلات کشور با دیپلماسی توام با اقتدار می تواند حل شود
  • اعزام بیش از ۵۰۰ مبلغ دینی به مناطق محروم خوزستان
  • کانون بسیج هنرمندان آستارا در گیلان برتر شناخته شد
  • برگزاری نوروزگاه در میاندوآب
  • آمادگی شهر بیرجند با بیش از دهها برنامه ی فرهنگی، هنری و نظارتی برای استقبال از مسافران و مهمانان نوروزی
  • اجرای ۱۰۶ برنامه فرهنگی ویِژه ماه رمضان و ایام نوروز در یزد
  • قرائت قرآن کریم در پایگاه مقاومت بسیج حبشی به مناسبت ماه رمضان + تصاویر