Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان اصفهان گفت:حدود پنج هزار نفر از زنان زیر ۴۵ سال تحت حمایت کمیته امداد از خدمات تأمین اجتماعی چون بازنشستگی، فوت، از کارافتادگی و درمان محروم هستند.

 به گزارش خبرگزاری ایمنا، معاونت حمایت و سلامت خانواده به‌عنوان بازوی اجرایی کمیته امداد امام (ره)  در امور حمایتی ایفاگر نقش مهمی در خدمت‌رسانی به اقشار نیازمند و محرومان جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این معاونت مسئولیت پذیرش و خدمات مددکاری، حمایت اجتماعی، بهداشت و بیمه‌های اجتماعی، درمان، مدیریت بحران و رسیدگی به امور مناطق محروم را بر عهده دارد. به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت این معاونت با جلال یزدانی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان اصفهان گفت و گو کردیم.

معاونت تا کنون چه اقداماتی برای حل مشکلات بیماران خاص و صعب العلاج انجام داده است؟  

هم‌اکنون بیش از دو هزار ۲۶۲ بیمار خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد استان اصفهان قرار دارند و از مزایای درمانی در سرفصل‌های مختلفی از جمله پرداخت هزینه‌های دارو، خدمات تشخیصی، بستری، دندانپزشکی، آزمایشگاه، نگهداری بیماران و کمک به ارتقای شاخص‌های بهداشتی نیازمندان و خدمات درمانی بیماران خاص بهره‌مند می‌شوند.

حمایت ویژه و همه‌جانبه این نهاد از بیماران خاص و صعب العلاج تحت حمایت با هدف تأمین حداقل هزینه‌های درمان و کاهش  فشارهای روحی  و اجتماعی این قشر آسیب‌پذیر انجام‌ می شود.  

از سوی دیگر از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیون تومان صرف خدمات درمانی بهداشتی مددجویان بیمار تحت حمایت‌ شده و هزار ۱۴۷ نفر از بیمارانی که قادر به حرکت نیستند از طرح «مراقبت در منزل بیماران زمین‌گیر» بهره‌مند شده و به افراد خانواده آن‌ها ماهیانه صد هزار تومان هزینه نگهداری پرداخت می‌شود.

 چه تعداد از مددجویان از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند و این خدمات شامل مواردی است؟

باوجود اعتبارات کم دولتی زنان کارآفرین و افراد خودکفا شده از مزایای خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شده و توسط بیمه تأمین اجتماعی دفترچه خدمات درمانی دریافت می‌کنند و با پرداخت حق بیمه توسط کمیته امداد بعد از بازنشستگی مستمری دریافت می‌کنند.

 با توجه به اینکه در حال حاضر ۴۵۰ مرکز درمانی طرف قرارد داریم، ۵۳ هزار و ۲۱۲ بیمه‌شده نهاد می توانند از خدمات مراکز درمانی استفاده کنند.

باوجود اینکه این نهاد ۹۵ درصد از هزینه‌های درمان بیماران صعب‌العلاج و صد درصد هزینه‌های درمان بیماران خاص را پرداخت می‌کند اما همچنان این هزینه‌ها جوابگوی نیاز این بیماران نیست.

برنامه کمک به رفع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال با چه هدفی و چگونه در استان اصفهان اجرا می‌شود؟

یکی دیگر از اهداف کمیته امداد پیشگیری از ایجاد انواع بیماری‌ها (ذهنی – جسمی) و مشکلات ناشی از سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال است به‌طوری‌که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان پنج هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه را شناسایی و پس از بررسی وضعیت معیشتی خانواده، به دو هزار و ۵۰۰ کودک سوءتغذیه‌ای سبد غذایی ماهیانه ۷۰ هزار تومان اهدا  می شود.  

پس از هر دوره ۶ ماهه وضعیت کودکان با ارجاع مجدد به مراکز بهداشتی مورد ارزیابی قرارگرفته و در صورت بهبودی از چرخه حمایتی خارج و کودکان دیگری که از مشکل سوءتغذیه رنج می‌برند جایگزین می‌شوند.

در شش‌ماهه نخست سال جاری ۱۵ هزار سبد غذایی شامل حبوبات، غلات، لبنیات و پروتئین به ارزش یک میلیارد و ۸۶ میلیون تومان به دو هزار و ۵۰۰ کودک سوءتغذیه‌ای اهداشده و به ۶۰۰ کودک مناطق محروم علاوه بر سبد مواد غذایی معمول، سبد مواد غذایی تکمیلی به ارزش ۴۷ هزار تومان تخصیص داده شد.

با توجه به مصوبه جدیدی که اعلام شد بسیاری از مددجویان تحت پوشش از بیمه تأمین اجتماعی خارج می‌شوند؟ علت این کار چیست؟

به‌ منظور توانمندسازی مددجویان و رسیدن به خروجی پایدار و از سوی دیگر افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ها در بین جامعه هدف، پرداخت حق بیمه اجتماعی آن‌ها با مشارکت این نهاد به صندوق تأمین اجتماعی به‌صورت ماهانه واریز می‌شد و بیمه‌شدگان می‌توانستند از تمامی مزایای بیمه‌های اجتماعی نظیر (بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی و درمان) استفاده کنند اما اخیراً طبق یکی از مصوبات  بهره‌مندی زنان از خدمات تأمین اجتماعی به دلیل زمان‌بر بودن آن و عدم توان پرداخت حق بیمه مددجویان از سوی کمیته امداد دستور عمل جدیدی اعلام شد به صورت که  بیمه زنان زیر ۴۵ سال قطع و بهره‌مندی آن‌ها از خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی پایان یابد.

ازآنجایی‌که حدود پنج هزار نفر مشمول این طرح هستند و از سیستم بیمه تأمین اجتماعی خارج می‌شوند تنها راه ماندنشان دریافت وام اشتغال و یا پرداخت ماهیانه حدود ۸۰ هزارتویمان حق بیمه است تا به سن ۴۵ سال رسیده و از خدمات بیمه‌ای کمیته امداد بهره‌مند شوند.

چه خدماتی به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود و ارزیابی سلامت آن‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟

 زنان سرپرست خانوار شامل زنانی می‌شود که سرپرست آن‌ها فوت‌شده، طلاق گرفته و یا همسرشان از کارافتاده است و با توجه با افزایش مستمری افراد از فروردین‌ماه امسال میزان مستمری مددجویان یک نفر ۱۴۸ هزار تومان، دو نفر ۲۵۰ هزار تومان، سه نفر ۳۲۵ هزار تومان، چهار نفر ۴۱۸ هزار تومان، پنج نفر۴۶۵ هزار تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها  توسط دولت پرداخت می‌شود.

 ازآنجایی‌که کمیته امداد یک‌نهاد حمایتی است و برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه تأسیس‌شده یکی دیگر از اقدامات این نهاد اهداء وام اشتغال و خودکفایی به زنان سرپرست خانوار است که این وام‌ها در اقساط بلندمدت  و بدون سود و بهره بر اساس اولویت به مددجویان اعطا می‌شود.

از سوی دیگر طرح پایش سلامت زنان سرپرست خانوار جهت شناسایی افرادی که احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها رادارند و از بیماری خود بی‌خبرند می‌تواند با پیشگیری به هنگام از درمان پیچیده جلوگیری کرده و موجب جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌های درمان شود.

خدماتی که در مواقع حادثه ناشی از بلایی طبیعی و یا حودات غیر مترقبه به خانواده‌های خسارت‌دیده وارد می‌شود شامل چه مواردی  است؟

با توجه به اینکه واحد مدیریت بحران وظیفه جبران بخشی از خسارات وارده به خانواده‌های نیازمند آسیب‌دیده ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی را دارد به‌ منظور پیشگیری از مشکلات ناشی از خسارت بلایای طبیعی منزل مسکونی و اسباب و لوازم منزل ۹۳ هزار ۵۶۸ خانوار مددجوی اصفهانی بیمه‌شده است.

از سوی دیگر فراهم کردن زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای و حوادث با دفاتر بیمه‌گذار و ارائه خدمات آموزشی و توجیهی برای مقابله با بلایای طبیعی به‌ منظور کاهش آسیب به مددجویان با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شود. پس‌ از آن حداکثر مدت‌ زمان بهره‌مندی از خدمات با توجه به نوع حادثه، میزان خسارت وارده، وضعیت اقتصادی خانواده به تشخیص گروه حمایتی تعیین می‌شود.

خدمات ارائه‌شده در راستای بازسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن انجام‌شده و در زمان حادثه با همکاری سازمان‌های متولی اقدامات ضروری در خصوص رفع مشکلات بهداشتی، درمانی، روحی و روانی و تأمین مایحتاج مددجویان فراهم می‌شود.

 درنهایت بعد از مساعدت‌های انجام‌شده و برگشت خانواده به حالت عادی سرکشی‌هایی از وضعیت خانواده در طول زمان پس از بروز حادثه انجام می‌شود و با ارائه مشاوره انگیزه و دلگرمی را برای ادامه زندگی ایجاد می‌کنند.

با توجه به اینکه هزار و  ۶۹۵ نوعروس تحت حمایت در  نوبت دریافت خدمت هستند؛ کمیته امداد چه خدماتی را به افراد  ارایه می دهد؟

اسفندماه سال گذشته هیچ تازه‌عروسی پشت نوبت نبود و تمام متقاضیان خدمات این نهاد را دریافت کردند و در حال حاضر با تمام شدن ایام محرم و صفر تعداد متقاضیان افزایش‌یافته و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

تأمین بخشی از هزینه‌های ازدواج در خانواده‌های نیازمند با رویکرد تحکیم و تقویت بنیان خانواده توسط این نهاد انجام می‌شود و به دخترانی که قباله ازدواج دارند تا سقف ۵ میلیون تومان وام جهیزیه و سرپرستانشان تا سقف ۵ میلیون تومان وام کارگشایی پرداخت می‌شود.

خدمات ارائه‌شده شامل خدمات جهیزیه به نوعروسان نیازمند، ارائه خدمات جهیزیه به بانوان سرپرست خانوار در صورت ازدواج مجدد و کمک‌هزینه ازدواج به پسران نیازمند تا سقف دو میلیون تومان است.

در کنار پرداخت کمک‌هزینه ازدواج به زوج‌های نیازمند دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای قبل از ازدواج برای این گروه از جامعه هدف برگزار می‌شود و موضوعاتی از قبیل مهارت‌های زندگی اسلامی، نحوه مقابله با مشکلات، مدیریت اقتصادی زندگی، مدیریت فرزند و رفتار با همسر آموزش داده می‌شود.

در راستای طرح بهداشت دهان و درمان چه خدماتی به کودکان ۶ تا ۱۲ سال ارائه می‌شود؟

در این طرح کودکان ۶ تا ۱۲ سال مددجوی تحت پوشش پس از معاینه توسط دندان‌پزشک یا بهداشت‌کار دهان و دندان در صورت نیاز جهت رفع عیب مورد درمان قرار می‌گیرند.
هدف اصلی این طرح پیشگیری از ایجاد بیماری‌ها و مشکلات ناشی از دهان و دندان است که از سال ۹۴ در دستور کار قرارگرفته و کلیه کودکان ۶ تا ۱۲ سال تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) را شامل می‌شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۲۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟

مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق پرداخت حق‌بیمه محسوب می‌شود.

به گزارش شرق، سازمان ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین اجتماعی در راستای برقراری بیمه بیکاری افراد تحت پوشش در صورت برخورداری از شرایط لازم، به برخی از سوالات مطرح شده از سوی جامعه هدف پاسخ داده است.

«بیمه بیکاری» یکی از حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه‌شدگان بیکار است که هدف از آن این است که با پرداخت مقرری مربوطه، بخشی از زیان‌های وارده به کارگران که ناشی از بیکاری غیرارادی و ناخواسته آنان است، جبران شود. بیمه‌شده بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری کسی است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد.

مطابق ماده یک قانون بیمه بیکاری، افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند. علاوه بر این با توجه به ماده «۶» قانون مزبور، بیمه‌شدگان بیکار باید حداقل ۶ ماه سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه را دارا باشند و حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری، مراتب بیکاری خود را به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.

البته افرادی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و... بیکار می‌شوند از شرط ۶ ماه سابقه مورد نیاز موضوع ماده اخیرالذکر معاف هستند.

مطابق ماده هفت قانون بیمه بیکاری نیز مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری با توجه به میزان سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تجرد، تاهل یا تکفل بیمه شده تعیین می‌شود. بر این اساس جمع مدت پرداخت مقرری برای مجردین حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکفلین حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه است.

مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق پرداخت حق‌بیمه محسوب می‌شود.

در صورتی که فرد دریافت‌کننده مقرری بیمه بیکاری مجددا اشتغال به کار یابد، بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند، از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود، با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد، فوت کند یا از حداکثر مدت استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری استفاده کند، مقرری بیمه بیکاری او قطع خواهد شد. همچنین درصورتیکه پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری مشخص شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از میل و اراده او بوده، موظف به استرداد وجوه دریافتی به سازمان تامین اجتماعی خواهد بود و در مواردی که بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار قبلی خود بازمی‌گردند نیز مکلف به بازپرداخت مقرری بیمه بیکاری دریافتی به سازمان تامین اجتماعی هستند.

در ادامه سازمان ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین اجتماعی به برخی از سوالات احتمالی مطرح شده از سوی مردم پاسخ داده است:

معلمان مدارس غیرانتفاعی در چه صورتی مشمول بیمه بیکاری هستند؟

افراد شاغل در کار‌های مدت معین که کارگاه محل اشتغال آنان صرفاً در دوره خاص دایر است مانند مدارس غیرانتفاعی، مهد کودک‌های آموزش و پرورش و...، چنانچه در اثنای دوره فعالیت کارگاه بیکار شوند، با حفظ سایر شرایط قانونی محق به دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

پس از پایان مدت مرخصی زایمان به بیمه‌شده بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

درصورتی که بیکاری خارج از میل و اراده بیمه شده باشد، با احراز سایر شرایط و ضوابط قانونی امکان بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری وجود دارد.

جدول تعیین مدت زمان دریافت بیمه بیکاری

دیگر خبرها

  • حق بیمه کارگران در سال جاری چگونه محاسبه می‌شود؟
  • توزیع ۲۲ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان
  • ۴۰ بسته معیشتی میان زنان سرپرست خانوار مارگون توزیع شد
  • علی دایی را محروم کردم، شیشه ماشینم را شکستند!
  • آرزوهای مددجویان و نیازمندان را برآورده کنید!
  • ارائه خدمات درمانی تمام وقت در بیمارستان‌های تامین اجتماعی مازندران در ایام نوروز
  • برگزاری جشن بهره‌مندی مددجویان روستایی از مسکن
  • یک انتصاب در شبکه آموزش سیما
  • امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟
  • تاریخ اعمال افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد